نحوه صحیح جستجو در گوگل

نحوه صحیح جستجو در گوگل

اهمیت مهارت جستجوی حرفه ای در گوگل

کم نیستند کسانی که به جستجو در گوگل به عنوان یک مهارت مهم نگاه نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که مسئله ساده‌تر از این حرف‌هاست. موضوع مورد نظر خودت را تایپ می‌کنی و گوگل هم پاسخ مورد نظر یا فهرستی از پاسخ‌های مورد نظر را پیدا می‌کند و ارائه می‌دهد. اما واقعیت این است که جستجو در گوگل به این سادگی که در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد نیست.

گوگل هنوز توانایی درک کامل معنای پرسش‌های کاربران را ندارد. گوگل طی سال‌های اخیر ، پیشرفت‌های فراوانی داشته است و هنوز هم روند این پیشرفت‌ها ادامه دارد. اما هنوز تا زمانی که بتوانیم درخواست خود را کاملاً در قالب مکالمه (شفاهی یا مکتوب) با گوگل مطرح کنیم فاصله داریم. تحلیل‌های معنا شناسانه‌ (سمانتیک)‌ گوگل در حدی نیست که تایپ مستقیم یک سوال ، بتواند به صورت قطعی ما را به پاسخ مورد نظرمان نزدیک کند.

اگر سابقه‌ی تولید محتوا برای سایت یا وبلاگ را داشته باشید ، حتماً چنین تجربه‌ای داشته‌اید که به نظرتان، مقاله‌ و مطلب شما، در مقایسه با بسیاری از مطالب صفحه‌ی اول گوگل، کامل‌تر و بهتر بوده اما مقالات ضعیف‌تری در صفحه‌ی اول آمده‌اند (همه‌ی ماجرا در سئو خلاصه نمی‌شود. همان‌طور که توضیح دادیم، گاهی تغییر جزئی هنگام سرچ باعث می‌شود که برخی مقاله‌های ارزشمند در صدر نتایج گوگل ظاهر نشوند).

 

حالا از سمت دیگر به همین مسئله فکر کنید:

شما به سراغ گوگل رفته‌اید و درباره‌ی یک موضوع جستجو می‌کنید. به سادگی ممکن است گوگل سایت یا مطلبی را که می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد، در فهرست نخستین پیشنهادها قرار ندهد. یا این‌که مطلب یک سایت کم‌اعتبار را بالاتر از یک سایت معتبر قرار دهد. به همین سادگی ممکن است فرصت دسترسی به یک مطلب مهم و تأثیرگذار را از دست بدهید.

 

جستجو در گوگل زبان خاص خود را دارد

آن‌چه ما به‌دنبالش هستیم، پاسخ یک پرسش است اما آن‌چه در باکس سرچ گوگل تایپ می‌کنیم یک Query است. عبارتی که ما به عنوان Query تایپ می‌کنیم، قواعد خود را دارد. از جمله این‌که می‌توان کلمات کلیدی را با انواع کدها و عملگرها مخلوط کرد. طبیعی است هر چه بیشتر کوئری نویسی با استانداردها و کدهای گوگل را بلد باشیم، بهتر می‌توانیم انتظاراتمان را برای گوگل تشریح کنیم و طبیعتاً احتمال این که پاسخِ مناسب‌تری پیدا کنیم، افزایش می‌یابد.

گوگل به خاطر علاقه‌اش به سرعت معروف است و کسی در سرعت موتور جستجوی آن شکی ندارد. اما غالبا، عنصر انسانی در یک جستجوی اینترنتی نادیده گرفته می‌شود. این ترفند ها به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های جستجوی اینترنتی خود را تقویت کنید. 

 

  • خارج کردن چند عبارت از نتایج جستجو

این اپراتور Ultimate Exact Match Exclusion نام دارد و با کمک آن می‌توانید چند عبارت را از نتایج جستجو خارج کنید. برای استفاده از این دستور، کافیست عبارات مورد نظر خود را پس از علامت (-) و بین علامت نقل قول قرار دهید.

به مثال زیر توجه کنید:

 

خارج کردن چند عبارت از نتایج جستجو

 

  • از عبارات خاص و متمایز استفاده کنید

تعداد صفحاتی که هنگام یک جستجو نشان داده می‌شوند ، شگفت انگیز است ! شاید شما فکر کنید که عبارت «Blue Dolphin» از آن عبارات خاص باشد که نتایج زیادی نداشته باشد اما در گوگل ، 2440000 صفحه به عنوان نتیجه جستجو به شما نشان داده می‌شود . برای کاهش نتایج جستجو از عبارات منحصر به فردی استفاده کنید که تنها مختص موضوع تحقیق شما هستند.

 

  • از عملگر خط تیره (-) برای محدود کردن جستجو استفاده کنید

عباراتی که چندین معنا دارند منجر به نتایج ناخواسته می‌شوند. عملگر قدرتمند خط تیره که اکثرا از آن غافل‌اند، می‌تواند هر نتیجه ناخواسته‌ای را حذف کند. برای مثال، شما به دنبال نتایج «Caterpillar» هستید اما نمی‌خواهید نتایج مربوط به کمپانی آن را ببینید ، پس عبارت Caterpillar – Inc – Cat را جستجو می‌کنید.
گوگل به نمایش نتایج نامرتبط برای یک کوئری جستجو، شهرت دارد.

فرض کنید می‌خواهید مقالاتی درباره روابط ایران و عراق مطالعه کنید. مشکل این است که با جستجوی کلمه کلیدی “ایران و عراق” بیشتر نتایجی که مشاهده می‌کنید درباره مسابقه فوتبال بین تیم‌های ایران و عراق است.

در چنین شرایطی، برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل کافیست با قرار دادن علامت (-)، کلمه‌ی مورد نظر را از نتایج جستجو حذف کنید. برای مثال می‌توانید کلمه “فوتبال” یا “ورزش” را از جستجوهای خود حذف کنید. توجه داشته باشید که بین علامت “-” و کلمه مورد نظر فاصله نباشد.

 

خارج کردن یک کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

 

این کار به شما کمک می‌کند تا بیشتر صفحاتی که درباره مسابقات ورزشی ایران و عراق هستند را از نتایج جستجو حذف کنید.

 

  • خارج کردن چند کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

با استفاده از روش قبل می‌توانید چندین کلمه را از نتایج جستجوی خود خذف کنید. برای این کار کافیست از اپراتور منفی به هر تعداد که نیاز دارید در جستجوی خود استفاده کنید. توجه داشته باشید بین هر کلمه‌ای که می خواهید از نتایج حذف شود، فاصله قرار دهید.

 

خارج کردن چند کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

 

  • خارج کردن عبارت Exact Match از نتایج جستجو

اگر با استفاده از ترفندهای بالا ، باز هم به نتیجه دلخواهتان نرسیده‌اید ، می‌توانید از گوگل بخواهید که یک عبارت را عیناً از نتایج جستجو حذف کند. در حقیقت این اپراتور جستجو ، ترکیبی از اپراتور جستجوی نقل قول (“”) و اپراتور جستجوی منفی (-) است.

برای این کار کافیست از علامت منفی (-) استفاده کرده و عبارت مورد نظر خود را در علامت نقل قول قرار دهید.

 

خارج کردن عبارت Exact Match از نتایج جستجو

 

این علائم به گوگل می‌گوید که عبارت موجود در علامت نقل قول را عیناً از نتایج جستجو حذف کند.

  • از علامت نقل و قول برای جستجوی دقیق استفاده کنید

شاید بخواهید عبارت مشخصی، یا بخشی از یک نقل و قول را جستجو کنید. از علامت نقل و قول در ابتدا و انتهای عبارت استفاده کنید تا تنها کلمات مورد نظر شما به ترتیبی که شما در نظر دارید، جستجو شوند. این یکی از بهترین راه‌های محدود کردن نتایج جستجو است. 

فرض کنید قصد دارید درباره گوشی‌ آیفون در گوگل جستجو کنید. برای مثال عبارت گوشی آیفون 6 را در گوگل جستجو می‌کنید. به نتایج جستجو دقت کنید:

 

یافتن نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی (اپراتور نقل قول " ")

 

با یک نگاه سطحی به نتایج جستجو، متوجه می‌شوید که تمام نتایج نشان داده شده لزوماً به گوشی آیفون 6 مرتبط نیستند. برای مثال یکی از لینک‌های این جستجو ، درباره گوشی آیفون 6 اس است. اگر نتوانید در جستجوی خود دقیق باشید ، مطمئناً پاسخی که به دنبالش هستید را پیدا نخواهید کرد.

به این ترتیب نتیجه جستجوی شما به شکل زیر خواهد شد:

 

یافتن نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی (اپراتور نقل قول " ")

 

حال، گوگل نتایجی را به شما نشان می‌دهد که در عنوان‌شان از کلمه کلیدی “گوشی آیفون 6” استفاده شده است.

 

  • از کلمات رایج یا نشانه‌ها استفاده نکنید

عبارات رایجی مانند a و the، به کلمات توقف معروف هستند و معمولا نادیده گرفته می‌شوند. نشانه‌گذاری نیز غالبا نادیده گرفته می‌شود. اما استثناهایی نیز وجود دارد. کلمات رایج و نشانه‌ها برای جستجوی یک عبارت خاص درون یک جمله باید استفاده شوند. در برخی موارد استفاده از کلمات رایج مانند The تأثیر زیادی دارند. برای مثال جستجوی عبارت Raven با عبارت The Raven تفاوت زیادی دارد.

 

  • حروف بزرگ

بعضی از موتورهای جستجو تفاوتی میان حروف بزرگ و کوچک قائل نیستند. برای مثال ، جستجوی عبارات زیر ، نتایجی عینا مشابه را به دنبال دارند:
– Technology
– technology
– TECHNOLOGY

  • از پسوندها استفاده نکنید

بهتر است که از کلمات در حالت اصلی آن‌ها استفاده کنید. برای مثال ، Bird و Walk را جستجو کنید ، نه Birds و Walked . اما اگر شما به دنبال نتایجی درباره عمل راه رفتن می‌گردید، باید عبارت Walking را جستجو کنید.

 

  • از ویژگی تکمیل خودکار استفاده کنید

هنگامی که در باکس جستجوی گوگل شروع به تایپ کردن می‌کنید، لیستی از عباراتی که شاید مد نظر شما باشند، نمایش داده می‌شود، از آن استفاده کنید. انتخاب عبارت مناسب ، به جای تایپ کردن آن ، باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. همچنین از این ویژگی، در نوار آدرس گوگل کروم نیز می‌توانید استفاده کنید که باعث می‌شود تا خیلی سریع به عبارت مورد نظر یا وبسایتی که قبلا درباره موضوع خود به آن رجوع کرده‌اید برسید.

 

  • روش های جستجو در گوگل با عملگرهای منطقی بولی

راه‌های زیادی برای محدود کردن نتایج جستجو وجود دارد که کمتر شناخته شده‌اند اما قطعا باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شوند:

 

عملگر AND:

گوگل امکان جستجو با استفاده از عملگرهای منطق بولی را فراهم می‌کند. از آنجا که جستجو در گوگل مبتنی بر با هم بودن واژه‌ها یعنی استفاده از عملگر AND است، دیگر نیازی به تایپ این عملگر نیست. مثلا برای جستجوی عبارت «کتاب AND مجله» در عنوان صفحات وب باید به این صورت عمل شود: کتاب AND مجله: allintitle

 

عملگر +: 

به عنوان پیشوندی برای کلمات جستجو به کار می‌رود و صفحاتی را می‌یابد که حتما دارای این کلمات باشند. گوگل واژه‌ها و حروف عام را به عنوان واژه‌های غیرمجاز می‌شناسد و به طور خودکار کلماتی مانند در، به، و، از و … اعداد یک رقمی و تک (1-9) فعل‌های کمکی مانند is، are، was حرف A-Z به صورت تک و تنها، حروف اضافه، تعریف و ربط مانند at، a، an، in و … را نادیده می‌گیرد.

بنابراین برای گنجاندن واژه‌های غیرمجاز مثل واژه‌های بالا در فرآیند جستجو از علامت (+) قبل از آنها استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید قبل از علامت بعلاوه (+) حتما فاصله باشد و بین آن و واژه بعد فاصله نباشد. همچنین می‌توان در جستجوهای عبارتی از علامت بعلاوه استفاده کرد.

به مثال زیر توجه کنید :
شغل + تهران + درآمد + مکفی: allintitle

 

عملگر OR: 

برای جستجوی با استفاده از عملگر OR به منظور بازیابی هر کدام از واژه‌ها باید این عملگر را با حروف بزرگ تایپ کرد. اگر جستجوگری به دنبال صفحاتی باشد که واژه پیراهن یا لباس در عنوان آنها باشد باید به این صورت عمل کند : پیراهن OR لباس : allintitle

عملگر ~:

استفاده از عملگر ~ در جلوی یک کلمه نتایجی را که شامل کلمات هم معنی عبارت جستجو می‌شوند، نشان می‌دهد. این عملگر با تمام عبارات و حتی گاهی با هیچ کلمه‌ای کار نمیکند. برای مثال اگر عبارت ~CSS را جستجو کنید ، با نتایجی درباره مد و فشن روبرو خواهید شد.

عملگر *:

گوگل این عملگر را عملگر پر کننده جای خالی می‌نامد. برای مثال اگر عبارت amusement * را جستجو کنید ، با نتایجی که گوگل آن‌ها را با موضوع شما مرتبط می‌داند ، روبرو می‌شوید.

عملگر |:

از این اپراتور برای بررسی نتایجی که دارای هر کدام از عبارات شما هستند، استفاده کنید. برای مثال، جستجوی عبارت Happy Joy، نتایجی را که شامل این دو کلمه می‌شوند، نشان می‌دهد. اما جستجوی Happy | Joy، نتایجی را نشان می‌دهد که دارای هر یک از این دو کلمه هستند.

 

محدوده‌های عددی:

برای جستجوی نتایجی که دارای عبارات عددی هستد، از رنج مشخصی استفاده کنید اما باید واحد آن اعداد را نیز وارد کنید. برای مثال: PC 700$ 800$، کامپیوترهایی با این رنج قیمت را نشان می‌دهد.

  • جستجو در سایت

بسیاری از سایت‌ها قابلیت جستجو دارند اما اگر از جستجوی گوگل استفاده کنید، نتایج بهتری به دست می‌آورید. هنگام انجام یک تحقیق، بهتر است که مستقیم به سراغ منبع بروید و جستجو درون سایت راه بسیار خوبی است. 

  • تنظیمات خود را تغییر دهید

تغییر تنظیمات با استفاده از کلیک روی آیکون چرخ دنده در گوشه بالای سمت راست صفحه و انتخاب تنظیمات جستجو قابل دسترسی است. برای مثال می‌توانید در این تنظیمات نتایج خود را به 100 محدود کنید.

  • جستجوی پیشرفته

با استفاده جستجوی پیشرفته، نتایج جستجو را می‌توانید بر اساس زمان، کشور، مقدار، زبان یا دیگر معیارها ببینید. این قابلیت نیز از منوی گوشه بالای سمت راست صفحه جستجو، قابل دسترسی است.

  • از تاریخچه مرورگر خود استفاده کنید

گاهی پیش می‌آید که ده‌ها صفحه را در اینترنت جستجو می‌کنید و ناگهان به یاد می‌آورید که مطلب مورد نظرتان را قبلا در جایی دیده‌اید. در این حالت بهتر است که به تاریخچه مرورگر خود نگاهی بیاندازید ، اغلب به نتیجه مطلوب خود می‌رسید.

 

  • روش جستجوی دقیق‌تر در سایت‌های دلخواه

گاهی در وبگردی‌هایمان با سایت‌هایی مواجه می‌شویم که فاقد امکان جستجوی داخلی هستند. فرض کنید به سایت یک خبرگزاری ورزشی رفته‌اید و دنبال اخبار تیم ملی فوتبال هستید، اما نمی‌توانید بخش مربوطه را بیابید، پس سعی می‌کنید از جستجو کمک بگیرید. اما طراح وبسایت گزینه جستجویی را در آن قرار نداده است! برای جستجو در سایت‌های خاص، کافی است عبارت site را همراه نشانی سایت مورد نظر در انتهای کلمات کلیدی خود وارد کنید مثلا برای اخبار مربوط به تیم ملی در سایت صدا و سیما از کلمات کلیدی «تیم ملی» site:iribnews.ir استفاده کنید.

با روش های جستجو در گوگل حتی می‌توانید نتایج جستجو  را به پسوند دامنه‌ای خاص (ir,.edu,.net,. com.) محدود کنید. می‌دانیم پسونددامنه، بخشی است که در پایان نشانه‌های اینترنتی قرار می‌گیرد و هر یک برای کاربرد خاصی تعریف شده‌اند مثلا پسوند com. برای امور تجاری و عمومی،net . شبکه‌های گوناگون، org. سازمان‌ها، gov. سایت‌های دولتی، info. شبکه‌های اطلاع‌رسانی،edu. امور آموزشی و علمی،tv. شبکه‌های تلویزیونی و سایر موارد.

از طرف دیگر هر کشور نیز دارای یک یا چند نام دامنه مخصوص به خود هستند. به طور مثال ir. دامنه ملی کشور ایران است. می‌توانید برای محدود کردن نتایج جستجو از دامنه‌ها کمک بگیرید، برای جستجوی تعطیلات رسمی ایران، از عبارت site:.irتعطیلات رسمی استفاده کنید. حتی قادرید دسته‌بندی خاصی در سایت‌های دلخواه بکاوید اگر به دنبال کتاب‌های علمی ـ تخیلی از کتابخانه ملی ایران هستید عبارت علمی ـ تخیلی site:nlai.ir را امتحان کنید.

 

  • جستجوی عکس

یکی از روش های جستجو در گوگل،جستجو به وسیله عکس می باشد.گوگل در یکی از آخرین تغییراتی که در سیستم موتور جستجوی خود اعمال کرده، این امکان را فراهم آورده است که کاربر بتواند جستجوی خود را بر اساس عکس انجام دهد. کافی است عکسی را مشخص کنید و به گوگل بدهید، این موتور جستجو دیگر عکس‌های شبیه به آن، عکس‌های مرتبط با آن و نتایج جستجوی متنی مربوط به آن را در اختیار قرار می‌دهد.

برای جستجو بر اساس عکس در گوگل ، چهار روش در نظر گرفته شده است که در اینجا دو مورد توضیح داده می‌شود:

 

1. درگ کردن – drag and drop (کشیدن و رها کردن)

در صفحه جستجوی عکس گوگل، عکسی را از روی کامپیوتر یا از روی یک صفحه وب به داخل کادر جستجو درگ کنید. زمانی که عکس را به سمت کادر جستجو درگ می‌کنید، کادر بزرگ‌تری باز می‌شود که بر روی آن عبارت (here Drop image) عکس را اینجا رها کنید نوشته شده است.

 

2. آپلود عکس
در صفحه جستجوی عکس گوگل، بر روی آیکون کلیک کنید. سپس بر روی گزینه آپلود عکس
(upload an image) کلیک کنید. با زدن دکمه (Browse) عکس مورد نظرتان را انتخاب و آپلود کنید.

 

  •  محاسبه‌ی انعام

اگر احیانا جایی خارج از ایران در رستورانی در مورد مقدار انعامی که باید بپردازید شک داشتید، با گوگل کردن عبارت «tip calculator» یک محاسبه‌گر در اختیارتان خواهد بود که با وارد کردن مبلغ صورت حساب و تعیین درصد، مبلغ نهایی انعام پرداختی را برایتان محاسبه می‌کند.

 

  • تایمر

اگر در حین کارتان می‌خواهید زمان انجام کاری را تنظیم کنید، خیلی راحت می‌توانید روی دسکتاپتان از تایمر گوگل استفاده کنید. کافی است مدت زمان دلخواهتان را به همراه کلمه‌ی timer تایپ کنید.
مثال: 5min timer

 

  •  ترجمه

 

ترجمه

 

برای ترجمه هر لغتی از هر زبانی به زبان دیگر کافی است مانند مثال زیر از دستور [ ] translate [ ] to استفاده کنید.

مثال: to french خواب translate

5/5 - (1 امتیاز)
مینو طاهری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *