چگونه اپلیکیشن خود را تبلیغ کنیم؟
دوران بسیار عجیبی در دنیای فناوری و تکنولوژی سپری می شود. روزانه بالغ در 20 اپلیکیشن جدید منتشر می شود و اکنون میلیون ها اپ و استارت آپ و … در دنیا به فعالیت مشغول هستند که دائم در حال افزایش نیز هستند. این مساله رقابت را بسیار پیچیده و سخت کرده است. در این مقاله قصد داریم شما را با روش هایی کاربردی به منظور تبلیغ اپ خود آشنا کنیم.
با چه روش هایی اپلیکیشن خودمان را تبلیغ کنیم؟
هر چقدر که دنیای انتشار اپلیکیشن های مختلف توسعه یابد و تعداد اپلیکیشن ها بیشتر و متنوع تر شود ؛ به همان میزان دیده شدن و محبوب شدن کاری سخت تر و حساس تر نیز می شود. لذا اگر به فکر طراحی ، انتشار و تبلیغ اپلیکیشنی خاص هستید باید از روش های درست و پر بازده استفاده نموده و خود را درگیر هزینه های بیهوده نکنید.
با بازار تبلیغات ارتباط بگیرید
همه بازاریاب ها و افرادی که در زمینه تبلیغات دستی بر آتش دارند این نکته را می دانند ؛ که یه اپلیکیشن قبل از اینکه منتشر شود نیاز به تبلیغات دارد. شنیدن این حرف شاید شما را متعجب کند و بگویید چگونه چنین چیزی ممکن است؟؟
فرض کنید شما چندین ماه زمان صرف کردید و شاید چند برابر آن هزینه هم متحمل شدهاید تا بالاخره اپلیکیشن خودتان را ساخته و آماده دارید. حالا به نظر شما نوبت چه کاری است؟ طبیعتا نوبت آن که این اپلیکیشن را به بازار ارائه داده و به دست مشتری برسانید. حالا این کار را هم انجام دادید و اپلیکیشن شما به دست مشتری رسید اما تقریبا اکثر مشتری ها از آن راضی نشدند! الان تکلیف شما چیست؟ بعد از این همه زمان و هزینه تازه میبینید که فلان گزینه اپلیکیشن درست کار نمیکند یا اصلا این برنامه به درد مشتریان شما نمیخورد!
اگر با چنین قضیهای مواجه بشوید چه کاری از دستتان بر میآید؟ به نظر اکثریت تقریبا هیچ کاری! چون دیگر شما تصمیمتان را گرفته اید: شما به جای خودتان و به جای مشتریهایتان تصمیم گرفتهاید درحالیکه استفاده کننده اصلی این اپلیکیشن مشتری است نه شما! پس در نهایت تمام این تلاش شما عبث میشود و رضایت مشتریهایتانم نمیتوانید به دست بیاورید!
حالا فهمیدید که چرا بازاریابان حرفهای اول تبلیغ میکنند و بعد تولید؟ چون این افراد بصورت حرفهای بازار خودشان را میشناسند و به اصطلاح نیازسنجی میکنند: یعنی میبینند که مشتری از یک اپلیکیشن چه انتظاراتی دارد؟ چه چیزهایی در یک اپلیکیشن میتواند باعث اذیت کاربر بشود؟ اگر این کار را با بخشی از بازار خودتان انجام بدهید در حقیقت مشتریهایتان هم در فرایند ساخت اپلیکیشن دخیل کردهاید و این کار سود بسیار زیادی برای شما دارد.
یکی از فواید دخیل کردن مشتری در فرایند ساخت اپلیکیشن این است که شما علایق و سلایق او را میشناسید و از این اطلاعات در ساخت اپلیکیشن استفاده میکنید. زمانی هم که اپلیکیشن به دست مشتری میرسد احساس راحتی با آن کرده و استفاده میکند. حالا گذشته از این مورد، همینکه یک مشتری احساس بکند در فرایند ساخت این اپلیکیشن دخیل بوده است، یک نوع احساس تعلقی در او به وجود میاورد که باعث میشود نه تنها از آن استفاده بکند بلکه به دیگران هم معرفی بکند.
از اینفلوئنسرها هم کمک بگیرید
درست است که طراحی و انتشار اپلیکیشن کار خودتان است اما لزومی ندارد تمام تبلیغات آن را نیز خودتان انجام دهید ، یعنی میخواهم بگویم که از افراد دور و برتان هم میتوانید برای تبلیغ اپلیکیشن خودتان استفاده کنید! شاید حتی بعضی وقتها تنها چیزی که لازم است این باشد که شخص دیگری به جز خودمان از ما بگوید! پس اگر بتوانید رابطهای صمیمی و صادقانه با این افراد برقرار بکنید مسیر طولانیای در تبلیغ را رفتهاید!
حالا این را هم خدمتتان عرض کنم که کلا ما به افرادی اینفلوئنسر میگوییم که روی تصمیم خرید یا مشارک عدهای از مردم تاثیرگذار باشند. مثلا اگر کسی میخواهد یک جفت کفش بگیرد، اینگونه با خودش فکر کند که “فلان شخص در فلان فیلم این مدل کفش پوشیده بود؛ پس من هم همین مدلی میخرم” در حقیقت تصمیم خریدش را تحت تاثیر شخص دیگری گرفته است و این یعنی آن شخص به نوعی اینفلوئنسر است.
چیزی که اینجا حتما باید به آن دقت داشته باشید این است که حتما سعی کنید با اینفلوئنسرهایی کار کنید که مخاطبانش با کسب و کار و اپلیکیشن شما ارتباط داشته باشند. حالا این یعنی چه؟ مثلا از یک نویسنده نخواهید که برای شما تبلیغ شامپو بکند! مثلا میتوانید این کار را با یک آرایشگری که تاثیرگذار باشد انجام بدهید. منظورم از ارتباط این است.
البته هستند بازاریابان و کسب و کارهایی که از اینفلوئنسرهای نامرتبط هم استفاده میکنند اما اصلا این کار را به شما پیشنهاد نمیدهم چون هر چه باشد مشتریان شما این را میفهمند که این شخص فقط پول گرفته است تا به جای شما نقش بازی کند! آخرین چیزیهم که شما در این مرحله نیاز دارید این است که مشتریان شما فکر کنند که در حال فیلم بازی کردن هستید! پس حتما دقت بکنید.
از اهرم وبسایتتان استفاده بکنید
اگر برای کسب و کارتان وبسایت دارید در حقیقت یکی از بهترین گزینههای تبلیغ اپلیکیشن در دست شماست! هر طور که باشد مشتریان شما و نیز افرادی که به کسب و کار شما علاقهمند هستند روزی سر به وبسایت شما خواهند زد. زمانی که این اتفاق بیفتد بهرین زمان برای شماست که اپلیکیشن خودتان را به تبلیغ بگذارید. چرا بهترین موقع؟ چون اولا شخصی پیش روی شماست که از طریق مشتری بودن شما را میشناسند یا به شما علاقه مند است. دوما اینکه این شخص مستقیما با کسب و کار شما ارتباط دارد و قطعا اپلیکیشن شما میتواند برای او مفید باشد.
پیشنهاد دیگری هم که به شما داریم این است که تبلیغ اپلیکیشن خودتان را خیلی عادی در یک گوشه از صفحه وبسایتتان نیندازید بلکه یک پاپ آپ برای آن درست کنید. اگر این کار را بکنید زمانی که کاربران وارد وبسایت شما میشوند اولین چیزی که میبینند تبلیغ اپلیکیشن شما است. همچنین پاپ آپ خیلی راحت میتواند در صفحات و بازههای زمانی مختلف تکرار بشود و این اپلیکیشن را به مشتری یادآوری کند.
حتما از پیامک تبلیغاتی استفاده کنید
آخرین راهی که در این مقاله برای تبلیغ اپلیکیشن میدهم استفاده از پیامک تبلیغاتی است. تا اینجای مقاله حتما خودتان هم متوجه شدهاید که موارد گفته شده در این مقاله کمی بر خلاف تصور مردم عادی است. دقیقا همین مورد آخر هم به این شکل است! یعنی خیلی از افراد هنوز فکر میکنند که خب الان این همه شبکه اجتماعی وجود دارد. مگر کسی حوصلهاش میکشد از پیامک استفاده کند! اما میخواهم به شما بگویم که باز هم تعجب خواهید کرد!
آماری که از تحقیقات انجام شده داریم نشان میدهند که تقریبا 98 درصد پیامکهای ارسال شده به کاربران دیده میشوند! این آمار یعنی دیوانگی! این آمار یعنی گنجینه تبلیغات! چرا؟ چون که شما کمتر روشی را پیدا میکنید (یا اصلا شاید پیدا نکنید) که درصد دیده شدن آن 98 درصد باشد! کلا اگر مزایای پیامک تبلیغاتی را باهم مرور کنیم شاید حتی پشیمان بشوید که چرا زودتر با آن آشنا نشدید!
یکی از مهمترین ویژگیهای پیامک تبلیغاتی و پیامک انبوه این است که شما هزینهتان تا چند برابر کاهش پیدا میکند با اینکه از طرف دیگر بازده کارتان به 98 درصد میرسد! مهمترین دلیل این آمار 98 درصدی این است که موبایل ها الان یکی از شخصیترین وسیلههای یک شخص هستند و افراد روزانه تقریبا 14 ساعت تلفنشان را نزدیک خودشان نگه میدارند!
دوم اینکه شما اگر دارای کسب و کاری باشید که با قشر خاصی از مردم در ارتباط است یا اصلا بخواهید در یک منطقه خاص تمرکز کرده و آن ها را ترغیب به دانلود اپلیکیشن خودتان بکنید، خیلی راحت میتوانید این کار را با سامانه پیامک انجام بدهید! بله درست متوجه شدید! سامانه پیامکی ملی پیامک این امکان را به شما میدهد که پیامتان را مثلا فقط به یک سری پیششمارههای خاص بفرستید یا اصلا پیامک شما فقط به ساکنین یم منطقه خاص ارسال شود!
حالا میبینید که چرا پیامک تبلیغاتی میتواند گزینه بسیار خوبی برای تبلیغ اپلیکیشن باشد؟ چون واقعا بهینه و دقیق عمل میکند و در عین حال به اندازه روشهای دیگر زمانبر و هزینهبردار نیست. توصیه می کنم سامانه پیام کوتاه زیتون را از دست ندهید.
تصمیم نهایی شما چیست؟
بگذارید تا یادم نرفته بگویم خدمتتان که حتما راههای بیشتر و دیگری برای افزایش فروش اپلیکیشن وجود دارند که در این مقاله نیامدهاند. اما این کار یک هدف دارد. هدف ما از این کار این است که به شما قول دادیم که فقط راههایی را پیش روی شما بگذاریم که تاثیرگذار و سازنده باشند. حالا بعد از اینکه هر کدام را خواندید تصمیم با خودتان است ولی یک خواهش کوچک هم از شما دارم و آن هم این است که اگر نظری در مورد این راهها دارید یا اصلا روشی مدنظر شماست که من دقت نکردهام حتما در قسمت نظرات بنویسید تا در این مقاله و مقالههای بعدی از آنها استفاده کنیم.
چگونه اپلیکیشن خود را تبلیغ کنیم؟
چگونه اپلیکیشن خود را تبلیغ کنیم؟
چگونه اپلیکیشن خود را تبلیغ کنیم؟
چگونه اپلیکیشن خود را تبلیغ کنیم؟