ابزار های طلایی برای یافتن کلمات کلیدی

ابزار های طلایی برای یافتن کلمات کلیدی

ابزار های طلایی برای یافتن کلمات کلیدی

اگر مدیریت یک صفحه اینترنتی را به عهده دارید مطمئنا می‌دانید که شاهرگ اصلی سئو، چگونگی انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. ما به عنوان یک تولید کننده محتوا (یا به اصطلاح سئوکار) از روش‌های مختلفی برای انتخاب کلید واژه ها استفاده می‌کنیم: از روی حدس و گمان (طوفان فکری)، بررسی سایت‌های رقیب و… 

این‌گونه روش‌ها در این روز‌ها که بازار رقابت اینترنتی داغ است و تعداد وب‌سایت‌ها نیز بسیار افزایش یافته است، کافی نیست. استفاده از عبارات یا کلمات کلیدی و جملات طولانی در بهینه‌سازی سایت‌ها رواج یافته است. از طرفی، افزایش بی‌شمار صفحات تجاری آنلاین و نیاز به تکنیک‌های سئو برای پیشی گرفتن از رقبا، موجب شده است که بکارگیری برخی از ابزارآلات تخصصی جایگزین روش‌های قدیمی شود. تمام این موارد، معمای این‌که کاربران چه چیزی را جست‌جو می‌کنند را پیچیده‌تر کرده است.

در این مقاله با معرفی روش های کارآمد در یافتن کلمات کلیدی ، به بررسی و آموزش بکارگیری آنها در نوشتن مطالب استاندارد و سئو شده پرداختیم. با ما همراه باشید …

 

اهمیت کلمه کلیدی

کلیدواژه یا کلمه کلیدی عبارت یا کلمه‌ای است که محتوای صفحه ، سایت یا محصول شما را به بهترین شکل معرفی می‌کند (در اصل موضوع اصلی صفحه‌ای است که در آن محتوا تولید می‌کنید). اهمیت بررسی کلمات کلیدی در بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) است. به این صورت که کاربران با جستجوی کلمه کلیدی یا کلیدواژه‌ مورد نظرشان، به دنبال پاسخ سوالات خود هستندو موتور‌های جست‌و‌جو صفحه‌ای که در رابطه با آن کلمات کلیدی و یا هم‌خانواده‌هایشان نوشته شده باشند را در رده‌های بالای نتایج موتورهای جستجو نمایش می‌دهند.

 

ابزارهای یافتن کلمه کلیدی 

۱) Google AdWords Keyword Planner: رایگان

این ابزار یکی از اولین مکان هایی است که متخصصان سئو تحقیقات کلمه کلیدی خود را با آن شروع می‌کنند و همچنین می تواند به شما در درک چگونگی گروه بندی کلمات کلیدی توسط گوگل کمک کند.

نکته: گوگل برنامه‌ ریز کلمه کلیدی را به حساب کاربری گوگل شما متصل می کند بنابراین برای ورود به برنامه ریز باید وارد حساب کاربری خود در گوگل شوید.

به عنوان مثال شما در مورد دستورالعمل پخت همبرگر می‌نویسید. شما کلمه دستورالعمل پخت همبرگر (hamburger recipes) را در برنامه‌ ریز کلمه کلیدی وارد می کنید و آن کلمات کلیدی متنوعی را به شما پیشنهاد می دهد. بر روی تب (برگه) Ad Group Ideas کلیک کنید تا کلمات و عبارات مرتبط با دستورالعمل پخت همبرگر را ببینید، مانند: آسان، بهترین، گوشت گاو، گوشت، وعده غذایی، ایده ها، ساده، لذیذ و سریع. بر روی یکی از گروه ها کلیک کنید تا در داخل آن کلمات مرتبط بیشتری را ببینید.

 

بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

۲) Pinterest: رایگان

پینترست یک الماس پنهان برای کمک به شما در درک کلمات و عبارتهای مرتبط معنایی است. یک عبارت کلی را تایپ کنید تا عناوین مرتبط که با موضوع اصلی خود را ببینید.

به عنوان مثال کلمه عروسک ها (dolls) را تایپ کنید و شما نام برندهای خاص (دختر آمریکایی و باربی) را خواهید دید. همچنین کلمه‌های لباس مبدل، آرایش، لباس خانه و خودت انجامش بده (DIY) را خواهید دید. انواع متفاوت از عروسک ها (چینی، دست ساز، وینتیج  و غیره) در گروه ها دسته بندی شده اند. شما همچنین اصطلاحات مربوط به آن صنعت مانند عروسک های متحرک با توپ را می بینید.

 

بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

اگر جستجوی خود را با استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keywords) محدود کنید، تنوع های دیگری را نیز خواهید دید. به عنوان مثال، لوازم عروسکهای ۱۸ اینچی (۴۵ سانتیمتری) دسته هایی مانند خودت راهت انجامش بده، الگوی رایگان، چگونه درست کنیم، محصول و غیره را نمایش می دهد.

 

8 ابزار طلایی برای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

۳) BrightEdge: پولی

مکعب داده (DataCube) این سایت می تواند به شما در یافتن عنوانها و کلمات مرتبط کمک کند. یک کلمه کلیدی را در برنامه وارد کنید تا یک لیست از کلمات مرتبط را ببینید (مشابه Google AdWords Keyword Planner). شما می توانید کلمه ها را با توجه به حجمی زیاد جستجو (بیشتر از ۱۰۰۰)، کلمات کلیدی طولانی (بیشتر از سه کلمه)، یا ارزش بالا (دارای نمره ۸۰ و بیشتر، که از طریق ارزش پرداخت به ازای کلیک یا cost-per-click و حجم جستجو محاسبه می شود) دسته بندی کنید.

به عنوان مثال شما یک متن در مورد پارک شادی (amusement park) می نویسید و آن را به عنوان کلمه در جستجوی خود به کار می برید:

 

بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

نتایج، کلمات دیگری پیشنهاد می‌دهد که ممکن است بخواهید آنها را در متن خود بکار ببرید مانند: کارهایی که باید انجام دهم، زمینهای گلف، پارک آبی و غیره.

 

۴) Conductor: پولی

Conductor’s Audience Intent Explorer به شما کمک می کند عنوان مناسب برای محتوای جدید یا موجود خود پیدا کنید بر اساس اینکه مصرف کننده ها چقدر یک عبارت را جستجو می‌کنند یا به دنبال محتوا می گردند.

به عنوان مثال کلمه گلف (golf) را تایپ کنید. یک لیست کلمات کلیدی مربوط به اینکه مصرف کننده ها چقدر برای آن کلمه در گوگل جستجو میکنند برای شما نمایش داده می شود. در سمت چپ شما فیلترهایی را می بینید که عنوان های پیشنهادی را به صورت گروه بندی شده نمایش میدهد. این قسمت برای فهم سریع عنوان ها یا موضوع های متفاوت مربوط به گلف مانند تور، کانال، تور PGA و تخته ی امتیازات بازی ارزشمند است.

 

بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

در سطح کلمه کلیدی شما اطلاعات را در عبارت می‌بینید شامل اینکه برای چه مرحله ای از سفر مشتری استفاده شده است، حجم جستجو، حجم یا ظرفیت روند در ماه، و رقابت برای آن عبارت.

 

8 ابزار طلایی برای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

۵) Google Correlate: رایگان

Google Correlate مکان دیگری برای یافتن کلمات کلیدی و عبارتهای مرتبط است. به عنوان مثال، اگر در مورد کرم ضد آفتاب (sunblock) می نویسید، ممکن است بخواهید در نوشته خود برخی از کلمات مرتبط با کلمه کرم ضد آفتاب که گوگل کورلیت آنها را نشان می‌دهد استفاده کنید.

 

بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

جای تعجب ندارد که شما کلمات زیادی مانند استخر، آب و تابستان را ببینید. برخی عبارت ها با نوشته شما جور در نمی‌آید، سعی نکنید آنها را به زور استفاده کنید. اما با بررسی با دقت گوگل کورلیت می توانید یک لیست از کلمات مرتبط معنایی (هم خانواده ها) را ایجاد کنید تا بتوانید آنها را در در محتوای خود بگنجانید.

 

۶) Google related searches and auto fill: رایگان

یک مکان دیگر برای بررسی کردن عبارتها یا کلمات مرتبط معنایی قسمت جستجوهای مرتبط گوگل و تکمیل خودکار در پایین صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) است. به عنوان مثال اگر شما کلمه پیانو (Piano) را در گوگل جستجو کنید این تصویر را خواهید دید:

 

بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

فراموش نکنید که پیشنهادات خودکار را برای ایده گرفتن در مورد کلمات کلیدی و عنوان های مرتبط نیز بررسی کنید.

 

8 ابزار طلایی برای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

۷) Moz related topics: پولی

اگر کمپینی را در ماز (Moz) ایجاد کرده اید، حتماً از ویژگی جستجوی مرتبط استفاده کنید. بر روی بهینه‌ سازی صفحه (page optimization) کلیک کنید، سپس کلمه کلیدی و URL هدف را در آن تایپ کنید. سپس بر روی عناوین مرتبط (related topics) کلیک کنید. نمره یا امتیاز ارتباط (Relevance Score) را خواهید دید و میتوانید  URL های برتر هر عنوان را بررسی کنید.

 

بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

۸) Keywordtool.io: رایگان و پولی

یک ابزار عالی دیگر برای یافتن عبارت‌های مرتبط معنایی Keywordtool.io است. یک کلمه کلیدی را تایپ کنید و به سرعت می توانید فهرست را برای ایده گرفتن در مورد عناوین مرتبط بالقوه و کلمات کلیدی مرتبط معنایی بررسی کنید.

 

بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی

 

به برگه سوالات سری بزنید و جستجوهای سوالی مرتبط را ببینید که برای خلق ایده ی مقاله با عناوین مرتبط به پرسش اصلی شما خیلی خوب است.

 

تکمیل خودکار گوگل

 

9) Bing Webmaster Tools

موتور جستجوی بینگ که یکی از سرمایه‌های شرکت مایکروسافت محسوب می‌شود نیز می‌تواند در پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به شما کمک کند. با درج کلمه کلیدی مورد نظر خود در قسمت Keyword Research وبمستر تولز موتور جستجوی بینگ می‌توانید کلمات کلیدی مشابه با آن را به همراه تعداد و روند جستجو مشاهده کنید. به‌علاوه، امکان تنظیم کشور، زبان و بازه زمانی نیز وجود دارد؛ البته با وجود اینکه کشور ایران در فهرست کشورهای قابل انتخاب قرار دارد، اما جای زبان فارسی در بخش زبان‌ها خالی است. با این وجود، کلمات کلیدی که نمایش داده می‌شود متناسب با زبان همان کلمه کلیدی است که در کادر بالا وارد کرده‌اید و لذا از این بابت مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.
در بخش Search Keywords وبمستر تولز بینگ نیز می‌توانید تعداد دفعاتی که سایت شما برای کلمات کلیدی مختلف در نتایج جستجو ظاهر شده و همچنین درصد کلیک خوری و جایگاه سایت در نتایج نمایش داده شده را مشاهده کنید. با توجه به این بخش می‌توانید کلمات کلیدی مناسب‌تری را انتخاب و در بخش Keyword Research درج کنید.
Bing Webmaster Tools

کلمه کلیدی های مرتبط را به متن خود اضافه کنید

زمانیکه جستجوی خود را با استفاده از یکی از این ابزار کامل کردید، شما ایده ای در مورد کلماتی خواهید داشت که می توانید به نوشته خود وارد کنید. آیا باید همه آنها را به متن اضافه کنید؟ احتمالا خیر. هر کلمه کلیدی به درد متن شما نمی خورد اما به دنبال فرصت هایی باشید که برخی از این کلمات مرتبط معنایی را به حالتی طبیعی در متن خود استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که ارتباط کلید آن است. اگر کلمه کلیدی در متن شما جایی ندارد به زور آنرا به کار نبرید اگر نه نوشته شما اسپم به نظر خواهد رسید. قرار دادن محتوای اسپم زیاد در سایت نتیجه معکوس به بار می آورد و به اعتبار (authority) شما صدمه میزند و تجربه کاربری بدی را ایجاد میکند.

 

تکنیک انتخاب کلمه کلیدی بدون نیاز به یادگیری نرم‌افزارهای خاص

در این بخش برخی از ابزار انتخاب کلمه کلیدی را بررسی می‌کنیم که نیازی به یادگیری نرم افزار خاصی ندارند. این روش برای این است که شما بتوانید کلمات کلیدی را پیدا کنید که رقبایتان با کمک نرم‌افزار‌های دیگر آن‌ها را پیدا نکرده‌اند. به عبارتی، عبارات یا کلید واژه ای را پیدا کنید که رقبایتان آن‌ها را نیافته‌اند. این روش‌ها با کمک هوش و فراست شما ارزشمند‌تر خواهند شد پس تا می‌توانید ابتکار به خرج دهید.

 

  1. Wikipedia

اگر فکر می‌کنید که ویکی‌پدیا فقط یک دانشنامه‌ی عظیم است کاملا در اشتباه هستید. توجه به ساختار و محتوای ویکی‌پدیا خود دانشگاهی عظیم است. از طریق ویکی پدیا می‌توانید به راحتی کلمات کلیدی مناسب کسب‌و‌کار خود را نیز پیدا کنید:

عنوان و یا کلمه‌ی موردنظری را (که قصد دارید محتوایی درموردش تولید کنید) در گوگل سرچ کنید. عموما ویکی‌پدیا اولین صفحه‌ای است که به شما پیشنهاد داده خواهد شد. وارد صفحه‌ی ویکی پدیا شده و به محتویاتی که ارائه داده است نگاهی بیاندازید. با کمک پاراگراف اول و جدول عناوین قادر خواهید بود که به راحتی بهترین و کاربردی‌ترین کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید. از طرف دیگر، ویکی پدیا لینک‌های بسیار مفیدی را نیز داخل متن قرار می‌دهد که با مطالعه آن‌ها نیز به کلمات کلیدی بیشتری دسترسی خواهید یافت.   

ویکی‌پدیا ششمین وب‌سایت معروف دنیا است و در رنک بندی گوگل نیز رتبه 4 را در میان سایت‌های اینترنتی داراست. این سایت 310000000 بازدیدکننده انحصاری و 7900000000 صفحه دارد، اما جالب‌تر این است که تمام این ویژگی‌ها بدون هیچ‌گونه تبلیغاتی بوجود آمده است. چرا که ویکی پدیا یکی از بهترین استراتژی‌های سئو را دارد و آن استفاده از کلمات کلیدی مهم است، ضمن این‌که این دایرةالمعارف محبوب، بزرگترین اصول و سیاست‌گذاری مارکتینگ و بازاریابی را نیز ارائه می‌دهد و آن: انتشار فراوان محتوایات کاربر پسند است. ویکی‌پدیا از این طریق نشان می‌دهد که مردم در جستجوی چه چیزی هستند.

شاید نتوانید در رتبه‌بندی و افزایش ترافیک از ویکی‌پدیا پیشی بگیرید، اما با کمک گرفتن از آن قادر خواهید بود که به آسانی رقبای خود را از میدان به در کنید.

 

ویکی پدیا برای تحقیق Key Word

 

  1. Google autocomplete

زمانی که شما مطلبی را در کادر جستجوی گوگل سرچ می کنید، گوگل سوالات شما را حدس زده و صفحات مورد نیازتان را ارائه می‌دهد. اما زمانی که در کادر جستجو در حال تایپ عنوان، موضوع و یا کلمه کلیدی موردنظرتان هستید، از جانب گوگل عناوینی مرتبط به حالت پیش‌فرض به شما ارائه داده خواهد شد. این پیش‌فرض‌ها (یا پیش‌نوشته‌ها)ی گوگل بر مبنای جستجو‌های واقعی کاربران در گوگل ثبت شده است.

کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل بر اساس زبان هر کشوری دسته‌بندی شده و بسیار دقیق است. از مهم‌ترین ویژگی پیش‌نویس‌های گوگل، ارائه‌ی عناوین به ترتیب جدید‌ترین و بیشترین تقاضای کاربران است. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا از بهترین جملاتی که موجب افزایش رتبه‌ی سایتتان خواهد شد استفاده کنید. 

پیشنهادات گوگل یکی از بهترین منابعی است که میتوانید برای یافتن کلمات کلیدی ارزشمند از آن استفاده کنید. کافیست کلمه‌ی اصلی خودتان را در کادر جستجو تایپ کرده و منتظر پیشنهادات بمانید. گوگل همواره به دنبال نمایش مفیدترین نتایج و هدایت شما به آن صفحات است و سعی میکنند کلمات پرتکرار و متداول را به شما پیشنهاد دهد. وقتی عبارتی به یکی از پیشنهادات گوگل بدل میشود، میتوانیم به ارزش آن پی ببریم و نتیجه بگیریم که افراد زیادی به دنبال جست و جوی آن هستند. هرچند که الگوریتم های گوگل در نمایش نتایج، محدود به یکی دو پارامتر مشخص نیست و ممکن است بسته به عوامل گوناگون تغییر کنند، اما مهم ترین هدفش رساندن شما به نزدیک ترین و دقیق ترین نتیجه است که بخش عمده ای از این موضوع بواسطه‌ی محبوبیت و میزان جست و جوی آن تعیین می شود.

البته باید در نظر داشته باشید که گوگل برای همه‌ی موضوعات این پیش‌نویس‌ها را ارائه نمیدهد، از جمله برای:

  • محتویات شرورانه و غیرقانونی
  • اطلاعات شخصی افراد
  • ارائه‌ی سایت‌های غیراخلاقی
  • پیشنهاداتی در مورد انواع سرقت و دزدی و…

 

کادر جستجوی گوگل

 

  1. Google Related Searches

گوگل (بزرگ‌ترین موتور جستجو‌گر دنیا)، تدبیری اندیشیده است تا چنانچه در نتیجه‌ی سرچ شما نقصی وجود داشت، در انتهای صفحه‌ی کادر جستجو، عناوین و موضوعات همانند نیز ارائه شود. در این فرآیند شاید بهترین کلمات کلیدی را به شما معرفی نکنند اما تکمیل‌کننده‌ی جستجوی شما بوده و می‌تواند با معرفی موضوعات مرتبط، ایده‌های بسیار خوبی را به ذهن شما بیاورد.

شما می‌توانید برای هر کدام از آن عبارات کلیدی محتوا تولید کنید. تجربه ثابت کرده است که این عبارات کلیدی، عمدتا هم‌خانواده هستند و اگر همه با هم در یک کتن مورد استفاده قرار گیرند، کارایی بالاتری خواهد داشت. منظور از کارایی بالا مخاطب پسند بودن آن محتوا و بهبود رتبه‌ی سئوی سایت شما است.

چرا برای این بخش از واژ‌ه‌ی عبارات کلیدی (به جای کلمات کلیدی) استفاده می‌کنیم؟ همانطور که در تصویر پایین ملاحضه می‌کنید علیرغم پیش‌نویس‌های گوگل، در بخش موضوعات مرتبط، کلمه کلیدی موردنظر متصل به دیگر کلمات آورده خواهد شد. 

 

Google Related Searches

 

  1. MetaGlossary.com

شاید تاکنون اطلاعات زیادی از MetaGlossary نداشته باشید جالب است بدانید که این شرکت می‌تواند دریایی از واژگان کلیدی را به شما معرفی کند. هدف اصلی این وب‌سایت تعریف یک کلمه است اما در این راستا، واژگان و اصطلاحات مرتبطی را نیز ارائه می‌کند. همانطور که در تصویر زیر ملاحضه می‌کنید زمانی که شما “Search Engine Optimization” را تایپ می کنید، کلید وازه های مرتبط با آن نیز ارائه می‌شود مانند:

  • Seo
  • Optimal
  • Rank
  • Keyword
  • Meta

ضمن این‌که در قسمت Related terms نیز به راحتی می‌توانید اصلاحات فراوانی را بدست آورید.

 

MetaGlossary.com