آموزش دریافت نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)
نماد اعتماد الکترونیکی نشانهای است که از طرف مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، به عنوان تاییدیه به فروشگاههای اینترنتی داده میشود.
نشانهای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا میگردد؛ این نماد پس از بررسی وبگاه (وبسایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال صادر میگردد.
هدف از اعطای نماد اعتمادالکترونیکی
هدف از تدوین این سند تشریح جزییات کلیه فرایندهای مربوط به ارزیابی کسب و کارهای اینترنتی، شاخصهای ارزیابی و اعطای نماد اعتماد الکترونیک بر اساس شاخصهای مذکور، به علاوه نحوه نظارت بر عملکرد و فعالیتهای کسب و کارهای اینترنتی و رسیدگی به تخلفات آنها و نیز شکایات مصرفکنندگان میباشد.
انواع مجوز اینماد و حالت های آن
نماد دائم یک ستاره: پس از اعطای نماد موقت فرایند بررسی فروشگاه جهت دریافت نماد دائم آغاز میشود. اعطای نماد دائم، مستلزم احراز مجموعهای از معیارهاست.
نماد دائم دو ستاره: فرایند اعطای نماد دائم دو ستاره از لحاظ معیارهای ارزیابی کاملاً مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. تنها تفاوت الزام فروشگاه برای نصب گواهی امنیت SSL در وب سایت فروشگاه است.
مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای آگاهی متقاضیان دریافت نماد ، شاخصهای ارزیابی تهیه کرده است که این شاخصها معیار تعیین شرایط احراز در هر کدام از انواع نماد توضیح داده شده در بالاست.
شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
برای آنکه وبسایتها این نماد (e نماد) را دریافت کنند باید دارای شرایطی باشند. از جمله این شرایط این است که تنها شرکت و وبسایتهایی که در طراحی سایت خود دارای خدمات خرید و فروش هستند به آنها این نماد تعلق میگیرد و باید تمام مراحل سفارش و پرداخت وجه به صورت آنلاین و از طریق سایت باشد. اگر سایت شما دارای خدمات فروش کالا نیست و صرفاً در آن کسب و کار خود را تبلیغ میکنید نیاز به دریافت این نماد نمیباشد. همچنین شرکتهای دارای اعتبار قانونی و به ثبت رسیده میتوانند اینماد را دریافت کنند. برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید مدارک دامنه وبسایت باشد، پس باید دامنه وب سایت در اختیار شرکت یا مالک آن باشد. برای انجام مراحل دریافت ای نماد توسط نماینده حقوقی شرکت، باید مدارک حقوقی وکالت نماینده از شرکت موجود باشد.
همچنین برای دریافت ای نماد دوستاره، همانطور که در بالا گفته شد مدارک دریافت گواهینامه SSL مورد نیاز است؛ بنابراین درطراحی سایت فروشگاه اینترنتی برای دریافت اینماد باید تمامی ضوابط و قوانین و نیز شرایط امنیتی را رعایت کرده که بدین منظور میتوانیم طراحی سایت خود را به شرکتهای معتبر واگذار کنید. کارشناسان با اعمال موارد مورد نیاز جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی و همچنین رعایت کردن سایر اصول لازم برای طراحیهای فروشگاهی که از جمله مهمترین این موارد میتوان به سئو و بهینهسازی سایت، امنیت، سهولت کاربری سایت، سرعت لود مناسب، مقیاس پذیری، نمایش درست در دستگاههای مختلف و گرافیک جذاب اشاره کرد، میتوانند برای شما سایتی مناسب و حرفهای جهت فروش محصولات طراحی نمایند.
شرایط تمدید مدت اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی
مدت زمان اعتبار نماد اعتماد یک ساله بوده و در پایان این مدت در صورت احراز مجدد صلاحیت متقاضی اعتبار آن تمدید میگردد. متقاضی می باید در فاصله زمانی ۳ هفته مانده به انقضای اعتبار نماد اعتماد ، نسبت به ارائه درخواست تمدید نماد کسب و کار خود اقدام نماید.
نکات دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
امکان کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک وجود داشته باشد. با عرض تاسف بعضی از طراحی سایتها صرفاً از علامت نماد اعتماد الکترونیک بهره میبرند و این نماد حالتی تزیینی و فریبکارانه برای آنها دارد (که بنا به ضوابط در صورتی که این نحوه گذاشتن نماد در سایتی دیده شود مورد پیگرد قانونی خواهد بود) دقت کنید که این وقتی بر روی این نماد قرار میگیرید قابلیت کلیک شدن را داشته باشد و بعد از کلیک بر روی آن بایست بتوانید داخل سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک بشوید که با آدرس اینترنتی http://www.enamad.ir شناخته میشود و میتوانید در این سایت سایتهای با مجوز رسمی این مرکز را ببینید.
همواره پیش از پرداخت نشانی اینترنتی بالای صفحه سایت را بررسی نمایید. این آدرس اینترنتی بایست به بانک مربوطه تعلق داشته باشد و به صورت دقیق همان نشانی اینترنتی بانک در آنجا نوشته شده باشد.
در صفحه پرداخت که برایتان گشوده میشود قبل از هرکاری و پیش از داخل شدن دادهها کد کپچا را رفرش و لود دوباره نمایید. (کدی که به منظور معلوم شدن هویت شما بوده و از ورود رباتها جلوگیری میکند و بایست مطابق با آنچه در کادر آمده نوشته شود) غالباً در صفحههای تقلبی این کدها قابلیت رفرش را ندارند.
تعهدات دارنده نماد اعتماد الکترونیکی
دارنده نماد اعتماد الکترونیکی موظف است: تمامی تعهدهای مندرج در این دستورالعمل و پیوستهای آن و همچنین مفاد متن تعهدنامهای که هنگام صدور نماد اعتماد به صورت رسمی از ایشان اخذ شده است را در تمام مدت فعالیت و اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی به طور کامل و دقیق رعایت نمایند.
هرگونه تغییر در کسب و کار در خصوص شاخصهای اعطای نماد اعتماد را در اسرع وقت به مرکز اعلام نمایند.
تجهیزهای استاندارد مورد تأیید مرکز را به کار گیرد.
به مکاتبات –اعم از الکترونیکی و فیزیکی-و اخطارهای صادره از سوی مرکز و دستگاههای نظارتی، حداکثر طی دو روز کاری پاسخ دهد.
اطلاعها، گزارشها و کلیه مستندهای درخواستی مرکز و دستگاههای نظارتی را در مدت زمان ابلاغ شده ارائه نماید.
در زمان تعلیق نماد اعتماد از قبول تعهدات جدید خودداری نمودهو مطابق دستورالعملهای ابلاغی و با هماهنگی مرکز، صرفاً به ارائه تعهدات قبلی عمل نماید. در غیر اینصورت، نماد اعتماد وی ابطال خواهد شد.
احکام صادره از سوی کمیته نظارتی را به صورت کامل و دقیق اجرا نماید.
کلیه شرایط لازم جهت ورود بازرسان به کلیه اماکن و محلهای فعالیت و دسترسی به تجهیزهای مرتبط با موضوع فعالیت را بنا به تشخیص مرکز، جهت انجام وظایف نظارتی برای مرکز فراهم آورد.
شخص حقوقی دارنده نماد اعتماد موظف است قبل ازهر گونه تغییر در اساسنامه، امور مربوطه به مدیریت، نام و نشان، موضوع و محل فعالیت خود را به اطلاع مرکز رسانیده و تائیدیه لازم را دریافت نماید، در غیر اینصورت نماد اعتماد شرکت توسط مرکز به مدت دو ماه تعلیق، و در صورت استمرار، نماد اعتماد ابطال خواهد شد.
چنانچه کسب و کار اینترنتی دارنده نماد اعتماد پس از اخذ نماد اعتماد، به مدت سه ماه بدون داشتن عذر قابل قبول، تعطیل یا هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد پس از دو تذکر به فاصله روز توسط مرکز، نماد اعمتاد وی ابطال خواهد شد.
چنانچه در اشخاص حقوقی، دارنده نماد اعتماد یا مدیرعامل محجور شود یا فوت نماید، هیئت مدیره موظف است مراتب را تا ۱۵ روز به صورت کتبی به مرکز اعلام، و تا یک ماه نسبت به جایگزینی مدیر عامل واجد شرایط اقدام نماید. در غیر اینصورت نماد اعتماد به مدت دو ماه تعلیق میشود و اگر در مدت یاد شده شرایط مورد نظر را فراهم ننماید، نماد اعتماد شرکت ابطال خواهد شد.
چنانچه شخص حقیقی دارنده نماد اعتماد قصد واگذاری کسب و کار به غیر را داشته باشد، موظف است مراتب را تا ۴۸ ساعت به صورت کتبی به مرکز اعلام نماید و تا یک ماه نسبت به معرفی مالک جدید کسب و کار اقدام و موافقت مرکز را اخذ نماید. در این مدت نماد اعتماد تعلیق میشود و درغیراینصورت، نماد اعتماد الکترونیکی ابطال خواهد شد
مراحل و اقدامات لازم برای دریافت مجوز اینماد
برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک ( اینماد ) باید شرایط زیر را داشته باشید.
1. عرضه کالا یا خدمات در سایت: نماد اعتماد الکترونیکی تنها به سایتهایی که خرید و فروش در آن انجام میشود، تعلق میگیرد. اگر صرفاً در سایت خود درباره محصولات یا خدماتتان اطلاع رسانی کردهاید و امکان سفارشگیری آنلاین وجود ندارد، نیازی به دریافت اینماد ندارید. همچنین توجه داشته باشید باید برای دامنه یا زیردامنهای که خرید در آن صورت میگیرد، درخواست ای نماد کنید.
2. درج قیمت محصولات یا خدمات: یکی دیگر از شرایط اخذ ای نماد درج مشخصات محصولات یا خدمات، از جمله قیمت و تعرفه کالای عرضه شده در سایت است. همچنین ارائه اطلاعات خرید در قالب پیش فاکتور یا سبد خرید الزامی میباشد.
3. صاحب امتیاز دامنه: امتیاز دامنه باید به نام فرد درخواست دهنده نماد اعتبار باشد. و امتیاز دامنه متقاضی حقوقی، به نام شرکت و یا یکی از اعضای هیئت مدیره آن ثبتشده باشد. اطلاعات صاحب تمام دامنهها در سایت Whois درج میشود. پس از ورود به این سایت، در باکس جستجو آدرس دامنه سایت خودتان را وارد کنید و روی دکمه SEARCH کلیک کنید.
4. تایید صلاحیت: برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید صلاحیت فردی شما از سمت پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تایید شود. نتیجه استعلام تایید صلاحیت در پرونده نماد در سامانه ثبت میشود و از طریق ایمیل برایتان ارسال خواهد شد (بدین منظور نیاز نیست کار خاصی کنید، این مرحله توسط کارکنان اینماد انجام میشود).
اگر پاسخ استعلام منفی باشد، پرونده به حالت تعلیق در میآید، هویت فرد رد صلاحیت شده وارد لیست سیاه میشود و امکان درخواست مجدد وجود نخواهد داشت. اما فرد میتواند بعد از ورود به پنل کاربری خود، درخواست فرجام خواهی (به معنی درخواست بررسی مجدد صلاحیت فردی) ثبت نماید.
برای درخواست فرجام خواهی نیاز است به دادگاه تشکیل پرونده مراجعه نمایید. و مدارکی نظیر رأی دادگاه مبنی برائت(تبرعه شدن از سوی دادگاه)، سند مشخص کننده اجرای حکم صادر شده توسط دادگاه، مدرکی که مبین مختومه شدن پرونده سوء سابقه و یا هرگونه سند دال بر رفع مشکل سوء سابقه (به جزگواهی عدم سوء پیشینه یا سجل کیفری که مورد قبول نمیباشند) را به همراه درخواست فرجام خواهی به ایمیل amaken@enamad.ir ارسال نمایند.
5. حداقل سن 18 سال (و کارت پایان خدمت برای آقایان): شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی داشتن 18 سال تمام است. در صورتی که متقاضی کمتر از 18 سال داشته باشد، ارائه حکم رشد از دادگاه الزامی میباشد. همچنین مدیر کسب و کار اینترنتی باید اصل کارت پایان خدمت، معافیت از خدمت سربازی یا گواهی اشتغال به تحصیل را هنگام درخواست ارائه کند.
آموزش دریافت نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)
آموزش دریافت نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)
آموزش دریافت نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)
آموزش دریافت نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)