معرفی الگوریتم Mobilegeddon گوگل

معرفی الگوریتم Mobilegeddon گوگل

 

 

برای بسیاری از مردم عادی، موتور جستجوی گوگل یک تکنولوژی استثنایی و بی نقص است که قادر است همیشه نیاز کاربران را برطرف کند. کافی است درخواست یا سوال خود را در گوگل سرچ کنید تا مرتبط ترین نتایج را بر حسب معیار های مختلفی برای شما به نمایش بگذارد. این به خودی خود سیستم پیچیده و جالبی است اما لازم به ذکر است که گوگل از همان ابتدا چنین درکی از کاربران و پرسش های آن ها نداشته است. در طی زمان، الگوریتم های مختلف و به‌روزرسانی های مهمی ارائه شدند تا گوگل را به این موتور جستجویی که امروزه می شناسیم تبدیل کند. در این مطلب سعی داریم شما را با یکی از اصلی ترین و حماسی ترین الگوریتم های فوق العاده این موتور جستجو یعنی الگوریتم Mobilegeddon گوگل آشنا کنیم. اگر مقالات قبلی ما را در مورد الگوریتم های Page Layout و فلوریدای گوگل نخوانده اید پیشنهاد می کنیم سری به آن ها نیز بزنید و با سایر الگوریتم های مهم گوگل نیز آشنا شوید.

 

راه اندازی الگوریتم Mobilegeddon گوگل

در 21 آوریل 2015، گوگل به‌روزرسانی سازگاری با موبایل خود را منتشر کرد که به محض انتشار، نام های گوناگونی از جمله Mobilepocalyse، Mopocalypse، Mobocalypse و غیره را به خود اختصاص داد؛ اما در نهایت نامی که ماندگار شد Mobilegeddon بود. در واقع گوگل با این کار سعی داشت نتایج جستجو را برای موبایل، تبلت و سایر دستگاه های کوچک نیز بهینه سازی کند.

 

هدف از راه اندازی الگوریتم Mobilegeddon گوگل

هدف اصلی از راه اندازی الگوریتم موبایل گدون، سنجش صفحات وبسایت ها بود تا با صفحه نمایش های مختلف با اندازه های متفاوت سازگار باشند. یعنی صفحات مختلف یک سایت باید در موبایل، تبلت، آیپد و سایر دستگاه ها نمایش مناسب و کاربر پسندی داشته باشد و دچار به هم ریختگی نشود. بنابراین، الگوریتم Mobilegeddon گوگل سایت هایی را که به این امر اهمیت می دهند باارزش تر می داند و به آن ها امتیاز بیشتری می دهد. از سوی دیگر، وبسایت هایی را که برای ریسپانسیو بودن یا همان واکنش گرا بودن خودشان کاری نکرده اند را تنبیه کرده و رتبه های برتر را از آن ها می گیرد.

 

علت مشهور شدن الگوریتم Mobilegeddon گوگل

برخلاف دیگر به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل، مانند به‌روزرسانی پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار، این غول موتور جستجو قبل از انتشار موبایل گدون توجه همه را به آن جلب کرد. گوگل برای اولین بار برنامه های خود را برای به روز رسانی الگوریتم موبایل در دسامبر 2014 اعلام کرد و به خبرگزاری ها گفت: «آنها در حال آزمایش یک الگوریتم جدید رتبه بندی سازگار با موبایل هستند» و تاریخ انتشار را در فوریه 2015 به طور رسمی اعلام کرد.

زمانی که این الگوریتم ارائه شد، سراسر اینترنت پر بود از اعتراضات کاربران و گزارش هایی که ادعا می کردند رتبه سایتشان بی دلیل افت کرده است. اما تا اینجای کار که الگوریتم Mobilegeddon خیلی ساز و کار ساده ای دارد؛ پس چه چیزی باعث شد هنگام انتشار آن همه تنش به وجود بیاید. غالبا، ایجاد کننده اصلی هر تنشی به هنگام انتشار الگوریتم ها در حقیقت خود گوگل است. متأسفانه شرکت گوگل رسم کرده است تا هر زمان الگوریتم جدیدی معرفی می شود اعلام کند تأثیر چندانی روی رتبه سایت ها ندارد اما در حقیقت اتفاق دیگری رخ می دهد و خیلی ها را غافلگیر می کند. بنابراین توصیه می کنیم هر زمان گوگل الگوریتم جدیدی را معرفی کرد آن را جدی تر از چیزی که این شرکت ادعا می کند بدانید.

بنا به رسم گوگل، پس از معرفی الگوریتم جدید Mobilegeddon نیز رسما اعلام شد که این الگوریتم تأثیر زیادی بر روی رتبه سایت ها نخواهد داشت؛ لذا وبمسترها آن را جدی نگرفتند و نهایتا خیلی از سایت های بزرگ غافلگیر گشتند چون با افت شدید رتبه مواجه شدند. در واقع، به همین خاطر، مدیران وبسایت ها نام این الگوریتم را «موبایل گدون» گذاشتند که ترکیبی از نام موبایل و آرماگدون (آخرالزمان) است. پس به نوعی موبایل گدون یعنی آخرالزمان موبایلی؛ چرا که اگر سایتی موبایل فرندلی نباشد باید از کارزار رقابت خداحافظی کند. صرفا از نامی که کاربران وب به این الگوریتم داده اند می توان به میزان خشونت آن پی برد؛ پس، نباید آن را شوخی بگیرید.

 

الگوریتم Mobilegeddon گوگل به چه مواردی حساس است؟

  • ربات گوگل به فایل های جاوا اسکریپت و CSS سایت شما دسترسی مستقیم داشته باشد.
  • تمام صفحات سایت کاملا ریسپانسیو و واکنش گرا باشد.
  • از کدهایی مانند فلش که برای تبلت و موبایل قابل نمایش نیست استفاده نشود.
  • متون سایت خوانا و قرارگیری آن ها در محل مناسب باشد طوری که برای خواندن آن ها نیازی به زوم نباشد.
  • قرارگیری لینک ها در صفحات طوری باشد که کاربران برای کلیک بر رویشان به زحمت نیافتند.
  • توجه نمایید که گوگل تمام صفحات سایت شما را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهد.
  • ابعاد صفحات سایت طوری در نظر گرفته شود که با اکثر نمایشگرها تطابق پیدا کند.
  • اگر رتبه وبسایت بر روی موبایل پایین تر از دسکتاپ است و کاربران موبایلی کمتری دارد سعی کنید بازدیدکنندگان را متعادل نمایید.
  • نمایش آیتم های داخل وبسایت در نمایش موبایلی دچار حذفیات نشود و نسخه موبایل نیز تمام موارد را نمایش دهد.
  • سایتتان به هیچ عنوان اسکرول افقی نداشته باشد.

 

معرفی الگوریتم Mobilegeddon گوگل

 

نکته کاربردی: توجه داشته باشید الگوریتم Mobilegeddon گوگل بر روی تمام سیستم های برنامه نویسی تحت وب فعال است و هیچ سایتی از این قاعده مستثنی نیست. اگر سایتتان ریسپانسیو یا واکنش گرا نیست سریعا اقدام کنید چون تا همین لحظه هم جریمه های سنگینی برای شما در نظر گرفته شده است. البته نکته مسرت بخش اینجاست که الگوریتم موبایل گدون مانند سایر الگوریتم های فعلی گوگل درجا کار می کند و اگر مشکلات ریسپانسیو سایتتان را حل کنید طی چند روز کوتاه همه چیز درست خواهد شد.

نکته بسیار مهم: اخیرا مشاهده می شود تعدادی از وبمسترها اقدام به خرید نسخه موبایلی وبسایت می نمایند و از آن استفاده می کنند. لازم به ذکر است گوگل هیچگاه نسخه های موبایلی این چنینی را به رسمیت نمی شناسد. در ضمن، نسخه موبایلی معمولا یک زیردامنه می سازد و آن را در سایت به نمایش می گذارد. این کار همان مصداق محتوای کپی یا Duplicate Content است بنابراین نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه اوضاع خراب تر از قبل می شود. به یاد داشته باشید، حتما باید صفحات سایت خود را واکنش گرا و ریسپانسیو طراحی نمایید و از خرید نسخه های موبایلی اجتناب کنید.

 

هوشمندی الگوریتم Mobilegeddon

خوشبختانه این الگوریتم بسیار هوشمند و حرفه ای عمل می کند و صفحات و رتبه آن ها را به صورت جداگانه بررسی می نماید. بنابراین در صورت تنبیه فقط صفحات فاقد ریسپانسیو تنبیه شده و کاری به رتبه کلی وبسایت شما ندارد. در حقیقت، می توان گفت در این الگوریتم به شکل site-wide ارزیابی نمی شوید.

 

تأثیر مثبت به‌روزرسانی Mobilegeddon گوگل

تا اینجای کار از مشکلات و تنش هایی که به ظهور Mobilegeddon ایجاد شد گفتیم اما هیچ اشاره ای به نتایج مثبت آن نداشتیم. همانطور که اشاره شد، روی کار آمدن الگوریتم موبایل گدون گوگل باعث تحرک بسیاری از وبمسترها و مدیران سایت ها شد و آن ها را مجبور کرد تا تنظیمات ریسپانسیو را بر روی صفحات مختلف سایتشان اعمال کنند. این اتفاق خبری خوش برای کاربران موبایلی بود چرا که مشکلاتشان در وب گردی حل شد. تلاش گوگل همواره برای رضایت بیشتر کاربران و درک بهتر نیاز های آن ها بوده است؛ بنابراین، همیشه سخت گیری های این شرکت به بالا رفتن کیفیت سایت ها کمک می نماید.

 

چرا الگوریتم Mobilegeddon گوگل به وجود آمد؟

موتور جستجوی گوگل بیشتر هزینه های تبلیغاتی خود را از نسخه دسکتاپ بدست آورده است و به همین دلیل غالبا بخش موبایل را مورد توجه قرار نمی داد. با این حال، در سال 2015 به این فکر افتاد تا موتور جستجوی خود را برای کاربران موبایل نیز بهینه سازی کند؛ چرا که عدم ریسپانسیو بودن سایت ها عمده ترین دلیلی بود که باعث می شد تبلیغ دهندگان به تبلیغات مبتنی بر موبایل توجهی نکنند. در غیر این صورت، اکثریت وبسایت ها در موبایل به هم ریخته نمایش داده می شدند و این موضوع درآمد بخش موبایل گوگل را از بین می برد. لذا این شرکت با آوردن الگوریتم موبایل گدون با یک تیر دو نشان زد؛ هم کاربرانی که از موبایل استفاده می کنند را راضی نمود و هم به درآمد تبلیغات موبایلی خود سر و سامان داد.

 

میراث Mobilegeddon

در پایان، گوگل هم ثابت کرد و هم یاد گرفت که چند چیز با این به روز رسانی امکان پذیر است:

  • آن ها می توانند تغییراتی را فراتر از ترافیک و رتبه بندی اعمال کنند و مردم را وادار کنند که نحوه طراحی سایت خود را برای تطبیق با بازار تغییر دهند.
  • هر به‌روزرسانی الگوریتمی نباید پر از معما و رمز و راز باشد و کاربران را گیج کند.
  • بهتر است به مردم زمان کافی برای آماده شدن و درک اینکه یک تغییر در راه است را بدهید.

این به‌روزرسانی یک گام بزرگ و رو به جلو برای Google بود، هم در نحوه برقراری ارتباط با کاربران ما و هم از نظر انواع تغییراتی که می‌توانند بر آن تأثیر بگذارند. تا به امروز الگوریتم Mobilegeddon احتمالاً روان‌ترین و موفق‌ترین به‌روزرسانی گوگل بوده است که منتشر شده است.

 

جمع بندی و نکات پایانی

به‌روزرسانی سازگاری با موبایل گوگل، پایه و اساس همه ترفندها و به‌روزرسانی‌های دیگر SERP‌ های مربوط به تلفن های همراه بود. اگر به امروز نگاه کنیم، موبایل گدون یک پیشروی برای سیستم ایندکس تلفن همراه بود که تجربه کاربران موبایل را تقویت می کند. اگرچه هنگام انتشار این به‌روزرسانی، جنجال زیادی حول آن برپا شد اما به جرعت می توان ادعا کرد که موبایل گدون یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در تاریخ الگوریتم‌های گوگل بوده است.

 

آیدین سلیمان بیگی
دیدگاه کاربران
16 دیدگاه
  • امیر 18 آبان 1397 / 2:45 بعد از ظهر

    سلام و تشکر بابت مقالاتتون
    به نظر من گوگل باید خیلی وقت پیش به این موضوع توجه میکرد از ۱۳۹۴ این الگوریتم نمایان شده خیلی نشون میده کند عمل کردن در رابطه با این موضوعه .

  • محمدرضا کریمی 18 آبان 1397 / 5:08 بعد از ظهر

    سلام با تشکر از مطالب مفیدتون
    اینکه بعضی ها نسخه موبایلی سایتشون رو میخرن دقیقا چرا اشتباه ؟ اگه میشه بیشتر توضیح بدید .

    • رضا ترکی 19 آبان 1397 / 12:58 بعد از ظهر

      سلام.
      داخل مقاله کاملا در این زمینه توضیح داده شده است.

  • مهدی 19 آبان 1397 / 9:25 قبل از ظهر

    نسخه های موبایلی که خریداری میشن معمولا با آدرس یکسان با صفحه نخست حالت دسکتاپ نمایش داده میشه و سایت هایی مثل دیجی کالا و آمازون هم نمایش گوشی که دارن با نمایش دسکتاپ متفاوت هستش.
    yon.ir/moboappp خیلی سایتا پیشنهاد دادن از اپ موبایلی استفاده کنن.

    • رضا ترکی 19 آبان 1397 / 12:58 بعد از ظهر

      با سلام.
      این کار از نظر گوگل کاری اشتباه و قطعا با تنبیه همراه خواهد شد.
      نسخه موبایلی از نظر گوگل محتوای تکراری است.

      ضمنا سایت های بزرگی چون آمازون و دیجی کالا و امثالهم با توجه به وجود مشتری بزرگ بالفعل با جمعیت بالا ، انجام هزینه های سرسام آور تبلیغاتی ، برندینگ قوی ، تعداد بالای محصولات و … ؛ نیازی به کار بر روس سئوی خود نداشته و معمولا نسبت به آن خیلی دقت نمی کنند. لذا چنین سایت هایی به هیچ عنوان از نظر سئو معیار نخواهند بود.

  • محمدجواد 19 آبان 1397 / 10:54 قبل از ظهر

    سلام
    اکثرا سایتا رو با دکستاپ باز میکنن و با گوشی کمتر میان
    شما چه راه کاری واسه افزایش نمایش سایت با گوشی رو پیشنهاد میکنید؟

    • رضا ترکی 19 آبان 1397 / 1:02 بعد از ظهر

      با سلام و درود
      اتفاقا آمارهای معتبر خلاف حرف شما را اثبات می کنند.
      امروزه اکثر کاربران برای وبگردیاز تلفن همراه خود استفاده می نمایند.

  • LIPID 19 آبان 1397 / 3:47 بعد از ظهر

    وای ینی اعصاب ادم خرد میشه وقتی میره تو این سایتایی که اسکورول افقی میخورن خدانکنه یه پاپ آپ مسخره هم گذاشته بشن … بازدید کنند بیچاره میشه تا همه اینا رو بگذرونه تا تازه برسه به محتوی
    دم گوگل گرم خیلی کمتر شده این مدل سایتا

  • محمد 20 آبان 1397 / 9:41 قبل از ظهر

    شما در قسمتی عرض کردید بعضی از شرکت ها فقط نسخه موبایل را راه اندازی میکنن این نسخه ها یعنی هیچ رتبه ای در گوگل و الکسا ندارن؟

    • رضا ترکی 20 آبان 1397 / 2:52 بعد از ظهر

      سلام
      منظورتون این بود که فرمودیم دیگه!!!!!!

      بله عرض کردیم نسخه موبایلی چون کانتنت تکراری ایجاد میکنه مضر هست

  • علی محمدی تبار 20 آبان 1397 / 11:25 قبل از ظهر

    سلام
    گوگل ما رو راحت کرده این الگوریتم یکی از بهترین الگوریتم های گوگل

  • علی باقرزاده 22 آبان 1397 / 10:36 قبل از ظهر

    سلام خسته نباشید
    یه سوال گوگلgeddon الگوی خاصی برای ریسپانسیو بودن صفحات سایت داره ؟

    • رضا ترکی 24 آبان 1397 / 1:20 قبل از ظهر

      سلام
      بله نمونه عکس داخل مقاله امده است

  • علی سعید مسگری 25 تیر 1398 / 9:25 قبل از ظهر

    با سلام.اینکه این الگوریتم فقط صفحه ای که ریسپانسیو نیست رو جریمه میکنه و به رتبه کلی سایت کاری نداره ، هوشمندی بالایه این الگوریتم رو نشون میده.با تشکر از مطلب مفیدتون

  • siavash 16 آذر 1398 / 5:08 بعد از ظهر

    با سلام
    خیلی ممنون بابت مقالات مفیدتون
    اگر سایتی ریسپانسیو نباشه امکان اینکه توسط این الگوریتم از رتبش کاسته بشه هست؟؟

  • mona 22 تیر 1401 / 5:18 قبل از ظهر

    میشه لطفا راجع به کد فلش توضیح مختصری بدهید؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *