بهینه سازی سایت چیست؟

بهینه سازی سایت چیست؟

بهینه سازی سایت (SEO) چیست؟

معادل واژه سئو در زبان انگلیسی «SEO» می باشد که کوتاه شده سه کلمه Search Engine Optimization است و ما در زبان فارسی اصطلاحاً آن را بهینه سازی برای موتورهای جستجو می‌نامیم. اهمیت سئو یا بهینه سازی کردن سایت از آنجا ناشی میشود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند. اهمیت بهینه سازی سایت جایی به اوج خود میرسد که اکثر مردم فقط به صفحه‌ی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه‌ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.

  • اکثر کاربران اینترنتی صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا میکنند، از اینرو بهینه سازی (سئو) مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است.
  • علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار میدهند که آنها بدنبالش هستند به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر ارزش سئو را دوچندان خواهد کرد.
  • کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارند، تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل میتواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند، بازدید بدست آمده از روش سئو بر هر نوع تبلیغ برتری داشته و هزینه کمتری را نیز به شما تحمیل خواهد کرد.
  • هر وب سایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت میکند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند. هدف نهایی یک وبسایت جلب کاربران اینترنتی میباشد، و مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمی از کابران اینترنتی وب سایت ها را در موتورهای جستجو پیدا کرده اند.

 

سئو در واقع یک استراتژی بازاریابی محسوب میشود و آنقدر قوی و با نفوذ است که می تواند کسب‌وکاری را متحول کند.

 

Knowledge base part 3 what is seo - بهینه سازی سایت چیست؟

 

موتور جستجو یا Search Engine

به برنامه ای گفته میشود که کلمات کلیدی را در بانک های اطلاعاتی وب جهانی جستجو می کند و در اختیار کاربرانی که در جستجوی کلمه مورد نظرشان هستند قرار میده مثل سایت های Google ، Yahoo ، MSN و …هر زمان که شما در موتور های جستجو یک کلمه یا سوال و عبارتی رو جستجو کنید فهرستی از وب سایت های مرتبط با موضوع شما نمایش داده می شود. بیشتر این موتور های جستجوگر مثل Directory ها اطلاعات طبقه بندی شده دارند.

موتور جستجو با دقت وب سایت ها را زیر نظر می گیرد و با خواندن متن های اصلی یک ایده درباره موضوع اصلی سایت به دست میاورد و آنها را در یک دیتابیس بزرگ فهرست بندی می کند.‌‌ سال 1990 اولين موتور‌های جستجو شروع به کار کردن ، آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه مي‌کردن، رتبه سایت ها بر اساس حروف الفبا انجام می شد مثلا صفحه AAA در بالاي اين ليست وجود داشت. بعد از رشد دنیای وب در جهان ، کم کم این موتورهای جستجو دارای الگوریتم های پیچیده تری شدند.

 

دلیل استفاده از سئو یا بهینه سازی سایت چیست؟

اهمیت سئو یا بهینه سازی کردن سایت از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند. اهمیت بهینه سازی جایی به اوج خود میرسد که اکثر مردم فقط به صفحه‌ی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه‌ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.

  • اکثر کاربران اینترنتی صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا میکنند. از اینرو بهینه سازی (سئو) مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است.
  • علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار میدهند که آنها بدنبالش هستند به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر ارزش سئو را دوچندان خواهد کرد.
  • کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارند. تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل میتواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند. بازدید بدست آمده از روش سئو بر هر نوع تبلیغ برتری داشته و هزینه کمتری را نیز به شما تحمیل خواهد کرد.
  • هر وب سایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت میکند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند. هدف نهایی یک وب سایت جلب کاربران اینترنتی میباشد. مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمی از کابران اینترنتی وب سایت ها را در موتورهای جستجو پیدا کرده اند.

 

seo - بهینه سازی سایت چیست؟

 

نحوه رتبه بندی سایت های مختلف در موتورهای جستجو چگونه است؟

هر موتور جستجو با توجه به الگوریتمی که دارد به صفحات سایتها امتیاز میدهد. هر چقدر این امتیازها بیشتر باشد در هنگام نمایش نتایج جستجوی کاربر، سایت بالاتر از سایتهای رقیبش قرار میگیرد. اولین چیزی که این روزها برای این رتبه بندی خیلی مطرح است PageRank سایت گوگل ميباشد. به این دلیل که این سایت در جهان اولین رتبه را دارد.

گوگل امتیازی بین 0-10 به سایتها میدهد. تقریباً هر ماه یک یا دو بار این رتبه بندی توسط گوگل بازبینی میشود و تغییر میکند. سایت هایی که دارای رتبه 10 هستند از محبوبیت و مقدار لینک بالایی برخوردارند. سایتهایی که نمره ی 3-7 را کسب میکنند سایتهای متوسطی هستند. اما سایتهایی که تازه شروع به کار کرده اند و هنوز محبوبیتی ندارند رتبه ای بهتر از 0 نمیتوانند کسب کنند.

رتبه بندی موتورهای جستجو تحت تاثیر بسیاری از عوامل از جمله سن سایت، کیفیت نمونه کارها، پیوند سایت، ربط صفحه، سیگنالهای اجتماعی و سطح رقابت در میان سایتهای دیگر است.

گوگل با استفاده از 200 عامل در تعیین رتبه بندی موتور جستجوی سایت، اعتراف میکند که بسیاری از آنها نمیتوانند توسط مالک وب سایت کنترل شوند. موتورهای جستجو همچنین بر روی ایجاد یک تجربه جستجوی شخصی تر برای کاربران تمرکز کرده و سابقه جستجو فرد را به حساب می آورند. یعنی در حالی که یک وبسایت ممکن است برای عبارت خاصی برای یک بازدیدکننده رتبه 3 باشد، ممکن است فقط 8 رتبه دیگر را رتبه بندی کند. پس اینکه نتایج جستجوی تمام کاربرها یکی باشد حتی با اینکه یک کلمه کلیدی مشخص باشد تضمین نمیشود. موتورهای جستجو صفحات سایت را رتبه بندی میکنند نه کل یک سایت را. یعنی صفحه اصلی ممکن است رتبه 1 برای کلمات کلیدی خاصی داشته باشد. در حالی که یک صفحه داخلی عمیق ممکن است در صفحه سوم ذکر شود.

 

10 موتور جستجوگر برتر:

1) Google.com
2) ‌Bing.com
3) Yahoo.com
4) Ask.com
5) Aol.com
6) Wow.com
7) Webcrawler.com
8) Mywebsearch.com
9) Infospace.com
10) Info.com

 

مراحل اصلی بهینه سازی برای سادگی به دو مرحله اصلی تقسیم می شود:

1- سئو در سایت (On-site SEO)

قوانینی که در سایت شما اعمال می شود تا موتور جستجوگر دوستانه ایجاد کند.

 

2- عنوان و توضیحات صفحه

یکی از جنبه های بسیار مهم در سئو سایت، عنوان صفحه هاست.

 

آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو

این پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:

  • اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
  • اضافه کردن URL به نقشه سایت
  • اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
  • استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl

 

بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وب سایت چیست؟

در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به 3 سه بخش تقسیم بندی می کنند:

  • شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
  • وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با استفاده از یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند
  • جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.

محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و به عبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه دارند.

seo hero img - بهینه سازی سایت چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی

در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و راهنمایی ها برخی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است. محققان معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل است. :

تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی سایت عنوان شده است عبارتند از:

  • افزایش لینک های خارجی
  • تغییر اسم فایل ها
  • لینک یک طرفه
  • کلمات کلیدی
  • استفاده از Meta Tag
  • استفاده صحیح از عنوان
  • استفاده از robots.txt
  • بهینه سازی محتوا

 

نقش بهینه سازی سایت در بازاریابی آنلاین چیست؟

بهینه سازی سایت با کمک به روند “دیده شدن در وب”، سرعت شما را در بازاریابی آنلاین بیشتر می کند.

همانطور که قبلا توضیح دادم، در بازاریابی آنلاین، گام نخست اینست که شما درفضای مجازی دیده شوید. بهینه سازی دقیقا همین کار را انجام می دهد. بخش عمده ای از ترافیک وب سایت، از طریق جستجوی کاربران وب در موتورهای جستجو ایجاد می شود. به زبان ساده، شما زمانی که در اینترنت به دنبال موضوع خاصی می گردید، دو حالت دارد. یا آدرس وبسایت مورد نظر را میدانید که در این صورت مستقیما به سراغ آن وبسایت می روید. و یا اینکه با استفاده از موتورهای جستجو، اطلاعاتی درباره آن موضوع خاص بدست می آورید. اینجاست که بهینه سازی به کمک شما می آید و وب سایت شما را در جایگاه مناسبی نمایش می دهد.

به زیفا امتیاز دهید
مینو طاهری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.