رفتن به بالا
تلفن تماس: 02156071204 و 02156078036
سبد خرید   (0 مورد - 0تومان)
  • سبد خرید شما خالی است.

معرفی الگوریتم Mobile geddon گوگل

معرفی الگوریتم Mobile geddon گوگل

 

مقدمه معرفی الگوریتم Mobile geddon گوگل

قطعا شناخت الگوریتم های موتور جستجوی گوگل و یادگیری نحوه تعامل با آن ها یک گام جدی در زمینه یادگیری سئو است ؛ که متعاقبا به کارگیری نکات و مباحث آن ها باعث محبوبیت بیشتر شما از نظر گوگل می شود. و چه بسا این مساله باعث افزایش رتبه وبسایت شما و بالا آمدن در کلمات کلیدی مورد نظرتان شود.

در مقالات قبلی با تعدادی از الگوریتم های گوگل تحت عناوین ” معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل ” ، ” معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل ” ، ” معرفی الگوریتم پاندای گوگل ” ، ” معرفی الگوریتم کبوتر گوگل ” و ” معرفی الگوریتم Page Layout گوگل ” به طور کامل آشنا شدیم و در این مقاله قصد داریم شما را با الگوریتم Mobile geddon گوگل ( موبایل گدون ) آشنا کرده و نحوه تعامل با آن را بیاموزیم.

 

راه اندازی الگوریتم Mobile geddon گوگل

الگوریتم موبایل گدون گوگل در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ توسط شرکت گوگل معرفی و پس از آن شروع به فعالیت کرد. هدف اصلی از راه اندازی این الگوریتم تطبیق صفحات وبسایت ها با موبایل و تبلت و سایر دیوایس های کوچک است.

 

هدف از راه اندازی الگوریتم Mobile geddon گوگل

هدف اصلی از راه اندازی الگوریتم موبایل گدون گوگل سنجش صفحات وبسایت ها به منظور سازکار بودن با صفحات نمایش متونع با سایزهای متفاوت است. یعنی صفحات مختلف یک سایت باید در موبایل ، تبلت ، آیپد و سایر دیوایس ها نمایش مناسب و کاربر پسندی داشته باشد و دچار به هم ریختگی نشود. الگوریتم Mobile geddon گوگل سایت هایی را که برای ریسپانسیو بودن یا همان واکنش گرا بودن خودشان کاری نکرده اند را تنبیه می نماید و رتبه های برتر را از آن ها می گیرد.

ایجاد کننده اصلی هر تنشی در الگوریتم ها در حقیقت خود گوگل است. متاسفانه شرکت گوگل رسم کرده است ، تا هر الگوریتم جدیدی را که معرفی می نماید اعلام می کند که تاثیر زیادی روی رتبه سایت ها ندارد ، اما در حقیقت اتفاق دیگری رخ می دهد و خیلی ها را غافلگیر می کند. بنابراین توصیه می کنیم هر زمان گوگل الگوریتم جدیدی را معرفی کرد آن را جدی بگیرید.

طبق رسم گوگل ، پس از معرفی الگوریتم جدید ؛ رسما اعلام نمود که این الگوریتم تاثیر زیادی بر روی رتبه سایت ها ندارد لذا وبمسترها آن را جدی نگرفتند و نهایتا خیلی از سایت های بزرگ غافلگیر شدند چون با افت شدید رتبه مواجه شدند. به همین خاطر مدیران وبسایت ها نام این الگوریتم را ” موبایل گدون ” که ترکیبی از نام موبایل و آرماگدون (آخرالزمان) است ؛ گذاشتند. موبایل گدون یعنی آخرالزمان موبایلی ؛ چرا که سایتی که موبایل فرندلی نباشد از کارزار رقابت باید خداحافظی کند. از نامی که کاربران وب به این الگوریتم داده اند می توانید میزان خشونتش را پی ببرید و آن را شوخی نگیرید.

 

الگوریتم Mobile geddon گوگل به چه مواردی حساس است؟

۱- ربات گوگل به فایل های جاوااسکریپت و CSS سایت شما دسترسی مستقیم داشته باشد.

۲- تمام صفحات سایت کاملا ریسپانسیو و واکنش گرا باشد.

۳- از کدهایی مانند فلش که برای تبلت و موبایل قابل نمایش نیست استفاده نشود.

۴- متون سایت خوانا و قرارگیری آن ها در محل مناسب باشد طوری که برای خواندن آن ها نیازی به زوم نباشد.

۵- قرارگیری لینک ها در صفحات طوری باشد که کاربران برای کلیک بر رویشان به زحمت نیافتند.

۶- توجه نمایید که گوگل تمام صفحات سایت شما را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهد.

۷- ابعاد صفحات سایت طوری در نظر گرفته شود که با اکثر نمایشگرها تطابق پیدا کند.

۸- اگر رتبه ی وبسایت بر روی موبایل پایین تر از دسکتاپ است و کاربران موبایلی کمتری دارد سعی کنید بازدیدکنندگان را متعادل نمایید.

۹- نمایش آیتم های داخل وبسایت در نمایش موبایلی دچار حذفیات نشود و نسخه موبایل نیز تمام موارد را نمایش دهد.

۱۰ – سایتتان به هیچ عنوان اسکرول افقی نداشته باشد.

 

معرفی الگوریتم Mobile geddon گوگل

 

نکته کاربردی: توجه داشته باشید الگوریتم Mobile geddon گوگل بر روی تمام سیستم های برنامه نویسی تحت وب فعال است و هیچ سایتی از این قاعده مستثنی نیست ، اگر سایتتون ریسپانسیو یا واکنش گرا نیست سریعا اقدام کنید چون تا همین الان هم مورد تنبیه های جدی قرار گرفته اید. البته نکته مسرت بخش اینجاست که الگوریتم موبایل گدون بر خلاف سایر الگوریتم ها درجا کار می کند و اگر مشکلات ریسپانسیو را حل کنید طی چند روز کوتاه همه چیز درست خواهد شد.

نکته بسیار مهم: اخیرا مشاهده می شود تعدادی از وبمسترها اقدام به خرید نسخه موبایلی وبسایت می نمایند و از آن استفاده می کنند ، گوگل هیچگاه نسخه های موبایلی اینچنینی را به رسمیت نمی شناسد. ضمنا نسخه موبایلی معمولا یک زیردامنه می سازد و آن را در سایت به نمایش می گذارد این کار همان مصداق محتوای کپی یا Duplicate Content است بنابراین نه تنها کمکی نمی کند بلکه اوضاع را خراب تر از قبل می نماید. حتما باید صفحات سایت خود را واکنش گرا و ریسپانسیو طراحی نمایید و از نسخه های موبایلی اجتناب کنید.

 

هوشمندی الگوریتم Mobile geddon گوگل

افزونه موبایل گدون خوشبختانه بسیار هوشمند و حرفه ای عمل می کند و صفحات و رتبه آن ها را بصورت جداگانه بررسی می کند. بنابراین در صورت تنبیه فقط صفحات فاقد ریسپانسیو را تنبیه می نماید و کاری به رتبه کلی وبسایت شما ندارد. حقیقت این الگوریتم به شکل site-wide ارزیابی نمی شود.

 

تاثیر مثبت الگوریتم Mobile geddon گوگل

همانطور که اشاره شد ، روی کار آمدن الگوریتم موبایل گدون گوگل باعث تحرک خیلی از وبمسترها و مدیران وبسایت ها شد و آن ها را ومجبور گرد که تنظیمات ریسپانسیو را بر روی صفحات مختلف سایتشان اعمال کنند. این اتفاق خبری خوش برای موبایل بازها بود چرا که مشکلاتشان در وبگردی حل شد. همیشه سخت گیری ها گوگل به بالا رفتن کیفیت سایت ها کمک می نماید.

 

چرا الگوریتم Mobile geddon گوگل به وجود آمد؟

موتور جستجوی گوگل همواره بیشتر هزینه های تبلیغاتی خود را از نسخه دسکتاپ بدست آورده است و به همین دلیل بخش موبایل را خیلی مورد توجه قرار نداده است. عدم ریسپانسیو بودن سایت ها عمده ترین دلیلی بود که باعث می شد تبلیغ دهندگان به تبلیغات مبتنی بر موبایل توجهی نکنند چرا که اکثر سایت ها در موبایل بهم ریخته نمایش داده می شدند و این موضوع درآمد بخش موبایل گوگل را از بین می برد. لذا این شرکت با آوردن الگوریتم موبایل گدون با یک تیر دو نشان زد ؛ هم کاربرانی که از موبایل استفاده می کنند را راضی نمود و هم به درآمد تبلیغات موبایلی خود سر و سامان داد.

 

دیدگاه