معرفی الگوریتم فلوریدای گوگل

معرفی الگوریتم فلوریدای گوگل

 

 

همان طور که می دانید، گوگل به صورت روزانه الگوریتم های خود را آپدیت می کند و شاید هر روز شاهد چندین به روز رسانی جزئی باشیم. با این حال، به روز رسانی ها هسته ای و اساسی گوگل هر چند ماه یک بار و حتی هر چند سال یک بار منتشر می شوند. این به روز رسانی های هسته ای به مراتب مهم تر بوده و برای سایت ها اهمیت بیشتری دارند؛ از این رو، با انتشار چنین آپدیت هایی، کل فضای اینترنت متشنج می شود. در مقالات قبلی با تعدادی از به روز رسانی های گوگل از جمله مرغ مگس خوار و الگوریتم کبوتر آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم به گذشته برویم و به بررسی یکی از قدیمی ترین به روز رسانی های بزرگ و پراهمیت گوگل بپردازیم. با معرفی الگوریتم فلوریدای گوگل قصد داریم شما را با این الگوریتم به طور کامل آشنا کرده و ببینیم چرا به‌روزرسانی فلوریدا امروزه نیز اهمیت زیادی دارد.

 

الگوریتم فلوریدای گوگل: آپدیتی که سئو را برای همیشه تغییر داد!

در اوایل دهه 2000، زمانی که گوگل یک به روز رسانی را اعلام می کرد، معمولاً به معنای این بود که تغییر قابل توجهی در نتایج جستجو رخ داده است. به روز رسانی فلوریدای گوگل در سال 2003 نیز فوق العاده مهم بود. در واقع، این الگوریتم نخستین به‌روزرسانی بزرگ الگوریتم گوگل در دهه‌ای پر از به‌روزرسانی‌های عظیم بود.

به روز رسانی فلوریدا گوگل در 16 نوامبر 2003، درست قبل از فصل خرید های کریسمس و پیش از ایونت Pubcon Florida در اورلاندو اتفاق افتاد. این آپدیت بلافاصله به عنوان تغییری در نحوه محاسبه لینک ها در گوگل شناخته شد. بسیاری از سایت های بی گناه و غیر اسپم نیز در این میان رتبه بندی خود را از دست دادند. این سایت‌های بی‌گناه که رتبه‌بندی‌شان را از دست داده بودند، تحت عنوان مثبت کاذب (نتایجی که به اشتباه نتیجه مورد انتظار را درست نشان می دهند) نامیده می شدند. متأسفانه، این موارد مثبت کاذب بسیاری از استارتاپ ها و کسب و کار های کوچک و شرکت های وابسته را یک شبه از کار انداختند.

این واکنش به قدری عظیم بود که گوگل قول داد سعی کند از این به بعد تا قبل از تعطیلات هرگز به روز رسانی قابل توجهی را منتشر نکند. (گوگل این وعده غیررسمی را تا سال 2011 حفظ کرد، درست تا پیش از زمانی که آن ها در ماه های نوامبر و دسامبر تعداد زیادی به روز رسانی برای الگوریتم پنگوئن ارائه کردند.)

مشکلات و تأثیرات فاجعه وار الگوریتم فلوریدا تا سال 2004 ادامه یافت. در این مدت، گوگل دائما به دنبال نمونه هایی از این موارد مثبت کاذب بود تا جلوی نارضایتی کاربران را بگیرد. بسیاری از مشاوران نشانی‌های اینترنتی سایت‌های بی‌گناهی را که تحت تأثیر مثبت های کاذب قرار گرفته بودند، برای گوگل ارسال می کردند.

خوشبختانه در ماه ژانویه و فوریه به تدریج رتبه‌بندی ها شروع به تثبیت کرد و گوگل مشکل موارد مثبت کاذب را برطرف کرده بود.

 

الگوریتم فلوریدای گوگل

 

به‌روزرسانی فلوریدای گوگل چه بود؟

حال که با تأثیرات این الگوریتم در سال انتشار آن آشنا شدیم، وقت آن است بدانیم که اصلا به روزرسانی فلوریدای گوگل چه بود. در آن زمان تئوری های زیادی در مورد کار هایی که گوگل انجام می داد وجود داشت. برای مثال، برخی از افراد برجسته فعال در حوزه سئو در آن زمان (که از قضا از سئوی سیاه استفاده می کردند) گمان می بردند که گوگل از OCR برای شناسایی دکمه “خرید” در سایت های فروشگاهی استفاده می کند تا آن ها را از نتایج کوئری های اطلاعاتی حذف کند. با این حال، شاید غالب ترین تئوری در آن زمان این بود که فلوریدا بر لینک ها تأثیر می گذارد. من نیز معتقدم فلوریدا واقعا همین بود؛ یعنی یک الگوریتم تحلیل لینک. البته، در آن زمان، هیچ کس، از جمله خود من، چیز زیادی در مورد نحوه عملکرد تحلیل لینک ها نمی دانست.

 

گوگل در مورد آپدیت جدید الگوریتم هسته ای خود (الگوریتم فلوریدا ۲) چه گفت؟

کم پیش می آید که گوگل آپدیتی را ارائه دهد، به سرعت آن را تایید کند و در موردش توضیح دهد! امّا خوشبختانه دنی سالیوان (یکی از چهره های گوگل) این آپدیت در الگوریتم هسته ای گوگل را تایید کرده است و این آپدیت گسترده الگوریتم هسته ای (Broad Core Algorithm Update) اکنون با نام فلوریدا ۲ شناخته می شود.  Danny Sullivan از تیم گوگل، آپدیت الگوریتم گوگل موسوم به الگوریتم فلوریدا ۲ رو تایید کرده و همچنین وی این آپدیت الگوریتم را یک بروزرسانی بزرگ هسته ای می داند. همچنین Brett Tabke از PubCon خبری دریافت کرده که در جستجوی گوگل یک آپدیت بزرگ درحال انجام است.
از قبلا تصمیم گرفته شده بوده تا این بروزرسانی الگوریتم فلوریدا ۲ نامیده بشود و همچنین اطلاعاتی از گوگل دریافت شده که این اپدیت مهم و گسترده است.

 

 چه الگوریتم خاصی در پشت فلوریدای گوگل وجود داشت؟

همان طور که پیش تر در مورد آن صحبت کردیم، به روز رسانی فلوریدای گوگل یک ساختار شکنی بزرگ بود. یک تکنولوژی جدید که بسیار بزرگ تر از یک کاهش ارزش ساده برای لینک های بی ربط بود. گوگل هیچ وقت فاش نکرده است که فلوریدا واقعا چیست، اما گمان می رود که یک الگوریتم برای تجزیه و تحلیل آماری بوده است.

 

تجزیه و تحلیل آماری یعنی چه؟

تجزیه و تحلیل آماری برای لینک ها فرآیندی است که ویژگی های یک صفحه یا کل وب سایت را بر روی یک نمودار نشان می دهد. به کمک این تجزیه و تحلیل، می‌توانید آماری را در مورد میانگین تعداد لینک‌های خروجی در هر صفحه وب، درصد پیوندهای خروجی که حاوی انکر تکست غنی از کلمه کلیدی هستند و بسیاری موضوعات دیگر را محاسبه کنید.

گوگل از سال 2001 تحقیق خود را در مورد ویژگی های آماری لینک ها آغاز کرده بود. آن ها همچنین راهی را پیدا کرده بودند تا از طریق همین ویژگی های لینک ها، متوجه وجود اسپم شوند.

 

تحلیل لینک در دنیای امروز

تجزیه و تحلیل لینک نحوه نگرش ما در مورد سئو را به کل تغییر داد. به این ترتیب، دغدغه های سئوکاران از بک لینک های متعدد و پر کردن مطالب از کلمات کلیدی به طبیعی به نظر رسیدن و جلب رضایت کاربران در رابطه با الگوهای لینک ها تغییر کرد. به گونه ای که حتی امروزه، صنعت سئو همچنان نگران مسئله “طبیعی به نظر رسیدن” است و دلیل خوبی هم برای این کار دارد.

این روزها دیگر مقالات تحقیقاتی زیادی وجود ندارد که به طور مفصل روی تجزیه و تحلیل لینک ها تمرکز کنند. احتمالا به خاطر این که فناوری تحلیل لینک ها به طور کامل بالغ شده است و دیگر نیازی به مقاله های تحقیقات متعدد ندارد. در عوض، امروزه تأکید گوگل بر یادگیری ماشینی در زمینه‌های درک مفاهیم، درک محتوا و شناسایی هدف کاربران است.

به هر حال، از آن جایی که تجزیه و تحلیل لینکی، زمانی بخشی از الگوریتم فلوریدا بوده است، ممکن است امروزه نیز جزئی از الگوریتم اصلی و مرکزی گوگل باشد. چرا که تحلیل لینک ها یک روش ساده برای شناسایی لینک های اسپم و حذف آن هاست.

 

معرفی الگوریتم فلوریدای 2 گوگل

حدود 17 سال بعد از انتشار اولین الگوریتم فلوریدا، گوگل دوباره الگوریتمی را با نام فلوریدای 2 منتشر کرد. اگرچه این الگوریتم هیچ ارتباطی با الگوریتم فلوریدای سال 2003 ندارد اما می توان گفت که اهمیت آن تقریبا به همان اندازه است. به‌روزرسانی فلوریدای 2 رسماً توسط گوگل به عنوان به‌روزرسانی هسته ای مارس 2019 نامگذاری شده است و گفته می‌شود که یک به‌روزرسانی الگوریتم مرکزی گسترده و بزرگ است.

 

الگوریتم فلوریدا 2 گوگل

 

به‌روزرسانی بزرگ هسته ای چیست؟

به بیان دیگر به‌روزرسانی هسته ای، تغییری در خود الگوریتم جستجوی اصلی است و نه معرفی یک به‌روزرسانی جدید با نام مشخص که هدف آن رسیدگی به مشکلات به خصوصی است که گوگل با آن مواجه شده است. به‌روزرسانی های گسترده هسته ای مانند به‌روزرسانی هسته ای مارس 2019 همان فلوریدای 2 به این معنی است که گوگل برخلاف به‌روزرسانی‌های Fred یا به‌روزرسانی پنگوئن، هیچ چیز خاصی را هدف قرار نمی‌دهد. در عوض، تلاش می کند به منظور درک بهتر رابطه بین عبارت‌های جستجو و صفحات وب و در نتیجه بهبود تجربه کاربر در الگوریتم کلی خود بهبود ایجاد کند.

به‌روزرسانی بزرگ یا گسترده هسته ای، در واقع پیشرفت هایی است که گوگل جهت بهبود و درک بهتر کلمات جستجو شده انجام می دهد. این به روز رسانی ها به گوگل کمک می کند تا نتایج جستجو را با وضعیت بهتری نمایش دهد و کاربران نیز سریع تر و راحت تر به مقصود خود برسند. در واقع هدف اصلی تمامی به روز رسانی های گوگل مخصوصا به روز رسانی های هسته ای، جلب رضایت کاربران است.

 

چرا این آپدیت گوگل آپدیت Florida 2 نامیده شده است؟

آپدیت فلوریدای گوگل که در اوایل سال ۲۰۰۰ ارائه شد، آپدیت بسیار بزرگی بود و چون با کنفرانس سئو در فلوریدا همزمان بود، با این نام خوانده می شود. امّا گفت و گو ها در مورد آپدیت فلوریدای ۲ نیز همزمان با کنفرانس ۲۰۱۹ Pubcon Florida آغاز شد و به همین دلیل، Brett Tabke مؤسس Pubcon و WebmasterWorld این آپدیت را فلوریدای ۲ نامیده است. با این حال گوگل به صورت رسمی این آپدیت را آپدیت March 2019 Core Update نامیده است.

 

تغییرات سئوی وبسایت در آپدیت الگوریتم فلوریدا ۲ گوگل

یک آپدیت گسترده هسته ای به این معناست که گوگل هیچ نوع موضوع خاص یا سیگنال خاص (مانند کیفیت) را هدف قرار نداده است. در واقع، در چنین آپدیتی گوگل هیچ چیز را هدف قرار نمی دهد. جان مولر، تحلیلگر گوگل، بارها تأکید کرده است آپدیت های هسته ای و گسترده گوگل هیچ نوع دسته خاصی از وب سایت ها را هدف قرار نمی دهند، امّا با چرخی در فروم های مختلف و با خواندن نظرات صاحبان وب سایت می توان دید که افراد زیادی بر این باورند که این آپدیت وب سایت های پزشکی/سلامتی را هدف قرار داده است. در بررسی اتفاقاتی که طی چند روز پس از انتشار این آپدیت افتاده است، اغلب موارد زیر گزارش شده است:

  • تغییرات شدید در ترافیک و رنک وب سایت ها (بعضی از وب سایت ها ترافیک صفر را گزارش داده اند!)
  • شواهدی مبنی بر این که سایت هایی که کیفیت محتوا و سرعت سایت را اولویت قرار داده اند تجربه افزایش ترافیک داشته اند.
  • تأثیر این آپدیت روی یک صنعت خاص یا روی یک منطقه جغرافیایی خاص نیست و به نوعی می توان گفت تأثیری جهانی داشته است.
  • بهبودهایی در زمینه این که گوگل چگونه بعضی از سرچ ها را مدیریت می کند.
  • کیفیت بک لینک ها به عنوان فاکتور بسیار مهمی شناخته شده است.
  • تغییراتی در رنک سایت ها با کلیدواژه های کوتاه (که پس از چند ساعت به حالت نرمال باز می گردد).

شاید چیزی که می توان از این گزارش ها استنباط کرد بحث مرتبط بودن محتوا و/یا لینک دهی مطالب در نتایج جستجو باشد. محتوای ضعیف و بک لینک های نامناسب همیشه قاتل رنک سایت ها بوده اند. این موارد چیزهای جدیدی نیستند و صاحبان وب سایت ها همواره از اهمیت این موارد برای گوگل با خبر بوده اند. اگر سایت شما دارای محتوایی عالی است و بک لینک های واقعی و طبیعی دریافت می کند، جای هیچ ترسی وجود ندارد؛ امّا اگر سایت شما در موارد کلیدی از جمله محتوا و بک لینک ضعیف عمل کرده است، چه در این آپدیت چه در آپدیت های بعدی، به هرحال روزی سایت شما گیر خواهد افتاد! اگر مایل هستید که سایت شما رنک مناسبی داشته باشد و در جایگاهی پایدار و محکم بایستد، باید کار سئو سایت خود را به صورت اصولی و هدفمند انجام دهید.

بازخورد به‌روزرسانی فلوریدا 2، یا بهتر است بگوییم به‌روزرسانی اصلی مارس 2019، به طور کلی مثبت بوده است، به طوری که بسیاری از افراد جامعه SEO آن را با به‌روزرسانی‌های قبلی مقایسه می‌کنند و حتی برخی ادعا می‌کنند که فلوریدای 2 بازگشت گوگل به چندین آپدیت قبل است. داده‌های مبتنی بر وب‌سایت‌های بریتانیا نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از وب‌سایت‌هایی که رتبه‌شان را در این به‌روزرسانی گوگل بهبود بخشیده‌اند، سایت‌هایی هستند که رتبه خود را در نتیجه به‌روزرسانی‌های قبلی در سال ۲۰۱۸ از دست داده‌اند. این احتمال وجود دارد که به‌روزرسانی اصلی مارس 2019، آن طور که مردم ادعا می کنند بازگشت به قبل از آپدیت های اخیر نباشد، بلکه با هدف بهبود رتبه سایت‌ها معرفی شده و نتیجه آن این است که برخی از سایت‌ها تأثیر مثبتی را تجربه کرده‌اند.

مسلماً نمی توانیم قطعی در مورد تأثیر این به‌روزرسانی صحبت کنیم، اگرچه برخی از وب‌مسترها ارتباط بین به‌روزرسانی، لینک ها و موقعیت رتبه‌بندی آن ها را تأیید کرده‌اند. طبق گزارش SEMrush، وبسایت هایی که تاکنون بیشترین آسیب را دیده‌اند، خودروها و وسایل نقلیه، بهداشت و سلامت و حیوانات خانگی هستند.

 

الگوریتم فلوریدا ۲ گوگل چقدر بزرگ است؟

بنا بر شواهد و قرائن موجود، این آپدیت آپدیت بزرگی است! گفته می شود که الگوریتم فلوریدا ۲ گوگل در واقع یکی از بزرگترین آپدیت های گوگل در سال های گذشته است. در گذشته، هر زمان که یک آپدیت بزرگ گوگل اتفاق افتاده است، معمولا نتیجه آن این بوده است که در رنک سایت ها شاهد دگرگونی شدیدی بوده ایم. به عنوان مثال، در سال گذشته بزرگترین آپدیت گوگل که تغییرات وسیعی ایجاد کردNeural Matching نام داشت. بنابراین اگر با دید منطقی به این آپدیت نگاه کنیم، می توان گفت که آپدیت فلوریدای 2، آپدیتی در مقیاس بسیار بزرگ است و احتمال اینکه در رنک سایت ها تغییرات بزرگی ایجاد کند به هیچ وجه دور از ذهن نیست.

 

جمع بندی و نکات پایانی

الگوریتم فلوریدای 1 و فلوریدای 2 کاملا متفاوت هستند. اینکه چگونه گوگل، الگوریتم رتبه بندی جستجوی خود را در سال 2003 به روز کرد، با نحوه به‌روزرسانی های امروزی آن ها بسیار تفاوت دارد. در واقع، این دو به‌روزرسانی دو هیولای کاملاً متفاوت در سئو سایت هستند، دو الگوریتم مختلف را تحت تأثیر قرار می دهند و به صورت متفاوت عمل می کنند. اگرچه هم آپدیت 2003 فلوریدا و هم آپدیت هسته ای مارس 2019 به عنوان یک آپدیت فوق العاده بزرگ دسته بندی می شوند، اما در واقع نباید ویژگی های آنچه در نوامبر 2003 اتفاق افتاد را با آنچه در مارس 2019 رخ داد مقایسه کرد.

 

آیدین سلیمان بیگی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • mona 22 تیر 1401 / 5:44 قبل از ظهر

    الگوریتم فلوریدا درواقع آپدیت موتور جستجو است که عملکرد آن برای عموم به طور واضح مشخص نشده، درسته؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *