بهترین طراحی صفحه اصلی سایت چگونه است؟
اگر یک طراح ماهر نیستید و در حال ساختن یک وب سایت هستید این مطلب کمک بسیاری در شناخت اصول درست طراحی وب سایت خواهد کرد. در طراحی صفحه اصلی وب باید به این نکته توجه داشت که یک وب سایت جذاب الزاما پیچیده نیست بلکه می تواند بر پایه سیستماتیک و منطق استوار گردد و خیلی نیاز به شاخ برگ اضافه ندارد و هرکسی می تواند آن را انجام دهد. در این مقاله آناتومی یک وبسایت جذاب و خوب طراحی شده را نشان خواهیم داد و به شما می گوییم که بهترین طراحی صفحه اصلی سایت چگونه است؟ انواع نمونه های طراحی سایت در قالب دیاگرام نمایش داده خواهند شد، به گونه ای که حتی کسانی که حرفه شان طراحی وب سایت نیست آن را درک کرده و به سادگی بتوانند الگو برداری کنند.
زمانی که مشتری به وب سایت شما مراجعه می کند، او در فروشگاه یا دفترکار شما قدم بر می دارد. آیا مایل نیستید به مشتریان خود همان تجربه ای را ارائه کنید که انگار در مغازه و یا دفتر کار شما گام بر می دارند؟ اما یک مشکل وجوددارد! در زمان بازدید از وب سایت شما، هیچ شخص زنده ای وجود ندارد که به بازدیدکنندگان شما خوش آمد گویی کند.
یک طراحی موثر و کارا برای صفحه اول وب سایت شما می تواند بازدیدکنندگان را به اطلاعاتی که نیاز دارند هدایت کند. نحوه طراحی صفحه اول وب سایت ، به عنوان یک مسئول خدمات مشتریان عمل می کند به گونه ای که بصورت پیوسته بازدیدکنندگان وب سایت را هر کجای آن که باشند هدایت و راهنمایی می کند. قبل از اینکه بخواهیم دیاگرام اناتومی انواع طرح های صفحه اول وب سایت را بررسی کنیم ابتدا به این موضوع می پردازیم که تعریف مناسب برای یک صفحه اصلی موثر چیست.
چرا باید روی بهترین طراحی صفحه اصلی سایت تمرکز کنیم؟
صفحه اصلی شما مسلما، مهمترین صفحه در وب سایت شماست. به این دلیل که این صفحه اولین صفحه ای خواهد بود که بازدیدکنندگان از وب سایت شما با آن برخورد خواهند کرد. و اولین احساسی که نسبت به آن دارند بسیار با اهمیت می باشد. صفحه اصلی شما تنظیم کننده صدای کسب وکار شماست. همانند اولین احساس در برخورد با یک انسان می باشد پس حتما باید مطمئن شوید که صفحه اصلی وب سایت شما به درستی طراحی شده و کارایی لازم را دارد.
صفحه اصلی وب موثر و تاثیر گذار چگونه است؟
در بهترین طراحی صفحه اصلی سایت احتیاج به یک نوع جریان است به نوعی که بازدیدکنندگان شما به نحوی که شما مایل هستید راهنمایی و هدایت شوند. این روش شما را قادر میسازد که به نحوی ماهرانه، تجربه بازدید از وب سایت طوری توسط مشتریان هدف انجام گیرد که تجربه جذابی برایشان باشد و شما را به جذب آن مشتریان نزدیک تر کند. زمانی که اینکار به نحوی صحیح انجام گیرد، شما به بازدیدکنندگان وب سایت کمک میکنید که:
1. به سادگی متوجه شوند که وب سایت شما در چه خصوص فعالیت می کند شما چه می کنید و می توانید چه راه حل هایی به بازدید کنندگان خودارائه دهید.
2. به بازدیدکننده وب سایت به صورت شفاف نشان دهید که قدم بعدی برای استفاده از خدمات کسب و کار شما چیست اگر بازدید کننده شما نداند که مرحله بعدی چیست، بدون آنکه کاری انجام دهد به راحتی صفحه شما ترک خواهند کرد. قدم بعدی میتواند مراجعه به صفحه محصولات یا خدمات، دانلودیک دفترچه راهنما، دیدن ویدئوآموزشی، آبونمان خبرنامه، ارائه اطلاعات تماس و … باشد
یک صفحه اصلی موثر در واقع وب سایت رابه گونه ای ارائه میدهد که کار کردن و گردش در آن به آسان ترین شکل ممکن انجام شود و به شما اجازه می دهد که توجه بازدیدکنندگان را به سمت سویی هدایت کنید که شما می خواهید توجه بیشتری به آن شود.
عناصر مهم و مورد نیاز در صفحه اصلی وب
کسب و کارتان را به روشنی معرفی کنید
صفحه اصلی وب سایت در اغلب مواقع اولین بخشی است که کاربر با آن مواجهه میشود. بنابراین این صفحه باید به قدری جذاب باشد که توجه او را در نگاه اول جذب نماید. توصیه میکنیم در این صفحه به صورت خلاصه در رابطه با شرکت، محصولات و نوع فعالیتتان توضیحاتی ارائه دهید تا کاربران به سرعت دریابند وب سایت شما در چه حوزهای فعال است.
برای اطمینان از این که بهترین طراحی صفحه اصلی سایت را انجام داده اید و این صفحه به اندازه کافی برای کاربر جذاب است و پاسخ سوالات او را در ثانیههای اول ارائه میدهد؛ این سوالات را پیش از شروع کار از خود بپرسید:
– آیا صفحه اصلی شما در رابطه با شرکت، محصولات، سرویسها و خدمات آن به روشنی توضیح میدهد؟
– آیا مزایای شرکت، محصولات و خدماتتان را برای کاربر بازگو میکند؟
– نوع فعالیت شرکت، محصولات و یا خدمات شما در صفحه اصلی گنجانده شده است؟
– وجه تمایز شما نسبت به سایر رقبا در این صفحه قابل مشاهده است؟
پاسخ دادن به این سوالات به شما این اطمینان را میدهد که Homepage سایت به روشنی ماهیت کسب و کار شما را به مشتریان نشان داده و به سرعت اعتماد آنها را به دست میآورد.
استفاده از شعارهای تبلیغاتی کوتاه و به یادماندنی یک تکنیک بازاریابی تاثیرگذار است. اگر شما نیز چنین شعاری برای مجموعه خود دارید، آن را در صفحه اصلی سایت به نمایش بگذارید. این عمل موجب برقراری ارتباط بهتر میان شما و مشتریان میشود و خاطرهای ماندگار از کسب و کارتان در یاد آنها باقی خواهد ماند.
وبسایت واکنش گرا طراحی نمایید!
در حال حاضر جهان با نفوذ تلفنهای همراه مواجهه است و تقریبا 60 درصد از ترافیک جهانی اینترنت را کاربران تلفن همراه تشکیل میدهند. بنابراین درمیابیم بازدیدکنندگان وب سایت از طریق دستگاههای مختلفی همچون رایانه رومیزی، تبلت و یا گوشیهای هوشمند به آن مراجعه میکنند. این مسائل حاکی از اهمیت واکنشگرا بودن وب سایت است.
کاربران تمایل به استفاده از وب سایتهایی دارند که در آن احساس راحتی بیشتری داشته و در کل تجربه لذتبخشی را به دست آورده باشند. طراحی واکنشگرا تا حد زیادی این تجربه لذتبخش را برای کاربر به ارمغان میآورد.
طراحی واکنشگرا به این معنی است که مهم نیست کاربران با چه دستگاهی از وبسایت شما بازدید میکنند، تجربه آنها باید یکسان یا بسیار مشابه باشد. در این سبک طراحی عملکرد وب سایت برای تمام کاربران صرف نظر از دستگاهی که از آن برای ورود به سایت استفاده میکنند، آسان است و آنها میتوانند به راحتی از تمام بخشهای وب سایت استفاده کنند. آنها برای دسترسی به تمام قابلیتهای سایت نیاز به سوئیچ کردن میان دستگاههای مختلف نخواهند داشت.
ارائه یک طرح انعطافپذیر و اولویتبندی واکنش آن هنگام ساخت وبسایت به شما کمک میکند تا با بازدیدکنندگان در تمامی سیستمعاملها ارتباط برقرار کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها تجربه مثبتی با کسبوکار شما دارند.
در طراحی واکنش گرا مهم است که تمام اطلاعات سایت کاملا واضح به کاربر نمایش داده شود و صرفنظر از اندازه صفحه نمایش یا نوع دستگاهی که بازدیدکننده از آن استفاده میکند، تجربه کاربری روان و سادهای داشته باشد.
استفاده از قابلیتهای پویا و تعاملی را در اولویت قرار دهید
اغلب مردم نسبت به رویدادهای احساسی واکنش بهتری نشان میدهند و آنها بهتر در خاطر نگه میدارند. این ویژگی میتواند الگوی شما در بهترین طراحی صفحه اصلی سایت باشد. زیرا طراحی یک صفحه پویا که به خوبی با کاربر تعامل برقرار کند، موجب ایجاد تجربه مثبت و به یادماندنی برای آنها میگردد.
بهعبارتدیگر، انتخاب یک رویکرد پویا زمانی که صحبت از طراحی و طرحبندی صفحه اصلی شما به میان میآید، موجب درگیر کردن ذهن مخاطب شده و در عین حال با ارائه یک تجربه مثبت و منحصربهفرد آنها را برای بازگشت به سایت تشویق نمایید.
برای ایجاد یک صفحه اصلی پویا و هیجانانگیز لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:
– استفاده از تصاویر، انیمیشنها، ویدئوها و … اولویت خود قرار دهید. لازم به ذکر است این تصاویر و فیلمها باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند و به خوبی کاربر را در خود درگیر کنند.
– برای سربرگها، منوها و دکمههای سایت از مینی انیمیشن کمک بگیرید و از این طریق تجربه بازدیدکنندگان را بهبود بخشید.
– تصاویر 360 درجه از محصول و یا محیط شرکت خود در وب سایت قرار دهید. استفاده از واقعیت مجازی یک اتفاق نو و تازه در وب سایت ها است که به خوبی با کاربران ارتباط برقرار میکند. این تصاویر درک درستی از محیط کسب و کار و نوع فعالیت شما را در اختیار افراد میگذارد و آنها احساس صمیمیت بیشتری با شما خواهند داشت.
– اخبار مربوط به شرکت و یا حوزه کسب و کارتان را در اسرع وقت در سایت به اشتراک بگذارید. همچنین با به روزرسانی اطلاعات محصولات و خدمات شرکت میتوانید این احساس را در کاربر ایجاد کنید که شما همواره در پی بهینه نمودن خدمات و ویژگیهای محصولاتتان هستید.
ناوبری سایت را ساده و روان در نظر بگیرید
ناوبری وب سایت باید کاملا ساده و روان طراحی شود تا تعامل مناسبی با کاربران برقرار نماید. در صورتیکه ناوبری ناهماهنگ و نامرتب طراحی شود، کاربران در سایت دچار سردرگمی شده و در نهایت تجربه کاربری لذتبخشی کسب نخواهند کرد. این عمل منفی ممکن است آسیب جدی به رابطه میان شما و مشتریانتان وارد سازد.
استفاده از منوهای ساده که راحتی قابل شناسایی باشند در کنار رنگبندی جذاب با کنتراست مناسب میتواند کاربران را به ماندن در سایت و گشت و گذار در آن تشویق نماید.
کاربر باید در هر لحظه بداند که در کدام قسمت از وب سایت است. بنابراین لازم است از روشهایی مانند برجستهسازی منو، استفاده از رنگ متفاوت و یا کنتراست ایده مناسبی به نظر میرسد. به خاظر داشته باشید برچسبگذاری صفحات مختلف یک حس منطقی در کاربر ایجاد میکند و به او این اطمینان را میدهد که در وبسایت شما سردرگم نشده است.
کاربران را به ادامه مسیر ترغیب نمایید!
مراجعه بازدیدکننده به صفحه اصلی شما یک شروع عالی است، اما شما در آن موقع چهکاری را با آنها انجام میدهید؟
بهترین استراتژی برای جذب مخاطبان و بهرهبرداری مناسب از ترافیک ورودی سایت، استفاده از دکمههای CTA (Calls To Action) است. این دکمهها میتوانند شامل عباراتی همچون ثبتنام کنید، در خبرنامه وب سایت عضو شوید، محتوا را به اشتراک بگذارید و … باشند.
در صورت استفاده مناسب و اصولی از CTA ها به راحتی میتوانید هر صفحه از وب سایت خود را از یک بروشور ساده به یک موتور فروش قدرتمند تبدیل نمایید. برای این کار تنها کافی است جملاتی که برای کال تو اکشنها انتخاب میکنید، جذاب، گیرا و مشوق باشند. به طوریکه کاربران را ترغیب به ادامه مسیر نمایند.
مطابق با استانداردهای مدرن باشید
طراحی وب سایت تا چند سال گذشته کاملا ایستا و در چهارچوب قوانین متقارنسازی بود. به عبارت دیگر طراحان در ذهن خود دچار استانداردهای متقارن و ثابتی بودند و از ارائه طرحهای خلاقانه دوری میکردند. اما در سالهای اخیر و با رشد چشمگیر کاربران فضای مجازی نیاز به ارائه ایدههای نو و جذاب شدت گرفت. در نتیجه طراحان از استانداردها و قوانین گذشته فاصله گرفته و به ایجاد صفحات پویا، جذاب و تعاملی با کاربران روی آوردند.
تغییرات رخ داده طراحان و گرافیستهای وب سایت را به ترکیب ایدهها و روشهای خلاقانه و بهرهگیری از عناصر پویا، پالتهای رنگی جذاب و شاد، به کارگیری فونتهای نوشتاری خاص، موسیقی پس زمینه زیبا، طراحی مناسب فضاهای سفید، استفاده از دکمههای CTA هیجان انگیز و در نهایت توسعه رویکردهای طراحی متمایل ساخت.
از آنجایی که صفحه اصلی شما میتواند اولین تصور بازدیدکننده از کسبوکار شما را ایجاد و یا آن را در هم بشکند، بسیار مهم است که در آن مقدمهای درباره شرکت شما و محصولات آن ارائه شود.
چه محتوایی باید در صفحه اصلی قرار گیرد؟
به بیان خیلی ساده، طراحی صفحه اصلی شما به دو قسمت ذیل تقسیم می شود:
بالای صفحه (above-the-fold): این عبارت به صورت سنتی برای صفحه اول روزنامه استفاده می شود و منظور محتوایی که شما بدون اسکرول کردن در صفحه و پایین آمدن می توانید آن را مشاهده کنید
پایین صفحه (below-the-fold) محتوایی که برای دیدن آن نیاز دارید به سمت پایین اسکرول کنید.
با توجه به اینکه محتوای بالای صفحه اولین قسمتی است که توسط صفحه نمایش کامپیوتر نمایش داده می شود. 100% بازدیدکنندگان شما محتوای بالای صفحه را خواهند دید و طبق آمار، به محض حرکت به سمت پایین صفحه، تعداد افرادی که به محتوای شما توجه می کنند به شدت کاهش می یابد. به همین جهت این که چه مطالبی در قسمت بالای صفحه و پایین صفحه اول سایت قرار گیرد اهمیت بسیار زیادی دارد.
محتواهای قسمت بالای صفحه (above the fold)
این قسمت از سایت جایی است که شما می خواهید محتوای اصلی خود را در آن قرار دهید. مهم ترین بخش محتوا که بازدیدکنندگان شما لازم است آن را ببینند. هدف اول از محتوای اصلی شما این است که بازدیدکنندگان خود را مجاب کنید جهت کسب اطلاعات بیشتر درنگ کنند و ببینند که شما چه چیزی برای ارائه دارید. محتوای اصلی شما باید واضح، مختصر و مشخص باشد.
در این قسمت به بررسی تک تک عناصر موجود قسمت بالای صفحه اول سایت می پردازیم.
1- عنوان اصلی
در یک جمله شما باید پاسخگوی سوالی باشید که همه بازدیدکنندگان شما در پی آن هستند و بگویید فعالیت کسب و کار شما چیست. یک عنوان خوب به این سوال داغ پاسخ می دهد در نتیجه لازم است به نحوی کامل، کوتاه و مشخص، توصیف کننده آنچه شما انجام می دهید باشد. اگر نمی دانید چه چیزی بنویسید، سعی کنید از مشتریان بپرسید چرا آن ها به وب سایت شما رجوع کرده اند، شما می توانید به راحتی کلمات را از زبان آن ها بشنوید و از آن ها برای عنوان خود استفاده کنید. از نظر سئو نیز بهتر است این عنوان درون تگ h1 قرار گیرد.
2- عنوان جزئی
شما این فرصت را دارید خدمت یا محصول خود را با توضیح بیشتر در قسمت عنوان جزئی بیان نمایید. توضیح کوتاه باید پاسخگوی این سوال باشد چه مشکلاتی را برای من حل می کنید؟ تصویر زیر یک نمونه خوب از عنوان جزئی موثر را نشان می دهد و در یک عبارت کوتاه بیان می کند که چگونه محصولات و خدمات ما به شما کمک می کند.
3- دکمه Call to Action
یک Call to Action به مشتری جهت می دهد و از او می خواهد که کاری انجام دهد تا به مرحله بعدی برود. از مرسوم ترین call to action ها می توان به “با ما تماس بگیرید” یا” کلیک کنید تا به صورت مجانی قیمت را دریافت کنید” باشد.
از مشتریان خود انتظار نداشته باشید که بدانند در مرحله بعد باید چه کنند. شما می خواهید بازدید کنندگانتان به صورت بصری متوجه شوند که مرحله بعدی وجود دارد که می توانند وارد آن شوند، در نتیجه هرگز خجالت نکشید که بخواهید به بازدیدکنندگان سایت خود کمک کنید که در مرحله بعد چکار کنند.
4- از تصاویر و ویدئو جهت رساندن پیغام استفاده کنید
مردم بصورت طبیعی جذب اشکال بصری مانند تصاویر و ویدئو می شوند، درنتیجه این یک راه عالی جهت نشان دادن کلیت کسب و کار خود همراه با ایجاد یک حس خوب در مشتری می باشد. این مسئله بسیار حائز اهمیت است که تصاویر و ویدئوهایی که از آن ها استفاده می کنید مرتبط به وب سایت شما باشد. در صورتیکه آن ها بی جهت آنجا قرار بگیرند یا به ارتقاء برندینگ شما و یا رساندن پیام شما کمک نمی کنند از استفاده آن ها صرف نظر کنید و همیشه این موضوع را مدنظر قرار دهید که بهتر است وب سایت خود را تمیز نگه دارید تا آنکه آن را پر کنید از چیزهایی که سودمند نیستند.
5- لوگو
لوگوی شما باید به صورت بسیار ظریفی زمینه فعالیت کسب و کار شما را منتقل نماید. لوگو اشاره ای به DNA کسب وکار شماست.
6- منو
منو نقشه راهی است که شما به بازدیدکنندگان سایت اعلام می کنید که به کجا مراجعه کنند و کدام صفحات اهمیت بیشتری دارند. نکاتی که در طراحی منو وب سایت باید به آن ها توجه کرد:
- تنها صفحات لازم و مهم را در منو قرار دهید و سعی نکنید با اضافه کردن آپشن های غیرضروری باعث سردرگمی کاربران شوید. بازدیدکنندگان شما در ابتدا علاقه مند به دیدن صفحات درباره کپی رایت، حریم خصوصی و شرایط خدمات شما نیستند. بنابراین آن ها را در جای دیگری مانند پاورقی قرار دهید.
- یک منطق برای گذاشتن لینک ها در منو داشته باشید. به عنوان مثال لینک های اولویت بالاتر از راست به چپ قرار گیرند.
- منو وب سایت را در محلی مناسب قرار دهید به گونه ای که به راحتی قابل دیدن باشد.
محتواهای پایین صفحه (below the fold)
همانطور که در بالا بیان شد، همه بازدیدکنندگان به قسمت پایین صفحه اصلی شما مراجعه نمی کند. آن دسته از بازدیدکنندگان که به قسمت پایین صفحه اصلی سایت مراجعه می کنند در واقع علاقمند به عناوین ذکر شد در بالای وب سایت شما شده اند در غیر این صورت، آن ها خیلی وقت پیش سایت شما را ترک کرده بودند. درنتیجه، نوع محتوایی که در قسمت پایین سایت قرار می گیرد، در واقع باید پشتوانه محتوای قسمت اولیه سایت باشد. در این بخش باید بگویید دقیقا چه محصول یا خدمتی ارائه می دهید و چگونه نیاز مشتریان خود را رفع می کنید. در واقع دو نوع محتوای برای این قسمت وجود دارد:
1- محتوای ثانویه چیست
محتوایی هستند که آنقدر مهم نبودند که در قسمت بالای سایت (above the fold) قرارگیرند، اما از درجه اهمیتی برخوردار هستتند که بازدیدکنندگان را جذب کرده و به مشتری تبدیل کند.
محتوای ثانویه تقویت کننده محتوای اصلی وب سایت است و هدف این است که به بازدیدکنندگان خود آموزش دهید که بعد از خرید محصول یا خدمت شما چه چیزی به دست خواهند آورد.
2- مزایای محتوای ثانویه
محتوایی است که وجودش خوب است اما از درجه اهمیت بالایی برخوردار نیست و برای تبدیل وب سایت شما به یک وب سایت تاثیر گذار خیلی حیاتی نمی باشد.
یک اشتباه متداول که در اکثر وب سایت ها مرسوم است این است که تمرکز وب سایت بر روی فهرستی از ویژگی هاست و تمرکز کافی برای توصیف مزایای آن برای مشتریان بالقوه نمی گذارند. در علم بازاریابی یک عبارت معروف وجود دارد که می گوید: ویژگی ها حرف می زنند، مزایا می فروشند.
آناتومی 5 طرح موثر برای صفحه اول وب سایت
در این بخش 5 طرح بسیار موثر برای بهترین طراحی صفحه اصلی سایت را با شما به اشتراک می گذاریم. شما می توانید این طرح بندی ها را جهت بهینه سازی صفحه اصلی خود بکار بگیرید.
طرح شماره یک
این طرح در واقع فراگیر است در نتیجه در اکثرصنایع قابلیت استفاده را دارا می باشد.
طرح شماره دو
این طرح هم جنبه فراگیر داشته و برای بیشتر صنایع قابل استقاده می باشد.
طرح شماره سه
این طرح هم جنبه فراگیر داشته و برای بیشتر صنایع قابل استفاده است.
طرح شماره چهار
این طرح بندی مناسب کسب وکارهای خلاق است. (عکاسان، طراحان، هنرمندان، موزیسین ها و تصویرگران)
طرح شماره پنج
این طرح بندی بسیار مناسب کسب وکارهایی است با مزیت بصری خود با بیننده ارتباط برقرار می کنند (رستوران ها، سالن ها و کافه ها)
نتیجه گیری
صفحه اصلی وب موثر فقط به زیبایی خلاصه نمی شود. موضوع مهم این است که بازدیدکنندگان شما درک کنند که شما چه می کنید، چه مشکلاتی را برطرف می کنید و چگونه می توانند از محصولات و خدمات شما بهره مند شوند. هرگز بازدیدکنندگان خود را به حال خود رها نکنید تا خود آن ها حدس بزنند که قدم بعدی چیست. درعوض، به صورت عملی در صفحه اصلی خود به آن ها نمایش دهید که قدم بعدی چیست. همواره از بازدیدکنندگان خود بپرسید که آیا کاملا درک می کنند که شما چه می کنید و چه مزیت هایی را برای آن ها به ارمغان میاورید.
تمرکز خود را بر تعریف مزایا بگذارید این که چگونه می توانید به بازدیدکنندگان کمک کنید و ازاین مسئله خوداری کنید که لیستی از امکانات را در مقابل بازدیدکنندگان قرار دهید بدون آنکه آن ها بتواند از جنبه درونی و احساسی با آن ارتباط برقرار کنند. از لغات پیچیده و یا مفاهیم مبهم استفاده نکنید و مختصر و مفید بروید سر اصل مسئله. در ذهن خود این مطلب را بخاطر داشته باشید که در همان بار اول ممکن است نتوانید یک طراحی ایده آل از صفحه اصلی خود به دست آورید. اشکالی نداردکه برروی آن کارکنید و آن را بهبود بخشید. ازبازدیدکنندگان بازخورد دریافت کنید تا دریابید چگونه می توانید بهتر شوید.
بازدیدکنندگان شما ممکن است همواره محصولات یا خدمات شما را مفید نداند، اما هرگز نباید سوء تفاهم ایجاد شود که کسب و کار شما چه چیزی را عرضه می کند.