رفتن به بالا
تلفن تماس: 02156071204 و 02156078036
سبد خرید   (0 مورد - 0تومان)
  • سبد خرید شما خالی است.

اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان چیست؟

اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان چیست؟

اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان چیست؟

اکثر افرادی که در کسب و کار خود ، طعم موفقیت را چشیده اند ، آن را مدیون هدف گذاری دقیق خود می دانند. این هدف گذاری شامل استراتژی ها و تکنیک هایی می شود که از طریق آن بتوان با حداقل منابع ، بهترین فرصت ها برای افزایش فروش به دست بیاید و در نتیجه یک مزیت رقابتی پایدار ایجاد شود. استراتژی های بازاریابی بسیار گسترده بوده و هر یک بر روی ناحیه ای از کسب و کار تاثیر می گذارند. بازاریاب های حرفه ای معمولا با ترکیب چندین استراتژی و تبلیغات بر مبنای آن ، کسب و کار ها را پیشرفت می دهند.

 

در ادامه با یکی از این استراتژی های کارساز آشنا می شویم.

 

تبلیغات دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان ، استراتژی کاربردی و مفید می باشد که برای پخش پیام توسط افراد عادی است. طبق این مدل از بازاریابی ، مصرف کنندگان میزان رضایت خود و تجربه حاصل از خرید یک محصول را به اطلاع دیگر افرادی که دنبال خرید یا استفاده از آن هستند ، می رسانند.

با بررسی رابطه میان توصیه افراد و میزان خرید محصول پیشنهاد شده به اهمیت بالای تبلیغات دهان به دهان پی می بریم. به دلیل همین اهمیت اکثر کسب و کار ها با هر روش ممکن ، محیطی برای بحث و تبادل نظر درباره محصولاتشان ایجاد می نمایند. طبیعی است که مشتری ، به سمت کیفیت بالاتر و جنس مرغوب تر می رود. حال وقتی که مشتری ، نظر یک مصرف کننده را در مورد محصول مورد نظر می پرسد اعتمادش نسبت به آن محصول بیشتر می شود. البته بازاریابی بایستی به قدری قدرتمند باشد تا مشتری و مصرف کننده دلیلی برای بحث و تبادل نظر داشته باشد.

اگر چه بازاریابی دهان به دهان خیلی از مواقع سودمند می باشد و به رشد کسب و کار کمک شایانی می کند اما تاثیرات منفی آن را نیز بایستی در نظر گرفت. احتمال دارد مصرف کننده از محصول رضایت کافی را نداشته باشد و این مسئله منجر به نظر منفی وی شود که تاثیر قابل توجهی بر تصور افراد نسبت به محصول شما دارد.

 

انواع روش های بازار یابی دهان به دهان

تبلیغات دهان به دهان روش های مختلف و متنوعی دارد که در ادامه به بررسی تک تک آنان خواهیم پرداخت.

 

اشتراک گذاری نظر به صورت خودجوش

در این روش که به نوعی ، ساده ترین مدل نیز محسوب می شود که طبق آن مصرف کننده نظر و تجربه شخصی خود را در اختیار فرد دیگری قرار می دهد. طی این روش ، برند هیچ نقشی در پروسه اشتراک نظر ندارد و تنها مصرف کننده می باشد که یا پیشنهاد به خرید می دهد یا توصیه به عدم خرید می نماید.

 

تاثیر گذاری بازاریاب

شروع تبادل نظر و گفت و گو در این مدل ، توسط بازاریاب یا طرف خاصی است که با دست گذاشتن بر یک ویژگی مهم و یا خدمات کاربردی ، چراغ اول را روشن می کند. ایجاد گفت و گو ادامه پیدا کرده و افراد سعی می کنند با تحقیق و دنبال کردن محصول به انتخاب نهایی خود دست پیدا کنند.

 

تبادل شبکه ای

در این روش اما بازاریاب ها سعی می کنند با ایجاد کانال هایی گفت و گو را کلید بزنند و کاربران را وادار به تبادل نظر کنند. این مدل حتی می تواند در انجمن های اجتماعی و بصورت هیاهوی بازاریابی شکل بگیرد.

شاید در ابتدا که نام این روش را بشنوید تصور شما از آن تنها در دنیای واقعی باشد. البته که ممکن است این مدل از بازاریابی در هرجایی استفاده شود اما بستر های آن در دنیای دیجیتال تفاوت دارد. امروزه شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای بازاریابی و کسب و کار می باشند که هر کاربری این امکان را دارد تا تجربه خودش را در رابطه با خدمات و یا کسب و کار های مختلف ارائه دهد.

 

مزایای تبلیغات دهان به دهان

هزینه بسیار کم اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان

یکی از دلایل مهم در انتخاب این روش برای رسیدن به هدف در تبلیغات ، هزینه پایین آن نسبت به سایر تاکتیک های بازاریابی است. استراتژی تبلیغات دهان به دهان ، بازی دو سر بردی می باشد که شما در ازای بهبود کیفیت کارهایتان ، تبلیغ محصولاتتان توسط مصرف کنندگان را در پی دارد.

 

اعتبار برند اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان

هزینه کم را که کنار بگذاریم ، افزایش اعتبار کسب و کار نیز از نکات مثبت این استراتژی است. چرخه ای که مصرف کننده به وجود می آورد باعث می شود تا دوستان ، خانواده و … با کسب و کار و محصولات شما آشنا شوند که در نتیجه آن برند معروف تر خواهد شد.

 

معایب بازاریابی دهان به دهان

 

عدم کنترل اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان

این استراتژی کمکی در کنترل شما بر پیشنهاد ها نخواهد کرد. در واقع شما هیچ نظارت و اطلاعی از نظرات مصرف کننده نخواهید داشت که به موجب آن ممکن است مزیتی که در قبل به آن اشاره کردیم ، یعنی اعتبار برند لطمه خورد.

 

عدم امکان اندازه گیری اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان

این عیب در ادامه مشکل قبلی می باشد که طی آن شما توانایی در داستن نمودار یا اطلاعات گسترده تر از استراتژی را نخواهید داشت. در نتیجه امکان دارد کانال های ورودی مشتری خود را نشناسید و در ادامه برنامه ای برای گسترش آن کانال نخواهید داشت.

یکی دیگر از نکات قابل توجهی که در هنگام استفاده از این روش باید رعایت کنید ، این است که پل ارتباطی برای مشتری در نظر بگیرید تا هرگاه مشکل یا سوالی برای وی پیش آمد ، با استفاده از آن رفع شود و دسترسی آن به کسب و کار ادامه داشته باشد.

اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان چیست؟

اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان چیست؟

اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان چیست؟

اینفلوئنسر یا تبلیغات دهان به دهان چیست؟