بررسی استراتژی باندلینگ (Bundling) در دیجیتال مارکتینگ

بررسی استراتژی باندلینگ (Bundling) در دیجیتال مارکتینگ

بررسی استراتژی باندلینگ (Bundling) در دیجیتال مارکتینگ

ممکن است تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که در یک رستوران فست فود ، علاوه بر پیشنهاد جداگانه ساندویچ ، سالاد و نوشیدنی ، گزینه‌های ترکیبی هم به مشتریان ارائه دهند. مثلا در کنار سفارش ساندویچ و سالاد ، کمی سیب زمینی و سالاد کلم نیز به همراه سفارش شما قرار می‌دهند. ممکن است بسیاری از فروشندگان لوازم آرایشی نیز دو یا چند محصول را در یک بسته بندی قرار دهند و در قالب یک پک ، به فروش برسانند. یا مثلا برخی از فروشندگان پوشاک ، تیشرت و شلوار را با هم ست کنند و آن را در مجموعه با قیمتی پایین‌تر در اختیار مشتریان قرار دهند. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی نیز ممکن است بلیط های هواپیما ، هزینه ویزا و بهای اقامت در یک هتل را در یک ترکیب و در قالب بسته مسافرتی به مشتریان عرضه کنند. به تمامی این مثال‌هایی که گفته شد ؛ مدیریت بازاریابی با عنوان استراتژی باندلینگ یا استراتژی قیمت گذاری باندلینگ گفته می‌شود. در ادامه قصد داریم به بررسی استراتژی باندلینگ (Bundling) در دیجیتال مارکتینگ ، بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

استراتژی باندلینگ چیست؟

استراتژی باندلینگ هم یکی دیگر از استراتژی‌های بازاریابی است. هر کسب و کاری ممکن است به دلایل مختلف ، در هر زمان از استراتژی‌های خاصی استفاده کند. استراتژی باندلینگ ، در لغت به معنای بسته بندی ، دسته کردن و بقچه بستن می‌باشد. لازم است بدانید معنای این کلمه در بازاریابی ، دقیقا با معنای لغوی آن تطابق دارد. بسیاری از کسب و کارها در یک زمان خاص ، بیش از یک کالا یا خدمت را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. اگر کسب و کارها تصمیم بگیرند که تعدادی از کالاها و خدمات را در قالب یک بسته و پک به مشتریان عرضه کنند ؛ اصطلاحا گفته می‌شود که آن‌ها از استراتژی باندلینگ استفاده کرده‌اند. استفاده از استراتژی باندلینگ ، برای فروشگاه‌های آنلاین ، خرید را ساده تر کرده و به افزایش فروش آن‌ها کمک می‌کند. همه کسب و کارها از پوشاک و لوازم بهداشتی گرفته تا پکیج‌های خدماتی ، می‌توانند به منظور افزایش فروش از این استراتژی استفاده کنند. برای مثال آژانس‌های مسافرتی ، می‌توانند پک بلیط هواپیما و رزرو هتل را همزمان در قالب تور به فروش برسانند. بسیاری از رستوران‌ها ، می‌توانند به مشتریان خود ، بسته‌های غذایی پیشنهاد کنند. در این بسته‌ها ، غذای اصلی ، دسر ، سالاد و نوشیدنی را با قیمت کمتری به مشتریان عرضه کنند. برخی از فروشندگان می‌توانند شامپو و نرم کننده از یک برند خاص را در قالب یک پکیج و با قیمت مناسب به فروش برسانند.

 

مزایای استفاده از استراتژی باندلینگ

استفاده از استراتژی باندلینگ ، مزایای بسیاری برای کسب و کار شما دارد. این استراتژی کمک می‌کند تا ذهنیت مثبتی از برند شما ایجاد شود. لازم است بدانید از دیدگاه مشتری ، تخفیف دو محصول با هم همیشه بهتر از تخفیف دو محصول به صورت جداگانه است. بنابراین با استفاده از استراتژی باندلینگ ، می‌توانید فروش خود را افزایش داده و به مشتریان بهترین پیشنهاد را ارائه دهید. این استراتژی کمک می‌کند تا محصولات انبار شده که به فروش نمی‌رسد را بتوانید به آسانی بفروشید. شما می‌توانید به جای انبار کردن محصولات خود ، با استفاده از استراتژی باندلینگ ، آن‌ها را در قالب یک پک ، به فروش برسانید. در واقع با ارائه همزمان محصولات با یک تخفیف بسیار مناسب هم می‌توانید مشتریان را از خود راضی نگه دارید و هم محصولات خود را به فروش برسانید. یکی دیگر از مزایای استراتژی باندلینگ این است که به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های بازاریابی را به حداقل برسانید. به کمک این استراتژی ، به جای فروش چند محصول و بازاریابی برای هر کدام ، شما یک محصول یا یک پکیج را ارائه کرده اید و در حقیقت برای یک محصول بازاریابی را انجام داده اید. استراتژی باندلینگ دارای مزایای بسیاری است که به صورت تیتروار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این استراتژی به دیده شدن بیشتر محصولات جدید شما ، کمک می‌کند
  • این استراتژی به شما کمک می‌کند تا به مشتریان نشان دهید که نیازهای آن‌ها را درک می‌کنید
  • استراتژی باندلینگ ، به فروش بیشتر شما کمک می‌کند
  • این استراتژی به کمتر شدن هزینه ارسال کمک می‌کند
  • این استراتژی به مشتریان کمک می‌کند تا محصولات جدید را امتحان کنند
  • این استراتژی به مشتریان کمک می‌کند تا محصولات مرتبط و مفید را به صورت یکجا دریافت کنند.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی استراتژی باندلینگ (Bundling) در دیجیتال مارکتینگ ، پرداختیم. استراتژی باندلینگ در انواع مختلفی از قبیل باندلینگ خالص ، باندلینگ ترکیبی ، باندلینگ ترکیبی و انتخابی ، باندلینگ محصولات جدید و باندلینگ ست هدیه وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که استراتژی باندلینگ ، برای تمامی کسب و کارها و محصولات سودآور نمی‌باشد و ممکن است حتی در مواقعی با شکست مواجه شود. بنابراین موفقیت یا عدم موفقیت این نوع استراتژی ، بستگی به نوع محصول و خدمات شما ، همچنین نحوه اجرای آن دارد. بنابراین نوع بازاریابی و تبلیغات شما ، می‌تواند فاکتور بسیار مهمی برای موفقیت به حساب آید. شما می‌توانید با مشاوره با یک کارشناس بازاریابی ، به خوبی از این استراتژی بهره ببرید.

به زیفا امتیاز دهید
نگین رنجبر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *