نکات طلایی سئو در گوگل
هدف از تولید محتوا در یک وب سایت فقط ارائه مطلب و اطلاعات به کاربران نیست بلکه یک محتوای تولید شده باید مورد قبول و پذیرش موتور های جستجو باشد ؛ یک محتوا یا مطلب خوب باید این دو ویژگی اساسی را دارا باشد که عبارتند از :
- جذابیت کافی برای کاربران
- نوشتن بر اساس استاندارد های سئو
اگر مایلید و خواسته تان این است که محتوای شما دارای بازدهی و بازخورد خوب و چشم گیری باشدباید از استاندارد های سئو پیروی و در وب سایت خود منتشر کنید ؛ در غیر این صورت توقع و انتظار پیشروفت در وب سایتا خود را نداشته باشید. سئو فرآیند ساده و راحتی نیست اما پیروی از نکات ابتدایی و مقدماتی آن که از قضا نکات پیچیده و سختی هم نیستند ، برایب پیشرفت چشم گیر در نتایج جستجو های موتور های جستحو مانند گوگل حائز اهمیت و مهم می باشد. فناوری اطلاعات زیفا در نظر دارد در این مطلب چند تا از نکات طلایی سئو در گوگل را برایتان شرح دهید.
انتخاب و تمرکز روی یک کلمه کلیدی مناسب
اولین قدم برای سئو انتخاب کردن یک کلمه کلیدی اصلی است. کلمه کلیدی شما باید دو ویزگی اصلی و اساسی را دارا باشد. در واقع کلمه کلیدی باید دقیقا همان چیزی باشد که می خواهید به کاربر در گوگل نمایش داده شود. برای انجام این کار کافی است ببینید موضوع متن شما با جستجوی کاربران چه تناسب و ارتباطی دارد. جستجو کنید تا متوجه شوید که کاربران برای رسیدن به محتوا و مطلب شما چه کلماتی را قالبا جستجو می کنند.
یکی از راه های ساده برای انجام این کار استفاده از ابزار Google Keyword Planner است. با کمک این ابزار می توان به راحتی به تخمین ها و ارزیابی های گوگل از جستجوی عبارات و کلمات مرتبط دسترسی پیدا کرد و در نتیجه انتخاب درست و مناسب تری داشت.
تحقیق در مورد رقبا و رقابت با آن ها
در صفحه مرورگر خود یک صفحه خصوصی ( Private Browsing ) باز کنید تا اطلاعات جستجوی شما در گوگل ثبت نشود. سپس موضوع مرتبط با مطالب و محتوای خود را در گوگل جستجو کنید. به چند مورد اول که تبلیغات کلیکی گوگل هستند ، 10 مورد بعدی همان رقبای شما هستند که با آنها در رقابت هستید. وارد صفحه ی آنها شوید و به آنالیز آن ها بپردازید. هدف از این جستجو پیدا کردن نقاط ضعف و نقاط قوت آن هاست که با پیدا کردن نقاط ضعف از ایرادات و اشکالات اجتناب و از نقاط قوت الگو و بهره برداری صحیحی کنید.
تولید بهترین محتوا
انتخاب و نگارش محتوای شما احتمالاً سخت ترین و در عین حال مهم ترین پروسه برای کسب موفقیت در زمینه ی تولید محتوا خواهد بود. با توجه به اطلاعاتی که از رقبا به دست آورده اید ، حالا دست شما برای نگارش مطلبی که جامع و کلی باشد باز تر می شود. مقایسه های خود را بیشتر کنید. سایت ها و مطالب مشابه را با دقت بیشتری بازبینی کنید تا هر خلاء ممکن در آن ها را در کار خود پوشش دهید. مهم نیست که مطلب شما چه موضوعی دارد و در چه جایگاهی از جمله وبلاگ ، صفحه اجتماعی ، صفحه تجاری ، صفحه محصولات و … منتشر می شود ، مهم ترین نکته این است که محتوای متن شما آنقدر عالی و بی نقص باشد که نتوان آن را با دیگر محتوای مشابه از سایت های دیگر مقایسه کرد. این مورد نه تنها برای کاربران بسیار مهم است ، بلکه از نظر گوگل نیز امتیاز بالایی در پی دارد و در پیشرفت وب سایت شما بسیار مؤثر است.
استفاده از کلمه کلیدی در عنوان صفحه
کلمه کلیدی شما می بایست در عنوان صفحه استفاده شود. اما یک نکته جالب در این مورد وجود دارد. اگر کلمه کلیدی انتخابی شما بیشتر از یک کلمه (بیشتر از یک بخش) باشد ، لزومی به نوشتن بخش ها کنار همدیگر نیست. این یعنی ترتیب حضور پشت هم این کلمات الزامی نیست. اگرچه پیشنهاد می کنیم جهت پیچیده نشدن عنوان و ساده تر بودن آن، چنین کاری نکنید ؛ اما اگر مجبور به این کار شدید نگران نباشید.
نکته مهم بعدی در این مورد استفاده از جمله بندی و عبارات کوتاه و در عین حال جذاب و خواندنی است. سعی کنید از مبالغه کردن دوری کنید اما تحریک کردن حس کنجکاوی کاربران هیچ اشکالی ندارد. برای مثال سایت معروف PTMoney.com برای یکی از مقاله هایی که در مورد آموزش کسب درآمد می باشد ، از عناوین تکراری و کلیشه ای مثل “آموزش کسب درآ مد بیشتر برای شما” اجتناب کرده است و با جزئی تر کردن ماجرا این عنوان را به “50 روش برای کسب درآمد بالا” تغییر داده است. همین تغییر کوچک ده ها و صد ها کاربر را مشتاق به کلیک کردن و خواندن محتوای آن می کند.
قرار دادن کلمه کلیدی در هدر سایت
شما می توانید صفحات وب سایت خود را با یک هدر بزرگ و اصلی در بالا و چندین ساب هدر در ادامه سازمان دهی کنید. با این کار دسترسی کاربران و همچنین موتورهای جستجو به صفحات دسته بندی شده و سازمان یافته شما بسیار راحت تر خواهد شد. این مورد به گوگل کمک می کند تا عنوان دقیق مطالب و عناوین صفحات شما را به نمایش بگذارد. بنابراین فراموش نکنید که حداقل یک بار از کلمه کلیدی خود در هدر و ساب هدر استفاده کنید.
استفاده از کلمه کلیدی در برچسب ها
برای اینکه گوگل و دیگر موتورهای جستجو بیشتر از قبل به محتوای صفحات شما دسترسی داشته باشند، پیشنهاد می کنیم در مطالب خود از تصاویر استفاده کنید. اما باید تصاویر خود را نیز حامل کلمات کلیدی کنید. برای این مورد می بایست دو کار انجام دهید. یکی اینکه کلمه کلیدی را در نام اصلی فایل عکس قرار دهید و دوم اینکه کلمه کلیدی را در تگ Alt عکس جایگزاری کنید. تگ Alt منحصراً مخصوص موتورهای جستجو می باشد. تگ Alt مانند یک مهر بر روی تصاویر ثبت می شود اما دیده نمی شود و در صورتی که تصاویر نتوانند لود شوند، متن تگ Alt نمایان می شود.
بنابراین از نام گذاری های بی ربط و پیچیده پرهیز و به جای آن، در نام گذاری ها از کلمه کلیدی استفاده کنید. با این کار می توانید تصاویر خود را در تب تصاویر (Images) در موتورهای جستجو نیز ثبت کنید.
به کار بردن کلمه کلیدی در آدرس صفحات
یکی دیگر از راه هایی که گوگل متوجه موضوع مطلب شما می شود، آدرس URL می باشد. حتماً کلمه کلیدی خود را در آدرس صفحه وب مورد نظر خود به کار ببرید. چنین کاری نه تنها دسته بندی مطالب شما را بسیار شیک تر و سازمان یافته تر می کند، بلکه شناسایی آن ها را نیز بسیار راحت می کند. در حالت عادی اگر URL صفحات را خودتان انتخاب نکنید ممکن است از اسامی پیش فرض و یا تمام حروف موجود در عنوان اصلی مطلب استفاده شوند. بنابراین در نوشتن URL خود به دو نکته توجه کنید. نکته اول اینکه کلمه کلیدی در آن قرار گرفته شده باشد و نکته دوم اینکه تا حد امکان این آدرس کوتاه باشد. کوتاهی آدرس باعث خوانایی بیشتر آن می شود.
استفاده از لینک های داخلی
مطالب با کیفیت و با ارزش خود را در صفحات مختلف وب سایتتان معرفی کنید. مطالب مهمی که نقش مهره های اصلی محتوای سایت شما را دارند انتخاب کنید و لینک آن ها را در مطالب قدیمی و جدید قرار دهید. برای این کار بهتر است هر از گاهی مطالب قدیمی را مرور کرده و با قرار دادن این لینک ها آن ها را به روز کنید.
لینک دادن به سایت های معتبر
به گفته بسیاری از متخصصین سئو ، مهمترین نکته سئو همین است. شاید این قضیه از نظر کاربران عادی اصلاً چیز مهمی به نظر نرسد و حتی شاید بی فایده شمرده شود اما لینک دادن به سایت های معتبر بازخورد خیلی خوبی برای سایت شما خواهد داشت. یکی از مهمترین ابزارهای گوگل برای آنالیز حرفه ای بودن یک صفحه ، لینک های خارجی موجود در آن می باشد. اعتبار مطالب شما با لینک دادن به مطالب سایت های معتبر دیگر به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند.