مراحل طراحی گرافیک وبسایت

مراحل طراحی گرافیک وبسایت

مراحل طراحی گرافیک وبسایت

در طراحی یک وبسایت حرفه ای و کاربرپسند می توان قسمت گرافیک سایت را به طراحان حرفه ای و مجرب سپرد ؛ همانطور که می دانید ضروری است مابین تیم فنی و تیم گرافیک که روی طراحی سایت کار می کنند تعامل و هماهنگی خوبی برقرار باشد تا نتیجه مطلوب بدست آید. همچنین یک طراح گرافیک سایت ، باید با مبانی کلی و نحوه چیدمان و کارکرد صفحات وب آشنایی کاملی داشته باشد تا بتواند وظیفه خودش را به خوبی انجام داده و سایتی زیبا و کاربرپسند را از نظر گرافیکی تحویل نماید.

در مقاله قبلی تحت عنوان – نکات مهم در طراحی گرافیک سایت – شما را با نکات اصلی طراحی گرافیک صفحات وب آشنا کردیم و در این مقاله قصد داریم بصورت فنی تر موارد را بررسی نموده و توضیح دهیم.

 

 

نرم افزارهای کاربردی برای یک طراح گرافیک سایت

یک گرافیست و طراح صفحات وب باید با نرم افزارهای مختلف حوزه طراحی تصاویر آشنایی داشته باشد. نرم افزارهای بسیاری این مهم را انجام می دهند که در میان آن ها دو نرم افزار فتوشاپ و کورل ؛ کلیدی هستند و باید طراحان گرافیک وب بر این دو نرم افزار تسلط داشته باشند. همچنین بتوانند پسوندهای مختلف تصاویر مانند: GPEG ، PNG ، GIF و… را به همراه کارکردهایشان تشخیص دهند.

 

 

آنچه یک طراح گرافیک سایت انجام می دهد ( مراحل طراحی گرافیک وبسایت )

کارکرد اصلی یک طراح گرافیک سایت شامل انتخاب رنگبندی و تم کلی سایت ، طراحی تصاویر و اجزاء و چیدمان مناسب آن ها در کنار یکدیگر می شود. بخش عمده ای از آن چیزی که امروزه با نام طراحی قالب سایت شناخته می شود متشکل از طراحی حروف ، تعیین رنگبندی و تم اصلی سایت ، طراحی اِلمان های بخش های مختلف سایت ، طراحی تصاویر مانند دسته بندی های خاص ، اسلایدر و … می باشد که در حقیقت بخش عمده ای از آن توسط گرافیست انجام می شود.

 

باید خاطرنشان کنیم که القای غیر مستقیم توضیحات سایت بصورت بصری ، مهم ترین کاری است که یک طراح گرافیک انجام می دهد.

 

 

مراحل اصلی طراحی گرافیک سایت ( مراحل طراحی گرافیک وبسایت )

مهم ترین هدف از طراحی و انتشار هر سایتی بالا رفتن ترافیک و کاربران آن سایت می باشد که این مساله تا حد زیادی وابسته به بخش گرافیک آن سایت است. هیچکس علاقه ای به گشت و گذار در یک سایت بی نظم و زشت ندارد. در ادامه شما را با مراحل اصلی طراحی گرافیک یک وبسایت آشنا می کنیم.

 

الف- انتخاب تم کلی سایت: قدم اول در طراحی وبسایت شما از نظر گرافیکی شامل انتخاب رنگبندی و تم کلی سایت خواهد بود. شما باید موضوع فعالیت و تخصص سایت را در نظر گرفته و متناسب با آن یک رنگبندی که معمولا شامل دو الی سه رنگ مختلف می باشد را انتخاب کرده و در طراحی رابط گرافیکی سایت به کار ببندید. لازمه این کار این خواهد بود که گرافیست با روانشناسی رنگ ها و اصول به کارگیری آن ها در کنار یکدیگر آشنایی داشته باشد.

 

ب- انتخاب بک گراند صفحات سایت: پس از انتخاب تم کلی سایت ؛ لازم است که بک گراند و پشت زمینه صفحات سایت را انتخاب کنید. عکس پشت زمینه در نمایان سازی المان های سایت و زیبایی شناختی آن تاثیر بسیار زیادی دارد. این تصویر باید کم حجم باشد و بهتر است برای آن از رنگ های روشن استفاده کرد. استفاده از تصاویر تکرار شونده علاوه بر زیبایی بیشتر به کم حجم شدن صفحات شما کمک به سزایی می کند.

 

ج- رسم اتود صفحه اصلی و سایر صفحات سایت: در این بخش شما به سراغ کشیدن نقاشی و اتود اولیه صفحه اصلی سایت و محل و نحوه جایگیری امکانات ، منوها ، تصاویر و … می پردازید. پس از آن همین کار را در مورد صفحات جانبی سایت انجام می دهید. توجه داشته باشید این بخش باید با هماهنگی بخش فنی طراحی سایت انجام شود ، چرا که چیدمان و کدنویسی صفحات بر عهده آن هاست.

 

د- طراحی تصاویر و اِلمان ها: در این مرحله شما به سراغ طراحی تصاویر ، منوها و بخش هایی که جایگاه و اتود آن را رسم کرده بودید می روید. اولین قدم در این بخش طراحی اسلایدرهای صفحه اصلی می باشد و پس از آن به سراغ طراحی سایر موارد خواهید رفت. شاید مهم ترین کار شما در همین بخش اتفاق بیافتد. در طراحی تصاویر به تناسب آن ها با رنگبندی و تم کلی سایت ؛ تناسب آن ها با یکدیگر در کنار هم ؛ کم حجم بودن آن ها و نهایتا زیبایی تک تک تصاویر نهایت تلاش خود را به کار ببندید.

 

هـ- طراحی لوگوی سایت: به سراغ طراحی لوگو می رویم. لوگو علامت اختصاری و نشان برند شماست ، پس بسیار حائز اهمیت است. لوگوی شما باید در یک نگاه گویای کارکرد برند شما بوده و تخصصتان را به بیننده القا کند. پس قاعدتا کار آسانی را پیش رو ندارید. در طراحی لوگو دقت زیادی به خرج دهید چرا که جابجایی لوگو پس از چند سال فعالیت هزینه های برندینگ و اجتمعای زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد. یک لوگو می تواند شامل ترکیب اِلمان های مختلف و متون بصورت تایپوگرافی باشد.

 

و- طراحی کاور شبکه های اجتماعی: با استفاده از لوگو و ترکیب رنگی سایت کاور مخصوص شبکه های اجتماعی را طراحی نمایید. بعنوان مثال شبکه های اجتماعی چون فیسبوک ، اینستاگرام ، تلگرام ، توییتر و لینکداین که در میان کاربران ایرانی محبوبند باید مورد توجه شما قرار گیرند و دارای عکس اصلی صفحه و کاور باشند. این کار باعث می شود کاربر با مشاهده سایت شما و صفحات مجازی شما با یک رنگبندی و ترکیب گرافیکی متحد مواجه شده و برند شما در ذهنش ماندگارتر شود.

 

ز- طراحی پوسترهای گرافیکی با استفاده از شعار سایت شما: قاعدتا هر برند و وبسایتی برای ماندگارتر کردن خود در ذهن کاربران شعاری را انتخاب می کند. در طراحی بنرها و پوسترهایتان از این شعار استفاده کنید و آن را در ذهن کاربر ماندگار کنید.

 

 

کلام آخر ما ( مراحل طراحی گرافیک وبسایت )

طراحی گرافیکی یک سایت یکی از مهم ترین ارکان موفقیت آن است ، رعایت تناسب رنگ ، هارمونی اجزا در کنار یکدیگر ، زیبایی طراحی و… مواردی است که کاربر را مجذوب خود کرده و عدم رعایت آن ها کاربر را از سایت شما فراری خواهد داد ؛ حالا هرچقدر هم که سایت از نظر فنی قوی باشد این نهایتا کاربر است که باید سایت شما را پسندیده و از گشت و گذار در آن لذت ببرد و کاربران هم عموما به ظاهر سایت شما اهمیت ویژه ای قائل خواهند شد. لذا توصیه می کنیم در طراحی سایت خود از طراحان حرفه ای و مجرب استفاده نمایید.

 

 


 

 

مراحل طراحی گرافیک وبسایت

برای مشاهده و مطالعه سایر مقالات آموزشی کلیک نمایید

3/5 - (1 امتیاز)
admin
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • محمدجواد 26 شهریور 1397 / 12:22 بعد از ظهر

    ممنون مطلب بسیار کاملی بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *