تاثیر توضیحات متا بر سئو سایت چیست؟

تاثیر توضیحات متا بر سئو سایت چیست؟

تاثیر توضیحات متا بر سئو سایت چیست؟

در میان متا تگ‌ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بالایی برخوردار است. تگ توضیحات متا در واقع چکیده‌ای از محتوای سایت را ارائه میدهد که از چشم بازدیدکنندگان پنهان است و فقط برای درک بهتر موتورهای جستجو استفاده میشود. در گذشته نه چندان دور توضیحات متا نقش مهمی در رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو ایفا میکردند، با این وجود گوگل به تازگی اعلام کرده است که تگ توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی سایتها ندارد. اگر به این جمله با دقت بیشتری نگاه کنیم متوجه میشویم که تاثیر توضیحات متا بر سئو سایت و رتبه شما در گوگل به طور کاملا غیر مستقیم می باشد. در ادامه دلیل آن را بررسی خواهیم کرد.

عواقب نوشتن توضیحات متا غیر مرتبط با محتوای سایت

تا این جا در مورد اهمیت متا تگ گفتیم که در صورت نوشتن متا تگ خوب، نرخ کلیک بالاتر رفته و باعث افزایش ورودی گوگل می شود. اما توجه داشته باشید که همین متا تگ در صورتی که با محتوای سایت مرتبط نباشد و صرفا بخاطر جذب کاربران برای کلیک گرفتن نوشته باشید، کاربران حتی در نگاه اول هم متوجه غیر مرتبط بودن موضوع سایت با تگ توضیحات می شوند و از سایت خارج می شوند و این یعنی افزایش نرخ پرش (Bounce Rate). با توجه به تحقیقات انجام شده روی سایت های مختلف و طبق الگوریتم Rank Brain همین امر موجب کاهش رتبه سایت می گردد.

 

اهمیت توضیحات متا چقدر است؟

محتویات توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل رویت است. زمانیکه سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده میشود، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابل رویت است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک میکند.

بعنوان مثال اگر شما بدنبال بلیط هواپیما باشید و در میان نتایج توضیحات متای صفحه‌ای شامل قیمت باشد، به احتمال زیاد آن سایت را به سایر گزینه‌ها ترجیح میدهید.

%D8%AF%D8%B1%D8%AC %D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA %D8%AF%D8%B1 %D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AA %D9%85%D8%AA%D8%A7 - تاثیر توضیحات متا بر سئو سایت چیست؟
  • درج اطلاعات در توضیحات متا

هر بار که صفحه ای از سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود در واقع یک Impression رخ داده است و زمانیکه کاربر بر روی این نتیجه کلیک کند برای شما یک Click در نظر گرفته میشود. تعداد کلیک به نسبت نمایش یا نرخ کلیک سایت شما (Click-Through Rate: CTR) در صفحه نتایج جستجوی گوگل تاثیر زیادی بر رتبه بندی شما از نظر گوگل خواهد داشت.

هرچه CTR صفحات سایت شما بالاتر باشد در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری خواهید داشت و این امر اهمیت تگ توضیحات متا را بهتر نشان میدهد. تحقیقات جدید نشان میدهد که گوگل در الگوریتم رنک برین (RankBrain) خود اهمیت زیادی برای توضیحات متا از جهت افزایش نرخ کلیک CTR قائل است.

نکته: از عوامل تاثیرگذار دیگر بر رتبه سایت شما نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) صفحات سایت است. نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) در واقع درصد افرادی هستند که بدون انجام هیچ فعالیت مفیدی یا بازدید از صفحه دیگری از سایت شما از آن خارج شده و به صفحه نتایج جستجو برمیگردند، این امر به گوگل نشان میدهد که توضیحات متا شما با محتوایی که در صفحه دارید متفاوت است و در رتبه شما تاثیر منفی خواهد داشت.

  • آنالیز طول Meta description در افزونه Yoast SEO

افزونه Yoast SEO تعداد حروف یا کاراکتر های توضیحات متا را آنالیز می کند. از آنجایی که گوگل در نتایج خود برای نمایش توضیحات متا محدودیت کاراکتری دارد، افزونه سئو توصیه میکند متن متا دیسکریپشن را بین 120 تا 156 کاراکتر نگه دارید. اگر متا تگ توضیحات بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد، افزونه با نمایش یک چراغ نارنجی و پیام زیر به شما اخطار می دهد:

“طول توضیحات متای شما بیشتر از 156 حرف است . برای اینکه مطمئن باشید که توضیحات متای شما به صورت کامل در موتورهای جستجو نمایش داده می شود , شما باید طول متا را کاهش دهید”

 

yoast seo meta description length error - تاثیر توضیحات متا بر سئو سایت چیست؟

 

همچنین اگر متا توضیحات را وارد کنید اما کلیدواژه کانونی محتوا در آن وجود نداشته باشد، افزونه وردپرس Yoast SEO با نمایش یک چراغ قرمز و پیغام زیر به شما هشدار میدهد و خواهان استفاده از کلمه کلیدی کانونی در متن توضیحات متا میشود:

“متای توضیحات مشخص شده است اما کلید واژه کانونی را شامل نمی شود”

 

yoast seo keyword in meta description check - تاثیر توضیحات متا بر سئو سایت چیست؟

 

البته بعضی وقت ها گوگل تعداد کاراکتر بیشتری از توضیحات متا را نمایش میدهد اما از آن جایی که این اتفاق همیشه نمی افتد و زمان آن قابل پیش بینی نیست، همواره توصیه میکنیم توضیحات متا را بین 120 تا 156 کاراکتر نگه دارید تا خیالتان بابت نمایش کامل متن تگ توضیحات راحت باشد.

 

  • متا تگ توضیحات در وردپرس

گاهی اوقات ممکن است گوگل به جای توضیحات متایی که شما نوشته اید، خودش بخشی از متن محتوای سایت که تناسب بیشتر و ارتباط نزدیک تری با جستجو دارد را برداشته و برای کاربران نمایش دهد.

البته در افزونه وردپرس Yoast SEO وقتی متا تگ توضیحات را خالی بگذارید، گوگل این اجازه را پیدا می کند مستقیما از محتوا متن دلخواهش را در توضیح متای اسنیپت شما در نتایج جستجو نمایش دهد. این اتفاق فقط در افزونه Yoast رخ می دهد! به طور مثال افزونه All in One SEO (سرسخت ترین رقیب Yoast SEO) این کار را نکرده و پاراگراف اول متن را بجای توضیحات متا نمایش میدهد! (که این کار درستی نیست)

البته از اهمیت پاراگراف اول متن نمیتوان چشم پوشی کرد زیرا در صورت نداشتن توضیحات متا برای پست ها شاید گوگل از پاراگراف اول متن شما تگ توضیحات را استخراج کند، از این رو پاراگراف اول هر مقاله ای بسیار مهم است. چون کلمه کلیدی را هم در خود دارد و به گوگل به وجود کلمه کلیدی در ابتدای مقاله اهمیت میدهد.

 

نقش متا تگ توضیحات در سئو

توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی در سئو محتوا شما نخواهند داشت و تنها نرخ کلیک سایت CTR را تحت تاثیر قرار میدهد.

همانطور که در ابتدا گفته شد، توضیحات متا می تواند باعث ترغیب یا منصرف شدن کاربر برای کلیک شوند. اگر توضیحات متا به قدر کافی تاثیر گذار و کاربردی باشد تعداد کلیک های کاربران و تعداد ورودی سایت افزایش می یابد و نهایتا سیگنالی به گوگل ارسال میکند و باعث میشود گوگل متوجه شود محتوای وب سایت شما برای بسیاری از کاربران مفید و آموزنده بوده. از این رو این موتور جستجو جایگاه بهتری به صفحه شما در نتایج می دهد. از این رو می توان نتیجه گرفت، توضیحات متا به صورت غیر مستقیم روی سئو سایت تاثیر گذارند.

 

  • توضیحات متا در مقابل قسمت های SERP

بعضی از افراد به اشتباه از اصطلاح (توضیحات متا) و (قسمت های جستجو) به جای یکدیگر استفاده می کنند. اما توضیحات متا و قسمت های جستجو دو چیز متفاوت هستند.

توضیحات متا یک برچسب html است که توسط خود شما مدیریت می شود، آن را ایجاد کرده و بهینه می کنید. اما قسمت های جستجو چیزی است که گوگل برای سایت شما در نظر می گیرد که می تواند توصیفی باشد که توسط خود شما ایجاد شده است یا اینکه چیزی کاملا متفاوت باشد کنترل این قسمت در دست گوگل می باشد.

ممکن است شما بپرسید چرا گوگل از توضیحات متا شما استفاده نمیکند؟ با توجه به جستجو، گوگل ممکن است توضیحاتی برای صفحه وب در نظر بگیرد که کاملا متفاوت از توضیحاتی است که شما برای صفحه وب خود ایجاد کرده اید. البته این امر طبیعی است گوگل از سال ها پیش تا به امروز این روند را به صورت خودکار انجام می دهد.

Google - تاثیر توضیحات متا بر سئو سایت چیست؟

به طور کلی تاثیر توضیحات متا در سئو سایت شامل عوامل زیر میباشد

  • افزایش نرخ کلیک سایت در نتایج جستجو : شواهدی وجود دارد که نشان از ارتباط مستقیم یک متا دیسکریپشن بهینه با افزایش نرخ کلیک دارد.
  • افزایش ترافیک : افزایش نرخ کلیک به واسطه بهینه سازی متا دیسکریپشن، منجر به افزایش ترافیک سایت می گردد.
  • افزایش نرخ تبدیل : متا دیسکریپشنی که با موضوع صفحه کاملا در ارتباط بوده، برای کاربران جذاب است و همچنین مطابق با خواسته اصلی کاربران نوشته شده است، می تواند منجر به افزایش قابل ملاحظه نرخ تبدیل گردد. علاوه بر این شواهدی وجود دارد که با افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت، گوگل نیز به ارتقا رتبه آن می پردازد. همین اواخر ریاست گوگل در کانادا اعلام کرد که زمان حضور کاربران در سایت پس از کلیک بر روی آن (dwell time) از جمله فاکتورهای رتبه بندی محسوب می شود.

 

meta in seo - تاثیر توضیحات متا بر سئو سایت چیست؟

 

سخن پایانی

توضیحات متا متنی است حدود 150 کاراکتر که به طور خلاصه و مفید اطلاعاتی را برای درک بهتر گوگل از محتوای صفحات در اختیار آن قرار می دهد که می تواند به عنوان اولین چیزی که کاربر بعد از جستجو در نتایج عنوان می بیند بسیار قابل اهمیت باشد و مخاطب را وادار به کلیک کردن بکند.

توضیحات متا می تواند نرخ کلیک و ترافیک سایت را افزایش بدهد ولی نکته ایی که در مقاله هم به آن اشاره کردیم این است که به یاد داشته باشید که متا عامل رتبه بندی نیست اما می تواند بر روی رتبه بندی تاثیر منفی بگذارد اگر که به درستی بهینه نشده باشد.

به زیفا امتیاز دهید
مینو طاهری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.