URL چیست؟

URL چیست؟

URL چیست؟

کلمه اختصاری URL که مخفف Uniform Resource Locator است، راهی است برای شناسایی مکان یا موضع یک فایل بر روی اینترنت. URL همان آدرسی است که ما نه تنها برای باز کردن وبسایت ها برای مرور، بلکه برای دانلود تصاویر، ویدیو، برنامه های نرم افزاری و انواع مختلف دیگر فایل های استفاده می کنیم که بر روی یک سرور میزبانی می شوند.

باز کردن یک فایل بر روی دیسک سخت کامپیوتر به سادگی دابل کلیک کردن بر روی آن است، اما برای باز کردن یک فایل بر روی کامپیوترهای راه دور مثل وب سرورها مستلزم آن است که URL یا آدرس اختصاصی و منحصر آن فایل را بداینم بطوری که مرورگر وب ما بداند کجا دنبال آن فایل بگردد. یعنی در واقع URL به مرورگر مکان منبع مورد نیاز را نشان می دهد.

برای مثال، این فایل html که در حال خواندن آن هستیم از طریق لینک بالای صفحه که در آدرس بار مرورگر قید شده است، باز شده و قابل دسترسی است.

مکان یاب منحصر به فرد منبع (URL) غالبا به صورت مخفف بیان می شود و بطور عمومی آدرس وبسایت نامیده می شود؛ بخصوص زمانی که از پروتکل HTTP یا HTTPS استفاده شود. بنابراین می توان URL را مترادف با آدرس یا نشانی وبسایت دانست.

کلمه اختصاری URL معمولا به صورت بیان حروف تشکیل دهنده آن یعنی یو آر ال ذکر می شود. قبلا مخفف مکان یاب همگانی منبع (Universal Resource Locator) بیان می شد که بعدا تغییر یافته و به مکان یاب انحصاری منبع (Uniform Resource Locator) تبدیل شد.

 

URL توسط چه کسی ابداع شد؟

اصطلاح URL و همین‌طور شیوه‌ی استفاده از آن را تیم برنرز لی پیشنهاد و طراحی کرد. پیشنهاد روشی برای تعیین آدرسِ هر چیزی در فضای دیجیتال، بخش مهمی از اختراعِ اینترنت و وب محسوب می‌شود؛ افتخاری که امروز آن را معمولاً به تیم برنرز لی نسبت می‌دهیم.

اگر بخواهیم کمی ساده – و تا حدی غیردقیق – صحبت کنیم می‌توانیم بگوییم بسیاری از URL‌ ها، موقعیت یک فایل را در جایی از فضای وب برای ما تعیین می‌کنند.  فایلی که می‌تواند یک عکس، یک فیلم، یک متن ساده، فایل قالب‌بندی یک سایت (CSS)، یک برنامه (مثلاً php) یا هر چیز دیگری باشد.

اگر چه آنها که تخصصی‌تر کار می‌کنند می‌دانند که Resource فقط شامل فایل نیست و می‌تواند به منابع دیگر (مثلاً به پاسخ یک سوال مشخص از یک پایگاه داده) نیز اشاره کند. اما برای درسِ فعلی ما، همین که فرض کنیم URL به یک فایل در جایی از فضای دیجیتال اشاره می‌کند کافی است.

 

بخش های اصلی در ساختار URL 

هر URL دارای سه بخش اصلی است. به این آدرس وب دقت کنید:

https://www.zefa.ir/website-design

در ادامه به بررسی بخش های اصلی یک URL (برای مثال آدرس فوق) می پردازیم:

 

1. پروتکل

براي ايجاد خط ها در ابتدا نياز به يک شيء گرافيکي مانند Pen HTTP که مخفف Hypertext Transfer Protocol و یک فناوری شناخته شده برای ارتباط بین بازدیدکننده و وب سرور می باشد. در بعضی آدرس ها ممکن است شما با عبارت HTTPS برخورد کنید که یک فناوری امن توسعه یافته برای خریدها و اطلاعات حساس آنلاین می باشد. اولین قسمت URL نشان می دهد که آدرس از چه پروتکلی برای رد و بدل کردن اطلاعات بین کاربر و سرور استفاده می کند و نام دامین توسط “//:” جدا می شود.

این بخش روش ارتباط برقرار کردن میان مرورگر و سرور را تعیین می کند. پروتکل قوانین و مقررات مرتبط با رفع خطاها، امنیت، Syntax و … را مشخص می کند. برخی از پروتکل ها عبارتند از HTTP ،HTTPS ،FTP ،Mailto و Telnet. در آدرس مورد بررسی ما پروتکل نشان دهنده راه HTTPS می باشد.

 

2. دامنه

دامنه در واقع همان آدرس IP است که در هر URL مورد نظر است. این بخش آدرس مقصد کلی کاربر را نشان می دهد. دامنه ها توسط سیستم DNS (که مخفف عبارت Domain Name System است.) به روی یک آدرس IP قرار می گیرند. هر مرورگر برای دستیابی به IP مورد نظر کاربر از یک جستجوگر DNS بهره می جویند. در این مثال www.zefa.ir نام دامنه وبسایت فناوری اطلاعات زیفا می باشد.

 

3. دامنه سطح بالا

دنیای وب برای دسته بندی وبسایت ها از دامنه سطح بالا (Top-Level domain) استفاده میکند. برای مثال gov. برای وبسایت های دولتی به کار میرود. وب سایت های آموزشی از edu. در سایت های آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد. TLDهایی همچون com. و ir. (مخصوص وب سایت های ایران) نیز وب سایت های عمومی را دسته بندی می کنند. همانطور که می بینید آدرس مورد نظر ما در حوزه وب سایت های عمومی با ir. قرار میگیرد.

URL می تواند بخش های فرعی دیگری داشته باشد که برای آدرس دهی فایل ها و منابع مختلف درون سرور مورد استفاده قرار می گیرند. Subdomain یکی از این بخش ها است. برخی وب سایت بخش های مختلفی دارند که آن ها را به کمک subdomain از یکدیگر جدا می سازند. در آدرس en.example.com عبارت en نشان از ساب دامین داشتن وبسایت است و زیر مجموعه دامنه اصلی قرار می گیرد.

 

آدرس داخلی

در مثال ما انتهای نام آدرس وب عبارت website-design/ قرار گرفته است که به آن آدرس داخلی می گویند. آدرس های داخلی همانطور که از نامشان پیداست نشان از وجود صفحات و فایل های درونی یک وبسایت دارند و کاربر را به سوی آن ها هدایت می کنند.

پارامترها نیز می توانند کاربر را برای فیلتر کردن درخواست هایش کمک نمایند و پس از علامت سوال ؟ قرار می گیرند. پارامترها اغلب به جهت نمایش محتوای پویا و داینامیک سایت به کار گرفته می شوند. از آن ها می توان برای فیلتر لیست های مرتب شده و یا صفحه بندی محتوا (مثلاً ?page=1) استفاده نمود. به این آدرس توجه نمایید:

https://www.example.com/shirts/t-shirts?color=red&size=medium

پارامترهای موجود در URL فوق شامل color=red و size=medium می باشد. این پارامترها نشان می دهد صفحه مورد نظر که احتمالا دارای محصولی همچون تیشرت است، بر اساس رنگ قرمز و سایز متوسط فیلتر شده است.

برخی از URLها ممکن است دارای هشتگ باشند که در ادامه آن‌ها نوشته‌ای می‌آید و به یک تکه از صفحه اشاره می‌کنند. هشتگ ها در URL به این امکان را می دهند تا به قسمت‌های مختلف یک صفحه، مثلاً محتوای داخل یک جدول، لینک دهی کنیم. سایت ویکی پدیا اغلب از این ویژگی در صفحاتش استفاده می کند.

https://en.wikipedia.org/wiki/URL#History

انواع URL:

  • آدرس های نامنظم (messy):

این نوع آدرس URL درآمیخته با اعداد و حروف می باشد که در مجموع هیچ معنی و مفهوم خاصی ندارد. برای مثال: http://www.example.com/w0p345jh89546kmj. به طور معمول این آدرس ها از طریق برنامه هایی ایجاد می شوند که هزاران صفحه وب را در همان نام دامنه ایجاد می کنند.

  • آدرس های پویا (dynamic):

در واقع این نوع آدرس ها از همان آدرس های نامنظم که توضیح دادیم، آمده است. آدرس های پویا (داینامیک) نتیجه نهایی کوئری (درخواست) هایی می باشد که به پایگاه داده ارسال می شود و معمولا شامل عبارت هایی مانند ؟، &، %،=  و … می باشد. آدرس های پویا معمولا برای وب سایت هایی استفاده می شود که مبتنی بر مصرف کننده هستند؛ مانند وب سایت های فروشگاه ها که برای درخواست هر صفحه ی کالا یک درخواست به پایگاه داده فرستاده می شود.

  • آدرس های ایستا (static):

وب آدرس های ایستا (استاتیک) بر خلاف وب آدرس های پویا هستند و صرفا برای یک صفحه خاص در نظر گرفته شده اند و بنا بر درخواست کاربر، آدرس صفحه تغییری نمی کند.

  • آدرس های مخرب (obfuscated):

آدرس های مخفی یا مخرب در درجه اول برای خرابکاری های فیشینگ به کار برده می شوند. اساسا در این ها، یک آدرس URL معتبر طوری تحریف شده است تا آن را مشروع سازد. زمانی که کاربر روی این آدرس ها کلیک کند، به وب سایت های مخرب هدایت می شود!

نکاتی برای نوشتن URL مناسب

  • انتخاب urlها تا حد امکان ساده، مرتبط، متقاعد کننده و دقیق موجب میشود هم کاربران و هم موتورهای جست و جو متوجه آنها بشوند. (یک پیشنیاز برای کسب رتبه ی بالا). اگرچه urlها می توانند شامل اعداد هم باشند، بهتر است فقط از کلمات در url استفاده نمایید تا کاربران تجربه ی بهتری داشته باشند.
  • برای جدا کردن کلمات در url از خط فاصله (hyphones) استفاده نمایید. url نباید شامل فاصله  (space) و یا هر کاراکتر دیگری باشد.
  • در url از حروف کوچک استفاده نمایید. به کار بردن حروف بزرگ می تواند منجر به بروز مشکلات مرتبط با محتوای تکراری (duplicated content) بگردد. اگر برای یک صفحه ی سایت دو url با آدرس های “papgroup.ir/ArticleGroup” و “papgroup.ir/articleGroup” تعریف کنید، امکان دارد از دید موتور جست و جو این دو url متفاوت تلقی شوند که کاربر را به محتوای یکسان هدایت می کنند(محتوای تکراری).
  • اندازه ی استاندارد برای طول urlها زیر 2048 کاراکتر است. در صورت طولانی تر شدن url ممکن است بعضی از موتورهای جست و جو(گوگل این محدودیت را ندارد) و مرورگرها در بارگذاری سایت مشکل داشته باشند.

 

URL چگونه بر روی سئو تأثیر می‌گذارد؟

 

تاثیر URL بر سئو سایت چگونه است؟

 

گوگل برای رتبه دهی به وبسایت ها از سیگنال ها و معیارهای متعددی بهره می گیرد. شاید برایتان جالب باشد که برخی از این معیارها مرتبط با URL شماست. از این جهت آدرس سایت می تواند به صورت مستقیم بر سئو آن تاثیرگذار باشد. البته ممکن است عواملی همچون تجربه کاربری نیز سئو وبسایت را به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار دهد.

 

1. وجود HTTPS درون URL

وجود پروتکل HTTPS در ساختار یک URL نقش مهمی در بهبود رتبه آن ایفا می کند. از سال 2014 گوگل تمهیداتی اندیشیده تا وب سایت های دارای HTTPS از امتیازات ویژه ای برخوردار گردند. به عبارتی موتور جستجوی گوگل وب سایت های بدون این پروتکل را ناامن تشخیص می دهد.

البته با وجود امتیازاتی که گوگل به این وب سایت ها می دهد و آن ها را امن می داند، بررسی های سایت WooRank حاکی از آن است که تنها 29% این وبسایت ها امن هستند.

 

2. استفاده از کلیدواژه های مرتبط درون آدرس سایت

در سال های گذشته الگوریتم های گوگل اهمیت بسیاری به استفاده از کلمات کلیدی درون URL می دادند اما تحقیقات اخیر نشان داده اهمیت این امر کاهش یافته و حتی در برخی موارد موجب دریافت نمره منفی برای وبسایت خواهد شد. اما مهمترین نکته ای که باید بدانید بهبود تجربه کاربری است. هنگام ساخت URL توجه داشته باشید که کاربران از ایده شما استقبال کنند. به عبارتی از دید کاربر به آدرس URL بنگرید و از خود بپرسید این کار موجب فهم بهتر کاربر می شود یا نه؟ اگر پاسخ مثبت بود به همین روال ادامه دهید اما در صورتی که تردید کردید، راهکاری جدید برای استفاده از کلمات کلیدی در نشانی وب بیابید.

 

3. محتوای صفحه را به اطلاع کاربر برسانید!

حتما با خود می گویید تا زمانیکه کاربر وارد صفحه نشده چطور می توان محتوا را به او نشان داد و تشویقش نمود تا به روی لینک ما کلیک نماید. راه حل بسیار ساده است! برای این کار باید URL شما برای کاربر قابل فهم باشد. هر چه آدرس وب سایت ساده تر و واضح تری انتخاب نمایید احتمال اینکه کاربران به روی آن کلیک کنند بیشتر خواهد بود. در واقع کاربر باید پیش از ورود به یک صفحه دریابد پاسخ سوالش را در آن یافت می کند. مطمئن شوید URL شما پس از قرار گرفتن در صفحه نتایج جستجو، ارتباط لازم را با کاربر برقرار می کند. URLهایی که در نگاه اول محتوای درون خود را به نمایش می گذارند، اصطلاحا URL تمیز نامیده می شود و از دید گوگل رتبه بهتری کسب می کنند.

 

4. لینک های تمیز در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

برخی افراد هنگام لینک دادن در شبکه های اجتماعی و یا هر صفحه دیگری از وب تنها آدرس URL را کپی می کنند و از متن لینک Anchor Text برای آن استفاده نمی کنند. در چنین شرایطی تنها لینک های تمیز می توانند نظر دیگر کاربران را جلب نموده و آن ها را تشویق به کلیک نمودن نمایند. بنابراین سعی کنید همیشه URL تمیز برای وبسایتتان ایجاد نمایید. منظور استفاده از کلمات کلیدی کاربردی در آدرس وب و همینطور بهره بردن از خط تیره به جای آندرلاین میان کلمات است.

 

تاثیر URLهای داینامیک و استاتیک در سئو چیست؟

منظور از URL داینامیک، آدرس هایی است که درون یک پایگاه داده (سرور و یا CMS وب سایت) ذخیره می شوند و زمانی که کاربر به جستجوی مطلبی می پردازد، براساس نیاز کاربر ساخته می شوند. این URLها امروزه توسط گوگل به راحتی شناسایی می شوند و مشکلات گذشته را ندارند. اما نکته مهم توجه به عدم تکرار بودن آن ها در حجم بالای صفحات وب سایت است. تصور کنید یک وب سایت خبری از URLهای داینامیک استفاده می کند و ممکن است بیش از هزار صفحه خبر داشته باشد. ممکن است برخی از این URLها تکرار و یا بسیار مشابه به هم ایجاد شوند. در چنین مواردی استفاده از آدرس وب های داینامیک به سئو سایت لطمه وارد می کند و توصیه می شود از آدرس های استاتیک استفاده گردد.

بهتر است برای اینکه URL های داینامیک ظاهری بهتر پیدا کنند و به صفحاتی سازگار با سئو و رفتار کاربر تبدیل شوند از یک موتور بازنویسی (Rewrite Engine) بهره ببرید.

 

سخن پایانی

آموختیم URL از بخش های متعددی ساخته می شود که هر یک از آن ها می تواند در دسته بندی و رتبه بندی وب سایت تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه برخی در رابطه با کاهش اثرگذاری برخی روش ها در سئو سایت نیز صحبت نمودیم. اما باید توجه داشته باشید استفاده از یک URL صحیح و تمیز کمک می کند افراد بهتر شما را بیابند و سیگنال های مثبت به سوی گوگل ارسال کنند.

چراغ راه شما برای بهبود سئو وب سایت، کاربرپسند بودن است. باید بکوشید در هر بخش از سایت خود نظر کاربران را جلب نمایید و از نتایج شگفت انگیز این روش لذت ببرید.

به زیفا امتیاز دهید
مینو طاهری
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • وحید ابراهیمی 18 مرداد 1402 / 1:13 قبل از ظهر

    ممنون از سایت فوق العادتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *