فاکتورهای کلیدی و مهم بهینه سازی موتورهای جستجو

بهینه سازی موتورهای جستجو

فاکتورهای کلیدی و مهم بهینه سازی موتورهای جستجو

فاکتورهای سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو تقریبا به طور مستمر تغییر می کنند، از این رو متخصصان سئو و وبمسترها باید همیشه فاکتورهای سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو را به روز نگه دارند.

از مهم ترین شیوه های بازاریابی دیجیتال، سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو است. در این شیوه، شما پس از ایجاد وب سایت برای برند یا کسب و کار خود، با مجموعه اقدامات برنامه ریزی شده و دقیق، رنکینگ سایت برند خود را در رتبه بندی موتورهای جستجو بهبود می بخشید. تمامی کسانی که یک وب سایت دارند، دوست دارند بدانند چه عواملی باعث می شود تا گوگل، سایت آن ها را در صفحه اول خود قرار دهد یا مثلا عواملی که موجب می شود یک سایت، تمامی موارد سئو را رعایت کند، چیست؟

بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو فرآیندی بسیار پیچیده بوده و انواع مختلفی دارد. البته در هر یک از انواع سئو هدف ثابتی دنبال می‌شود. معرفی شدن یک سایت در صفحه اول گوگل شاید خواست و نیاز تمام دارندگان وب سایت ها، چه کوچک و چه بزرگ، باشد و همه آنها می دانند که حتی یک وب سایت کوچک با مطرح شدن در صفحه اول جستجوی گوگل چه موفقیّت بزرگی را به دست آورده است.

سئو وب سایت را می‌توان به تعدادی از زنجیرهای متصل بهم تشبیه کرد که در صورت پاره شدن یک تکه، پیوستگی کل مجموعه از بین می‌رود. کوچک‌ترین اعمال نیز در بهینه سازی برای موتورهای جستجو اهمیت دارند.

 

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو یا Search Engine یک پلتفرم ، اپلیکیشن یا نرم افزار است که محتواهای را جستجو و بررسی کرده و از میان آنها مناسب ترین گزینه را به عنوان پاسخ جستجو در اختیار ما می گذارد.

کارکرد آن مانند فرآیندی است که ما در یک کتابخانه فیزیکی دنبال می کنیم؛ ما به کتابخانه دار می گوییم که یک کتاب در خصوص موضوع X می خواهیم و کتابخانه دار ما را به سمت قفسه کتاب های مرتبط هدایت و از میان آن قفسه چند کتاب را به عنوان مرتبط ترین گزینه ها به ما معرفی می کند.

موتورهای جستجو در فضای اینترنت عموماً فعالیتشان شامل سه بخش اصلی است:

  1. Crawl یا خزش: شامل جستجوی در اینترنت برای محتوا؛ بررسی محتوای متنی و غیر متنی URL های است که پیدا کرده است.
  2. Index یا فهرست بندی: شامل ذخیره سازی و مرتب کردن محتوا هایی است که در مرحله خزش بدست آمده است.
  3. Rank یا رتبه بندی: شامل رتبه بندی محتوا ها به عنوان پاسخ جستجو ها به ترتیب از مرتبط ترین پاسخ تا گزینه های کمتر مرتبط می باشد.

 

سئو چیست؟

Rand Fishkin مدیر عامل MOZ، تعریف سئو را اینگونه بیان میکند:

« سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، عمل افزایش کمیت و کیفیت ترافیکی است که شما از طریق موتورهای جستجو دریافت می کنید.»

خب به زبانی ساده اگر بخواهیم بگوییم، سئو یعنی هر کاری که شما انجام دهید که وب سایت شما در جستجو کلمات کلیدی مرتبط، رتبه بالاتری به دست آورد. نتیجه آن هم این است که ترافیکی مناسب و هدفمند به سمت وب سایت شما می آید.

 

چرا سئو اهمیت بالایی دارد؟

  • بیش از ۹۲ درصد افرادی که از موتورهای جستجو استفاده می کنند، هیچ وقت از صفحه اول نتایج فراتر نمی روند و سعی می کنند در همان نتایج ابتدایی پاسخ نیاز خود را پیدا کنند یا اگر پیدا نکردند عبارت کلیدی دیگری را امتحان می کنند.
  • تقریبا ۷۲ درصد افراد فقط از بین ۳ نتیجه اول انتخاب می کنند.
  • تجربه نشان داده است اگر وب سایت شما اولین رتبه نتایج جستجو باشد احتمال کلیک کردن مخاطب روی نتیجه شما (CTR) بیش از ۲۰ درصد خواهد بود.

 

انواع بهینه سازی برای موتورهای جستجو

ابتدا بهتر است تعریف کوتاهی از سئو داشته باشیم. منظور از بهینه سازی وب سایت، انجام اقداماتی است که به فهم بهتر موتورهای جستجو از آن کمک می‌کند. در بهینه سازی برای موتورهای جستجو همچنین تلاش بر این است که وب سایت را برای کاربران نیز قابل فهم‌تر کنیم. به عبارتی گوگل وب سایتی را به خوبی درک می‌کند که کاربران بتوانند با آن به خوبی تعامل برقرار کنند. این شرکت بارها تاکید کرده یوزر فرندلی بودن، یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های افزایش رتبه وب سایت‌ها است.

هدف اصلی در سئو، افزایش میزان ترافیک وب سایت به لطف گرفتن ورودی از موتورهای جستجو است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در نتایج جستجوی عبارت‌ها و کلمه‌های مربوط به کسب و کار خود، در صفحه و مخصوصا موارد اول ظاهر شویم. در اوایل قرن بیست و یکم و حدود بیست سال پیش، سئو فرآیند بسیار ساده‌ای بود، اما امروز بهینه سازی برای موتورهای جستجو حقیقتا تبدیل به امری پیچیده شده است.

در زمان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، می‌بایست برای راضی نگهداشتن آن‌ها، صدها قانون را رعایت کنید. نکته اینجاست که راضی کردن گوگل نباید به رضایت کاربران از وب سایت لطمه بزند! به عنوان یک قانون که در وهله اول ساده به نظر می‌رسد، اما با ورود به مبحث از جزئیات بسیار زیاد آن مطلع می‌شویم باید به نحوه نوشتن انکر تکست یا متن لینک اشاره کرد.

 

دسته‌بندی فرآیند بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو

برای ساده کردن فرآیند سئو، آن را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داده‌اند. هر بخش، مسئولیت برطرف کردن تعدادی از فاکتورهای مهم برای موتورهای جستجو را بر عهده دارد. برخلاف آن چه از عنوان مطلب برداشت می‌شود، دسته‌بندی فرآیند بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو به معنی هدف متفاوت هر یک از آن‌ها نیست، بلکه برای آسوده و قابل مدیریت شدن فرآیند، آن را به قسمت‌هایی کوچک‌تر تقسیم کرده‌اند:

● سئو تکنیکی (Technical SEO)
● سئو آن پیج (On-Page SEO)
● سئو محتوا (Content SEO)
● سئو آف پیج (Off-Page SEO)
● سئو محلی (Local SEO)
● سئو موبایل (Mobile SEO)
● سئو تجارت الکترونیک (eCommerce SEO)

مهم‌ترین موارد سئو تکنیکی، سئو آن پیج و آف پیج هستند. دیاگرامی از این سه دسته‌بندی که نحوه همپوشانی آن‌ها را نشان می‌دهد، در تصویر زیر قابل مشاهده است.

 

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

 

  • سئو تکنیکی

در این بخش تمرکز روی پارامترهای تکنیکی قرار دارد. این پارامترها، روی رتبه وب سایت در موتورهای جستجو تاثیرگذار هستند. اصلی‌ترین هدف در تکنیکال سئو، اطمینان پیدا کردن از عدم وجود مشکل بر سر راه ربات‌های موتورهای جستجو به منظور ایندکس کردن وب سایت و محتواهای آن است.

 

مهم‌ترین موارد در سئو تکنیکی

1- بررسی و بهینه‌سازی فایل robot.txt برای اطمینان از مشاهده صحیح وب سایت توسط ربات‌های موتورهای جستجو (در مطلبی جداگانه به بررسی چیستی robot.txt می‌پردازیم)

2- اضافه کردن و دریافت تاییدیه برای وب سایت در گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) به همراه مشخص کردن دامین مورد نظر

3- استفاده از گزارشات ایندکس (COVERAGE Report) برای یافتن و رفع مشکلات بر سر فرآیند کراولینگ

4- ایجاد یک نقشه سایت در قالب فایل XML و ارسال آن برای موتورهای جستجو

5- بهینه‌سازی ساختمان وب سایت و مسیرهای (URL) آن

6- دنباله‌روی از طراحی وب سایت منطبق با قوانین سئو

7- طراحی سایتی با سرعت بارگذاری بالا در کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ به همراه گوشی‌های موبایل

 

  • سئو آن پیج (داخل صفحه)

در سئو داخل صفحه تلاش برای بهینه سازی خود صفحه‌های در بر دارنده محتواهای گوناگون است تا برای موتورهای جستجو و همچنین کاربران بازدیدکننده از آن‌ها دوست داشتنی‌تر باشند.
فراموش نکنید اگرچه گوگل به یک وب سایت به عنوان یک پکیج کامل نگاه می‌کند، اما رتبه‌بندی در سطح صفحه‌ها صورت می‌گیرد. به همین دلیل یک وب سایت در نتیجه جستجوی تمامی کلمه‌های کلیدی مربوط به خود دارای رتبه یکسانی نیست.

 

سئو آن پیج - بهینه سازی برای موتورهای جستجو

به همین دلیل باید به صورت موردی، به بهینه‌سازی تمامی صفحه‌های وب سایت اهمیت داد. اگر در راستای بهینه سازی برای موتورهای جستجو روی صفحه نخست وب سایت فعالیت زیادی داشته و تعدادی صفحه دارای رتبه خوب دارید، نباید به خیال تاثیر امتیاز آن‌ها روی بقیه موارد، از سئو آن‌ها ساده عبور کنید.

 

مهم‌ترین موارد در سئو داخل صفحه

1- بهینه‌سازی عناوین صفحه‌

بهینه‌سازی عناوین صفحه‌ها را فراموش نکنید، چرا که یکی از بنیادی‌ترین فاکتورها در دنیای سئو محسوب می‌شود. حتی اگر مطالب شما به عنوان اولین گزینه در جستجوی عبارت‌های مختلف ظاهر شوند، در صورت عدم جذابیت عناوین آن‌ها، کاربران را به کلیک کردن ترغیب نخواهند کرد. علاوه بر آن، عنوان مطلب باید به ربات‌های موتورهای جستجو، اطلاعاتی کافی درباره محتوای کل صفحه بدهد. عدم استفاده از یک عنوان مبتنی بر سئو و جذاب برای کاربران، زحمات نویسنده برای نوشتن یک محتوای بلند و سئو شده را از بین می‌برد.

 

2- بهینه‌ سازی تصاویر

از اهمیت بهینه‌ سازی تصاویر غافل نشوید. هر عکس قرار گرفته داخل صفحه‌ باید بهینه سازی شده باشد، در غیر این صورت موتورهای جستجو قادر به دریافت چیستی آن نخواهند بود. منظور از این کار، تغییر نام فایل تصویری به یک عنوان کوتاه و مرتبط، کاهش سایز آن و مخصوصا نوشتن تگ آلت برای است. در حال حاضر، کرالرها قادر به رندر تصاویر برای پی بردن به واقعیت آن‌ها نیستند، به همین دلیل از روی تگ alt ماهیت عکس را درک میکنند.

 

3- کلمات کلیدی (Keywords)  

هر صفحه دارای یک هدف و موضوع مشخص است که با استفاده از کلمات کلیدی آن می توان محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو انتقال داد.

4- تگ عنوان (Title Tags) 

 عنوان صفحه در صفحه نتایج موتور جستجو و همچنین در تب مرورگر قابل مشاهده است. تگ عنوان اهمیت بسیار زیادی در سئو دارد.

5- تگ Header tags) H)

بیشتر صفحات وب سایت به چند بخش و سرفصل تقسیم می‌شوند که با تگ‌های h  نمایش داده می شوند. تگ <h1>  می‌تواند شامل کلمه کلیدی اصلی باشد و دیگر تگ‌ها شامل h2 تا h6 دارای کلمات مترادف باشند.

6- بهینه‌ سازی دیگر هدینگ‌ها

بهینه‌ سازی دیگر هدینگ‌ها را فراموش نکنید. علاوه بر تگ اچ ۱، هر صفحه می‌بایست برای جداسازی بخش‌های مختلف از یکدیگر دارای تگ‌های اچ ۲، اچ ۳ و دیگر موارد پایین دست آن‌ها در صورت لزوم، باشد. هر چه مطلب طولانی‌تر باشد، اهمیت استفاده از هدینگ‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. با استفاده از آن‌ها، خواندن و درک مطلب برای کاربران و همچنین ربات‌های موتورهای جستجو آسوده‌تر می‌شود.

7- قالب‌بندی صفحه

به قالب‌بندی صفحه توجه کنید. انشار یک مطلب دارای نوشته و تصویر بدون توجه به ظاهر آن، روش خوبی در راستای بهینه سازی برای موتورهای جستجو نیست. اگرچه روش دیده شدن هر صفحه توسط کراولرها با نحوه مشاهده آن‌ها توسط انسان‌ها کاملا متفاوت است، اما گوگل، الگوریتم‌های خاصی برای پی بردن به عناصر زیبایی‌شناسی صفحه دارد. به عنوان نمونه، در صورت نمایش تبلیغات در میانه محتوا یا ظاهر کردن پنجره‌های پاپ آپ به صورت ناگهانی، گوگل این موارد را در رتبه‌بندی به صفحه‌های وب سایت شما لحاظ خواهد کرد.

 

8- لینک های داخلی  (Internal Linking)

منو و لینک‌های ناوبری (navigation bars) باعث می‌شوند که مهم‌ترین بخش‌ها و دسته‌های وب سایت را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کرد؛ بنابراین از سالم بودن و در دسترس بودن این لینک‌ها باید اطمینان حاصل شود. همچنین هنگامی که در یک مقاله امکان ارتباط با بخش‌ها و دیگر مقالات مرتبط فراهم است حتما باید لینک داخلی (Internal Linking) را در نظر گرفت.

9- ساختار آدرس ها (SEO-Friendly URL)

ساختار URL از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند. با قرار گرفتن کلمه کلیدی در URL یک صفحه حتی کاربران نیز می‌توانند محتوای آن را حدس بزنند.

10- انتخاب نام و توصیف تصاویر(Alt Tags)

تصاویر به کار رفته در وب سایت باید از طریق تگ Alt بهینه سازی و قابل توصیف شوند.

11- باید اطمینان حاصل شود که ساختار کدنویسی معتبر (valid) و معماری سایت استاندارد است.

12- باید اطمینان حاصل شود که وب سایت برای نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و دیگر دستگاه ها بهینه و واکنش‌گرا (ریسپانسیو) است.

13- باید اطمینان حاصل شود که صفحات سایت با سرعت مناسبی بارگذاری می شوند. سرعت سایت از عوامل بسیار مهم در رتبه‌‌بندی گوگل است و حتی موجب کم یا زیاد شدن نرخ خروج از سایت (Bounce rate) می شود.

  • سئو محتوا

سئو محتوا را باید زیر مجموعه‌ای از سئو داخل صفحه (آن پیج) دانست. در این قسمت، تمام تمرکز روی ایجاد مطلبی با کیفیت بالا قرار دارد. در دنیای سئو، از محتوا با عنوان «پادشاه» یاد می‌کنند (Content Is King). اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که از نظر بسیاری از کاربران، تولید محتوای مناسب تنها نوع (دسته‌بندی) سئو محسوب می‌شود. حتی گوگل نیز بارها تاکید کرده نباید در فرآیند بهینه سازی برای موتورهای جستجو به دنبال سحر و جادو بود، چرا که هیچ چیز به اندازه تولید محتواهای ناب و بکر به صورت مستمر، در افزایش رتبه وب سایت جادو نمی‌کند.

برخی وب مسترها، سئو محتوا را به عنوان بخشی از سئو داخل صفحه دنبال می‌کنند. این روش نیز قابل قبول است، اما به نظر ما، به خاطر اهمیت بالای محتوا در دنیای سئو، می‌بایست آن را در یک دسته‌بندی کاملا جداگانه مورد بررسی قرار داد. تولید محتواهای خوب و راضی‌کننده برای کاربران، که برای موتورهای جستجو نیز قابل فهم هستند، کلید پیروزی است.

 

مهم‌ترین موارد در تولید محتوای سئو محور

1- محتوای صفحه:

محتوای صفحه و محتوا باید شامل کلمه کلیدی اصلی و حداقل با طول ۳۰۰ کلمه باشد. اگر به صورت مداوم محتوای بی کیفیت و کوتاه انتشار داده شود، ممکن است به دلیل ارائه محتوای نازک (thin content) وب سایت، دچار خطای الگوریتم گوگل پاندا شود.

همچنین هرگز از محتواهای تکراری در سایت خود استفاده نکنید زیرا مسلماً تأثیر منفی در سئو سایت دارد. توجّه نمایید که محتواهایتان را تا حد امکان خود تهیه نمایید و از کپی مطالب سایت های دیگر بپرهیزید که در غیر این صورت حائز رتبه ای از طرف موتورهای جستجو نخواهید شد. از طرف دیگر محتواهایی که هم متن و هم عنوانشان مانند حلقه های یک زنجیر به هم مرتبط هستند، قدرت اثر بخشی بیشتر داشته و خود امتیازی محسوب می شود. سعی کنید در تدوین متون و محتواهایتان، یکپارچگی را رعایت نمایید زیرا در ارتباط بودن محتواهای سایت برای بهبود سئو آن مهم است.

 

2- کلمه‌ها و عناوین کلیدی:

پیش از آغاز تولید محتوا روی کلمه‌های کلیدی تحقیق کنید. باید ابتدا متوجه شوید کدام کلمه‌های کلیدی برای وب سایت شما دارای اهمیت هستند. اگرچه استمرار در تولید محتواهای تاثیرگذار و قوی کلیدی‌ترین عامل موفقیت در بهینه سازی برای موتورهای جستجو است، اما در صورت نوشتن مطالبی غیر مرتبط با وب سایت خود، سودی نصیبتان نخواهد شد.

از کلمه‌های کلیدی فراتر رفته و به دنبال عبارت‌ها و حتی عناوین کلیدی باشید. باید توجه شوید در حوزه کسب و کار خود، کاربران چگونه و با استفاده از چه عبارت‌ها و جمله‌هایی اقدام به جستجو می‌کنند. حال می‌بایست به تولید محتوا مبتنی بر آن‌ها بپردازید.

 

3- مطالب طولانی:

گوگل عاشق مطالب طولانی بوده و ارزش بسیار خاصی برای محتواهای بلند قائل است. البته نباید به مقاله آب بست! یک مطلب باید به اندازه‌ای که کاربران را به هدف مورد نظرشان برساند، حاوی محتوا باشد. به این روش کراولرها بهتر به چیستی مطلب پی خواهند برد. فراموش نکنید یکی از صدها فاکتور تاثیرگذار در سئو وب سایت، مدت زمانی باقی ماندن کاربران در صفحه‌های وب سایت بعد از ورود به آن‌ها است. به طور طبیعی هر چه مطالب طولانی‌تر باشند، مدت زمان حضور افزایش پیدا خواهد کرد.

 

4- لینک‌سازی مناسب:

لینک‌سازی مناسب، اگر به اندازه تولید محتوای مستمر اهمیت نداشته باشد، از آن کم اهمیت‌تر نیست! باید داخل صفحه‌ها به سایر پست‌های خود یا دیگر وب سایت‌ها اشاره کنید. در این مسیر باید به فاکتورهای متعددی همچون استفاده یا عدم استفاده از لینک نوفالو توجه داشته باشید، وگرنه ممکن است لینک‌سازی به جای تاثیر مثبت، روی سئو وب سایت شما تاثیر منفی بگذارد.

 

  • سئو آف پیج

سئو خارج از صفحه تماما مربوط به ترفیع است. در دسته‌بندی‌های قبلی، تمرکز بیشتر روی زیرساخت و محتوا قرار داشت، اما در اینجا، در پی یافتن روش‌های جدید و دنباله‌روی از تکنیک‌های جواب پس داده به منظور افزایش شناخت کاربران از وب سایت خود هستیم.

 

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

 

وب سایت‌هایی که نزد کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، در مقایسه با وب سایت‌های کمتر شناخته شده رتبه‌های بهتری در موتورهای جستجو دارند. به عبارتی هر چه ورودی مستقیم یک وب سایت به خاطر شناخته شده بودنش بیشتر باشد، ترافیک ورودی آن از گوگل نیز بالاتر خواهد رفت.

مهم‌ترین تکنیک‌های سئو خارج صفحه

1- لینک بیلدینگ یا لینک سازی :

لینک بیلدینگ یا لینک سازی به مجموعه فرآیند هایی گفته می شود که می توان انجام داد تا بک لینک های معتبر از دیگر سایت ها را دریافت کرد. لینک بیلدینگ پرکاربردترین و تاثیر گذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی یا سئو خارجی به ش