آموزش سئوی مقدماتی 1

آموزش سئوی مقدماتی 1

آموزش سئوی مقدماتی 1

آموزش سئو برای مدیران سایت ها و شرکت ها بی شک مهمترین و تاثیرگذارترین عامل پیشرفت است و برای فراگیری کامل آن باید تلاش ویژه ای کرد، شاید برای همین است که سئو سومین شغل پردرآمد دیجیتال مارکتینگ دنیاست.

 

سئو چیست؟

به زبان ساده سئو علمی است که به وسیله آن وب سایت شما می تواند در نتایج موتورهای جستجوگر از جمله گوگل نمایان شده و افزایش ترافیک داشته باشد. این علم شامل تکنیک های بسیار زیاد و جذابی است که نیاز به تمرین فراوان و درنتیجه تسلط بر بهینه سازی سایت به صورت سئو داخلی و سئو خارجی دارد.

سایت شما با قرار گرفتن در رتبه های اول گوگل با افزایش بیش از 50 برابری فروش مواجه خواهد شد. که شاید باورکردنی نباشد اما کسانی که تجربه کرده اند میدانند قدرت سئو سایت حتی از این هم بیشتر است.

شما بایستی نکات مختلف را در یک وب پیج، تست کنید. اكنون به صورت مرحله ای این تمرین برای یادگیری سئو مبتدی را توضیح ميدهيم.

  1. یک كلمه كليدي خیلی ساده پیدا کنید. مثلا به روز ترین راه های افزایش بازدید سایت – به این عبارت کلمه کلیدی می گوییم.
  2. برای این عبارت محتوا تولید کنید.
  3. فضاهای مهم برای سرچ انجین یا موتور جستجو را با کیورد اصلی و کیوردهای سطح 2 و 3 پر کنید.
  4. در سرچ کنسولی که سایت را از قبل وریفای کرده اید، این صفحه را دستی ایندکس کنید.
  5. نتیجه و تغییر جایگاه را بررسی کنید. می توانید از ابزارهای مختلفی مثل جت سئو ایرانی استفاده کنید.
  6. برای این صفحه تعدادی بک لینک بسازید و تغییرات را روی یک اکسل یاداشت کنید و تحلیل کنید.

 

آموزش سئوی مقدماتی 1

 

شناخت هدف سایت خود یا مشتری

هدف هر سئوکاری این است که به گوگل بفهماند سایتش، بهترین پاسخ را به کاربر در هنگام سرچ کلمه کلیدی میدهد. برای اینکه ساده تر متوجه این مطلب شوید، فرض کنید شما به دنبال خرید كیف زنانه در اینترنت هستید. در گوگل سرچ می کنید خرید كیف زنانه . وب سایتی که از نظر گوگل برای کاربر بهتر، کامل تر و معروف تر است در لینک های اول نمایش داده می شود. سئوکار باید این اهدبرتری سایت خود را نسبت به رقبا به گوگل اثبات کند تا در لینکهای اول قرار بگیرد.

هر سایتی متفاوت است، پس وقتی را برای شناخت اهداف سایت بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند که بفهمید کدام قسمت‌ها سئوی بیشتری نیاز دارد، کجا تبادل‌ها را پیگیری کنید و در کدام قسمت‌ها معیار‌ها را بسنجید. همچنین به شما کمک میکند تا نکته ی قابل بحثی را در پروژه های سئو براي مشتری یا کارفرما داشته باشید.

 

چند نمونه از KPI‌هایی (شاخص‌های اصلی عملکرد) که ممکن است به آن فکر کنید:

  •  فروش
  •  دانلود
  •  ثبت نام ایمیلی
  • ارسال فرم تماس
  • تماس تلفنی
  • اگر کسب کار شما بصورت محلی هم هست شما نیاز دارید KPI‌هایی را نیز در Google My Business نیز لیست کنید. مانند:
  •  کلیک برای تماس
  • کلیک برای سایت
  • کلیک برای جهت یابی

ترافیک بالا و رنکینگ مهم نیست چون ممکن است سایت شما بازدید بسیار بالایی داشته باشد ولی مدیر سایت به KPI مورد نظرش دست نیابد.

این راهنمایی ها به شما کمک می کنند تا داده هایی بیشتر از شما در موتور‌های جستجو نمایش داده شود. به جای پرتاب تیر در تاریکی از این راه نمایی ها استفاده کنید، حتما می‌توانید تیر‌هایتان را به سیبل بزنید!

 

بخش های سئو سایت

از 3 بخش اصلی سئو داخلی، خارجی و تکنیکال که به هم پیوسته هستند تشکیل شده است.

 

  • سئو داخلی

در این قسمت از سئو ما تمامی محتواهایی که در سایتتمان وجود دارند مانند مقالات، تصاویر، ویدئو ها، آدرس صفحات، سرعت سایت، سرتیتر ها و … را بهینه می کنیم. در ادامه به چند مورد مهم در on page seo اشاره می کنیم.

 

title و عنوان صفحه

عنوان صفحات جزو اولین فاکتورهایی است که رباتهای گوگل در هنگام مشاهده صفحات با آن رو به رو میشوند. پس باید سعی کنید در همان ابتدای کار به این ربات ها بفهمانیم که موضوع صفحه ما چیست و ما در این صفجه در چه موردی صحبت کردیم. همچنین کاربرها زمانی که عبارتی را در گوگل سرچ می کنند، عنوان صفحات و وب سایت ها را می بینند و نسبت به آن انتخاب می کنند وارد کدام وب سایت شوند. پس این عنوان باید هم جذاب باشد و هم به طور کامل به کاربر بفهماند در این صفحه نیازش برطرف می شود و به خواسته خود میرسد.

 

تگ های Description و Headlines

ساخت یک متا تگ عنوان و توضیحات جذاب. قبلا هم بارها و بارها به تاثیر عنوان در بهبود رتبه در سئو سایت اشاره داشته ایم. همواره شما برای ساخت محتوای ارزشمند و سئو شده نیاز دارید یک کلیدواژه مرکزی داشته باشید تا محتوایتان را حول آن بسازید. البته کاربران شما هم از همین طریق محتوای شما را پیدا می کنند.

از طرفی لطفا از توضیحات سئو یا همان meta description به عنوان یک فرصت عالی برای جذب کاربران و البته افزایش رتبه در گوگل استفاده کنید.

  • گوگل حداکثر 70 کاراکتر برای عنوان و 155 کاراکتر برای description (به روز شده در تاریخ 14شهریور 98) در صفحه نتایج خود نشان می دهد.
  • پیش نمایش نتایج جستجو را با استفاده از ابزارهایی مثل SEOSiteCheckup و افزونه های وردپرس بررسی کنید.
  • برای افزایش خوانایی و تاثیر بیشتر محتوا در سئو، حتما از تگ های h1 تا h6 درست و به اندازه استفاده کنید.

هدینگ ها مهم ترین تیتر های و سرفصل های هر صفحه می باشند. این سرتیتر ها از هدینگ 1 تا 6 هستند؛ عنوانی که هدینگ یک می باشد مهم ترین سرفصل و سرتیتر صفحه است و هرچقدر که پایین تر می رود از ارزش و اهمیت آن کاسته می شود.

 

کلمات کلیدی

بخش تحقیق کلمات کلیدی مناسب مهم ترین قسمت این ساخت محتوا برای وب است. کلمات کلیدی عباراتی هستند که کاربران برای پیدا کردن پاسخ نیاز هایشان در گوگل سرچ می کنند. فرض کنید شما به دنبال خرید موبایل هستید. برای اینکه بتوانید سایت مورد نظر خود را بیابید در گوگل عبارت “خرید موبايل سامسونگ a32” را گوگل سرچ می کنید. این عبارت کلمه کلیدی شما می باشد. شما باید سایتتان را برای این کلمات کلیدی بهینه کنید تا گوگل در هنگام سرچ این عبارات وب سایت شما را به کاربران نمایش دهد. ابزار هایی زیادی وجود دارد که عباراتی که کاربران در اینترنت سرچ می کنند را در اختیارتان قرار می دهند که در ادامه به طور کامل نحوه استفاده از آن ها را یاد میگیرید.

 

آموزش سئوی مقدماتی 1

استفاده از آدرس های سئو شده

کارشناسان SEO و وبلاگ نویسان بزرگ می گویند url های کوتاه در گوگل رتبه بالاتری دارند. قطعا این نكته به بحث تجربه کاربری بر می گردد. البته یادآور شوم که این بدان معنا نیست که یک url شامل 20 کلمه اشتباه و یا از نظر گوگل مردود نیست. باید تعادل را حفظ کنید و اگر هم نمی توانید آدرس های کوتاه و معنادار بسازید، url شما بیشتر از 8 کلمه نشود.

 

چند رسانه ای (Multimedia)

پخش و انتشار ویدئو یکی از داغترین روندهای بازاریابی طی چند سال اخیر بوده است. علاوه بر این، فیلم های آموزشی به افراد انگیزه می دهند تا محتوای شما را دوست داشته باشند، آنها را به اشتراک بگذارند و حتی اظهارنظر کنند.

  • تصاویر خود را با استفاده از تغییرات در نام فایلهای مربوطه، محتوای alt و حجم عکس ها بهینه سازی کنید.
  • از درج نمودار و فیلم در محتوای خود حتما استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که در داخل محتوای چند رسانه ای، متن ها را نیز ذکر کنید و در درون آن از کلمات کلیدی استفاده نمایید.

 

لینک های خارجی و لینک های داخلی

استفاده از لینک های خارجی، سیگنال ارتباطی با موضوع شما به گوگل می دهد. حتما در محتوای خود به منابع معتبر و دارای رنک بالا لینک بدهید تا این سیگنال ارتباطی مهم را از دست ندهید.

لینک های داخلی راهی فوق العاده برای تبلیغ سایر مقالات یا بخش های سایت شماست! دسترسی به آنها ساده تر شده و منجر به تعامل بیشتر می شود. لینک های داخلی همچنین به رباتهای گوگل کمک می کنند تا ساختار وب سایت را بهتر درک کنند. مثلا ما از همین مقاله آموزش سئو که در حال مطالعه آن هستید، برای لینک دهی هم استفاده می کنیم.

  • لینک های خارجی ممکن است به صورت مستقیم در بهبود رتبه شما اثرگذار نباشند، اما استفاده از آن ها بسیار توصیه می شود.
  • بسته به طول محتوا از 2 تا 3 لینک داخلی استفاده نمایید.
  • خزنده های گوگل این پیوندها (لینک های داخلی و خارجی) را به صورت دقیق بررسی می کنند. پس سعی نکنید برای پیوندهای نامناسب یا … تقلب کنید و خودتان را گول بزنید!
  • برای لینک های داخلی خوشه بندی را اعمال کنید.

 

آموزش سئوی مقدماتی 1

  • سئو خارجی

سئو خارجی شامل هر اقدامی است که شما برای افزایش رتبه و ارزش صفحات وبسایتتان در سایتهای دیگر انجام میدهید.

 

بک لینک سازی

بک لینک ، لینک هایی می باشد که شما در صفحات سایت های دیگر قرار می دهید و آن ها را به سایت خودتان لینک می دهید. برای مثال در یک انجمن نظری ثبت می کنید مانند: “خیلی ممنون از مطالب بسیار عالیتون. آموزش سئو واقعا شیرین و جذاب است و من در سایت ویکی دمی آن را دنبال می کنم ” فرض کنید در این نظر، عبارت “آموزش سئو” را به وب سایت ویکی دمی لینک دهید. در اینجا شما یک بک لینک ایجاد کرده اید. زمانی که گوگل لینک سایت شما را در آن وب سایت و انجمن میبیند، سایت شما را به عنوان یک مرجع در نظر می گیرد که وب سایت های دیگر به شما آن لینک داده اند و اعتبار و ارزش سئو از آن صفحه به صفحه شما هم منتقل می شود.

 

لینک فالو

لینک های فالو لینک هایی هستند که ارزش سئو را از صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل می کنند.

 

لینک نوفالو

لینک هایی هستند که ارزش seo را از وب سایت مبدا به سایت مقصد منتقل نمی کنند و بیشتر جنبه تبلیغاتی و …. دارند. off page seo خم بسیار گسترده می باشد که در ادامه بطور کامل با آن آشنا خواهید شد.

 

آموزش سئوی مقدماتی 1

  • سئو تکنیکال

زمانی که شما با استفاده از تکنیک های تخصصی بهینه سازی وب سایت تان را کامل تر کنید، توجه کاربر و گوگل را بیشتر به خود جلب می نمایید. این تکنیک ها شامل افزایش سرعت سایت، استفاده از داده های ساختار یافته و … می باشد.

 

افزایش سرعت سایت

همه کاربران دوست دارند زمانی که وارد سایت شما میشوند، همه قسمتها با سرعت بالایی لود شوند و منتظر نمانند. برای اینکه بفهمید سرعت سایتتان چقدر است و چه کار کنید که بتوانید آن را افزایش بدهید 2 ابزار بسیار کاربردی وجود دارد.

  1. Gtmetrix
  2. Google page speed insights

 

  • سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید به سئوی گفته می‌شود که از تکنیک‌ها، روش، تجربه و قوانینی استفاده می‌کند که توسط موتورهای جستجو ایجاد شده است و تمرکز اصلی آن بر این است که کیفیت و ارزش سایت شما را بالا ببرد.

  • محتوای با کیفیت
  • لینک های طبیعی
  • برندسازی صحیح
  • استراتژی ساخت محتوا
  • بهینه سازی داخلی
  • انتخاب عبارات کلیدی مناسب
  • تمرکز بر کیفیت

 

  • سئو کلاه سیاه

به تکنیک ها و روش هایی گفته می شوند که کاربران سعی دارند از طریق روش هایی اسپم سر موتور‌های جستجو را کلاه بزارند. در حالی که سئو کلاه سیاه می تواند سایت شما را بالا بیارد ولی ریسک بسیار زیادی را متوجه سایت شما می کند، در صورتی که موتور جستجو تشخیص بدهد که شما از این نوع سئو استفاده کرده اید به احتمال خیلی زیاد سایت شما با پنالتی یا دی ایندکس (حذف شدن از نتایج جستجو) مواجه شوید.

سایت‌های پنالتی شده، کسب و کار شما را ورشکست می‌کند. و این دلیل بسیار خوبی است که شما باید حداکثر دقت و توجه را در انتخاب متخصص بهینه سازی سایت  خود بخرج بدهید.

  • ریدایرکت های مخفیانه و موذیانه!
  • محتوای مخفی
  • استفاده نادرست از کلمات کلیدی
  • دستکاری موذیانه لینک ها
  • بک لینک های نامرتبط
  • مزرعه لینک
  • ارسال نظرات اسپم

 

  • سئو کلاه خاکستری

اصطلاحی هم به نام سئو کلاه خاکستری وجود دارد، عملی که در مقایسه با تکنیک های کلاه سیاه ممکن است خطر کمتری داشته باشد. تکنیک های کلاه خاکستری به صورت واضح توسط گوگل مشخص نشده اند، بنابراین می توانید هزاران کاربر را به سایتتان بیاورید در حالیکه نمی دانید ممکن است یک روز بعد بابت آن جریمه شوید و همه رتبه های خود را از دست بدهید.

 

كلام آخر

در اين مقاله به آموزش سئوی مقدماتی 1 و بررسی كلی سئو و هدف آن و بخش های متفاوت آن پرداختيم. شما میتوانید با مطالعه سایر مقالات مرتبط با آموزش سئو سایت از شركت فناوری اطلاعات زیفا مطالب بیشتری كسب كنيد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
مینو طاهری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *