موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

آنالیز تخصصی و دقیق یک وبسایت و رقبایش در اینترنت از نظر مدیران وبسایت ها بسیار حائز اهمیت است و استفاده از این آنالیزها باعث می شود افراد در ادامه فعالیت وبسایت خود تصمیمات درست تری اتخاذ نمایند و راهبردی رقابتی را به کار ببندند. امروزه سرویس های مختلفی برای آنالیز حرفه ای و بررسی دقیق وضعیت یک وبسایت وجود دارند و هرکدام از این سرویس ها توانایی ها ، نقاط قوت و نقاط ضعف خاص خود را دارند و می توانند به نوبه خود در راستای پیشبرد اهدافمان به کمک ما بیایند.

شما هم اگر مدت زیادی را صرف وبگردی و استفاده از سایت های مختلف کرده باشید ، قاعدتا باید نام سرویس آنالیز الکسا به گوشتان خورده باشد. الکسا یک موتور تحلیل گر است که به ارائه سرویس طبقه بندی و رتبه بندی سایت ها براساس معیارهای مختلف و تعیین شده می پردازد. باید گفت که سرویس الکسا در بین کاربران ایرانی بسیار معروف و مشهور تر از کاربردش شده است و کاربران ایرانی به جایگاه وبسایتشان در الکسا بسیار اهمیت می دهند و از هیچ فعالیتی برای بهبود موقعیت و جایگاه سایتشان در الکسا چشم پوشی نکرده و حتی اقدام به تقلب می نمایند.

 

الکسا ( Alexa ) چیست؟

در سال 1996 میلادی تحلیل گر الکسا توسط 2 شخص به نام های Brewster Kahle و Bruce Gilliat پایه گذاری و راه اندازی شد. نام الکسا بر گرفته از Royal Library of Alexandria یعنی بزرگترین کتابخانه مصر باستان قبل از میلاد یا کتابخانه سلطنتی اسکندریه می باشد.

موتور تحلیل گر الکسا یکی از سرویس های معرفی شده توسط وبسایت آمازون (همان فروشگاه اینترنتی بزرگ و بین المللی فروش کالا ) می باشد که در سال 1999 توسط این شرکت و با مبلغ 250 میلیون دلار از صاحبان اصلی آن خریداری شده است. این سرویس که با آدرس www.alexa.com در دسترس عموم مردم قرار گرفته است با بررسی سایت ها از نظر تعداد بازدید کننده ، میزان ترافیک ، مدت زمان بازدید کاربران از صفحات و… و در نظر گرفتن معیارهای مختلف ، نهایتا اقدام به رتبه بندی و امتیازدهی به وبسایت ها می نماید. قاعدتا هرچه رتبه سایت شما به عدد یک نزدیک تر باشد به این معناست که سایت شما دارای ترافیک و بازدیدکننده و محبوبیت بیشتری است. اما متاسفانه همیشه اینطور نیست!!!!

 

الکسا چگونه کار می کند؟

قطعا برای هر مدیر یک وبسایت ؛ یکی از مهم ترین مسائل ، داشتن آمار از وضعیت و میزان بازدید صفحات سایت است که الکسا همین کار را کرده و اقدام به ارائه آمار می نماید. الکسا از طریق تولبارهایی که بر روی مرورگرهای وب نصب شده اند اطلاعات کاربران را بررسی نموده و جایگاه و رتبه حقیقی هر وبسایت را حدس می زند. با توجه به مساله ای که گفته شد باید اعلام کرد ؛ هرچه هم الکسا به کاربران آماری بیشتری دسترسی داشته باشد اما باز هم آمار ارائه شده توسط آن خیلی دقیق نیست و نمی توان به آن به طور کامل تکیه کرد. با توجه به اینکه الکسا عمومی است و خدمات خود را با روشی بسیار ساده در اختیار همگان قرار داده است ، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده و اکثر کاربران در انتخاب یک وبسایت برای تبلیغ و … به بررسی رتبه الکسای آن سایت اقدام می نمایند.

در یک کلام باید گفت ، درست است که الکسا یک تحلیل گر خیلی حرفه ای و دقیق نیست اما می تواند شمای کلی و موقعیت کلی وبسایت شما را برایتان نمایان سازد.

 

رتبه ترافیکی الکسا چیست؟

موتور تحلیل گر الکسا معمولا با بررسی وضعیت ورودی و بازدید سایت شما در مدت سه ماه گذشته فعالیتش ، اقدام به رتبه دهی می نماید و این رتبه هر روز بعدازظهر حدود ساعت 19 الی 20 به وقت ایران دستخوش تغییرات می شود. این رتبه ترافیکی دارای اعداد و ارقام مختلفی است که ما در ادامه مهم ترین آن ها را بررسی کرده و توضیح می دهیم.

 

وبسایت ها چگونه الکسا را فریب می دهند؟

متاسفانه عده ای سودجو با استفاده از روش هایی غیر معمول و دریافت بازدید های فیک و دروغین موتور الکسا را در رتبه بندی دچار خطا می نمایند و نهایتا جایگاهی دروغین برای وبسایت خود کسب می کنند. این وبسایت های زردنما با استفاده از روش های غیر استاندارد و دروغین مانند پاپ آپ و … الکسا را دچار اشتباه می کنند و این کار در بین سایت های ایرانی بسیار شایع و همه گیر شده است. شما هم قطعا در استفاده از بعضی سایت ها دیده اید که با باز شدن سایت تعدادی صفحه دیگر بصورت ناخواسته بر روی مرورگر شما باز می شود ، در حقیقت آن سایت دارد با انجام تخلف و باز کردن اجباری چند سایت دیگر ؛ از شما برای آن سایتها بازدید جمع می کند.

این کار خطا آنقدر در میان سایت های ایرانی محبوبیت پیدا کرده که متاسفانه استارت اپ هایی در این زمینه راه اندازی شده اند و کارشان ارائه بازدید پاپ آپ با روش های تخصصی و پیچیده است که بتواند موتورهای تحلیل گر از جمله الکسا را دچار خطای رتبه بندی کند.

 

 


 

 

چگونه از موتور تحلیل گر الکسا استفاده کنیم؟

 

موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

 

برای استفاده عمومی از الکسا کافیست وارد وبسایت این موتور تحلیل گر به آدرس https://www.alexa.com بشویم. کمی زمان بدهید تا سایت الکسا کاملا لود شود و پس از آن با مرور گر خود به انتهای سایت مراجعه کرده و آدرس وبسایت خود را (مطابق تصویر) در بخش BROWSE TOP SITES وارد نموده و بر گزینه  Find کلیک نمایید.

 


 

بخش اول – موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

 

موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

 

با این کار وارد صفحه ای می شویم که سایت الکسا آمار تحلیلی سایت مورد نظر ما را به نمایش می گذارد. در بخش اول که عکس آن را نیز برایتان قرار داده ایم شاهد سه مطلب خواهیم بود. در سمت چپ ، وبسایت الکسا نمودار رتبه بین المللی سایت ما در سه ماه گذشته را نشان می دهد. و در سمت چپ شاهد دو آمار عددی هستیم. اولی آمار Global Rank به معنای رتبه بین المللی وبسایت ماست. و در کنار آن نیز یک عدد می بینیم که داخل کادر سبز رنگ یا قرمز رنگ گذاشته شده است. اگر این کادر سبز باشد یعنی رتبه سایت شما به میزان عدد داخل کادر صعودی است و اگر این کادر قرمز رنگ باشد یعنی رتبه سایت شما به میزان عدد داخل کادر نزولی بوده است.

در زیر این بخش شاهد عبارت Rank in Iran هستیم که رتبه سایت ما را در رقابت با سایت های ایرانی را نشان می دهد. و عدد آن نشان دهنده جایگاه سایت ما در میان سایت های ایرانی است. هرچه این اعداد به عدد 1 نزدیک تر باشد یعنی جایگاه سایت ما بهتر است

 


 

بخش دوم – موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

 

موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

 

به پایین تر اسکرول می کنیم. در بخش بعدی (مطابق با تصویر) می توانیم آمار آی پی و کشوری که بازدیدکنندگان از آن به سایت ما رجوع کرده اند را مشاهده کنیم. این بخش شامل سه عنوان می باشد که اولی با عنوان Country به معنای کشور کاربران بازدید کننده  ؛ دومی با عنوان Percent of Visitors به معنای درصد بازدیدکنندگان از آن کشور نسبت به کل بازدید سایت و سومی با عنوان Rank in Country به معنای رتبه و جایگاه سایت شما در آن کشور می باشد.

نکته مهم اینجاست ؛ استفاده از فیلتر شکن ها با توجه به اینکه آی پی کاربران را تغییر می دهد ، لذا دقت این بخش را کمی ضعیف می نماید.

 


 

بخش سوم – موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

 

موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

 

با موس به بخش پایین تر صفحه اسکرول می کنیم ؛ در حقیقت این بخش مهم ترین بخش و مهم ترین کاری است که الکسا برای شما انجام می دهد. مطابق عکس قرار داده شده ، تک تک آیتم ها را خدمتتان توضیح خواهیم داد.

از سمت چپ اولین عبارتی که به آن بر خواهید خورد عبارت Bounce Rate می باشد. بانس ریت به طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می شوند. Bounce Rate نشان دهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است و هر چه درصد آن کمتر باشد بهتر است.
اگر درصد پرش کاربران یا بانس ریت بالا باشد به این معناست که بازدید کننده های بیشتری بعد از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت شما وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده اند. اعداد این بخش با درصد نشان داده می شوند ؛ به عنوان مثال در عکس نمونه ما شاهد عدد 40.20 درصد در قسمت بانس ریت هستیم و این بدین معناست که حدود 40 درصد از کابران با مشاهده یک صفحه از وبسایت آن را ترک کرده اند. همچنین کادر کنار عدد اگر سبز رنگ باشد یعنی وضعیت شما رو به بهبود است و عدد داخل کادر درصد پیشرفت شما را نشان می دهد و اگر کادر قرمز رنگ باشد به معنای این است که وضعیت شما رو به بدتر شدن است و عدد داخل کادر درصد افت شما را نمایش می دهد.

در بخش وسط شاهد عبارت  Daily Pageviews per Visitor هستیم. این قسمت نشان می دهد که هر کاربر بطور روزانه چند صفحه از سایت شما را مشاهده کرده است. و این عدد هرچه بیشتر باشد نشان دهنده محبوبیت وبسایت شما و نمایانگر این است که کاربران پس از مشاهده یک صفحه از سایت شما به بررسی سایر صفحات نیز اقدام نموده اند. به عنوان مثال در عکسی که برای شما قرار داده ایم ، در این بخش عدد 4 را مشاهده می کنیم مفهومش این است که هر کاربر که وارد سایت شما شده است بطور میانگین 4 صفحه از محتوای سایت شما را بررسی و بازدید نموده است.

در بخش سمت راست عبارت Daily Time on Site مشاهده می شود که نشانگر میانگین زمانی است که یک کاربر در سایت شما مانده است. عدد این بخش زمان حضور کاربران بصورت روزانه و به طور میانگین ؛ در داخل صفحات سایت شما را نشان می دهد. هرچه این عدد زمان بیشتری را ثبت کند در حقیقت محبوبیت و جذابیت سایت شما را برای کاربران را نشان می دهد. به عنوان مثال و در عکس نمونه شاهد عدد 14:01 در این بخش هستیم که معنای آن این است که کاربران به طور میانگین حدودا 14 دقیقه در سایت باقی مانده و صفحاتش را بازدید کرده اند. کادر سبز رنگ کنار عبارت هم نمایشگر درصد پیشرفت سایت در این بخش می باشد و اگر قرمز رنگ باشد درصد افت را نشان خواهد داد.

در بخش انتهایی و پایینی سمت راست نیز شاهد عبارت  Top Keywords from Search Engines هستیم که نشان دهنده کلمات کلیدی است که بیشترین سرچ را در ورود به سایت ما داشته اند. یعنی درصد ورودی های سایت ما از سرچ کلمات کلیدی را به ترتیب تعداد نشان می دهد و درصد کنار آن نشانگر این است که چند درصد از ورودی های سایت ما با سرچ آن کلمه کلیدی وارد وبسایتمان شده اند.

در تصویر نمونه شاهد این هستیم که حدود 11 درصد از بازدیدکنندگان با سرچ عبارت شوکومای وارد سایت شده اند و به ترتیب کلمات کلیدی برتر بعدی نیز نمایش داده شده است.

ونهایتا در بخش انتهایی سمت چپ شاهد عبارت Search Traffic هستیم. اگر داخل نمودار چیزی ننوشته بود و عبارت Not enough traffic data نوشته شده بود به این معناست که هنوز درصد ورودی بازدیدکنندگان سایت شما از طریق موتورهای جستجو ؛ نسبت به عدد کل بازدیدکنندگان به حد کافی نرسیده است.

عدد زیر نمودار که به صورت درصد نشان داده می شود نشان می دهد که چند درصد از بازدیدکنندگان سایت شما از طریق سرچ در موتورهای جستجو وارد سایتتان شده اند. و کادر سبز یا قرمز رنگ کنار عدد نشان دهنده صعود یا افت سایتتان در این بخش می باشد.

 

 


 

بخش چهارم – موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

 

کمی با موس به پایین تر اسکرول می کنیم. در این بخش شاهد عبارت Upstream Sites یعنی سایت های قبل شما خواهیم بود. در این بخش الکسا به شما نشان می دهد که کاربران قبل از ورود به سایت شما از چه سایت هایی بازدید کرده اند. این بخش در حقیقت می تواند رقبای شما را که کاربران قبل از ورود به سایت شما آن ها را بررسی کرده اند به شما نشان دهند و در کنار آن درصدی هم گذاشته شده است و درصد کاربرانی که این کار را انجام داده اند را نشان می دهد. توجه داشته باشید که معمولا اولین سایتی ک ه در این قسمت نشان داده می شود وبسایت گوگل است ، چرا که کاربران از طریق سرچ گوگل وارد سایت شما شده اند و لذا قبل از ورود به سایت شما وارد سایت موتور جستجو شده اند.

 


 

بخش پنجم – موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

 

موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

در بخش پایین تر با عبارت Total Sites Linking In مواجه می شویم. این بخش  سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند را نشان می دهد  و اعداد و ارقام آن حدودا هر سه ماه یکبار توسط الکسا به روز می شود.

عدد کنار عبارت تعداد آن سایت هایی که لینک شما را قرار داده اند نشان داده و در زیر آن نام و آدرس آن سایت ها را به ترتیب اولویت به نمایش گذاشته است. قاعدتا هرچه تعداد بک لینک های شما بیشتر باشد امتیاز است. البته نوع و کیفیت این بک لینک ها بسیار حائز اهمیت است که در مقالات معرفی الگوریتم های گوگل به توضیح کامل آن پرداخته ایم.

 


 

بخش ششم – موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

 

موتور تحلیل گر الکسا ( Alexa ) چیست؟

بخش آخر تحلیل گر الکسا با عنوان  …..What sites are related to  نمایش داده می شود. این قسمت بزرگترین رقبای سایت شما را به ترتیب اولویت به نمایش می گذارد. در حقیقت نشان می دهد مهمترین رقیب های سایت شما در اینترنت کدام سایت ها هستند. بنابراین شما می توانید رقبای اصلی و مهم خود را شناخته و آن ها را نیز تحلیل کنید.

 

 



 

سخن پایانی

شناخت و تحلیل دقیق یک وبسایت و در کنار آن تحلیل رقبا نقش به سزایی در حرکت به سمت اهداف و انتخاب مسیرهای پیش رو دارد. لذا ما برآن شدیم تا با معرفی موتور تحلیل گر الکسا در این راسا به شما کمک نماییم و در آینده نیز با معرفی سایر موتورهای تحلیل گر که در بخش مقالات سئو قرار داده خواهد شد ؛ شما را در رسیدن به اهدافتان یاری خواهیم نمود.

امیدواریم توانسته باشیم با تحلیل و بررسی تخصصی عناوین موتور الکسا شما را به طور کامل با کارکردش آشنا کرده باشیم. می توانید سوالات و نظرات خود را درباره این مقاله در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

به زیفا امتیاز دهید
admin
دیدگاه کاربران
19 دیدگاه
  • محمد 26 شهریور 1397 / 9:24 قبل از ظهر

    باسلام
    لطفا راجع به موتور تحلیل گر موز هم توضیحاتی بدهید بنده شنیدم که موتور تحلیل گر موز خیلی معتبر تر و تخصصی تر از الکسا هستش

  • محمدجواد 26 شهریور 1397 / 12:01 بعد از ظهر

    سلام واقعا مقاله جالبی بود ممن قبل از خوندن این مقاله فقط رتبه های سایتو با الکسا چک میکردم با بقیه بخش ها اشنا نبودم ولی الان میتونم به خوبی سایتو آنالیز کنم. یه سوال داشتم بعضی افراد هستن که پول میگیرن و واسه مدتی رتبه الکسا رو بالا میبرن ، عمدا کار اینا چجوریه؟

    • رضا ترکی 26 شهریور 1397 / 2:34 بعد از ظهر

      با سلام.
      همانطور که در مقاله هم به آن اشاره شد. چنین افرادی با روش های زرد و با ارسال ناتیفیکیشن و پاپ آپ و … بازدیدهای دروغین برای سایت شما ایجاد کرده و رتبه الکسا را بهبود بالا می برند و با قطع ارسال مجددا شاهد سقوط سایتتان خواهید بود. بنابراین چنین روش های توصیه نمی شود

  • سیاوش امانی 26 شهریور 1397 / 3:43 بعد از ظهر

    سلام واقعا مقاله مفید و آموزنده ای بود من تا قبل از این اصلا از چنین چیزی اطلاع نداشتم
    اون سایت هایی که به صورت فیک تو الکسا رتبه می گیرند بعد از یه مدت شناسایی می شوند ودوباره به حالت قبلی خودشون بر میگردند یا باقی میمونند ؟؟؟

    • رضا ترکی 26 شهریور 1397 / 5:30 بعد از ظهر

      سلام.
      تا زمانیکه به فعالیت خودشان به همان سبک ادامه دهند جایگاه خودشان را حفظ می کنند.
      همانطور که گفتیم الکسا خیلی دقیق نیست اما گوگل چنین سایت هایی را سریعا شناسایی کرده و تنبیه می کند.

  • علی محمدی تبار 26 شهریور 1397 / 8:48 بعد از ظهر

    با سلام اشاره کردید که در کشور ایران alexa محبوب و بیشتر مورد استفاده است اما به غیر از محبوبیت کاربردی ترین سایت ها برای بدست اوردن امار کدوم ها هستند؟

    • رضا ترکی 30 شهریور 1397 / 9:12 بعد از ظهر

      سلام. موتورهای تحلیل بسیار زیادی وجود دارد.
      که البته مهم ترین آن ها گوگل کنسول ، گوگل آنالتیک و موتور Dmoz می باشند.

  • مهدی 27 شهریور 1397 / 10:46 قبل از ظهر

    اکانت های غیر رایگان چه اطلاعات در دسترس کاربر قرار میده؟از ایران چطور میشه این اکانت رو تهیه کرد؟

    • رضا ترکی 30 شهریور 1397 / 9:10 بعد از ظهر

      سلام. اکثر کاربران با ایمیل های مختلف اکانت کامل 300 دلاری و تست یک ماهه رایگان را فعال و استفاده می کنند. البته برای این کار در هنگام ورود اطلاعات لازم است یک ویزا کارت یا مستر کارت داشته باشید.

  • محمد 30 شهریور 1397 / 4:12 بعد از ظهر

    بسیاری از سایت ها رو داخل الکسا میزنیم متاسفانه ثبت نشده اند
    نحوه ی ثبت سایت ها رو میشه بگید ؟
    و اینکه ایا ممکن است زمان ثبت سایت در رتبه ی آن تاثیر گذار شود یا نه

    • رضا ترکی 30 شهریور 1397 / 9:09 بعد از ظهر

      با سلام.
      قاعدتا از زمان شروع به کار یک وبسایت مدت یک الی سه ماه زمان می خواهد تا در الکسا ثبت ش