معرفی الگوریتم Page Layout گوگل

معرفی الگوریتم Page Layout گوگل

 

 

قطعا شناخت الگوریتم های موتور جستجوی گوگل و یادگیری نحوه تعامل با آن ها یک گام جدی در زمینه یادگیری سئو است که متعاقبا به کارگیری نکات و مباحث آن ها باعث محبوبیت بیشتر شما از نظر گوگل می شود و چه بسا این مسئله سبب افزایش رتبه وبسایت شما و بالا آمدن در کلمات کلیدی مورد نظرتان گردد. در مقالات قبلی با تعدادی از الگوریتم های گوگل همچون به‌روزرسانی گورخر به طور کامل آشنا شدیم و اکنون قصد داریم شما را با الگوریتم Page Layout گوگل آشنا کرده و نحوه تعامل با آن را بیاموزیم. این پست همه چیزهایی را که باید در مورد الگوریتم صفحه‌آرایی گوگل بدانید، چگونگی تکامل آن در طول سال‌ها، و معنای آن در سال 2022 را به شما می‌گوید.

 

Page Layout چیست؟

قبل از هرچیز باید اذعان کنیم که الگوریتم Page Layout گوگل مانند سایر الگوریتم ها پیچیدگی خاصی ندارد و پیام آن کاملا روشن و واضح است ولی در تعیین جایگاه وبسایت شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یکی از موارد مورد علاقه جامعه سئو، پس از معمای حل نشده الگوریتم Fred شامل به‌روزرسانی جنجالی گوگل در سال 2012 بود که نام Page Layout را به خود اختصاص داد.

 

دلیل انتشار به‌روز‌رسانی Page Layout گوگل

الگوریتم صفحه‌آرایی Page Layout که با نام Above the Fold نیز شناخته می شود یک فاکتور رتبه‌بندی جستجو در گوگل است که توسط همین شرکت در سال 2012 معرفی شد. در این سال ها، گوگل می‌گفت که تغییر کرده است و می‌خواهد «نتایج جستجوی مرتبط‌تری را به کاربران ارائه کند» و «ارتباط آن را بهبود بخشد». به عبارت دیگر، گوگل می‌خواهد کار بهتری را انجام دهد و آنچه را که به دنبال آن هستید در چند صفحه اول جستجو به شما نشان دهد. بنابراین، الگوریتم‌های گوگل تکامل یافتند و سیستم های پیچیده ای را برای رتبه بندی بهترین سایت ها به وجود آوردند؛ در این میان، روش ها و استراتژی های مختلفی نیز برای تعامل با هر الگوریتم پدید آمد اما با وجود تمام تجریباتی که در دهه گذشته به دست آورده ایم، با همه این تغییرات، هنوز در مورد اینکه چگونه گوگل تعیین می‌کند چه کسی برای اکثر پرس و جوها در بالاترین رتبه قرار می‌گیرد، سردرگمی وجود دارد.

 

هدف الگوریتم Page Layout چیست؟

وظیفه اصلی الگوریتم Page Layout جریمه آن دسته از سایت هایی است که در استفاده تبلیغاتی از صفحات وبسایتشان حد را می گذرانند و یا در قرارگیری تبلیغات داخل وبسایت محل های استاندارد را رعایت نمی کنند.

الگوریتم Page Layout گوگل به صفحاتی که دارای تبلیغات زیاد از حد هستند و انبوهی از عناوین تبلیغاتی آن را اشغال کرده اند امتیاز منفی می دهد که این اتفاق باعث کاهش محسوس بازدید خواهد شد. اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم استفاده از تبلیغات کمتر و متعادل را سرلوحه خود قرار دهید، چرا که ناراحتی و نارضایتی کاربران و انجام کارهایی که باعث آزار آن ها در استفاده از وبسایت شود، قاعدتا با جریمه های سنگین گوگل همراه خواهد بود.

گفته می شود که این تغییر الگوریتم تنها بر 1٪ از تمام جستارهای جستجوی جهانی تأثیر می گذارد و باید کیفیت نتایج جستجو را بهبود بخشد. این به روز رسانی بسیار بیشتر بر روی تجربه کاربری یک وب سایت تمرکز می کند، که بنابراین در معیارهای رتبه بندی وزن بیشتری دارد.

 

الگوریتم Page Layout گوگل

 

مواردی که الگوریتم Page Layout گوگل به آن حساس است:

استفاده بیش از حد از موارد زیر الگوریتم Page Layout گوگل را به وبسایت شما حساس می کند که نهایتا باعث جریمه سایت شما خواهد شد. این جریمه می تواند آنقدر سنگین باشد که برخی از صفحات شما را به عنوان اسپم شناسایی نماید. پس حتما به این موارد دقت داشته باشید:

الف) استفاده بیش از اندازه از پاپ آپ و پاپ باکس های مختلف

ب) پر کردن بخش های زیادی از صفحات با متون و بنرهای تبلیغاتی

ج) تعداد لینک های خروجی بیش از اندازه

د) به کار بردن هر نوع تبلیغاتی که باعث ناراحتی و آزار کاربران شود.

این نوع تبلیغات علاوه بر غیر حرفه ای بودن و جریمه شدن توسط گوگل عواقبی مانند کاهش سرعت، کاهش انعطاف پذیری سایت، کاهش محبوبیت نزد گوگل، آزار مخاطب و کاهش بازدید کننده را به همراه خواهد داشت.

لازم است به این مسئله دقت نمایید که باید برای صفحات وبسایت خود چیدمان استاندارد و مناسبی در نظر بگیرید و تبلیغات خود را در مکان مناسب قرار دهید تا به تجربه کاربری استفاده از وبسایت آسیبی نزند. در تصویر زیر نمونه هایی از ترکیب های مناسب در چیدمان صفحات سایت را مشاهده می نمایید. به محل مناسب ساید بار، هدر و محتوای سایت در تصویر دقت نمایید.

 

توصیه هایی کاربردی در استفاده از تبلیغات در صفحات وبسایت

  • ما به شما توصیه می کنیم از هر نوع چیدمانی که استفاده می کنید در هر بخش نهایتا دو الی سه تبلیغ قرار دهید.
  • برای تبلیغات دکمه حذف یا بستن قرار دهید تا کاربر بتواند به راحتی آن را ببندد.
  • استفاده از تبلیغات بنری رنگارنگ و شلوغ نه جذابیتی برای سایت دارد و نه از نظر کاربران خوشایند است؛ ترجیحا از به کارگیری این گونه تبلیغات در صفحات خود پرهیز نمایید.
  • از بهره گیری از تبلیغاتی که با اسکرول کاربر کنار نمی روند و همراه با آن حرکت می کنند خودداری نمایید.
  • به هیچ عنوان برای کسب در آمد بیشتر تجربه کاربری سایتتان را از بین نبرید تا الگوریتم Page Layout شما را تنبیه نکند.

 

اگر سایتمان توسط الگوریتم Page Layout جریمه شد چه کار کنیم؟

ممکن است به سادگی در دردسر های بازطراحی وبسایت و بازنویسی محتوای آن درگیر شوید؛ اما چند ماه بعد یکی از الگوریتم های گوگل سایت شما را جریمه می کند و تمام زحمات شما را به باد می دهد. همان طور که پیش تر نیز گفته شد، تنها 1 درصد از وبسایت ها تحت تأثیر به‌روزرسانی Page Layout قرار گرفتند و ممکن است سایت شما در همان 1 درصد قرار داشته باشد؟ بیایید نگاهی به نحوه درست بازیابی سایت در برابر به‌روزرسانی الگوریتم Page Layout گوگل بیندازیم.

اول از همه، توجه داشته باشید که Above the Fold یا پیشانه (قسمت بالای صفحه اینترنتی که با ورود به صفحه و بدون اسکرول کردن به پایین در معرض دید بازدیدکننده قرار دارد) شدیدا به رزولوشن صفحه نمایش مخاطبان شما بستگی دارد. گوگل در بررسی نسبت بین محتوا و تبلیغات را در همین ناحیه پیشانه که به صورت مستقیم در معرض دید کاربران است در نظر می گیرد. اگر مشخص شود که نسبت تبلیغات بیشتر از محتوا است، وب سایت ممکن است جریمه شود.

به عنوان مثال، بدیهی است که یک کاربر در گوشی موبایل خود فضای متفاوتی را در بالای صفحه می بیند و شاید با کاربری که با لپتاپ خود به سایت شما وارد شده است تفاوت زیادی داشته باشد. بنابراین، پیش از حذف هر گونه تبلیغات، می توانید از افزونه ها و ابزار های رایگانی که وجود دارند استفاده نمایید و چیدمان صفحه خود را برای رزولوشن های مختلف آزمایش کنید تا ببینید آیا تبلیغات مانع تجربه رضایت بخش کاربر می شوند یا خیر. مطمئن شوید که نسخه موبایل، تبلت و دسکتاپ شما همگی واکنش گرا هستند. یک کاربر تلفن همراه همراه نباید 5-6 برابر بیشتر از یک کاربر دسکتاپ صفحه را برای دیدن محتوا به پایین اسکرول کند.

 

گوگل همچنین تصویری را برای نمایش آنچه در صفحه به دنبال آن است ارائه می دهد:

در صفحه سمت راست فضاهای خالی بیانگر محل درج تبلیغات است و محتوای اصلی را احاطه کرده است؛ به گونه ای که کاربر برای دیدن ادامه محتوا باید به پایین اسکرول کند. این دقیقا همان چیزی است که گوگل قصد مبارزه با آن را داشته است.

اگر به دلیل تبلیغات بیش از حد در بالای صفحه با جریمه مواجه شدید، باید منتظر بمانید تا ربات گوگل وب سایت شما را دوباره بررسی کند. خبر خوب این است که گوگل دیگر مانند گذشته هر چند ماه یکبار الگوریتم های خود را به‌روزرسانی نمی کند و این کار را به صورت چند روز یکبار انجام می دهد. بنابراین، دیگر لازم نیست منتظر بمانید تا به‌روزرسانی الگوریتم بعدی اتفاق بیفتد.

 

روش چیدمان صفحه برای رضایت گوگل

 

نتیجه گیری و نکات پایانی

پیام گوگل واضح است: برای تجربه کاربرانتان ارزش بیشتری قائل باشید. بهترین وب سایت ها تمرکز خود را روی ایجاد تعادل میان تبلیغات و محتوا قرار می دهند. دقت داشته باشید که مرز باریکی بین سودآور نگه داشتن یک وب سایت و درگیر نگه داشتن کاربران وجود دارد. الگوریتم Page Layout گوگل ممکن است سال‌ها پیش وارد عمل شده باشد، اما درس‌هایی که به ما آموخت و مشکلاتی که باعث آن شد، امروزه نیز تأثیرگذار است.

 

5/5 - (1 امتیاز)
آیدین سلیمان بیگی
دیدگاه کاربران
13 دیدگاه
  • محمدرضا کریمی 10 آبان 1397 / 11:59 قبل از ظهر

    سلام خسته نباشین
    این بحث تبلیغات بیشتر روی بازدیکنندگان تاثیر منفی داره تا روی سئو سایت؟
    واینکه پاپ اپ ها حداکثر یک عدد باشه اوکی؟

    • رضا ترکی 10 آبان 1397 / 3:02 بعد از ظهر

      با سلام.
      کلا هرنوع تبلیغی که برای کاربر مزاحمت ایجاد کنه باید کنار گذاشته بشه

  • امیر 10 آبان 1397 / 6:14 بعد از ظهر

    سلام
    این الگوریتم واقعا خیلی دوستداشتنیه دمش گرم
    میشه گفت دقیقا سایتایی که تبلیغ هایی رو قرار میدن که بدون گزینه ی حذف تبلیغ هستش واقعا خیلی مزخرف و چرتن من خودم به شخصه از این تبلیغات بی زارم چون حین خواندن مطلبی جالب ، یهو یه چیز نامربوط میاد که نمیشه حتی حذفش کرد از اون سایت صرف نظر میکنم ☹️

  • محمد 10 آبان 1397 / 6:33 بعد از ظهر

    سلام من از چند جا پرسیده بودم بعضی ها میتونن روی بعضی از سایت ها تبلیغ خودشون رو بذارن مثل صفحاتی که بعد از لود شدن صفحه اصلی خود به خود باز میشه
    اینا هم امتیاز منفی ان؟
    و اینکه این مورد اصن امکان داره که کسی بدون دسترسی به سایت طرف همچین تبلیغ هایی رو انجام بده؟

    • رضا ترکی 10 آبان 1397 / 6:57 بعد از ظهر

      سلام.
      چنین نوع تبلیغی هم برای سایت مبدا و هم برای سایت مقصد شدیدا جریمه به دنبال خواهد داشت. البته ممکن است گوگل مدتی زمان ببرد تا متوجه این اتفاق شود یا الکسا هیچ وقت متوجه نشود ولی قطعا گوگل متوجه این موضوع خواهد شد و بوده مواردی که حتی سایت را در لیست پنالتی قرار داده است. چرا که این کار مصداق عینی سئوی سیاه است.

      اما اینکه کسی بدون دسترسی بر روی هاست یا پنل مدیریت وبسایت شما بتواند چنین کاری را انجام دهد باید بگوییم خیر چنین امکانی وجود ندارد

  • معین 10 آبان 1397 / 6:57 بعد از ظهر

    واقعا اذیت میکنه این‌مدل تبلیغات بازدید کننده رو
    هر وبیایتی رو وارد میشی سی تا تب دیگه باز میشه ده تا پاپ آپ میاد بعد اصلا یادت میره برا چی داخل اون سایت رفتیم و‌قصدمون‌چی بوده
    امیدوارم فرهنگ استفاده از این فضا برای همه ایجاد بشه

  • علی محمدی تبار 10 آبان 1397 / 11:49 بعد از ظهر

    سلام
    الان بعضی از سایت های بزرگ با رتبه خوب هستن که بیشتر صفحشون از تبلیغ تشکیل شده یا حتی رو لینک دانلود کلیک میکنید صفحه تبلیغاتی باز میشه. چرا این سایت ها هنوز هم رتبه بالایی دارند؟

    • رضا ترکی 11 آبان 1397 / 12:47 قبل از ظهر

      سلام.
      اولا قیاس یک سایت کوچک با یک سایت بزرگ کاری اشتباه است.
      دوما ما تعدادی از الگوریتم های گوگل را تاکنون معرفی کرده ایم و در ادامه تعداد دیگری نیز معرفی خواهی نمود ، آنچه که رتبه یک سایت را تعیین نهایی می نماید ما حصل تمامی این الگوریتم هاست و یک الگوریتم به تنهایی نمی تواند تعیین کننده باشد.
      سوما چنین سایت هایی به علت حجم انبوهی از مقالات می توانند رتبه کسب کننده ، البته با رعایت کپی رایت.
      چهارما باید آن سایت را در مقایسه با رقبای بین المللی و هم رده خودش بررسی نمود و آن وقت است که مشاهده می شود بسیار عقب مانده است.

  • مهدی 12 آبان 1397 / 8:54 قبل از ظهر

    استفاده معمول از پاپ آپ که روز های زیادی روی سایت فعال باشه ایرادی نداره؟!

    • رضا ترکی 12 آبان 1397 / 10:19 قبل از ظهر

      سلام.
      استفاده بیش از اندازه از پاپ آپ قاعدتا سئوی منفی حساب می شود.

  • محمدجواد 12 آبان 1397 / 9:12 قبل از ظهر

    سلام
    ی سری تبلیغات مخصوصا تو سایت های خارجی بر پایه google ads هستن ینی از طرف خود گوگل تبلغات میدن ، اونا هم طبق این الگوریتم مضر هستن؟

    • رضا ترکی 12 آبان 1397 / 10:22 قبل از ظهر

      سلام.
      قاعدتا تبلیغ ادوردز را خود گوگل ارائه می دهد ، لذا نه تنها سئوی منفی نیست.
      بلکه حتی به سئوی شما کمک نیز می کند ، چرا که گوگل به شما به چشم مشتری نگاه می کند

  • mona 22 تیر 1401 / 5:23 قبل از ظهر

    اصطلاح های پاپ آپ و پاپ باکس که در متن به کار رفته اند به چه معنا هستند؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *