مزایا و معایب تبلیغات پاپ آپ

مزایا و معایب تبلیغات پاپ آپ

تبلیغات پاپ آپ مزایا و معایب

pop up نوعی تبلیغ آنلاین است که در پنجره ای کوچک تر و جدا از صفحه نمایش اصلی شما نمایش داده می شود و در معرض دید کاربران قرار می گیرد. این پنجره معمولا و در اکثر مواقع شامل یک پیشنهاد و یا تبلیغ است که به طور ناگهانی روی صفحه نمایش ظاهر می شود تا توجه کاربر را به خودش جلب کند. در نظر داشته باشید که اسم این تبلیغات در اصل پاپ آپ نیست و به عمل ظاهر شدن ناگهانی پاپ آپ (pop up) می گویند. اسم این پنجره که به صورت ناگهانی ظاهر می شود مودال یا همان ماژول فارسی است. تبلیغات پاپ آپ هیچ اندازه و سایز استانداردی ندارند؛ گاهی ممکن است به صورت یک پنجره کوچک در گوشه صفحه ظاهر شوند و گاهی به صورت تمام صفحه می باشند و کاملا صفحه ای شما در در حال تماشای آن هستید را می پوشانند. همانطور که گفته شد تبلیغات پاپ آپ در عین حال که می تواند برای کاربران بسیار جذاب و مفید باشد می تواند تجربه و تمرکز کابران را نابود کند که شاید برایشان  خوشایند نباشد. حتی سازندگان خود این ماژول ها نیز به این قضیه معترف هستند. در این مطلب قصد داریم به مزایا و معایب تبلیغات پاپ آپ بپردازیم.

 

عذر خواهی سازنده پاپ آپ از کاربران

در اواسط دهه 1990، ایتن زاکرمن به عنوان یک طراح و برنامه‌نویس در tripod.com روی طرحی کار می‌کرد که بر اساس صفحه‌ای که کاربر به آن وارد شده یک تبلیغ هدفمند به او نشان دهد. این برنامه‌نویس تبلیغات pop up را معرفی کرد و خیلی زود این تبلیغات فراگیر شد. جالب است بدانید که آقای زاکرمن بعد از مدتی بخاطر این اختراعش عذرخواهی کرد و اعتراف کرد که این منفورترین ابزار تبلیغات است! به نظر می‌رسد که سایت‌های مختلف با پاپ آپ‌های بی‌ربط و مزاحم حسابی روی اعصاب زاکرمن راه رفته‌ بودند وگرنه در صورت استفاده درست، تبلیغات پاپ آپ یکی از آگهی‌هایی است که کلیک بسیاری می‌گیرد و توجه خواننده را جلب می‌کند. قبول ندارید؟ الان با یک مثال به شما توضیح می‌دهم که آن‌ها چقدر می‌تواند مفید و جذاب باشد!

 

تبلیغات پاپ آپ همیشه منفور نیست

فرض کنید که می‌خواهید درباره رپورتاژ اطلاعات کسب کنید و از نوشتن تا انتشار آن را یاد بگیرید. اول در گوگل سرچ می‌کنید «رپورتاژ آگهی چیست؟» و مقاله وبلاگ فناوری اطلاعات زیفا به چشمتان می‌خورد. وارد مقاله می‌شوید و شروع به خواندن می‌کنید.

همانطور که اسکرول می‌کنید، ناگهان یک ماژول جداگانه روی صفحه باز می‌شود که کتاب رایگان رپورتاژ آگهی را به شما پیشنهاد می‌دهد که از چیستی تا نوشتن و انتشار رپورتاژ را به طور کامل به شما آموزش می‌دهد. مگر شما دنبال همین نبودید؟ حالا خیلی راحت کتاب رایگان را دانلود کرده و سر فرصت آن را مطالعه می‌کنید.

این می‌شود یک تبلیغ پاپ آپ به موقع که کاربر را از جستجوهای متوالی و خسته‌کننده که هر تکه‌ اش را باید در وبسایتی بخواند بی‌نیاز می‌کند. پس تبلیغات پاپ آپ آنقدر که فکر می کنید منفور و آزار دهنده نیستند و خوب بودن و مفید بودن پاپ آپ بستگی به این دارد که شما در جای مناسب، با محتوای مناسب و مرتبط با صفحه‌ای که کاربر در آن حضور دارد، این تبلیغات را استفاده کنید.

 

انواع تبلیغات پاپ آپ

تبلیغات پاپ آپ بر اساس اجرا به 5 دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از: پاپ آپ هنگام ورود، پاپ آپ هنگام خروج، پاپ آپ کلیکی، اسکرول پاپ آپ و پاپ آپ مبتنی بر زمان.

با ما همراه باشید تا این 5 مورد را برایتان شرح دهیم و با آنها آشنا شوید.

 

پاپ آپ هنگام ورود

این پیام درست در لحظه‌ ورود کاربر به سایت نمایش داده می‌شود و تمام صفحه را پوشش می‌دهد تا مخاطب آن را بخواند. این یعنی که آگهی ورودی قبل از اینکه تصویر صفحه سایتتان را ببیند ظاهر می‌شود. اگر قصد دارید سرزده کاربر را غافلگیر کنید تا طعم مزاحمت را بچشد، pop up ورود بهترین گزینه برای این کار است! به نظر، آقای زاکرمن باید برای این یکی یک عذرخواهی جداگانه از عموم می‌کرد.

بنابراین شما باید در انتخاب این پاپ آپ خیلی مواظب باشید چون ریسک بالایی دارد. فرض کنید کاربر برای خواندن یک مقاله به وبسایت شما آمده، هنوز صفحه لود نشده، پیامی می‌بیند که در آن نوشته شده است بیا و در خبرنامه ما عضو شو! در صورتی که هنوز سایت را مشاهده نکرده باشد و نداند چگونه محتوایی در آن وجود دارد اصلا محتوای شما به کارش نمی‌آید. این موضوع ممکن است که تجربه کاربری بدی را برای کاربر رقم بزند. بنابراین، حواستان باشد که یک تجربه ناگهانی بد در هنگام ورود، ممکن است به یک خروج ناگهانی هم تبدیل شود و مسلماً دوست ندارید که این اتفاق بیفتد.

شاید با خود بگویید پس کجا می‌شود از این پیام‌ها استفاده کرد؟ پیام‌هایی که در اول ورود برای privacy یا تایید سن کاربر (برای سایت‌هایی که محدودیت سنی دارند) به کاربر نشان داده می‌شود، یکی از کاربردهای بجای پاپ آپ‌های ورودی هستند.

 

پاپ آپ هنگام خروج

Pop up های خروجی تقریباً شبیه انواع ورودی‌ آن هستند و شاید به همان اندازه تنفرآمیز اما بدانید که به شدت قدرتمندند! چون بعضی‌هایشان می‌توانند کاربر را از رفتن منصرف کنند و در صفحه شما نگه دارند. دقت کنید وقتی که خواننده وبلاگ شما در حال خواندن یک مطلب مفید است، تمرکزش روی همان مطلب است، ممکن است اطراف صفحه را نبیند و به لینک بالای صفحه، دموی محصول و بقیه مقالاتتان توجه نکند؛ طبیعی هم هست آن‌ها فعلاٌ خواننده هستند، نه خریدار! اما با یک آگهی که موقع رفتنشان از سایت ظاهر می‌شود، راحت توجه آن‌ها را جلب می‌کنید. چگونه؟

درست در لحظه‌ای که کاربر می‌خواهد از سایت خارج شود و گوگل آنالیتیکس یک بانس ریت پایتان حساب کند، با یک پیشنهاد او را تشویق به ماندن می‌کنید و حتی ممکن است پیشنهاد شما آنقدر جذاب باشد که کاربر را به مشتری تبدیل کند. حالا گوگل آنالیتیکس بجای بانس ریت یک conversion برایتان ثبت می‌کند. در واقع هدف آگهی‌های خروجی این است که به کاربر بگویند: «یک لحظه صبر کن، من یک دلیل برای موندن بهت میدم و کاری می‌کنم که بیشتر با من تعامل داشته باشی!»

در اینجا یک اینفوگرافی آورده‌ایم که ویژگی‌های یک پاپ آپ خروجی خوب را نشان می‌دهد.

 

پاپ آپ کلیکی

در این روش وقتی کاربر روی لینکی کلیک می‌کند، قبل از این که به صفحه جدید وارد شود، ماژول برایش نمایش داده می‌شود. بهتر است که این پیام مرتبط با صفحه مقصد باشد تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. درست است که پاپ‌آپ کلیکی‌ گاهی کابر را غافلگیر می‌کنند و مزاحم است اما این نکته را بدانید که معمولاً نرخ تبدیل خوبی دارد! تعجب نکنید، دلیلش این است که کاربرتان قبلاً به موضوع مورد نظر، علاقه نشان داده و شما می‌توانید از این فرصت برای ارائه پیشنهادات خود استفاده کنید. برای همین بیشتر فروشگاه‌های الکترونیکی از این روش برای نشان دادن محصولشان استفاده می‌کنند که در قالب یک اسلاید یا ویدئو است. بیایید یک مثال بزنیم:

مثلاً شما وارد دیجی‌کالا شده‌اید و قصد خرید کفش ورزشی را دارید. وقتی می‌خواهید روی لینک دسته ورزشی‌ها کلیک کنید، یک پاپ آپ باز می‌شود که کفش‌های تخفیف خورده عالی را به شما پیشنهاد می‌دهد! آیا اول به آن‌ها نگاهی نمی‌اندازید؟ دومین دلیل برای قدرتمند بودن پاپ آپ های کلیکی‌ این است که کاربر را در صفحه‌ای که هست نگه‌ می‌دارد. مثلاً وسط مقاله پیشنهاد می‌کنید، ایبوک رایگان جدید را دانلود کند. کاربر روی لینک کلیک می‌کند! بجای اینکه به صفحه دیگری فرستاده شود، یک کادر برایش باز می‌شود که با گرفتن ایمیل کتاب را به او تحویل می‌دهد. درصورتی که اگر می‌خواست به صفحه دیگری برود و باز به صفحه اصلی برگردد، کمی کار سخت می‌شد ولی جالا با یک کلیک کتاب دانلود می‌شود. پس بد نیست در بعضی مواقع پاپ‌ آپ‌ ها جایگزین صفحات فرود شوند، مگر اینکه نیاز باشد اطلاعات زیادی به کاربر بدهید. دلیل سوم نیز این است که تنها زمانی باز می‌شوند که کاربر خودش درخواست کند، البته به شرطی کی که پیام نمایش داده شده بی‌ربط به موضوع درخواست کاربر نباشد.

 

اسکرول پاپ آپ

این نوع آگهی زمانی به کاربر نمایش داده می‌شود که صفحه را اسکرول کند. شما مشخص می‌کنید در کدام قسمت، پنجره جدید باز شود. مثلاً اگر می‌خواهید به او پیشنهاد دهید تا در خبرنامه عضو شود، بهتر است بگذارید به انتهای صفحه برسد و بعد pop up نمایش شود. یا مثلاً کاربر در حال خواندن مقاله رپورتاژ آگهی است، وقتی به قسمت لینک‌سازی در رپورتاژ رسید پاپ آپ کتاب لینک‌‌سازی برایش نمایش داده شود.

 

پاپ آپ مبتنی بر زمان

این پیام زمانی نشان داده می‌شود که کاربر وارد سایت شما شود و مدت زمانی را در آنجا بماند. می‌توانید مشخص کنید که در ثانیه 10ام، 30 ام یا 60 ام ماژول تبلیغ برایش باز شود. از این به بعد می‌توانید تست کنید که در کدام زمان بیشترین نرخ تبدیل را داشته‌اید. بعضی از سایت‌ها گفته‌اند که زمان نشان دادن آگهی در صفحات وبلاگ زیر 30 ثانیه (از لحظه ورود کاربر) و در صفحات محصول بالای 60 ثانیه نباشد.

 

رعایت 5 نکته زیر در تبلیغات پاپ آپ الزامی است.

  • زمان نمایش این تبلیغ برای بازدید کننده بسبیار مهم است، اگر خیلی سریع هنگام ورود کاربر آگهی شما نمایش داده شود، چون هنوز نمی‌داند داستان چیست، ممکن است دکمه خروج را بزند و به کار خودش ادامه دهد. اگر هم خیلی دیر نمایش داده شود، ممکن است کاربر صفحه را ترک کرده باشد و شما فرصت انجام این کار را از دست بدهید.

 

  • پاپ آپ را طوری طراحی کنید که کاربر بتواند راحت آن را ببندد؛ یعنی دکمه خروج ماژول طراحی‌شده باید مشخص و واضح باشد. هیچ کس دوست ندارد وقت گرانبهایش را صرف پیدا کردن دکمه ضربدر صفحه کند.

 

  • یک پنجره چندبار ظاهر می‌شود؟ اگر تبلیغ شما بیش از یکبار برای هر کاربر نمایش داده شود، مراقب باشید! چون ممکن است با مزاحمتتان کاربر را عصبانی کنید و فراری‌اش بدهید.

 

  • دکمه Call To Action یا فراخوان عمل (کاری که از کاربر می‌خواهید انجام دهد) آگهی شما باید توجه کاربر را به خودش جلب کند و یک متن عالی داشته باشد.

 

  • هیچ چیز به اندازه آزمایش کردن در این روش جواب نمی‌دهد! اگر pop up شما همیشه نادیده گرفته می‌شود، آن را تغییر دهید. بله، می‌گوییم آزمایش کنید، چون مدلی که در یک شرکت یا سایت دیگر نتیجه بخش بوده ممکن است برای شما جواب ندهد. اگر هم امکان تست و اندازه‌گیری ندارید، بهتر است کلاً از پاپ‌آپ‌ها استفاده نکنید.

 

به زیفا امتیاز دهید
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *