تفاوت وبسایت واکنش گرا (ریسپانسیو) با سایت عادی
ریسپانسیو در اصطلاح به معنای پاسخ گرا یا واکنشی می باشد. به این معنا که طراحی وب سایت به گونهای می باشد که در صفحات مختلف و ابزارهای متفاوت سایت به درستی نمایش داده می شود. مثلا زمانی که شما از طریق گوشی یا تبلت سایت را تماشا می کنید ساختار ظاهری سایت به گونه ای تغییر پیدا می کند که قابلیت پیمایش سایت در این ابزارها به راحتی فراهم گردد.
از آنجا که دنیای امروز، دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات است و تکنولوژی و اینترنت نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا میکند. همچنین دنیای موبایل های هوشمند، تبلت، لپ تاپ و … رشد چشم گیری تاکنون داشته اند. در نتیجه باید طیف وسیعی از کاربران که از دستگاه های مختلف با اندازه صفحه نمایش متفاوت وارد اینترنت میشوند را در نظر گرفت و عملا تدبیری بیاندیشید که وب سایت شما با این دستگاه ها سازگار باشد، چرا که در غیر این صورت حجم گسترده ای از کاربران خود را از دست خواهید داد.
در حال حاضر وب سایتهای اینترنتی در دو دسته بندی واکنش گرا(Responsive) و غیر واکنش گرا قرار دارند. برای تشخیص ریسپانسیو بودن یک سایت و تفاوت سایتهای ریسپانسیو و غیر ریسپانسیو، سایت مورد نظرتان را در لپ تاپ یا کامپیوتر باز کنید و عرض مرورگر را به آهستگی کم و زیاد کنید. اگر سایت واکنش گرا باشد مشاهده می کنید که اندازه و چیدمان اجزای آن مطابق با تغییر عرض صفحه تغییر می کند به گونه ای که هیچ اسکرول افقی پدید نمی آید. اما در سایتهای غیر ریسپانسیو چنین تطابقی رخ نمی هد و اسکرول افقی لازم است تا بتوان قسمتهای پنهان شده چپ و راست صفحه را مرور کرد.
در این مقاله قصد داریم مزیت ها و تفاوت وبسایت واکنش گرا (ریسپانسیو) با سایت عادی را شرح دهیم.
اهمیت طراحی سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو (RESPONSIVE):
علاقه گوگل به سایت های Responsive
گوگل و الگوریتم هایش به تجربه کاربر از استفاده از یک سایت، مدت زمان سپری شده یک کاربر در آن و همچنین bounce rate آن اهمیت می دهند. اگر کاربران و مشتریانتان از سایت شما راضی باشند و برایشان تجربه کاربری مناسبی را به ارمغان آورید، گوگل هم سایت شما را در بالاترین نتایج نشان خواهد داد.
سبقت از رقیبان
از آنجایی که طراحی سایت واکنش گرا هنوز در ابتدای راه است، احتمال اینکه رقیبان شما از این ویژگی بهرمند باشند کم است. داشتن این ویژگی به بازدیدکنندگان شما می گوید کار شما در همه زمینه ها حرفه ایست و همچنین بسیار جلوتر از رقیبان خود حرکت می کنید. در نظر داشته باشید که شما سایتی در اختیار دارید که نه تنها در تمام مانیتورها بلکه در همه ابزارهای موجود در بازار به زیبایی و بدون مشکل به نمایش درمی آید. همین مساله باعث سبقت شما از رقیبان می شود.
صرفه جویی در هزینه
قبل از اینکه ویژگی واکنش گرا بودن (Responsive) به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد (گرچه هنوز هم این اتفاق نیفتاده)، شرکت ها اگر می خواستند نسخه موبایل برای سایت خود طراحی کنند برای هر نوع ابزار یک قالب خاص طراحی می کردند. تصور کنید اگر می خواستید مثلا برای ۳ ابزار کامپیوتر ، آی فون و آی پد های معمولی قالب طراحی شود چه هزینه ای می بایست پرداخت می کردید.
نکته جالب اینجاست که اگر روزی وسیله جدید به بازار معرفی و به سرعت فراگیر شود، باز دوباره باید هزینه جدید صرف شود تا برای این ابزار جدید، قالب طراحی گردد. زیبایی قالب واکنش گرا آنجا خود را نشان می دهد که شما سایتتان برای هر ابزاری که در بازار وجود دارد، خود را هماهنگ کرده و نیازی به طراحی دوباره قالب نیست. به زبان ساده وکلی میتوان گفت یک قالب برای تمام ابزارها.
جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content)
فرض کنید که دو نسخه سایت، یکی هم برای موبایل و یکی برای کامپیوترهای معمولی ، در اختیار دارید. با توجه به اینکه این دو سایت، یک سایت هستند اما برای نقاط مختلف مطالبشان هم یکی است. روبات گوگل که هر چند وقت یک بار سری به سایت شما می زند، پس از ایندکس کردن نسخه ابتدایی به سراغ نسخه موبایل می رود و مطالب نسخه دوم را به عنوان “تکراری” یا “Duplicate”می شناسد. که در صورت اتفاق افتادن این موضوع رنکینگ سایت شما بسیار نزول خواهد کرد. اما در صورتی که شما یک سایت واکنش گرا برای تمام ابزارها در اختیار داشته باشید تمام مطالبتان در همین یک سایت قرار خواهد گرفت و از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content) جلوگیری خواهد شد. پس می بینید که داشتن قالب واکنش گرا شما را در امر SEO نیز یاری خواهد کرد.
افزایش ترافیک سایت
تقریبا ۱6 درصد از کاربران اینترنت، با موبایل خود به وب گردی می پردازند. شما تصور کنید اگر سایتی در اختیار نداشته باشید که در ابزارهای موبایل به خوبی به نمایش در بیاید، تعداد زیادی از کاربرانی که می توانید داشته باشید را از دست می دهید. پس شما می توانید هم اکنون که قصد سفارش یک سایت را دارید با کمی هزینه بیشتر، کاری کنید که تمام افرادی (با هر ابزاری) که وارد دنیای نت می شوند سایت شما را نیز بتوانند به بهترین شکل ممکن مشاهده کنند.
صرفه جویی در زمان
با توجه به تجربه ای که در زمینه طراحی سایت کسب کرده ایم می دانیم که همیشه “وقت”یکی از الویت های مشتریان است. زمانی که فقط با یک پروژه (در یک نوبت)، قالبی طراحی می شود که در تمام ابزارها با سایزهای مختلف به خوبی نمایش داده می شود، زمان به شدت کاهش خواهد یافت.
پویایی سایت
مهمترین مزیت وبسایتهای واکنشگرا نسبت به وبسایتهای قدیمی و معمولی، نمایش کلیه اجزای سایت در قالبی کوچکتر به بازدیدکننده وبسایت است. شاید در ابتدا، این موضوع از دید شما خیلی مسئله مهمی نباشد. تصور کنید که مخاطب میتواند با بزرگ یا کوچک کردن وبسایت در گوشی یا تبلت خود، آن را مشاهده کند. اما موضوع فقط به اینجا ختم نمیشود.
هنگامی که یک بازدیدکننده به وبسایت شما مراجعه میکند، هرچقدر که سریعتر بتواند به خدمات شما دسترسی پیدا کند، احتمال استفاده از آن خدمات هم بیشتر خواهد بود. در سایتهای واکنشگرا (ریسپانسیو)، شما دقیقاً سایت را با سایز و قالب دستگاه بازدیدکننده خواهید دید.
به عنوان مثال، اگر بازدیدکننده وبسایت شما با یک تبلت 7 اینچی، وبسایت را مشاهده کند، سایت شما دقیقاً متناسب با یک نمایشگر 7 اینچی نمایش داده میشود و به همان نسبت هم منوها، محصولات، مقالات و هر مورد دیگری که در سایت شما وجود داشته باشد، کوچکتر شده و در قالبی جدید دیده میشوند.
انعطافپذیری فوق العاده سایت واکنش گرا
هنگام پیادهسازی یک سایت واکنشگرا (ریسپانسیو) میتوانید بخشی از سایت را با توجه به نظر خودتان در گوشیهای موبایل نمایش ندهید و به جای آن موارد دیگری را قرار دهید. به عنوان مثال، اگر یک نرمافزار اندروید یا IOS برای سایت خود طراحی کرده باشید، میتوانید وبسایت را متناسب با نسخههای تبلت یا موبایل نمایش دهید و کاربران را به نصب نرمافزار تشویق کنید.
افزایش سرعت بارگذاری سایت
علاوه بر موارد قبلی، مزیت دیگری که سایت های واکنش گرا (ریسپانسیو) دارند این است که معمولاً با کوچک شدن تمام بخشهای سایت، با چینش مجدد و حذف برخی از قسمت های آن، حجم نسخه موبایل به مراتب کمتر می شود. دقیقاً همین موضوع باعث میشود که سایت شما در گوشی و تبلت بازدیدکننده سریعتر نمایش داده شود. با توجه به اینکه بعضاً سرعت اینترنت در گوشی موبایل و یا تبلت ممکن است پائین تر از حد معمول باشد، این موضوع تأثیر خوبی در بازدهی وبسایت شما خواهد داشت.
طراحی تطبیقی چیست؟
از دید غیر حرفه و آماتور، طراحی تطبیقی طرح های ثابت مختلفی را ایجاد می کند که با اندازه صفحه نمایش خاص سازگار باشند. به طور خلاصه شما باید چندین نسخه از صفحات یک سایت را متناسب با دستگاه های کاربران طراحی کنید، بر خلاف یک صفحه استاتیک منفرد که به نظر می رسد در همه دستگاه ها یکسان است.
اما با نگاهی دقیق ترمیتوان دریافت وب سایت های ساخته شده با طراحی تطبیقی شامل Query های رسانه ای CSS با طراحی پاسخگو هستند. آنها همچنین پیشرفت های مبتنی بر JavaScript را برای تغییر نشانه HTML سایت بر اساس قابلیت های دستگاه اضافه می کنند. این روند با عنوان ” پیشرفت پیشرو ” شناخته می شود.
طراحی تطبیقی به این معنا نیست که شما به دو سایت جداگانه احتیاج دارید. بلکه این امکان را به شما می دهد تمام مطالب خود را در یک فضای واحد حفظ کنید. و همان مطالب را با تمام بازدید کنندگان سایت به اشتراک بگذارید. سایت های تطبیقی از الگویی مشترک برای هر دستگاه استفاده می کنند.
تفاوت طراحی سایت واکنش گرا و تطبیقی؟
برای افرادی که تجربه طراحی وب سایت را ندارند، تفاوت بین طراحی واکنش گرا و تطبیقی مرز باریکی دارد که به احتمال زیاد تمایز این دو طراحی برای آنها دشوار است. برای اینکه هضم مقایسه آسان تر شود، باید اجزای اصلی آنها را بررسی کنیم.
صفحه آرایی
با طراحی واکنش گرا، صفحه آرایی توسط پنجره مرورگر کاربر انتخاب و انجام می شود. در مقابل، طرح تطبیقی از قبل تعیین شده و انتخاب آن توسط کاربر یا مرورگر نیست، در نتیجه طراحی قالب های منحصر به فرد برای هر کلاس دستگاه را تولید می کند و سرور و دیگر عوامل مانند نوع دستگاه و سیستم عامل را برای ارسال صفحه آرایی تشخیص می دهد.
زمان بارگیری
هیچ کس وب سایت کند را دوست ندارد. اگر سایتی در 2 ثانیه یا کمتر بارگیری نشود، کاربران خسته شده و سایت را ترک می کنند. طرح های تطبیقی معمولا سریع تر از مدل های واکنش گرا بارگیری می شوند. این امر به این دلیل است که طراحی تطبیقی صرفا منابع لازم را به هر دستگاه انتقال می دهند. به عنوان مثال، اگر یک وب سایت تطبیقی را روی صفحه نمایش خود با کیفیت بالا مشاهده می کنید، به این دلیل است که تصاویر بر اساس صفحه ای که آخرین بار برای کاربر نمایش داده شده است، بارگذاری می شوند.
ناسازگاری
این نیز مبحث حساسی برای دسته ای از افراد است. استدلال آنها این است که ساخت طراحی های تطبیقی دشوار است. زیرا به طرح های متفاوت برای دستگاه های مختلف نیاز دارد. در سوی دیگر طرحهای واکنشگرا فقط به یک طرح واحد نیاز دارند که برخی معتقدند اجرای آن ساده تر است. اما در حالی که طرح های واکنش گرا فقط یک طرح را در بین همه دستگاه ها دارند. با این حال به تلاش و زمان بیشتری نیاز دارند. طراحی پاسخگو توجه بیشتری به CSS سایت یا سازمان شما دارد تا این اطمینان حاصل شود که عملکرد کامل آن در تمام اندازه های صفحه نشان داده خواهد شد.
انعطاف پذیری
طراحی تطبیقی از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است. زیرا دستگاه جدید با اندازه صفحه ای که برای آن برنامه ریزی نکرده اید می تواند طرح شما را ناقص نشان داده و متوقفش کند. این بدان معنی است که شما نیاز به ویرایش طرح قدیمی یا اضافه کردن یک طرح جدید دارید. اندازه صفحه نمایش بسیار متغیر است و به طور مداوم در حال تحول است.
در دراز مدت یک طرح واکنش گرا به ویرایش و توجه کمتری نیاز دارد. سایتهای واکنشگرا به اندازه کافی انعطاف پذیرند که بتوانند کارها را به روش خود به طور پیش فرض انجام دهند. حتی اگر یک دستگاه یا اندازه صفحه نمایش جدید در بازار وجود داشته باشد. اما وب سایت های تطبیقی نیاز به اصلاح و ویرایش گاه و بیگاه دارند.
SEO
Google سایت هایی را که از طراحی واکنش گرا استفاده می کنند، توصیه و پاداش می دهد. یک وب سایت دوستانه موبایل در صفحات نتایج موتور جستجو بالاتر از سایت های دیگر نشان داده می شود. طراحی تطبیقی می تواند برای سئو چالش برانگیز باشد.
تفاوت بین سایت های ریسپانسیو با نسخه موبایل
اشتباه رایجی وجود دارد که برخی سایت های ریسپانسیو را با نسخه موبایل یک سایت یکی می دانند. اما بین این دور تفاوت هایی وجود دارد. ابتدا سایت هایی که شما به عنوان برنامه نویس برای وب سایت های ریسپانسیو و وب سایت های نسخه موبایل طراحی کرده اید، هر کدام دارای آدرس یا همان URL و کدهای html می باشند. ۲ تفاوت بین این ۲ وجود دارد که در این قسمت به آنها می پردازیم.
تفاوت اول: URL و HTML
سایت های ریسپانسیو
آدرس URL و کد html نوشته شده در سایت ریسپانسیو یکی می باشد. دستگاه ها با این ویژگی موجود در سایت میتوانند وبسایت را با سایزهای مختلف صفحه نمایش نشان دهند.
سایت نسخه موبایل
شما برای طراحی نسخه جداگانه موبایل، باید از URL و html جدا استفاده نمایید. دلیل این موضوع این است که URL و HTMLهایی که در نسخه موبایل نوشته میشوند، با سایتهای ریسپانسیو متفاوت میباشند.
تفاوت دوم: نمایش تمام محتوا بر روی یک سایت و یک آدرس (URL)
سایت ریسپانسیو
زمانی که سایت به صورت واکنش گرا طراحی میشود، باعث برقراری ارتباط کاربران با سایت از روی گوشی میشود.
سایت معمولی
اگر سایت به صورت عادی یا معمولی طراحی شده باشد، شما نمی توانید در زمان مشاهده اطلاعات بر روی گوشی ارتباط خوبی با سایت بر قرار کنید.
تفاوت سایت واکنش گرا و اپلیکیشن موبایل
در ادامه چند تفاوت اصلی و مهم سایت واکنش گرا و اپلیکیشن موبایل مطرح شده است:
- یک وب سایت واکنش گرا برای همه کاربران قابل دسترسی است. این وب سایت نیازی به دانلود یا نصب نداشته و نیز رایگان هستند. صرف نظر از سیستم عامل به راحتی میتوان از یک وبسایت واکنش گرا بر روی گوشی هوشمند استفاده نمود. ولی فراموش نکنید که به اینترنت وابسته است.
- این سایت ها قابلیت به روز رسانی پشتیبانی و رفع مشکلات را به آسان دارند. برخلاف اپلیکیشن های موبایل، کاربر نیازی به نصب نسخه جدید برای مشاهده تغییرات وب سایت ندارد. در اکثر موارد کاربران متوجه روند بروزرسانی سایتها نشده و به سادگی میتوانند از سایت به روزرسانی شده لذت ببرند. بروزرسانی یک سایت برای مالک آن ساده تر و ارزان تر است.
- وب سایت واکنش گرا به صرفه تر از اپلیکیشن موبایل است. چرا که لازم نیست برنامه های سازگار با هر نوع موبایل و تبلتی را ایجاد کرد. همچنین هزینه های پشتیبانی و نگهداری آن پایین تر و افزایش رتبه سئو آن نیز ساده تر است. با این وجود وب سایت واکنش گرا نمی تواند همه نیازهای شما را براورده سازد.
سخن آخر
تنوع تبلتها و موبایلهایی که روانه بازار میشوند، بسیار زیاد است. عملاً بدون داشتن یک سایت واکنشگرا نمیتوانید رضایت همه مخاطبان سایت رو جلب کنید. طراحی سایت های واکنشگرا به یک ضرورت تبدیل شده است. و اگر وبسایتی دارای این تکنولوژی نباشد، قطعاً بخش قابل توجهی از کاربران خودش را از دست میدهد. بدین ترتیب، بهتر است در زمان سفارش طراحی سایت خود، گزینه ریسپانسیو بودن آن را نیز در نظر بگیرید. به این مسئله هم فکر نکنید که باید بابت این مزیت، هزینه اضافی پرداخت کنید. ما در شرکت فناوری اطلاعات زیفا تمامی پروژه های طراحی سایت خود را به صورت ریسپانسیو انجام می دهیم.