
مبانی بازاریابی تبلیغات کلیکی
حتما شما هم تاکنون انسانهایی که در لباسهای عروسکی جلوی رستورانها، بستنی فروشیها و پاساژها از خود حرکات موزون در میآورند را مشاهده کرده اید. این افراد ، در قالب لباسهای عروسکی ، از صاحب مغازه یا رستوران، پول دریافت کرده و برای آنها تبلیغ میکنند. بنابراین این کار هم مانند تبلیغات تلویزیونی، ویدیویی، بنر و … نوعی تبلیغ به حساب میآید که شاید بسیار ارزان تر باشد اما موثرتر نیز واقع میشود. برای آن کسب و کار، مهم این است که افراد وارد مغازه شوند. بنابراین زمانی که افراد، خصوصا کسانی که بچه دارند به خاطر دیدن آن عروسک وارد مغازه می شوند، قطعا چیزی هم خریداری میکنند. در واقع این نوع تبلیغ یک نوع جلب نظر مشتری به حساب میآید و شاید کمی قدیمی باشد و برای تمامی کسب و کارها مناسب نباشد اما برای بسیاری از کسب و کارها نیز سود دارد. این نوع تبلیغات، برای کسب و کارهای آنلاین فایده ای ندارد اما برای کسب و کارهای آنلاین نیز تبلیغاتی وجود دارند که تبلیغات کلیکی نام دارند و کاربران را به سمت سایت مشخصی راهنمایی میکنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی مبانی بازاریابی تبلیغات کلیکی بپردازیم. با ما همراه باشید.
تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی یک ابزار قدرتمند در فعالیتهای بازاریابی میباشد. اگر قصد دارید فروش بیشتری داشته باشید ؛ حضور شما در فضای آنلاین پررنگ تر شود و مشتریان بیشتری را جذب کنید ؛ حتما تبلیغات کلیکی به شما کمک خواهد کرد. نام دیگر تبلیغات کلیکی ، PPC یا بازاریابی موتورهای جستجو است. این تبلیغ تاکتیکی است که کسب و کارهای آنلاین در پلتفرمهای تبلیغاتی موتور جستجو تعریف میشوند و هر بار که کاربر روی آن تبلیغات کلیک کند ؛ شرکت باید مبلغی را پرداخت کند. در واقع درج آگهی به تنهایی هزینه ندارد و کسب و کارها ، زمانی باید هزینه پرداخت کنند که کاربر ، با آن تبلیغ تعامل کرده باشد. تبلیغات کلیکی به دو دستهی تبلیغات جستجو و تبلیغات نمایشی تقسیم میشوند. تبلیغات جستجو ، تبلیغاتی هستند که در صفحه نمایش نتایج جستجو ظاهر میشوند و تبلیغات نمایشی تبلیغاتی هستند که به صورت ویدیو ، پست و طرحهای گرافیکی در رسانههای اجتماعی و سایر وب سایتهای مرتبط وجود دارند.
بررسی مزایای تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی دارای مزایای بسیاری برای کسب و کارهای آنلاین هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
انجام این تبلیغات برای تجارتهای کوچک و بزرگ بسیار مفید هستند. شما میتوانید با هر مقدار بودجه ، این تبلیغات را انجام دهید. با توجه به آن که در ازای هر کلیک ، مبلغ پرداخت میشود ؛ یعنی شما به طور حتم ، کلیکهای لازم را دریافت خواهید کرد. امکان پیدا کردن مشتریان وفادار در این نوع تبلیغات ، بسیار زیاد است. در انجام این تبلیغات ، امکان شخصی سازی برای زبانهای مختلف وجود دارد. این تبلیغات ، دارای فرمتهای مختلفی هست که با توجه به نیاز شما ، متفاوت خواهد بود. این تبلیغات در سطح وب ، ویدیوهای پلیرهای آنلاین و اپلیکیشنهای موبایلی قابل استفاده خواهد بود.
مبانی بازاریابی تبلیغات کلیکی
لازم است بدانید راه اندازی کمپین تبلیغات کلیکی ، کار بسیار سادهای است اما بسیاری از افراد هستند که در انجام این کمپینها ، شکست خوردند. زیرا کلمات کلیدی اشتباهی را مورد هدف قرار داده اند یا خدمات قانعکنندهای برای ارائه نداشته اند. نکاتی وجود دارد که نیاز است به آنها توجه کنید تا بتوانید این کمپینها را بهتر انجام دهید.
شما باید از تطابق گسترده کلمات کلیدی بپرهیزید. بزرگترین اشتباهی که ممکن است افراد در راه اندازی کمپینهای تبلیغات کلیکی انجام دهند ؛ این است که تفاوت بین انتخاب انواع تطابق کلمات کلیدی را نادیده میگیرند. بنابراین به این نکته توجه کنید.
در قدم بعد شما باید فضای تبلیغاتی جستجو و محتوا را جدا کنید. فضای تبلیغاتی جستجو ، به تبلیغات کلیکی مربوط میشود که در صفحه نتایج جستجو گوگل نمایش داده میشوند. فضای تبلیغاتی محتوا شامل وب سایتهایی میباشد که تبلیغات را به صورت کادرها و بنرها در صفحات خود نشان میدهد. ممکن است بسیاری از بازاریابان تازه کار ، این دو گزینه را با یکدیگر اشتباه بگیرند و یا از هر دو حالت استفاده کنند اما لازم است بدانید که این دو ، به شدت با هم متفاوت هستند و استفاده از هر دوی آنها، علاوه بر نا مرتبط بودن محتوا ، برای شما هزینه اضافی نیز دارد.
قدم بعدی این است که هدف گذاری کمپین ، باید به صورت دقیق عمل شود. برای آن که بتوانید از تبلیغ خود کارآیی بیشتری حاصل کنید ؛ میتوانید از ویژگیهای حساب کاربری تبلیغات کلیکی خود بهره ببرید و این را مشخص کنید که قصد دارید تبلیغات به چه کسانی نمایش داده شود. مثلا شما میتوانید تبلیغات خود را در چند کشور مختلف نمایش دهید یا بر نقاط جغرافیایی خاصی تمرکز کنید. علاوه بر آن میتوانید زمان خاصی از روز را انتخاب کنید.
نکات دیگری که نیاز است به آن توجه کنید، تطابق صفحه فرود با تبلیغ، سنجش متن تبلیغ، رسد نرخ بازگشت سرمایه و استفاده از کلمات کلیدی منفی میباشند.
سخن پایانی
در این مقاله در رابطه با مبانی بازاریابی تبلیغات کلیکی ، صحبت کردیم. تبلیغات کلیکی میتوانند برای دیده شدن کسب و کارهای تازه کار و آنلاین بسیار موثر واقع شود. لازم است بدانید این تبلیغات نیز مانند سایر تبلیغاتها معایبی نیز دارد. از اصلی ترین معایب آن، میتوان به اولویت پیدا کردن تبلیغات بر سئو، در نتیجه افت کیفیت محتوای مطالب سایتها اشاره کرد. درست است که تبلیغ کردن همیشه سودآور است اما ممکن است این مسئله سبب شود تا بسیاری از کاربران احساس کنند که شما خدمات و محصول خاصی برای ارائه دادن ندارید و برای آن که اطلاعات و محتوای کافی در سایت خود ندارید، مجبور به استفاده از تبلیغات هستید. بنابراین این نکته ممکن است برای کسب و کار و حتی تبلیغ شما اثر معکوس داشته باشد. بنابراین پیشنهاد میشود که به اندازه کافی محتوای مناسب و اطلاعات ارزنده برای کاربران ایجاد کنید تا آنها برای بازدید از سایت شما تشویق شوند.