معرفی ریدایرکت 302 و کاربردهای آن

معرفی ریدایرکت 302 و کاربردهای آن

اگر در زمینه سئو سایت فعالیت دارید، به طور حتم اصطلاح ریدایرکت (redirect) را شنیده اید و این سوال برایتان پیش آمده است که ریدایرکت چیست. اگر بخواهیم به طور کلی نگاه کنیم، ریدایرکت کردن.به معنی انتقال کاربران و موتورهای جستجو به یک آدرس URL متفاوت می باشد. به عبارت دیگر، کاربر یک آدرس را در موتور جستجو وارد می کند و شما می توانید. از طریق ریدایرکت او را به آدرس دلخواه خود هدایت کنید. در این مطلب می خواهیم به طور مفصل به معرفی ریدایرکت 302 و کاربردهای آن بپردازیم. البته، پیش از این که درباره کاربرد ریدایرکت صحبت کنیم به مثال زیر توجه کنید.

شما درون یک خانه بزرگ زندگی می کنید که دارای 2 ورودی a و b می باشد. شما برای مهمانی خود ورودی a را آماده کرده اید. به این ترتیب نمی خواهید از مهمان های خود در ورودی b استقبال کنید. پس یک مسیر درست می کنید تا افرادی که از ورودی b داخل می شوند، به سمت ورودی. a هدایت شوند. در واقع شما با این کار مهمان ها را از درب b به درب a ریدایرکت کرده اید.

حالا با توجه به توضیحات داده شده باید مفهوم ریدایرکت را تا حدودی بدانید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه زمانی باید از ریدایرکت استفاده کنیم. در ابتدا باید بدانید که انواع مختلفی از ریدایرکت وجود دارد. این انواع بر اساس روش هایی که با آن کاربران و موتورهای جستجو را انتقال می دهیم، به دسته های مختلف تقسیم بندی می شوند. در این میان دو مورد از مهم ترین ریدایرکت ها، ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 می باشند.

 

ریدایرکت ۳۰۲ یا ریدایرکت موقت چیست؟

تصور کنید شما تا مدت کوتاهی در ورودی b مشغول تعمیرات هستید و در این مدت کوتاه باید مهمان ها را به سمت ورودی a هدایت کنید. اما پس از این که تعمیرات پایان یافت، دوباره از ورودی b به طور مستقل هم استفاده می کنید. در این شرایط، شما مهمان هایتان را به طور موقت ریدایرکت کرده اید که به آن ریدایرکت ۳۰۲ گفته می شود.

مشابه مثال بالا، ممکن است بخواهید در فضای وبسایت نیز صفحه خود را به سبب تعمیرات یا بروزرسانی از دسترس کاربران خارج کنید. اما برای این که کاربران در طول این مدت، همچنان توانایی دسترسی به محتوا را داشته باشند، این صفحه را به طور موقت روی آدرس دیگری ریدایرکت می کنید. به بیان دیگر، با استفاده از ریدایرکت موقت ۳۰۲ به گوگل اعلام می‌کنید که قصد ندارید صفحه مورد نظر را برای همیشه از دسترس کاربران خارج کنیم. پس گوگل URL قدیمی را همچنان ایندکس می کند و درون نتایج نگه می دارد.

 

کاربردهای ریدایرکت ۳۰۲

با توجه به توضیحات داده شده کاربرد های.ریدایرکت 302 بسیار محدود تر از ریدایرکت 301 می باشد. استفاده از ریدایرکت 302 فقط در برخی از موارد خاص مانند زمانی که می خواهید تغییر مسیر کاربران موقت باشد کاربرد دارد؛ شرایطی مشابه مثالی که در بالا آوردیم. علاوه بر این، موارد دیگری نیز وجود دارد که در آن از ریدایرکت 302 استفاده می شود.

 

انجام A-B Test

متخصصان سئو و افرادی که در دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند و همچنین طراحان سایت در موارد بسیاری از A-B تست استفاده می کنند. آن ها برای بررسی عملکرد و طراحی صفحه این روش را به کار می گیرند. در بسیاری از مواردی که نیاز به انجام A-B تست است می توان کاربران را به کمک ریدایرکت ۳۰۲ به طور موقت به یک صفحه دیگر هدایت کرد.

 

بازخورد کاربران

یکی دیگر از کاربرد های ریدایرکت ۳۰۲ مربوط به زمانی است که شما می خواهید صفحه جدیدی که ساخته اید را به طور  آزمایشی به اجرا درآورید. به این ترتیب می توانید میزان بازخورد کاربران نسبت به صفحه را ارزیابی نمایید. در این شرایط نیز به دلیل انتقال موقت کاربران باید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده شود. با این کار می توانید بدون این که رتبه شما در SERP دچار تغییر شود، بازخورد مشتریان و کاربران خود را بررسی کنید. سپس می توانید نتایج را آنالیز و مقایسه کنید و در نهایت تصمیم قطعی بگیرید.

 

همان طوری که وقتی آدرس منزلتان تغییر می کند، آدرس جدید را برای دوستان و آشنایان ارسال می کنید تا نامه ها و بسته های پستی به این آدرس فرستاده شوند، در صورتی که آدرس یک صفحه سایت یا حتی آدرس خود سایت تغییر کند نیز باید URL جدید را از طریق ریدایرکت به موتور های جستجو اطلاع دهید تا کاربران را به آدرس جدید شما بفرستند. به این ترتیب با تغییر آدرس URL سایت و صفحات آن ضرری نمی کنید و کاربری را از دست نمی دهید. حال که با هم به معرفی ریدایرکت 302 و کاربردهای آن پرداختیم می توانید به شکل بهتری از این ریدایرکت استفاده نمایید.

 

برای اشنایی کامل با سئو وبسایت با فناوری اطلاعات زیفا همراه باشید

5/5 - (1 امتیاز)
آیدین سلیمان بیگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *