بازاریابی ایمیلی چیست؟
بازاریابی ایمیلی از گذشته تا به امروز به عنوان یکی از روش های تبلیغاتی و بازاریابی به کار گرفته شده است. البته، این سبک از بازاریابی از چند سال اخیر دچار تغیراتی نیز شده است. در حقیقت اصول و روش اجرای این متد ثابت است اما برخی از شرکت ها برای جلب رضایت مشتریان خود تلاش می کنند که در این حوزه تغییراتی را به وجود بیاورند تا بتوانند آنها را به بازدید کننده و سپس به مشتری تبدیل کنند. ما در این مطلب سعی کردید که توضیحات مختصر و مفیدی را درباره بازاریابی ایمیلی به شما ارائه دهیم و به طور کلی سؤال بازاریابی ایمیلی چیست؟ را پاسخ دهیم تا در صورت نیاز برای معرفی کسب و کار خود از آن استفاده کنید.
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
به روش ها و متد هایی که از طریق ایمیل برای جذب ترافیک و بازدید کننده استفاده می شود بازاریابی ایمیلی گفته می شود. در این روش، به طور مستقیم از مشتری درخواست می شود تا از سایت بازدید کند و کسب و کار، محصولات، خدمات و … را مورد بررسی قرار دهد. از ویژگی های مهم ایمیل مارکتینگ این است که در آن هیچ واسطه ای وجود ندارد و ما مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط هستیم.
چرا ایمیل مارکتینگ مهم است؟
درست از زمانی که دنیای اینترنت راهی به زندگی مردم پیدا کرد، ایمیل به ابزاری ضروری برای کسب و کار و رونق آن تبدیل شد. امروزه حدود ۳/۹ میلیار نفر از ایمیل استفاده می کنند و کمتر کسی می باشد که کاربر اینترنت باشد و ایمیل نداشته باشد. در این میان شاید بسیاری از افراد باشند خیلی کم از ایمیل خود استفاده کنند اما در هر صورت حداقل یک آدرس ایمیل دارند.
در حال حاضر میتوان گفت که تمامی کاربران شبکه های مجازی، مشتریان بانک ها، تمامی دانشجویان و کسانی که از گوشی های هوشمند استفاده میکنند برای مدیریت امور مختلف به ایمیل احتیاج دارند.
شاید با خود بگویید به علت گسترش شبکه های اجتماعی مردم خیلی کمتر از ایمیل برای برای پیام دادن و کار های روزمره خود استفاده کنند که این تصور تا حدودی درست می باشد؛ اما با این حال، ایمیل هنوز تنها راه رسمی و قابل اعتماد کاربران برای ارتباط می باشد و معمولا برند های مطرح، ایمیل را مبنای کار خود قرار می دهند.
مزایای ایمیل مارکتینگ
بازگشت سرمایه (ROl) بالا
اگرم بخواهیم ROl را به زبان ساده تعریف کنیم، یعنی این که به ازای هزینهای که می کنیم چه قدر سود به دست میآوریم. به این تریتب، می توان به طور دقیق بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ را محاسبه کرد. باید توجه داشته باشید که اگر بازاریابی ایمیلی به طور دقیق و درست انجام شود، بازگشت سرمایه بالایی را خواهیم داشت.
در چارت زیر مقایسه ای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال 2016 ارائه شده است.
ارزان و سریع است
این روش (ایمیل مارکتینگ) در مقایسه با دیگر روش های بازاریابی هم ارزان تر است هم سریع تر. شما در سادهترین حالت، فقط باید هزینههای یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید.
انعطاف پذیری
هرنوع محتوایی اعم از متن، عکس، ویدیو، فایل و لینک را میتوان از طریق ایمیل ارسال کرد.
قابلیت رصد رفتار مصرف کننده
اگر سرویس های ایمیل مارکتینگ پیشرفت کند، به راحتی می وانند در مورد رفتار مخاطب اطلاعاتی به فرستنده بدهند. این سرویس ها برای سازمان ها و شرکت هایی که در حجم بالا ایمیل مارکتینگ انجام می دهند بسیار مفید می باشد؛ زیرا می توانند با خرید این سرویس ها از رفتار مصرف کنندگان باتوجه به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شوند.
هدفگیری مستقیم
می توان باتوجه به پرسونای مشتری، لیست های مختلفی ایجاد کرد که آدرس های ایمیل از کانال های مختلف در آن جمع آوری شده است. به عنوان مثال، یک نفر از فروشگاه شما لوازم آرایشی و بهداشتی خریداری می کند. درنتیجه این مشتری به محتوا یا تخفیفی که در همین دسته وجود دارد علاقه بیشتری دارد. پس آدرس ایمیل این خانم در دسته آرایشی و بهداشتی قرار می گیرد تا در آینده تبلیغات مربوط به دسته موردعلاقهاش برای او فرستاده شود.
به راحتی میتوان ایمیل جمع کرد
امروزه دیگر برای عضویت در هر سایت یا اپلیکیشینی باید ایمیل داشته باشید. بنابراین، کافی است راهی پیدا کنید تا به واسطه آن ایمیل کاربران را هنگام ثبت نام از آن ها بگیرید. ساده ترین راه برای دریافت ایمیل کاربران ثبت نام در خبرنامه است. کاربران برای ثبت نام در خبرنامه سایت شما، آدرس ایمیل خود را در اختیارتان قرار میدهند و رضایتشان را از دریافت ایمیل های تبلیغاتی شما بیان می کنند.
معایب ایمیل مارکتینگ
اگرچه بازاریابی مزایای زیادی دارد اما هیچ سیستمی را نمی توان بدون معایب در نظر گرفت و ایمیل مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست.
اسپم
اگر نتوانید به درستی مخاطب را مورد هدف قرار دهید و یا صرفا محتوای تبلیغاتی برای کاربر ارسال کنید، مخاطب ممکن است پیام شما را پاک کند یا آن را به عنوان اسپم معرفی کند. بنابراین، در کمپین بازاریابی خود دقت کافی به خرج دهید تا مخاطب را به صورت اصولی و دقیق پیدا کنید و با ارائه محتوای مناسب از اسپم شدن ایمیلتان جلوگیری کنید و CRT بالایی به دست آورید.
ایمیل های ارسال نشده
اگر برای ارسال ایمیل از سرویس های پیام انبوه استفاده می کنید، ممکن است برخی از پیام های شما به مقصد نرسد. حتما توجه داشته باشید که اگر از عبارت هایی مثل رایگان و حتما کلیک کنید استفاده میکنید، انتظار اسپم شناسایی شدن ایمیل یا نرسیدن ایمیل به مخاطب را داشته باشید.
مشکلات طراحی
یکی از بزرگ ترین معایب ایمیل مارکتینگ، نمایش محتوایی است که ارسال می کنید. این محتوا باید در هر دستگاهی به درستی نمایش داده شود؛ به همین دلیل، غالب افراد در بازاریابی ایمیلی از متن استفاده میکنند که اصلا جذاب نیست. طراحی یک ایمیل جذاب که قابلیت نمایش آن در تمامی دستگاهها وجود داشته باشد کار نسبتا دشواری است.
ایمیل مارکتینگ موفق باید چطور باشد؟
- مخاطبان ایمیل را بشناسید: شما باید تا آنجایی که میتوانید از علایق کاربران خود مطلع شوید تا بتوانید تبلیغاتی متناسب با نیاز و علاقه آن ها انجام دهید.
- محتوای جذاب: اگر می خواهید ایمیلی بفرستید که مشتری از طریق آن وارد سایتتان شود باید به اندازه ای جذاب باشد که مشتری مشتاق باز کردن آن باشد.
- دعوت به تعامل: هر پیام تبلیغاتی که ارسال می کنید دارای هدف است. این هدف ممکن است به صورت دعوت به خواندن یک مقاله در سایت باشد یا دعوت به خرید یک محصول. این که چطور، با چه متنی و با چه پیشنهادی مخاطب را دعوت کنید بسیار مهم است.
- قابلیت ردیابی و رصد: اکثر پلتفرمهای ایمیل مارکتینگ امروزی، گزارشهای جامعی از شاخصهای مختلف دارند. فقط باید موقع انتخاب سرویس خودتان دقت داشته باشید که گزارشها بهتر و دقیقتر باشند.
- منظم و پیوسته باشید: مهم ترین نکته در بازاریابی پیوستگی است. دعوت مداوم به عضویت، مناسب ترین راه برای ایمیل مارکتینگ می باشد. پس ارسال ایمیل را به صورت مداوم و منظم انجام دهید تا در بلند مدت نتیجه بگیرید.
برای آشنایی با دیگر روش های تبلیغات در فضای مجازی کلیک کنید