آموزش نوشتن صحیح توضیحات محصول
مشتری به وبسایت شما آمده و به دنبال بهترین محصول برای برطرف کردن نیازش میگردد. اگر شما فکر میکنید در نوشتن توضیحات محصول از همان ابتدا باید به کاربر بگویید این محصول را بخرید! سخت در اشتباهید. در واقع اینکه کاربر را به خرید ترغیب کنید آخرین مرحله است. چطور؟ در ادامه با ما همراه باشید.
در اینکه باید یک توضیح محصول خیلی خوب داشته باشید شکی نیست. وقتی صحبت از نرخ تبدیل مشتری میکنیم، قسمت توضیحات محصول مهمترین بخش است. اما با اینکه اثر زیادی روی فروش دارد، تولید آن با وجود دهها محصولی که در وبسایت شما قرار دارند، کار مشکلی است. امروز دیجیتال مارکتینگ کمی پیچیده تر شده است و در ادامه مراحل تولید قسمت توضیح محصول را مشاهده خواهید کرد.
۱. برای نوشتن توضیح محصول خوب باید مشتری هدف خود را شناسایی کنید.
اولین قدم برای نوشتن قسمت توضیحات محصول این است که مشتری هدف خود را تعیین کنید. شما باید مشخص کنید که کدام قابلیت برای مخاطبان شما از اهمیت بالایی برخوردار است. باید نقشه شخصیت مشتری را ترسیم کنید و خصوصیات مشتری احتمالی خود را تشریح کنید. این نقشه کمک میکند تا با ارزشترین قابلیت مورد نظر مشتری را تعیین کنید.
وقتی قسمت متن توضیح محصول را تکمیل میکنید این سوالات را از خود بپرسید:
چطور این فرد به این صفحه رسیده است؟
علایق او به طور کلی چه هستند؟
چرا این فرد باید خصوصاً به فروشگاه شما علاقه پیدا کرده باشد؟
این فرد، محصول را چطور برای دوستش تشریح میکند؟
چه قابلیتی باعث علاقه او به محصول میشود؟
این سوالات را موقع تهیه توضیح محصول در ذهن داشته باشید تا بتوانید فروش خود را افزایش دهید.
مثلاً یک فروشگاه لامپ را در نظر بگیرید. در اینجا نقشه شخصیت مشتری فقط در مورد فردی نیست که میخواهد لامپ بخرد. بلکه فردی است که به دنبال یک راهحل برای مشکلاتش در خانه است. به جایی اینکه روی قابلیتهای دکوری لامپ تمرکز کنید روی قابلیتهای کاربردی تاکید کنید که برای مشتری خوشایند است.
۲. روی منافع محصول تاکید کنید
به عنوان فروشنده شاید دوست داشته باشید که در مورد قابلیتهای محصول صحبت کنید یا اینکه به خصوصیات منحصر به فرد محصول اشاره کنید. اما خریدار لزوماً به این خصوصیات علاقهای ندارد. آنها میخواهند بدانند که این محصول چه سودی برای آنها دارد. قابلیتهای محصول بخش واقعیتهای محصول است که اطلاعات فنی را برای آن فراهم میکند. اما مزایای محصول به مشتری میگوید که محصول چطور زندگی او را بهتر میکند.
شما باید به مزایای داشتن محصول اشاره کنید. بخش توضیح محصول شما باید مشتری را قانع کند که داشتن این محصول، زندگی آنها را بهتر میکند. قبل از نوشتن توضیحات محصول بین قابلیتها و مزیتهای محصول تفاوت قائل شوید. به این فکر کنید که محصول چطور باعث افزایش لذت و کاهش درد در مشتری میشود.
برای هر قابلیتی که محصول دارد سعی کنید یک مزیت هم برای آن برشمارید. اگر یک محصول درمانی، ۱۰۰ درصد طبیعی است مزیت آن میتواند کاهش حساسیت باشد. ترجمه کردن قابلیتها به مزایا میتواند توضیح قانع کنندهای برای خرید محصول باشد.
۳. داستان را کامل بیان کنید
یک توضیح محصول خوب باید جزئیات مرتبطی را ارائه کند و مزایای محصول را به مشتری ثابت کند و یک توضیح احساسی هم داشته باشد. توضیح محصول احساسی توضیحی است که احساسات مخاطب را تحت تاثیر میگذارد. (طبق تحقیقات انجام شده مردم همیشه و در هر شرایطی موقع خرید احساساتی عمل میکنند)
چطور این کار را انجام دهیم؟ با از میان برداشتن هر شکی که خریدار نسبت به محصول دارد. توضیح محصول باید داستان قابلیتهای محصول را تعریف کند. مشتری باید بتواند تصور کند که زندگیش با وجود محصول چگونه است. حتی میتوانید به تاریخچه محصول هم اشاره کنید. با اشاره به استفاده سنتی از محصول، خواننده میتواند به راحتی سابقه و تاریخچه آن را به تصویر بکشد.
وقتی میخواهید داستانی را در توضیح محصول بنویسید به این سوالات پاسخ دهید:
چه کسی در ابتدا این محصول را تولید کرده است؟ چه چیزی باعث الهام در تولید این محصول شد؟ چه مسیری برای تولید محصول طی شد؟ این محصول در زندگی روزمره مشتری چطور به نظر میرسد؟ اگر کاری کنید که مشتری محصول را به عنوان یک پیروزی یا همراه خود ببیند احتمال کمی دارد که آن را فراموش کند.
۴. از زبان طبیعی برای توضیح محصول استفاده کنید.
اگر توضیح محصول را بلند بخوانید آیا مثل مکالمهای به نظر میآید که با دوست خود دارید؟ یا اینکه یک توضیح خشک رایانهای است؟ اگر توضیح محصول همان چیزی نباشد که به دوست خود میگویید بهتر است کمی زبان محاورهای را وارد آن کنید. اضافه کردن این توضیح کمک میکند تا مشتری با برند شما ارتباط بهتری برقرار کند. چنین توضیحی فقط به اغراق کردن در مورد محصول نمیپردازد بلکه به مزایای آن اشاره میکند. استفاده از یک زبان در تمام وبسایت باعث برقراری ارتباط بیشتر هم با مشتری میشود.
۵. از کلمات قدرتمند برای فروش بیشتر استفاده کنید.
یک سری کلمات و اصطلاحات وجود دارند که به صورت طبیعی باعث برانگیختن احساسات میشوند. با استفاده از این کلمات راحتتر میتوانید مشتری را به خرید ترغیب کنید. برخی از این کلمات: شگفت انگیز، چشمگیر، برجسته، باور، شجاعت، خوشحال، قهرمان، امید، روحیه، جادویی و …
از این صفات قدرتمند در توضیح محصول خود استفاده کنید. مثلاً به جای واژه باکیفیت از واژه خیره کننده استفاده کنید. استفاده از این کلمات، مشتری را قانع میکند که محصول شما هیجان انگیز، اثرگذار است و ارزش خرید را دارد.
۶. خواندن آن را آسانتر کنید.
مردم حافظه کوتاه مدتی دارند و تنها ۱۶ درصد مطالب یک صفحه وبسایت را میخوانند. پس توضیح محصول شما باید بتواند این میزان توجه اندک را به خود جلب کند. یکی از روشها برای انجام این کار، ساده کردن فرایند خواندن است. در اینصورت خریدار هم میتواند به آسانی اطلاعات مورد نظرش را پیدا کند. از پاراگرافهای کوتاه، جملات کوتاه، فضاهای خالی و اندازه فونتهای مختلف استفاده کنید. با اینکار احتمال کمتری وجود دارد مشتری خود را از دست بدهید.
۷. به فکر بهینه سازی موتورهای جستجو هم باشید
در هر توضیحی که برای محصول مینویسید باید بهینه سازی موتورهای جستجو را نیز مدنظر قرار دهید. بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) یکی از آسانترین راهها برای جذب مشتری جدید به صفحه شماست که اولین قدم برای قانع کردن مردم به خرید است. در واقع بسیاری از افراد فکر میکنند سئو سایت کلا در بک لینک خلاصه میشود. ولی واقعیت این است که هرچند بک لینک ها بعنوان یک فاکتور سئو هستند ولی سئو از صفحه توضیحات محصول شروع میشود.
بهینه سازی کلمات کلیدی به این خاطر مهم است که مردم با استفاده از همین کلمات به جستجوی میپردازند. با کمی تحقیق در مورد کلمات کلیدی میتوانید کلمات مرتبط با فروشگاه و محصول خود را بدست آورید. به کلمه کلیدی که در حین جستجو توسط گوگل برجسته شده دقت کنید. به این صورت میتوانید بفهمید که گوگل چه فکر میکند. اگر روی یکی از نتایج گوگل کلیک کنید متوجه میشوید که آنها چطور از کلمه کلیدی استفاده کردهاند. توصیه میشود که کلمه کلیدی در قسمت تیتر صفحه، متا دسکریپشن، آلت تگ تصاویر و توضیحات محصول قرار گیرد.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی میتوانید از سرویسهایی مثل: lsigraph استفاده کنید تا فهرستی از کلمات کلیدی ایجاد شود. این ابزار تمام سطح وب را میگردد تا صفحاتی که رتبه بالایی را دریافت کردهاند شناسایی کند. سپس فهرست کلمات کلیدی این صفحات را نشان میدهد. به این صورت متوجه میشوید که کدام کلمه در حال حاضر از عملکرد مناسبی برخوردار است. به این ترتیب از آن کلمات در توضیح محصول خود استفاده کنید. به عنوان مثال کلمه ارزان خیلی محبوب است و میتوانید از آن در تیتر محصول و توضیحات آن استفاده کنید.
آیا این کار باعث میشود تا در صفحه اول گوگل قرار بگیرید؟ نه لزوماً اما میتواند کمک کند تا محصول شما راحتتر پیدا شود.
۸. استفاده از تصاویر خوب
اگر بهترین توضیح محصول را هم داشته باشید باید تصاویر با کیفیت هم داشته باشید. چرا؟ چون ۶۳ درصد مشتریها فکر میکنند تصاویر محصول مهمتر از توضیحات آن است. بنابراین مهمترین جنبه توضیح محصول شما عموماً خود تصویر است. (البته این موضوع در حالتی که بیشتر محصولات شما فیزیکی است کاربرد دارد) تصاویر با کیفیت به مشتری تمام جزئیات درباره محصول را بازگو میکنند. همین طور مشتری میتواند تصور کند که محصول در زندگیاش چگونه خواهد بود. تصاویر باید به گونهای باشد که مشتری بتواند در دست گرفتن محصول را تصور کند.
نتیجه گیری:
این قوانین براساس تحقیقات روی مشتریان بدست آمدهاند و موثر بودن آنها در افزایش فروش ثابت شده است. مهمترین نتیجهای که میتوان گرفت این است که توضیح محصول شما نباید با فشار سعی در افزایش فروش داشته باشد، بلکه باید به اون نشان بدهید چرا محصول شما، زندگی او را بهتر میکند. اگر موفق به انجام این کار شدید فروشتان هم افزایش مییابد.
آموزش نوشتن صحیح توضیحات محصول
آموزش نوشتن صحیح توضیحات محصول
آموزش نوشتن صحیح توضیحات محصول
آموزش نوشتن صحیح توضیحات محصول
آموزش نوشتن صحیح توضیحات محصول