معرفی الگوریتم کافئین گوگل

معرفی الگوریتم کافئین گوگل

 

 

اگرچه معرفی الگوریتم کافئین گوگل تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر رتبه بندی سایت ها نداشته است اما زمینه را برای تغییرات اساسی و به روز رسانی های آتی آماده کرد. گوگل برای اولین بار الگوریتم کافئین را در سال 2009 عرضه کرد که یکی از اساسی ترین و مهم ترین آپدیت های گوگل در طول تاریخ این شرکت بوده است. این آپدیت به اندازه گسترده و حساس بود که گوگل به مدت چند ماه به متخصصین سئو و توسعه دهندگان فرصت تست داد تا تمام ایرادات و خطاهای احتمالی آن را گزارش کنند. نهایتا، در سال بعد، یعنی 2010 این الگوریتم به صورت رسمی عرضه شد.

 

به‌روزرسانی کافئین گوگل دقیقاً چه بود؟

کافئین یک سیستم جدید برای ایندکس کردن در وب بود. این سیستم جدید به گوگل اجازه می داد تا عمل کرال کردن را آسان تر و مفید تر انجام دهد و داده ها را به مراتب کارآمدتر ذخیره کند. در واقع، این آپدیت نه تنها توانست پروسه ایندکس کردن گوگل را بهبود بخشد، بلکه نتایج بسیار تازه تری را برای جستجوی کاربران ارائه می داد.

 

چگونه این کار انجام شد؟

به طبع هرگاه که محتوای جدیدی را در سایت خود منتشر کنید، باید ابتدا گوگل را از آن آگاه سازید تا بتواند در صفحه نتایج نمایش دهد. برای این کار، گوگل به واسطه سیستم ایندکس خود آخرین تغییرات وبسایت شما را مورد بررسی قرار می داد و داده های خود را به روز می کرد. به طور کلی، می توان گفت که در سیستم ایندکس قدیمی گوگل، هر از چند گاهی خزنده های مختلفی به سایت ها فرستاده می شدند. برخی از این ربات های خزنده یا کرالر به دنبال تغییرات بودند در حالی که برخی دیگر صفحات تغییر یافته را مجددا فهرست کردند تا اطلاعات جدید نیز ثبت شوند. این سیستم سرعت بالایی نداشت و به مرور که حجم محتوا بیشتر می شد، مرور همه این سایت ها طولانی تر می شد.

با روی کار آمدن و معرفی الگوریتم کافئین گوگل، این موتور جستجو قادر بود فرآیند کرال کردن، جمع‌آوری داده‌ها و افزودن آن‌ها به فهرست ایندکس خود را تنها در چند ثانیه انجام دهد. به علاوه، دیگر زمان مشخصی برای ایندکس کردن تمام سایت ها وجود ندارد و این الگوریتم به صورت مستمر در حال فعالیت است. با این حال، کافئین سایت ها را به صورت بخش بخش و نوبتی ایندکس می کند. یعنی ممکن است شما محتوای خود را زمانی منتشر کنید که به تازگی سایتتان ایندکس شده است. در این صورت، احتمالا زمان بیشتری نیاز است تا مجددا نوبت ایندکس شدن سایت شما فرا برسد.

 

معرفی الگوریتم کافئین گوگل

 

چرا گوگل کافئین را راه اندازی کرد؟

کافئین صرفا یک به‌روزرسانی الگوریتم نبود. در واقع، گوگل قصد نداشت رنک و رتبه سایت ها را با این آپدیت دستخوش تغییر کند. کافئین با هدف بازسازی کامل سیستم ایندکس طراحی و عرضه شد. برای درک بهتر کافی است به طبیعت در حال تغییر فضای وب نگاه کنید. اینترنت در سال 1998، زمانی که برای اولین بار نخستین سیستم ایندکس گوگل طراحی شد، نسبت به سال 2009 که سال معرفی الگوریتم کافئین گوگل بود تنها کمی متفاوت بود. با این وجود، هنگامی که ایندکس ساخته شد، 2.4 میلیون وب سایت و 188 میلیون نفر در سراسر جهان در اینترنت بودند. تا سال 2009، این عدد 100 برابر بیشتر شده بود و حدودا 1.8 میلیارد کاربر از گوگل استفاده می کردند. با توجه به این الگو می توان دریافت که اینترنت دائما در حال گسترش است و فعلا پایانی برای آن دیده نمی شود.

به این ترتیب، با تغییرات مستمر اینترنت، سیستم ایندکس قدیمی دیگر پاسخگو نبود. کافئین دقیقا به منظور رفع این کاستی طراحی شد. جالب اینجاست که زیرساخت های الگوریتم کافئین و سیستم های ایندکس جدیدتر  با در نظر داشتن چنین تغییراتی ایجاد شده اند و فضای بیشتری دارند. یعنی، گوگل ظرفیت ذخیره سازی موتور جستجوی خود را شدیدا افزایش داد تا قادر باشد نیاز های به وجود آمده در عصر های آینده را نیز پاسخگو باشد.

 

چه کسانی تحت تأثیر کافئین قرار گرفتند؟

همان طور که پیش تر نیز گفته شد، کافئین مانند سایر آپدیت های بزرگ گوگل نبود و در این به روز رسانی، اثرات منفی بر روی سایت‌های به خصوص وجود نداشت. با این حال، برخی از سایت‌ها شاهد کاهش رتبه‌بندی و یا بازدید های ارگانیک خود بوده‌اند.

در زمان راه اندازی، گوگل این ظرفیت را به دست آورد که سریع تر سایت ها را کرال کرده و نتایج تازه تری را از یک فهرست بزرگتر ارائه کند. به این ترتیب، سایت هایی که داستان های جدید و موضوعات داغ را به سرعت پوشش می دادند، رتبه بهتری می گرفتند.

 

تأثیر بر جستجو ها

در حالی که به‌روزرسانی کافئین تأثیر مستقیم کمی بر رتبه‌بندی‌ها داشت، اما خارج از آن امکان فهرست‌بندی سریع‌تر محتوای جدید را فراهم می‌کرد. سیستم ایندکس مورد استفاده پیش از معرفی الگوریتم کافئین گوگل نمی‌توانست با حدود 1.3 میلیارد وب‌سایت امروزی در اینترنت همگام شود و همچنین نمی‌توانست با انواع دستگاه‌ها، فرمت‌های داده و انواع ورودی های جستجو که اکنون وجود دارد، مقابله کند. اگر از جستجوی صوتی، الگوریتم RankBrain و انواع مختلف جستجو از ویدیو گرفته تا اخبار داغ و متنوع لذت می برید، باید از کافئین تشکر کنید که پایه و اساس آپدیت های بعدی را فراهم کرد.

 

جمع بندی و نکات پایانی

به روز رسانی کافئین یک الگوریتم گوگل است که برای ارائه نتایج جدیدتر و مرتبط تر به کاربران طراحی شده است و با کرال های مکرر صفحات و ایندکس سریع تر آن ها به این امر دست می یابد. فواید کافئین دوگانه است. اول، می تواند به دیده شدن وب سایت شما در نتایج جستجو کمک کند. اگر محتوای شما به طور منظم به روز شود، به احتمال زیاد توسط کافئین ایندکس شده و در نتایج جستجو ظاهر می شود. کافئین همچنین می تواند به بهبود کیفیت ترافیک وب سایت شما کمک کند. از آنجایی که کاربران بیشتر محتوای شما را از طریق کافئین پیدا می کنند، به احتمال زیاد به آنچه شما ارائه می دهید نیز علاقه مند می شوند.

در نتیجه، می توانید از افزایش ترافیک وب و بهبود نرخ تبدیل بهره مند شوید. برای جزئیات بیشتر می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و آنها می توانند شما را با بهترین استراتژی های سئو راهنمایی کنند و به بهبود هویت آنلاین سایت شما بیفزایند.

4.8/5 - (26 امتیاز)
آیدین سلیمان بیگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *