معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل

معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل

معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل

گوگل برای کاربردی کردن موتور جستجوی خود و همچنین ارائه نتایج دقیق تر و کاربردی تر در جستجوی کاربران از الگوریتم های متفاوتی استفاده می کند که برای آن ها اسامی مختلفی را گذاشته است. در مقالات قبلی با الگوریتم پاندای گوگل ، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و الگوریتم کبوتر گوگل به طور کامل آشنا شدیم و کاربرد و نحوه ارتباط با آن را آموختیم. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از الگوریتم های مهم و پیچیده گوگل که الگوریتم پنگوئن نام دارد آشنا کنیم.

در این مقاله در نظر داریم برای شما بگوییم که الگوریتم پنگوئن گوگل و فلسفه پیدایش آن چیست؟ چگونه سایت شما را جریمه می کند؟  و به چه روشی می توان با آن ارتباط خوب و درستی برقرار کرد؟ در ادامه همراه ما باشید.

 

علت پیدایش و ایجاد الگوریتم پنگوئن چیست؟

موتورهای جستجو در ابتدای فعالیت خود ، موضوع یک مقاله یا محتوا را بر اساس کلمات کلیدی موجود در صفحات آن سایت  و موجود در داخل مقاله تشخیص می‌دادند. بدین ترتیب که هرچه یک کلمه کلیدی هر چه بیشتر در صفحه نشان داده می‌شد ، موتور جستجوگر تشخیص می‌داد که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی می‌باشد و آن را در نتایج بالاتر نمایش می‌داد. البته این روش خیلی کارآمد نبود و افراد می‌توانستند به راحتی با کپی پیست کردن کلمات (تا حدی که خواندن محتوا عملاً غیر ممکن می شد)، به رتبه بهتر دست پیدا کنند.

چندی بعد لینک‌ها نیز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت شدند؛ در واقع همان عاملی که به گوگل اجازه داد بازار موتورهای جستجوگر را در دهۀ ۹۰ احاطه کند. لَری پِیج، یکی از موسسین شرکت گوگل، PageRank را اختراع کرد که به گوگل اجازه می‌داد بر اساس تعداد بک لینک‌ها ، کیفیت یک وب‌سایت را اندازه‌گیری کند. این روش اندازه‌گیری به عنوان یکی از ابزارها در الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده می‌شد و توانست محبوبیت بسیار زیادی کسب کند زیرا روش خیلی خوبی برای تعیین کیفیت یک سایت بود.

روش PageRank فوق العاده موثر بود زیرا بر این مبنا پایه‌گذاری شده بود که هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه به شمار می‌آمد. به طور مثال اگر صفحه‌ای کیفیت لازم را نداشت، هیچ لینکی دریافت نمی‌کرد. در واقع تئوری بیان می‌کرد: هنگامی که فردی به وب‌سایتی (غیر از وب‌سایت خودش) لینک می‌دهد به این معنی است که صفحه مذکور منبع اطلاعاتی مفیدی به شمار می آید. در غیر این‌صورت نمی‌بایست این صفحه لینک شود. همان‌گونه که شما یک رستوران بد به دوست‌تان معرفی نمی‌کنید.

با این حال طولی نکشید که متخصصان سئو روش‌هایی را برای دور زدن قوانین گوگل و دست کاری PageRank و نتایج جستجوی کلمات کلیدی یافتند. در همین راستا، گوگل نیز برای یافتن این سایت‌های اسپم گونه، فعالیت خود را آغاز کرد. فیلتر گذاری‌های متعدد و ارائه آپدیت‌های منظم از روش‌های گوگل برای مقابله با وب سایت‌هایی بود که شایسته رتبۀ یک نتایج جستجو نبودند.

این دور زدن‌ها موتورهای جستجو و گوگل را وادار کرد که برخی از عوامل قرار گیری سایت‌ها در نتایج بالاتر را تغییر دهد و روش کلمات کلیدی و لینک بیلدینگ خود را که قبلاً معرفی کرده بود، بی اعتبار کند؛ بدین ترتیب که معرفی الگوریتم گوگل پنگوئن روش‌های تنبیهی را برای سایت‌هایی که چنین اقدامات اسپم‌گونه‌ای انجام می‌دهند، در نظر گرفته است.

 

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟ و چه کاری می کند؟

الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است برای مقابله با سایت‌هایی که قصد دارند از طریق روش‌های اسپم مثل لینک سازی اسپم و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل، تغییر ایجاد کنند و سایت خود را به رتبه‌های بالاتری بیاورند. به عبارت دیگر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش می‌کند سایت‌هایی که اسپم به نظر می‌رسند را شناسایی و جریمه کند.

این الگوریتم برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد و از آن پس تنها در دوره‌های مشخصی فعالیت می‌کرد؛ یعنی اگر سایت‌های جریمه شده موارد موجود در گوگل پنالتی خود را اصلاح می‌کردند، باز هم تغییری در وضعیت‌شان ایجاد نمی‌شد. آن‌ها باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم گوگل پنگوئن می‌ماندند و این کار نیز ممکن بود ماه‌ها یا حتی در برخی موارد چند سال به طول بیانجامد.

اما الگوریتم گوگل پنگوئن در حال حاضر، همزمان با خزیدن گوگل در سایت‌ها، به طور مداوم به روز رسانی می‌شود، بنابراین تغییرات کوچکی که در این سیستم ایجاد می شود، دیگر به اطلاع عموم نخواهد رسید. من به شخصه بر این باورم که این مورد، می‌تواند خبر خوبی باشد زیرا متخصصان سئو به سادگی بر روی انجام فعالیت‌های بازاریابی تمرکز می‌کنند و دیگر نگران به روز رسانی‌های گوگل و اعمال جریمه ها نمی‌باشند.

 

 

 

admin
دیدگاه کاربران
6 دیدگاه
  • سید دانیال قریشی 5 خرد 1398 / 1:15 بعد از ظهر

    سلام خسته نباشید الگوریتم پنگوئن نسبت به تعداد لینک های بالا اما مفید واکنش منفی نشون میده؟

    • admin 7 خرد 1398 / 11:34 قبل از ظهر

      با سلام.
      تعداد لینک داخل هر محتوا باید متناسب با حجم محتوا باشد. ارائه بک لینک های بیش از حد داخل یک محتوا می تواند باعث اسپم شدن آن توسط گوگل بشود.

  • علی سعید مسگری 4 تیر 1398 / 9:08 قبل از ظهر

    با سلام.یه سوال داشتم خدمتتون.مشخص نشده که کدوم مورد ینی تعداد کلمات کلیدی و لینک سازی برای این الگوریتم مهمتر است؟

  • محمدعرفان نادعلی نیا 7 تیر 1398 / 6:06 بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر
    دست گوگل درد نکنه که داره تلاششو میکنه
    دست شما هم درد نکنه که ما رو آگاه می کنید

  • siavash 16 آذر 1398 / 4:24 بعد از ظهر

    با سلام
    خیلی ممنون بابت مقاله کاربردی و مفیدتون
    به نظر شما چه تعداد کلمه کلیدی و بک لینک برای یک مقاله یک صفحه ای مناسب هستش؟؟؟

  • محمدهادی رهروی 11 خرد 1400 / 12:12 قبل از ظهر

    الگوریتم های دیگ هم داریم ک فیلتر های قوی داشته باشه و مثل این‌الگوریتم پنگوئن عمل کنه؟!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *