وظایف و مهارت های وبمستر

وظایف و مهارت های وبمستر

وبمستر کیست و وبمستری چیست؟

اولین مفهومی که باید با آن آشنا شویم درک درست از کلمه وبمستر است که امروزه برای این کلمه معناهای اشتباه زیادی تعریف شده است؛ در این قسمت شما را با مفهوم درست این کلمه آشنا می‌کنیم و به طور کامل از وظایف و مهارت های وبمستر آگاه می شویم. با ما همراه باشید.

 

وبمستری به چه معنایی است؟

به طور کلی، وبمستری به مجموعه وظایف راه اندازی، مدیریت و درآمدزایی یک وبسایت گفته می شود. وبمستری فراتر از برنامه نویسی و طراحی سایت است. یک وبمستر به منزله مدیر سایت است. در شرکت های بزرگ، برنامه ریزی برای موفقیت بر عهده مدیر و مدیر عامل شرکت است. در کسب و کارهای اینترنتی هم پیش بردن اهداف وب سایت بر عهده وبمستر است.

به بیان دیگر، وبمستری یعنی اینکه کسی توانایی های کلیدی برای مدیریت یک کسب و کار اینترنتی را داشته باشد و بتواند به بهترین شکل این کسب و کار را مدیریت کند و آن را به درآمد برساند.

 

وبمستر کیست؟

وبمستر در معنای لغوی یعنی مدیر سایت و در عمل به مدیر ارشد که سیاست ها و استراتژی های نگهداری سایت و بازاریابی در جهت رسیدن به هدف سایت را تعیین می کند وبمستر می گویند. به زبان ساده تر به فردی که به تمام تکنیک ها محتوای سایت از ایجاد یک محتوای تازه، طراحی سایت و کد نویسی گرفته تا فوت کوزه گری مدیریتی مسلط است را وبمستر می گویند. وبمستر کسی است که مسئولیت جریان ها و فرآیندهای یک وب سایت را بر عهده دارد. به علاوه توانایی کسب درآمد از سایت را نیز دارد. همان طور که به شغل یک «کارمند»، «کارمندی» گفته می شود، به شغل یک «وبمستر»، «وبمستری» می گویند.

2 نکته مهم در وبمستری:

1. یادگیری: برای تبدیل شدن به یک وبمستر حرفه ای باید کلیه مواردی را که کمک به موفقیت کسب و کار اینترنتی شما میکند را به صورت کامل یاد بگیرید. سعی کنید که یک برنامه برای یادگیری خود بچینید و هر روز ساعاتی را برای یادگیری خود اختصاص بدهید.

 

2. برنامه ریزی: اگر قصد دارید که یک کسب و کار در منزل اینترنتی و آنلاین راه اندازی کنید و آن را به موفقیت برسانید باید به یک Webmaster حرفه ای تبدیل شوید که حتما باید برای خودتان برنامه ریزی کنید تا بتوانید وبسایت و کسب و کار اینترنتی خود را در مسیر موفقیت هدایت کنید. برنامه ریزی در کسب و کار مهمترین وظیفه یک وب مستر می باشد؛ پس برای موفقیت وبسایت و کسب و کار خود در جهت توسعه آن برنامه ریزی کنید.

 

طراحی سایت

گاهی پیش می‌آید که وب‌سایت با مشکلی فنی مواجه می‌شود. مثلا افزونه‌ها با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند و درست کار نمی‌کنند یا بخشی از سایت از کار می‌افتد. اینجاست که وبمستر وارد عمل می شود و چیدمان عناصر سایت را تغییر دهد و افزونه‌های غیر‌ضروری را حذف کند. به همین دلیل طراحی سایت جزو وظایف و مهارت های وبمستر هاست و وبمستران باید طراحی سایت را به صورت کامل بلد باشند تا در صورت بروز ایراد فنی، بتوانند آن را برطرف کنند.

 

ساخت

(CTA) (Call To Action) یا دعوت به اقدام، تکنیکی است که از کاربر می‌خواهد اقدامی انجام دهد. مثلا روی دکمه‌ای کلیک کند ، به صفحه محصول برود، اپلیکیشن موبایل وب‌سایت را دانلود کند، در خبرنامه ایمیلی عضو شود و… . دعوت از مخاطب برای انجام کار در سایت، باعث می‌شود که او بیشتر با عناصر وب‌سایت درگیر شود و نام برند را در خاطر بسپارد. طراحی CTA و مکان قرار گرفتنش در وب‌سایت از جمله موضوعاتی است که وبمستر آنها را مشخص می‌کند.

 

تبدیل

وبمستر باید بتواند بازدیدکنندگان سایت را به افراد علاقه‌مند تبدیل کند. تبدیل بازدیدکننده به علاقه‌مند به کمک CTA ها انجام می‌شود. وقتی کاربری ایمیلش را وارد کرد یا کتاب رایگان موجود در سایت را دانلود کرد یعنی اینکه به موضوعات و درون‌مایه وب سایت علاقه مند شده است. فراتر از این، وبمستر باید کاری کند که علاقه‌مندان وب‌سایت به مشتریان تبدیل شوند. وبمستر این کار را با راه‌اندازی کمپین، ارسال بن تخفیف برای خرید و ایمیل مارکتینگ انجام می‌دهد. هرچه تعداد بیشتری از افراد به مشتریان سایت تبدیل شوند، نرخ تبدیل سایت (Conversion Rate) افزایش می‌یابد

 

سئو

یکی از اصلی‌ترین کارهای وب‌مستر، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو (سئو) است. سئو کردن یعنی اینکه وب‌سایت در یک کلمه کلیدی از دیگر وب‌سایت‌ها جلو بزند و جزو اولین نتایج جستجو ظاهر شود. وبمستر باید به کلمات کلیدی رقابتی توجه کند و بر اساس آنها محتواهایی مناسب و تبلیغاتی تاثیرگذار تولید کند. به علاوه باید تکنیک‌های on-page و off-page را نیز بلد باشد تا بتواند از همه لحاظ رتبه وب‌سایت را ارتقا دهد.

 

بازاریابی اینترنتی

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره بازاریابی اینترنتی به دست آورید، مقاله بازاریابی اینترنتی را مطالعه بفرمایید. آگاهی از روش‌های مختلف بازاریابی اینترنتی یکی از اصلی ترین وظایف و مهارت های وبمستر هاست. وبمستران باید بتوانند در اینترنت تبلیغ کنند و مخاطبان اینترنتی را به سمت وب‌سایت جذب کنند. تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و فروش در دنیای مجازی با استفاده از روش‌های بازاریابی اینترنتی انجام می‌شود.

 

ایمیل مارکتینگ

یکی از روش‌های بازاریابی ، ایمیل مارکتینگ است. یکی از ارزان‌ترین ابزارهای تبلیغاتی ایمیل مارکتینگ است. وب‌مستران باید بتوانند با استفاده از ایمیل، مشتریان را از خدمات و محصولات وب‌سایت با‌خبر کنند.

 

راه اندازی کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از فعالیت‌های چندجانبه است. هدف کمپین و مخاطبان هدف ، قبل از هر اقدامی مشخص می‌شود و با برنامه‌ریزی دقیق، کمپین آغاز می‌شود. در هر قسمت از کمپین، پیام اصلی در زمان مناسب به دست مخاطب مناسب می‌رسد. با کمک پیام‌های یک کمپین تبلیغاتی می‌توان مخاطبان بیشتری جذب کرد. وبمستران باید بتوانند معیارهای یک کمپین موفق را مشخص کنند و آن را اجرا کنند.

 

صفحه فرود

به هر صفحه‌ای که کاربر وارد آن می‌شود یا به اصطلاح بر آن فرود می‌آید، صفحه فرود (Landing page) گفته می‌شود. معمولا صفحه فرود به صورت جداگانه از صفحات اصلی یک وب‌سایت طراحی می‌شود. گاهی اوقات صفحه فرود هنگام خروج بازدیدکننده از سایت نشان داده می شود تا اطلاعات بازدیدکنندگان (نام و نام خانوادگی، شهر، ایمیل) را دریافت کند. وبمستران باید بتوانند با طراحی صفحه فرود موقعیت‌های مناسبی برای فروش بالقوه ایجاد کند و مدت زمان حضور افراد در سایت را افزایش دهند.

 

تبلیغ‌نویسی

تبلیغ‌ نویسی را می توان زیرشاخه‌ای از بازاریابی اینترنتی دانست. وبمستر باید مهارت نوشتن تبلیغ‌های جذاب و پرفروش را داشته باشد. نوشتن یک صفحه محصول جذاب نمونه‌ای از تبلیغ‌نویسی است. با نوشتن تبلیغات تاثیرگذار ، فروش محصولات بیشتر شده و سود به دست آمده نیز بیشتر می‌شود.

 

تبلیغات کلیکی و بنری

علاوه بر نوشتن متن‌های تبلیغاتی ، وبمستر باید وب‌سایتش را در گوگل و وب‌سایت‌های پرمخاطب تبلیغات کند. شناسایی مکان مناسب برای سفارش تبلیغات، تعیین بودجه کافی برای تبلیغات و شکل نمایش تبلیغات از جمله کارهایی است که وبمستر انجام می‌دهد.

 

تجربه کاربری

تجربه کاربری (User Experience) مجموعه‌ای از رفتارها و احساسات کاربران در هنگام حضور در وب‌سایت است. برای بهبود تجربه کاربری ، فرآیند های سایت باید تمام روندها و محصولات داخل سایت ساده و قابل فهم باشند. به طوری که از صفحه اصلی بتوان با 2 یا 3 کلیک به تمام بخش‌های سایت دسترسی پیدا کرد. اگر تجربه کاربر در هنگام استفاده از خدمات و محصولات سایت شما خوب باشد ، خاطره خوبی در ذهنش نقش می‌بندد و باز هم به وب‌سایت شما سر می‌زند.

 

رابط کاربری

رابط کاربری (User Interface) یعنی تمرکز بر آن چیزهایی که کاربر به آن نیاز دارد. رابط کاربری بیشتر بر معماری سایت متمرکز است. می‌توان گفت UI زیرمجموعه ای از UX است. در حقیقت UI در جهت تحقق اهداف UX پیش می‌رود.

 

فروش

فروش اینترنتی از دیگر تخصص‌های یک وبمستر است. موفقیت در فروش اینترنتی به نگرش مسئول سایت بستگی دارد. وب‌مستران باید آمادگی این را داشته باشند که با فروش تلفنی و فروش اینترنتی به درستی اطلاع دقیق و حس اطمینان را به مشتری خود بدهند که این باعث خرید شود.

 

مدیریت پروژه

وبمستران باید مهارت مدیریت پروژه را به خوبی بلد باشند. مدیریت پروژه یعنی بررسی تمام جنبه‌های پروژه و اطمینان حاصل کردن از اجرای درست بخش‌های پروژه در زمان‌های مختلف. وقتی کسی قبول می‌کند که وب‌سایتی را وبمستری کند، باید تمام قسمت‌های وب‌سایت، برنامه فروش، روند اجرای روش‌های بازاریابی اینترنتی و… را زیر نظر داشته باشد. در صورتی که در هر یک از اجزای کسب‌و‌کار اینترنتی مشکلی پیش بیاید، این وظیفه وبمستر است که آن را شناسایی و برطرف کند. گاهی اوقات نیاز است که برای کنترل بخش‌های سایت، کارها را به دیگران واگذار کند و وبمستر باید نحوه انجام دادن مسئولیت‌های این افراد را کنترل کند.

 

جستجو و پژوهش 

یکی دیگر از کارهایی که وبمستر باید نسبت به آن تسلط داشته باشد مهارت «جستجو کردن» در موتورهای جستجو است. از لحاظ فنی کار با ابزارها و نرم‌افزارهای جدید، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. اما هر سایت جدیدی با مجموعه‌ای از چالش‌ها همراه است. بنابراین شما باید هر پروژه‌ای را که می‌خواهید بر روی آن کار کنید، در موردش مطالب جدیدی یاد بگیرید.

توانایی پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز شما بسیار مهم است. اما خوب است که یک وبمستر مستقل باشد و به تنهایی قادر به یافتن پاسخ برای مشکلات فنی ، استراتژی‌های تبلیغاتی برای سایت و همچنین راهنمایی در مورد محتوا و بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO باشد. 

 

وبمستری شامل چه وظایفی می شود؟

در این قسمت تعدادی از وظایف و مهارت های وبمستر را در هر زیر شاخه طبقه بندی کرده‌ایم:

 

بخش های مرتبط به سئو سایت

  • بررسی وضعیت سرور وب‌سایت (آپتایم)
  • بررسی صحت لینک‌های موجود در سایت
  • بررسی عناوین (title) صفحات مختلف سایت
  • ثبت سایت و بالا بردن رتبه‌ی آن در موتور های جستجو (سئو)
  • بررسی و گسترش کلمات کلیدی که موتورهای جستجوگر سایت را با آن می ‌شناسند
  • بررسی صفحات پر بازدیدکننده و کم بازدیدکننده سایت و بهبود آنها
  • بررسی صفحاتی که کاربران با دیدن آن از سایت خارج می شوند
  • بررسی صفحاتی که مدت هاست به روز نشده اند و به روز کردن آن ها
  • بررسی سایت های پر بیننده و مرتبط با سایت جهت در خواست لینک و یا تبلیغات در آن سایت ها
  • نظر خواهی در مورد گرافیک و طراحی وب سایت و سرعت بارگزاری صفحات از کاربران و بهبود آن ها

 

بخش های مرتبط به بازاریابی، تولید محتوا، مدریت سایت

  • بررسی و بهبود کمپین های مربوط به بازاریابی اینترنتی و تبلیغات
  • ارائه یادداشت‌ها ، مطالب آموزشی، وقایع یا گزارش‌های روزانه یا هفتگی در بخش وبلاگ
  • بررسی منابع ورود کاربران به سایت (referral link)
  • تهیه بانک اطلاعاتی از کاربران سایت (جهت اطلاع رسانی)
  • مستندسازی فعالیت های مربوط به کسب و کار
  • ارائه گزارش سالیانه درباره عملکرد سایت در طول یک سال گذشته
  • بررسی و بهبود کمپین های ایمیل مارکتینگ و تحلیل آمارهای مربوطه
  • بررسی و بهبود عملیات تبدیل در وبسایت
  • ارسال به موقع اطلاعات و محتوای جدید سایت در ساعات خاصی از شبانه روز
  • بررسی گستردگی جغرافیایی بازدید کنندگان سایت ، علل آن و گسترش آن
  • سیستم سازی فرآیندهای موجود در کسب و کار
  • اجرای روش های مختلف بازاریابی اینترنتی، عصبی و محتوایی

 

بخش های مرتبط به تجربه کاربری و رابط کاربری

  • درک نیاز مخاطبان سایت از طریق هماهنگی بین نام سایت و کیفیت مطالب
  • بررسی و بهبود منظم مشکلات کاربران در رابطه با کارآیی وبسایت
  • پاسخگویی و تشکر از بازخوردهای کاربران و تهیه آرشیو از آنها
  • بررسی امکان دو یا چند زبانه کردن سایت (درک نیاز مخاطبان)
  • بررسی و بهبود ناوبری سایت برای کاربران
  • و …

 

وبمستری شغل است یا کسب و کار؟

می توان گفت وبمستری یک شغل است و کسی که وبمستر باشد، می تواند برای وبسایت های مختلفی کار کند و به این صورت پول به دست بیاورد؛ اما نکته ای که وجود دارد این است که وبمستری می تواند برای راه اندازی کسب و کار شخصی نیز استفاده شود.

کسی که به طور کامل از وظایف و مهارت های وبمستر برخوردار باشد، می تواند کسب و کار یا کسب و کارهای اینترنتی خود را راه اندازی کرده و آن ها را به درآمد برساند و به این صورت برای خود منبع درآمدزایی داشته باشد.

 

چگونه می توان از وبمستری کسب درآمد کرد؟

روش هایی برای کسب درآمد از وبمستری و جود دارد که در ادامه به صورت مختصر در مورد هر کدام توضیح داده ایم:

 

1 . کارمند شوید:

شما در شرکت هایی که به وب مستر نیاز دارند میتوانید به عنوان کارمند استخدام شوید. برای پیدا کردن این شرکت ها در سایت های دیوار، شیپور، سایت های نیازمندی و خود گوگل سرچ و جستجو کنید می توانید این شرکت ها را پیدا کنید.

 

2 . پروژه ای کار کنید:

شما می توانید به عنوان یک وب مستر مدیریت سایت های دیگران را بر عهده بگیرید و به صورت پروژه ای کار کنید.

 

3 . مدیریت سایت خود:

شما به عنوان وبمستر میتوانید وبسایت خود را راه اندازی کنید و مدیریت کنید. میتوانید یک وبسایت در حوزه خدمات وبمستری خود راه اندازی کنید و خدمات و حوزه کاری خودتان را به دیگران معرفی کنید.

 

وبمستری چه مزایا و معایبی دارد؟

شغل وبمستری نیز همانند سایر شغل‌ها مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارد و محال است که در این شغل با چالش‌های متفاوت رو به رو نشوید. نکته حائز اهمیت در شغل وبمستری این است که چنان چه شما بتوانید در این کار تخصص لازمه را کسب کنید بی‌شک در آینده‌ای نه چندان دور به درآمد بسیار بالایی دست خواهید یافت. البته ذکر این نکته کلیدی ضروری است که این شغل، تلاش دائمی و مستمری را می‌طلبد که از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

تا این جای کار با مزیت‌های این شغل آشنا شده‌اید اما باید بگوییم که وبمستری جزو شغل‌های پر استرس می‌باشد و گاهی شما مجبور خواهید بود چندین روز متوالی بیدار بمانید و تا دیر وقت به پروژه خود رسیدگی کنید. همچنین با ورود رقبای جدیدی که روز به روز در حال افزایش هستند، باعث شده تا بازار این کار حالت رقابتی پیدا کند و شخصی در این زمینه موفق‌تر خواهد بود که بتواند از رقبای خود پیشی بگیرد.

پس سعی کنید با وجود تمامی این معایب، از استراتژی‌های خاص خود استفاده کنید و راهکارهایی نوین و جدیدی را راه اندازی کنید که باعث شود مشتریان، شما را متفاوت از دیگران بخوانند و با اطمینان کافی شما را به عنوان وبمستر سایت خود برگزینند.

5/5 - (1 امتیاز)
مینو طاهری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *