17 خرد

آموزش اصول بازاریابی قسمت سوم

گونه‌شناسی تبلیغات تجاری

تبلیغات تجاری را می‌توان از جهات گوناگونی مورد تقسیم‌بندی قرار داد که برخی از آن‌ها بدین قرارند :

 انواع تبلیغ تجاری برحسب نوع رسانه

 آگهی تجاری براساس نوع رسانه‌ مورد استفاده جهت انتقال پیام تجاری، به موارد زیر تقسیم می‌شود :

الف) تبلیغات چاپی مانند تبلیغ در روزنامه‌ها

ب) تبلیغات پخشی مانند تبلیغ در رادیو

ج) تبلیغات پستی

د) تبلیغات خیابانی مانند نصب پوستر

ه) تبلیغات فروشگاهی که در فروشگاه‌ها و توسط برچسب‌ها یا راهنمایان فروش به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم انجام می‌شود.

تبلیغ+تبلیغات

انواع تبلیغ تجاری برحسب هدف

آگهی تجاری براساس هدف آگهی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود :

الف) تبلیغ مصرفی : در این نوع تبلیغ از محصول یا خدماتی برای اقناع نیاز شخصی یا خانوادگی استفاده می‌شود.

ب) تبلیغ صنعتی : این نوع تبلیغات جنبه عمومی نداشته و عمدتاً متوجه مدیران کارخانه‌ها و مجتمع‌های صنعتی می‌باشد.

ج) تبلیغ بازرگانی : این نوع تبلیغات خطاب به بازرگانانی می‌باشد که به منظور کسب سود، کالاها را بازفروش می‌کنند.

د) تبلیغ حرفه‌ای (واسطه‌ای) :  این نوع تبلیغ متوجه صاحبان حرفه‌های شناخته شده می‌باشد.

ه) تبلیغ پیشه‌ای و مدیریتی : این نوع تبلیغ متوجه اشخاصی است که پیشه‌ای تخصصی دارند.

انواع تبلیغات تجاری برحسب نوع ارائه

انواع تبلیغ بر این مبنا عبارت‌اند از :

الف) تبلیغ مستقیم یا صریح (کنش مستقیم یا سخت‌فروش) : در این نوع تبلیغ، آگهی‌دهنده پیام خود را مستقیماً و به‌گونه صریح به اطلاع مخاطبان رسانده و مخاطبان از تبلیغ بودن آن اطلاع کامل دارند مانند آگاهی‌های تجاری در رادیو.

ب) تبلیغ غیرمستقیم یا ضمنی (کنش غیرمستقیم یا نرم‌فروشی) : شیوه‌ای از تبلیغات است که در آن آگهی‌دهنده می‌کوشد پیام خود را ضمن یک فرصت یا فعالیت‌ غیرتبلیغاتی به اطلاع مخاطبان برساند، به‌گونه‌ای که تمام یا اغلب مخاطبان تبلیغی بودن پیام را در نیابند. به‌طور مثال در یک فیلم سینمایی یک نوشابه خاص را در چند صحنه نشان می‌‌دهد. از ویژگی‌های این نوع تبلیغ آن است که لزوماً از اشکال و قانون‌مندی‌های مشخص تبلیغ استفاده نشده بلکه از فرصت‌های پیش‌آمده به‌صورت زیرکانه در جهت هدف خود ، استفاده می‌شود.

انواع تبلیغ تجاری برحسب نوع هزینه

 اقسام تبلیغ از این جهت عبارت‌اند از :

الف) تبلیغات فردی : هزینه این نوع تبلیغات توسط فرد خاص مثل کاندیدای مجلس پرداخت می‌شود.

ب) تبلیغات تعاونی (گروهی) : با همکاری توأم آگهی‌دهندگان و به‌طریق تعاونی صورت می‌گیرد.

ج) تبلیغات دولتی : هزینه تبلیغات توسط دولت پرداخت می‌شود.

انواع تبلیغ تجاری بر‌حسب تقسیمات جغرافیایی

الف) تبلیغ ملی : به تبلیغ در سطح یک کشور یا ملت ‌پرداخته می‌شود.

ب) تبلیغ منطقه‌ای : در محدوده جغرافیایی کاملاً مشخص با علاقه‌ها و سلیقه‌های مشترک، انجام می‌شود.

ج) تبلیغ محلی : این نوع تبلیغ محصولاتی را که در محل قابل ‌دسترس می‌باشند،‌ معرفی کرده و در این راستا از رسانه‌‌های محلی استفاده می‌نماید.

د) تبلیغ فراملی : در سطح جهانی انجام می‌شود و از وسایلی مانند ماهواره و اینترنت بهره می‌گیرد.

انواع تبلیغ تجاری برحسب غرض

الف) تبلیغ نهادی یا موسسه‌ای : تأکید این پیام‌های تبلیغاتی بر ایجاد یک هویت باری مؤسسه یا نفوذ و غلبه یافتنی بر عموم براساس دیدگاه سازمان است،  که دارای سه شکل زیر است :

  1. آگهی‌های نهادی حمایتی : برای فروش ایده حمایت از تولیدکننده یا خرده‌فروش به دلایلی غیر از شایستگی‌های خاص خود محصول.
  2. آگهی‌ نهادی روابط عمومی : به‌منظور شهرت یا بهتر کردن وجهه مؤسسه یا تجارتخانه
  3. آگهی نهادی خدمات عمومی: برای ارتقاء و اشاعه آرمان‌‌هایی که به نفع عموم بوده و مورد اختلاف نیستند.

ب) آگهی برای شهرت و خوش‌نامی محصول، به‌منظور فروش کالا یا خدمات

اشتراک

ارسال نظر

23 − = 20