معرفی الگوریتم BERT گوگل

معرفی الگوریتم BERT گوگل

 

 

الگوریتم های گوگل هر یک دارای مقاصد مختلفی هستند ولی در مجموع هدف همگی آن ها به صورت کلی انتخاب بهترین وب سایت ها جهت نمایش در صفحه نتایج جستجو برای کاربران است. درست زمانی که فکر می کردید جستجوی اینترنتی به کمال رسیده و دیگر بهتر از این نمی شود، گوگل دست به طراحی و انتشار بزرگ ترین و باهوش ترین الگوریتم خود در ۵ سال گذشته زده است. این الگوریتم با نام BERT شناخته می شود. یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی که به ربات های گوگل کمک می کند تا ساختار معنایی کلمات موجود در یک عبارت جستجو شده (کوئری) را به شکل دقیق تری درک کند. معرفی الگوریتم BERT گوگل باعث شد تا استراتژی های سئو تا حد زیادی تغییر پیدا کند.

 

الگوریتم چیست؟

اگر بخواهیم الگوریتم (Algorithm) را به زبان ساده بیان کنیم، در حقیقت به مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها شما مسئله یا مشکلی را حل خواهید کرد. موضوع جستجوی کاربران در اینترنت و نمایش نتایج جستجوی آنان نیز جزو مسائلی است که بسیار پیچیده بوده و برای حل کردن آن، موتورهای جستجو از انواع الگوریتم ها بهره می‌گیرند.

 

الگوریتم هوشمند BERT گوگل چیست؟

کلمه BERT در واقع مخفف عبارت انگلیسی Bidirectional Encoder Representations from Transformers است! لطفاً یک نفس عمیق بکشید و اصلاً نگران نام ترسناک و بیش از حد فنی این الگوریتم نباشید. در این مقاله می خواهیم به جای تمرکز بر روی اخبار و حواشی این به‌روزرسانی که زیاد دیده می شود، بر روی نکاتی دقیق شویم که می تواند سرنوشت سئو سایت شما را رقم بزند.

 

معرفی الگوریتم هوشمند BERT گوگل

 

BERT چه کاری انجام می دهد؟

در ساده ترین حالت ممکن، بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک می کند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند. به طور کلی می‌توان گفت که الگوریتم BERT‌ به فهم زبان محاوره‌ای که توسط کاربران استفاده می‌شود کمک خواهد نمود. کمپانی گوگل اعلام کرده است که الگوریتم BERT بیش از 10 درصد جستجوهای گوگل را تحت تأثیر قرار داده است که در نتیجه این موضوع می‌تواند بر روی نتایجی که منتهی به سایت شما می‌شوند و ترافیک سایت شما را بالا می‌برند تأثیر بگذارد اما این‌ها تأثیراتی هستند که ممکن است شما متوجه آن‌ها نشوید و اغلب این تأثیرات مثبت تلقی خواهند شد. این مقاله نگاهی اولیه و مقدماتی به یکی از بزرگ‌ترین الگوریتم‌های جستجوی گوگل طی یک دهه اخیر خواهد انداخت. برای درک بهتر این که BERT چیست، باید با برخی از اصطلاحات فنی آشنا باشیم. برای شروع، BERT یک شبکه عصبی است.

شبکه های عصبی نوعی مدل کامپیوتری هستند که از سیستم عصبی مرکزی حیوانات الهام گرفته شده است. این شبکه قادر است الگوها را یاد بگیرد و آن ها را از هم تشخیص دهد. به عبارتی می توان گفت که شبکه عصبی بخشی از یادگیری ماشینی است.

در مورد الگوریتم BERT، شبکه عصبی قادر به یادگیری شیوه بیان زبان انسانی است. این بر اساس مدلی از پردازش زبان طبیعی (NLP) به نام ترانسفورماتور است که به جای معنی کردن تک به تک کلمات، روابط بین آن ها را در یک جمله درک می کند. به کمک این موضوع، می توان در آینده سیستم ها و الگوریتم های پیچیده تری را برای درک بیشتر جستجوی کاربران ایجاد نمود. برای مثال می توان الگوریتم هایی را با تمرکز بر تجزیه و تحلیل سوالات، پاسخ ها یا احساسات طراحی کرد. همه این ها در زمینه هوش مصنوعی است. یعنی به عبارتی ربات ها همه کار را انجام می دهند! پس از برنامه ریزی، الگوریتم با پردازش میلیون ها داده ای که دریافت می کند، به طور مداوم در مورد زبان انسان یاد می گیرد.

اما فراتر از دنیای هوش مصنوعی که بیشتر شبیه داستان های علمی تخیلی به نظر می رسد، لازم است بدانید که BERT متن کامل یک کلمه را درک می کند (یعنی اصطلاحات قبل و بعد و روابط بین آن ها) که برای درک مطالب سایت ها و اهداف کاربران هنگام جستجو در گوگل بسیار مفید است.

 

مثال هایی از عملکرد الگوریتم هوشمند BERT گوگل

در گذشته زمانی که با موتور جستجوی گوگل جستجو می کردید تفاوتی نداشت که عبارت مورد جستجوی شما مهاجرت از ایران است یا مهاجرت به ایران. گوگل تمامی محتواهای مرتبط با مهاجرت را نمایش می داد اما برای درک اتفاقی که با الگوریتم BERT گوگل افتاده، کافی است این دو نوع جستجو را امتحان کنید. خواهید دید که گوگل منظور شما را می فهمد و دقیقا همان چیزی را نشان می دهد که شما می خواستید.

 

مثالی دیگر برای بهتر شناختن عملکرد BERT

یک مثال جالب دیگر برای درک این الگوریتم، در خصوص عبارت مبهم “cow fishing catch a” می باشد. چند سال قبل جستجوی این عبارت محتواهای متعددی را در خصوص گاو نمایش می داد. اما استفاده از این کلمه در کنار fishing در شرایطی که الگوریتم BERT گوگل فعال شده است، نتایج دیگری دارد. گوگل حدس می زند که شما معنای دوم کلمه cowfish را در نظر دارید چون آن را در عبارت و در کنار کلمه صید آورده اید پس در نتایج محتواهایی در خصوص نوعی ماهی با نام cowfish را نمایش می دهد.

 

معرفی الگوریتم هوشمند BERT گوگل

 

آیا الگوریتم BERT گوگل سئو را متأثر می نماید؟

سوال بزرگی که پیش می آید این است که آیا الگوریتم BERT گوگل، رتبه بندی سایت ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟ بی شک بله. البته پیش بینی می شود میزان تاثیر برای عبارات کلیدی مورد جستجو مختلف باشد. بی شک عبارات طولانی بیشتر تأثیر می پذیرند چون با این الگوریتم گوگل مفهوم آن ها را بهتر درک می کند. همچنین برای عبارات دیالوگ محور نیز تأثیر الگوریتم BERT گوگل بیشتر از سایر عبارات است. نکته دیگری که در خصوص تأثیر این الگوریتم بر سئو سایت حائز اهمیت است، این است که سایت هایی که از محتواهای بی کیفیت و متکی بر تکرار بی معنی کلمات کلیدی استفاده نموده اند، سریع تر از گذشته شناسایی و دچار افت سئو می شوند؛ چون با این الگوریتم گوگل محتوای سایت شما را بهتر می فهمد.

 

آیا BERT جایگزین RankBrain شد؟

همان گونه که می دانید گوگل به طور مداوم در حال مطالعه روش هایی برای بهبود تجربه کاربری و ارائه نتایج برتر است و این مسئله با انتشار الگوریتم BERT شروع یا پایان نمی یابد. در سال 2015، گوگل به‌‎روزرسانی RankBrain را برای موتور جستجوی خود معرفی کرد که جهان جستجو را کاملا متحول ساخت: این اولین باری بود که الگوریتم هوش مصنوعی برای درک محتوا و جستجو به کار گرفته شد.

RankBrain نیز مانند BERT از یادگیری ماشینی استفاده می کند اما پردازش زبان طبیعی را انجام نمی دهد. این روش بر تجزیه و تحلیل پرس و جو و گروه بندی کلمات و عباراتی متمرکز است که از نظر معنایی مشابه هستند، اما نمی تواند زبان انسان را به تنهایی درک کند. بنابراین، هنگامی که یک جستجوی جدید در Google ایجاد می‌شود، RankBrain جستجوهای گذشته را تجزیه و تحلیل می‌کند و تشخیص می‌دهد که کدام کلمات و عبارات به بهترین شکل با آن جستجو مطابقت دارند، حتی اگر عبارات دقیقاً مطابقت نداشته باشند یا هرگز جستجو نشده باشند. زمانی که ربات‌ها سیگنال‌های تعامل کاربر را دریافت می‌کنند، در مورد روابط بین کلمات بیشتر می‌آموزند و در نتیجه رتبه‌بندی را بهبود می‌بخشند.

بنابراین، این اولین قدم گوگل در درک زبان انسان بود. حتی امروزه نیز یکی از روش هایی است که الگوریتم برای درک اهداف جستجو و محتوای صفحه به منظور ارائه نتایج بهتر به کاربران استفاده می کند. بنابراین، BERT هیچگاه جایگزین RankBrain نشد؛ بلکه روش دیگری برای درک زبان انسان به ارمغان آورد. بسته به جستجو، الگوریتم گوگل می تواند از هر دو روش (یا حتی ترکیب آن دو) استفاده کند تا بهترین پاسخ را به کاربر ارائه دهد.

به خاطر داشته باشید که الگوریتم گوگل با پیچیدگی گسترده ای از قوانین و عملیات ها شکل گرفته است. RankBrain و BERT هر دو نقش مهمی ایفا می کنند، اما آن ها تنها بخشی از این سیستم جستجوی قوی هستند و نمی توان تأثیر الگوریتم های دیگر نظیر به‌روزرسانی کافئین، الگوریتم Freshness و … را نیز نادیده گرفت.

 

جمع بندی و نکات پایانی

در نهایت، مثل همیشه به فکر تجربه کاربری باشید. تا به حال مقاله ای را دیده اید که توجه شما را به خود جلب کند؟ از آن الهام بگیرید! باید به خوبی درک کنید که این مطالب چگونه نوشته می شوند، چگونه داستان ها به شکل جذابی بازگو می شوند و خواننده را درگیر خود می کنند. البته، باید این موارد را با قالب مناسب و استفاده از تصاویر و منابع مختلف همراه کنید. به این ترتیب، می توانید مخاطب را درگیر کنید و بازدید کنندگان را دوباره به سایت برگردانید. در سئو، این تعامل سیگنال‌های مثبتی به گوگل می‌فرستد و می‌گوید شما تجربه خوبی ارائه می‌دهید و شایسته کسب امتیاز هستید.

پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در هوش مصنوعی برای بهبود تجربه موتور جستجو، هم در سمت وب‌سایت و هم در سمت کاربر استفاده می‌شوند؛ و البته، سرمایه گذاری ها در BERT متوقف نخواهد شد. آیا می خواهید استراتژی سئوی سایت خود را بهبود بخشیده و بازدیدکنندگان بیشتری را به کانال های خود بیاورید؟ با بررسی راهنمای کامل و جامع الگوریتم های گوگل می توانید به طور کامل با ساز و کار این موتور جستجو آشنا شده و خیلی راحت به نتایج برتر گوگل برسید.

 

آیدین سلیمان بیگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *