11 روش تبلیغاتی مهم فضای مجازی
با توسعه و افزایش بازاریابی اینترنتی و کسب و کار های اینترنتی، روش های تبلیغات اینترنتی افزایش یافته است. همین امر سبب شده است تا امروزه انواع مختلفی از تبلیغات به وجود بیاید که شما می توانید در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود به صورت ترکیبی از آنها بهره ببرید. هر یک از روش های تبلیغات اینترنتی برای رسیدن به هدف خاص و کار آمدی می باشد که مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه می خواهیم با هم به بررسی 11 روش تبلیغاتی مهم فضای مجازی بپردازیم.
یکی از مهم ترین اهداف در بازاریابی اینترنتی افزایش آگاهی برند و بهبود و افزایش در فروش دیجیتال مارکتینگ و آنلاین شاپ می باشد. همواره به عنوان یک بازاریاب که در حوزه دیجیتال مارکتیگ فعالیت می کند، می بایست درباره تمام ابعاد تبلیغات اینترنتی مهم فضای مجازی و اطلاعات لازمه را کسب کنیم. از همه مهم تر، ایجاد و تشکیل یک استراتژی تبلیغاتی مؤثر برای رسیدن به اهداف کسب و کارتان است تا بتوانید از بهترین ترکیب تبلیغات اینترنتی جهت دستیابی به اهداف خود بهره ببرید.
انواع تبلیغات فضای مجازی
تبلیغات NATIVE (همسان)
هرگاه صحبت از تبلیغات نیتیو به میان می آید، در ذهن ما تبلیغات غیر متداول اینترنتی جرقه می خورد و تداعی می شود؛ به عبارت دیگر، در این نوع تبلیغات از فرمت های بنر و یا تبلیغات متنی استفاده نمی شود بلکه این نوع تبلیغ در تلاش است تا با ارائه راه حل های مناسب به کاربر، اعتماد آن ها را جلب کند.
ابزار های مختلفی برای تبلیغات نیتیو وجود دارد که می توانید از آن ها بهره مند شوید؛ یکی از راه های ساده و به شدت کارآمد ایجاد وبلاگ می باشد.
شما می توانید در وبلاگ خود در مورد موضوعات مربوط به حوزه فعالیتتان صحبت کنید، اما تنها به محتوای تبلیغی جهت تشویق به خرید و سفارش بسنده نکنید، بلکه موارد مفید و جالب برای کاربران را هم در وبلاگ خود منتشر کنید. با استفاده از سئو، ایمیل مارکتینگ و Lead nurturing (پرورش لید) شما میتوانید محتوای مناسب را در هر یک از مراحل قیف فروش به مشتریان بالقوه ارائه دهید.
این نوع تبلیغات به این دلیل کارایی بالایی دارند که نه تنها به صورت ناخواسته نمایش داده نمیشوند و مزاحمتی برای کاربر ندارند، بلکه برای افرادی که آن را مشاهده میکنند ارزشمند نیز هستند.
SEM (بازاریابی موتور های جستجو)
در این نوع روش بازاریابی اینترنتی، هدف این است که در زمان بسیار کوتاهی، آگاهی از نام تجاری افزایش یابد. همه آنچه نیاز است عبارتند از یک آگهی با عنوان و توضیحات و کلمات کلیدی. در بازاریابی موتورهای جستجو، از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار جهت نمایش تبلیغات استفاده میشود و تبلیغات هنگام جستجوی کلمات کلیدی انتخاب شده نمایش داده میشود. هزینه تبلیغات موتورهای جستجو معمولا به صورت CPC (هزینه به ازای کلیک) محاسبه میشود. google ads از محبوبترین ابزارهای تبلیغاتی در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو است. رقابت بالایی در تبلیغات گوگل وجود دارد و به همین دلیل هزینه کلیک در تبلیغات گوگل برای برخی سایتها بسیار بالا است. Bing Ads پلتفرم تبلیغاتی شرکت مایکروسافت است که به شما برای تبلیغات در موتور جستجوی بینگ کمک میکند.
تبلیغات نمایشی (بنری)
یکی از رایجترین انواع تبلیغات اینترنتی، تبلیغات نمایشی (بنری) است. سیستم های تبلیغاتی زیادی هستند که در زمینه تبلیغات بنری فعالیت میکنند و با عضویت در این سایتها و ثبت بنر و آدرس سایتتان میتوانید شروع به تبلیغات بنری در سایتهای همکار این سایتها نمایید. هزینه تبلیغات بنری معمولا به صورت کلیکی (CPC) یا به ازای هر هزار نمایش (CPM) محاسبه میشود. پلتفرم گوگل ادز بزرگترین شبکه تبلیغات نمایشی (Display Network) را دارد. هزینه هر کلیک در شبکه دیسپلی گوگل معمولا کمتر از تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل است البته تأثیر و بازخورد چندانی ندارد.
تبلیغات موبایل
با وجود فرمت های مختلف و گوناگونی که به صورت اختصاصی برای تبلیغات تلفن همراه وجود دارد توصیه می شود که تمام کمپین های تبلیغات اینترنتی خود را با پلتفرم های تلفن همراه تطبیق دهید. بهره گیری از طراحی ریسپانسیو به افزایش اثر بخشی تبلیغات موبایل کمک می کند.
امروزه می توان گفت که اکثریت قشر جامعه از حداقل یک موبایل و یا یک تبلت متصل به اینترنت برخوردارند. از سال 2016 گوگل اعلام کرد که ترافیک تلفن های همراه از رایانه های دسکتاپ پیشی گرفته است. بنابراین اگر شما هنوز برای تبلیغات موبایل سرمایه گذاری نکرده اید، زمان آن رسیده است تا هرچه سریع تر اقدام نمایید. با بهبود حالت ریسپانسیو و نسخه موبایل خود نه تنها می توانید دسترسی بهتری به کاربران ارائه دهید ، بلکه SEO سایت شما نیز با توجه به الگوریتم Mobile-First گوگل بهبود می یابد.
تبلیغات شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی بخش مهمی از زندگی روزمره ما هستند و برای آگاهی از برند و همچنین دستیابی به مشتریان جدید بالقوه، موثر هستند. تبلیغات در شبکه های اجتماعی میتواند بسیار هدفمند باشد. تبلیغات فیسبوک، تبلیغات توییتر و تبلیغات لینکدین مهمترین نوع تبلیغات در شبکه های اجتماعی هستند. این شبکه های اجتماعی پلتفرم تبلیغاتی اختصاصی خود را دارند و به شما کمک میکنند با توجه به اهداف تبلیغاتی خود کمپین های تبلیغاتی جدیدی ایجاد کنید. البته تبلیغات در اینستاگرام را فراموش نکنید که می تواند مخاطبین بسیاری را به سمت شما هدایت کند.
تبلیغات ریمارکتینگ (Remarketing)
احتمال تبدیل شدن بازدیدکنندگان به مشتری در کاربرهایی که قبلا از سایت شما بازدید کردهاند و شاید حتی چند مرحله از قیف فروش را طی کردهاند، آسانتر از کاربرانی است که هیچ اطلاع قبلی درباره سایت شما ندارند. ریمارکتینگ نوعی متد تبلیغاتی است که در آن تبلیغات شما برای افرادی نمایش داده میشود که قبلا از سایت شما بازدید کردهاند.
این روش تبلیغات اینترنتی نه تنها برای فروش خوب است بلکه برای برندسازی هم مفید است، چرا که بارها برند، محصولات و خدمات شما را برای کاربران خاصی نمایش میدهد. چارچوب تبلیغاتی گوگل ادز امکان استفاده از ریمارکتینگ را در اختیار شما قرار میدهد. برای تبلیغات ریمارکتینگ در گوگل شما هیچ هزینه اضافی پرداخت نمیکنید و همان هزینه به ازای هر کلیک (CPC) را پرداخت میکنید.
ایمیل مارکتینگ
تاریخچه این نوع از بازاریابی اینترنتی به زمان ایجاد سرویس ایمیل باز میگردد، اما می توان ادعا کرد که سیستمهای اختصاصی بازاریابی آنلاین پیشرفت و تغییرات زیادی داشتهاند. کمپینهای تبلیغات ایمیلی با کمک ابزارهای ایمیل مارکتینگ خودکارسازی شدهاند، امروزه با کمک یک سیستم جامع ایمیل مارکتینگ میتوانید به اهداف تجاری بسیار سودآور خود دست یابید. با توجه به اینکه هزینه جذب مشتری جدید بیش از 7 برابر هزینه نگهداری مشتری فعلی است، میتوانید از ایمیل مارکتینگ برای افزایش وفاداری مشتریان فعلی نیز استفاده کنید.
برخی از سرویس های ایمیل مارکتینگ مهم و اساسی عبارتند از :
MailChimp ، mailerlite ، Constant Contact ، AWeber ، ConvertKit ، GetResponse ، Campaign Monitor ، Active Campaign
دیجیتال ساینیج
اگرچه این روش کمی ناشناخته و نامعلوم به نظر می رسد اما به آرامی وارد زندگی کاربران شده و به زودی در سالهای آتی به عنوان یک واقیعت مشترک بین همگان مطرح میشود. دیجیتال ساینیج شکل توسعه و بهبود یافته ای از تبلیغات بیلبوردی سنتی است که در بیلبوردها ، MUPIها ، دریچههای نمایش ، باجههای تلفن یا هر ایستگاه دیگری که دارای یک صفحه است استفاده میشود. کارایی این نوع تبلیغات به توانایی آنها در جلب توجه مشتریان در زمانهای غیر جذاب از روزشان برمیگردد.
تبلیغاتی ویدیویی
همواره تبلیغات ویدیویی یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین راه های تبلیغات است که همیشه تأثیر به سزایی بر روی مخاطبان و کاربران داشته است. استفاده از این روش تبلیغاتی ایده ای با استراتژی بسیار مفید و پر بازده است. یوتیوب بزرگترین پایگاه ویدیویی جهان است که امکان نمایش تبلیغات ویدیویی در ابتدای ویدیوها را به شما میدهد. همچنین با ایجاد کانال در یوتیوب میتوانید به بهبود SEO سایتتان نیز کمک کنید. علاوه بر این با به اشتراکگذاری ویدیو در یوتیوب و آپارات و دیگر سایتهای اشتراک ویدیو میتوانید ترافیک مستقیم بیشتری برای وبسایت خود ایجاد کنید و شانس این را داشته باشید که کسانی که ویدیوی شما را تماشا میکنند، تبدیل به مشتری تان شوند. با ویدئوها فرصتهای بیشماری ایجاد میشود. به یاد داشته باشید که به زودی 80% محتوای اینترنت بر مبنای ویدئو خواهد بود، اگرچه شاید اکنون این چنین نباشد.
تبلیغات اپلیکیشنی
از آن جایی در این روزها استفاده از گوشی های هوشمند توسط کاربران و بهره گیری از اپلیکیشن ها افزایش یافته است، صاحبان اپلیکیشنها برای درآمدزایی اقدام به درج آگهی در اپلیکیشن های خود میکنند. گوگل ادز یکی از بزرگترین پلتفرمهای تبلیغات اپلیکیشنی است که به شما کمک میکند تبلیغات خود را در هزاران اپلیکیشن نمایش دهید. تبلیغات اپلیکیشنی مؤثرترین روش برای افزایش نصب اپلیکیشن است.
تبلیغات نصب اپلیکیشن
در تبلیغات اپلیکیشنی شما از اپلیکیشنهای مختلف برای تبلیغات استفاده میکنید. اما برای تبلیغات اپلیکیشن نیز روشهای موثر بسیاری وجود دارد. بهترین روشهای افزایش نصب اپلیکیشن، تبلیغات در گوگل پلی (برای اپلیکیشنهای اندرویدی) و تبلیغات در اپ استور (برای اپلیکیشنهای iOS) هستند. برای تبلیغات در این دو مارکت میتوانید از پلتفرم Google Ads استفاده کنید.
اگرچه در حال حاضر روش های بسیاری برای تبلیغات اینترنتی وجود دارد، اما این روشها در سالهای آینده میتوانند به آسانی چندین برابر شوند. با پیشرفت ترکیبی فناوری و اینترنت، میتوان رشد تعدادی از متدهای تبلیغات کسب و کارهای آینده را مشاهده کرد. امروزه، حضور در خط مقدم فناوری و اینترنت یک ضرورت است و با این کار دستیابی به مشتریان جدید تسهیل میشود. در این مقاله 11 روش تبلیغاتی مهم فضای مجازی را معرفی کردیم. امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.