نحوه عکاسی محصول برای سایت فروشگاهی
از آنجا که که یک عکس میتواند به اندازه هزار کلمه، حرف برای گفتن داشته باشد، عکاسی حرفهای از محصول میتواند ارزشی به اندازه هزار بازدید از وبسایت داشته باشد. اگر چه اطلاعات دقیق و آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اما مطمئننا عکاسی از محصول میتواند برای موفقیت استراتژی تجارت الکترونیکی شما تاثیرگذار باشد.
آمارها نشان می دهند که هنوز ۴۹ درصد افراد با خرید برخی کالاها بهصورت فیزیکی در فروشگاه راحتتر هستند. جایی که در آن بتوانند محصول را ببینند، آن را لمس کنند و قبل از پرداخت هزینه ، از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند. راحت و آسان بودن خرید آنلاین برای همه مشتریان کافی نیست. سفارش بدون دردسر کالا تنها یکی از ابعاد فروش اینترنتی موفق است. برای جذب ۵۱ درصد از مردمی که خرید آنلاین را ترجیح میدهند ، باید عکاسی حرفهای ، دقیق و جذاب از محصولات انجام شود. اگر این کار را انجام ندهید ، مشتریان به پیشنهادهای شما اعتماد نخواهند کرد و ترجیح میدهند که در یک فروشگاه فیزیکی قدم بزنند و کالاها را به شخصه ببینند.
اما عکاسی از محصول ، به سادگی گرفتن دوربین به سمت محصول و عکس گرفتن نیست. حتی سادهترین محصولات نیز نیازمند تجهیزات درست، نورپردازی و فضای مناسب برای تولید عکسهای زیبا و با کیفیتی هستند که مشتریان را به صفحهی خرید می رساند.
نگران نباشید. لیست وسایلی که باید برای عکاسی حرفهای بخرید آنقدر طولانی نیست و حتی همین الان هم به بعضی از آنها دسترسی دارید. در این مطلب فهرستی از ابزار لازم برای شروع کار و یکسری راهنمایی های آسان ارائه کرده ایم. همچنین برای هر راهنمایی نیز یک مثال تصویری گذاشته شده که باعث می شود آن را راحت تر درک کنید.
میتوانید از دوربین موبایل خود برای عکاسی از محصول استفاده کنید
در این بخش ما قصد نداریم شما را متقاعد کنیم که یک گوشی با کیفیت دوربین ۵۰ مگا پیکسل و لنز گردان ۱۰۰ میلیمتری بخرید. اما اگر در حال حاضر یکی از این نوع گوشی ها دارید ، از آن استفاده کنید. در بسیاری از مواقع ، عکاسی از محصول با دوربین تلفن همراه هم قابل قبول است اما بعضی از گوشی های هوشمند قدیمی دارای کیفیت دوربین کمتر از ۴ مگا پیکسل هستند که باعث می شوند برخی از جزییات ظاهری مهم محصول توسط دوربین قابل ضبط نباشد.
گوشیهای هوشمند جدیدتر دارای کیفیت دوربین ۱۲ و ۱۳ مگا پیکسل هستند. این تلفن های همراه لنزهای متغیر با دما دارند که در شدت نور های مختلف تصویر را در بهترین حالت ممکن ضبط می کنند. در ادامه در مورد شدت نورهای مختلف بیشتر صحبت خواهیم کرد.
شاید باور نکنید که این تصویر محصولی است که با گوشی iPhone 4S گرفتهشده و از لامپهای کوچک زیر میز هم برای بهتر شدن آن استفاده شده است.
دوربین را ثابت نگه دارید
قبل از توضیح در مورد سهپایه ، باید صحبت را با یک قانون اساسی شروع کنیم : برای اینکه هنگام عکاسی از محصول با تلفن همراه لنز را ثابت نگه دارید، تلفن خود را به وسیله محکمی تکیه ندهید. احتمال زیادی وجود دارد که آن وسیله در طول عکاسی جا به جا شود و در ظاهر تصاویر شما تناقض ایجاد کند. اگر تلفن همراه خود را به وسیله محکمی مانند کتاب تکیه میدهید، فقط مطمئن شوید که در طول عکاسی این تنظیمات تغییر نخواهند کرد.
اگر خواهان تعداد کمی عکس از محصول برای وبسایت خود هستید ، مشکلی در نگه داشتن دوربین با دست وجود ندارد. اما همانطور که کسب و کارتان رشد میکند و نیاز شما به عکاسی حرفهای از محصول افزایش مییابد ، جهتگیری استاندارد محصول در هر عکس با نگه داشتن دوربین با دست سختتر خواهد شد.
برای اطمینان از تطابق در عکسهای محصولات ، به یک سهپایه احتیاج دارید. در این قسمت دو نوع از این سهپایهها را به شما معرفی خواهیم کرد. داشتن یکی از آنها هنگام عکاسی از محصول با تلفن همراه نیز میتواند مفید باشد.
سنتی (سمت چپ) / انعطافپذیر (سمت راست)
سهپایهی سمت چپ نوع سنتی است که اندازهی آن قابل تنظیم می باشد. سهپایهی سمت راست نیز نوع انعطافپذیر اما کوتاهتر است. پایههای آن قابلیت خم شدن دارند تا شما را به زاویهی دوربینی که مد نظرتان است برسانند. شاید در تصاویر خیلی مشخص نباشد اما ارتفاع نوع انعطافپذیر به زحمت به سی سانتیمتر میرسد و به مراتب از نوع سنتی آن کوتاهتر است. نوع سنتی میتواند به ارتفاعی بیشتر از ۱۵۰ سانتیمتر نیز برسد.
دستگیره موبایل
احتمالاً متوجه جای یک پیچ در بالای این سهپایه ها شده اید. این پیچ داخل دوربین میرود و وقتیکه با سهپایه عکاسی میکنید ، دوربین را برای شما نگه میدارد. قسمت زیرین همهی دوربینهای عکاسی حرفهای نیز دارای یک سوراخ پیچ می باشد که برای همین منظور استفاده می شود. با توجه به اینکه گوشیهای هوشمند این ویژگی را ندارند ، میتوانند از وسیلهی کمکی زیر استفاده کنند:
این وسیله دو طرف گوشی همراه را نگه میدارد. همچنین میتوانید آن را به هر نوع سهپایه ای که میخواهید متصل کنید و بعد از اتصال دوربین گوشی را در دو حالت دوربین جلو یا عقب قرار دهید. سپس انتخاب کنید که چه تعداد عکس لازم دارید و پایه را در مقابل محصول موردنظر خود تنظیم کنید. در نهایت سه عدد نوار روی زمین بگذارید که مشخص کند هرکدام از پایههای سهپایه کجا بودند تا در طول عکاسی از محصول به مشکل بر نخورید.
با فرمت RAW عکاسی کنید
در دوربین های حرفه ای قابلیتی وجود داره به نام عکاسی با فرمت RAW یا فرمت خام . یعنی چی ؟ اگر الان با گوشی خودتون عکاسی کنید و اطلاعات فنی عکس رو مشاهده کنید ، خواهید دید که جلوی عبارت format عکس نوشته : JPG یا jpeg (این دو عبارت باهم هیچ فرقی ندارن) . این JPG در واقع همون فرمت عکس شما هست که حتما باهاش آشنا هستید.
فرمت JPG یک خوبی و یک بدی داره : خوبی این فرمت اینه که حجم عکس رو بسیار کم میکنه و بدی اون این هست که کم شدن حجم عکس به قیمت قربانی شدن کیفیت اون تموم میشود .
دوربین های حرفه ای این قابلیت رو دارند که با فرمت خام (RAW) عکاسی کنن. این فرمت عینا اطلاعات سنسور دوربین رو روی فایل ذخیره میکنه و بر خلاف JPG عکس رو فشرده نمیکنه. همیشه توصیه میکنم اگر دوربین شما این قابلیت رو داره ؛ حتما با فرمت خام عکاسی کنید. خبر خوب اینکه گوشی های جدیدتر بازار هم قابلیت عکاسی با فرمت خام رو دارند.
اصلی ترین مزیت عکاسی با فرمت RAW
دلیل اینکه من همیشه توصیه میکنم با فرمت خام عکاسی کنید این هست که به دلیل ذخیره کردن تمام اطلاعات سنسور دوربین روی فایل ، دست ما برای ادیت عکس بسیار باز خواهد بود . یعنی تغییراتی که در فرمت خام روی نور و رنگ عکس ها میتوانیم اعمال کنیم ، بسیار بیشتر از تغییراتی هست که روی عکس با فرمت JPG اعمال میشه. پس اگر دوربین یا گوشی شما این قابلیت رو داره ، حتما با فرمت خام عکاسی کنید.
انتخاب نور طبیعی یا نور مصنوعی
هرگز تأثیر نورپردازی را در عکاسی از محصول دستکم نگیرید. به یاد داشته باشید که خریداران ترجیح میدهند که قبل از خرید ، کالا را از نزدیک ببینند و آن را از زاویه های مختلف بررسی کنند. اما با نورپردازی مناسب ، میتوانید تصمیم شان را عوض کنید و جزییات مهمی از محصول را نشان شان دهید که آن ها را به خرید ترغیب می کند.
ممکن است که تنظیم یک نورپردازی برای همهی محصولات کار ساز نباشد. مثلاً تنظیم نورپردازی ای که برای بعضی از محصولات مفید بوده ممکن است ظاهر بعضی دیگر از محصولات را خراب کند.
دو نوع منبع نور وجود دارد که میتوانید بهعنوان منابع نور اصلی خود انتخاب کنید:
نور طبیعی
نور طبیعی به نور خورشید اشاره دارد. این نور بهعنوان نور نرم هم شناخته میشود زیرا طیف نور خورشید بسیار بزرگتر و نرمتر از طیف نور مثلاً یک لامپ است که مستقیماً به سمت محصول گرفته شده است. نور طبیعی برای عکاسی از محصول مفید است اگر:
- محصول در فضای باز عکسبرداری شود و یا محصول ، مخصوص استفاده در فضای باز باشد.
- یک فرد حقیقی همراه با محصول در تصویر وجود داشته باشد که آن را پوشیده ، نگه داشته است و یا از آن استفاده میکند. (افراد حقیقی در نور طبیعی بهتر دیده میشوند )
- بیشتر هدفتان این است که محیط اطراف محصول در تصویر باشد و به دنبال نشان دادن ویژگی خاصی از محصول نیستید.
این یک عکس تبلیغاتی جذاب است که در فضای آزاد از محصول گرفته شده است. خورشید به خوبی از سمت چپ به کیفدستی میتابد و سایهی ملایمی از کیف روی پاهای فرد حملکننده میافتد تا محصول بهتر دیده شود.
نور مصنوعی
نور مصنوعی مثل نور شمع ، آتش و لامپ است. این مدل نور بهعنوان “ نور سخت ” نیز شناخته میشود زیرا سطح نوردهی کوچکتر اما متمرکزتری را تولید میکند. نور مصنوعی برای عکاسی از جزییات فیزیکی محصول مناسب تر است. این محصولات بیشتر احتیاج دارند که برجسته دیده شوند تا بتوانند مشتریان آنلاین را جذب کنند.
این نیز یک عکس تبلیغاتی جذاب است که در نور مصنوعی گرفته شده است. در این عکس بافت بند ساعت و طراحی قاب ساعت آن نقاط قوت اصلی برای فروش محصول می باشند.
بهعنوان یک قاعدهی کلی ، فقط باید یک نوع نور را برای عکاسی از محصول به کار ببرید. یا کاملاً از نور طبیعی و یا کاملاً از نور مصنوعی استفاده کنید. اضافه کردن نور طبیعی به تصویری که نور مصنوعی در آن وجود دارد، میتواند محصولی خیرهکننده را خیلی معمولی نشان دهد. اضافه کردن نور مصنوعی به تصویر دارای نور طبیعی نیز میتواند همین اثر را داشته باشد. نباید این اشتباه را در عکاسی از محصول مرتکب شوید.
کم و زیاد کردن نور برای تنظیم سایهها
چه از نور طبیعی استفاده می کنید و یا چه از نور مصنوعی ، باید سعی کنید سایههایی از محصول را که در جهت مخالف نور ایجاد میشوند کمتر کنید. سه راه برای این کار وجود دارد:
زیاد کردن نور
یک منبع نور کم نورتر در جهت مخالف منبع نور اصلی قرار دهید. این منبع “ نور اضافه ” نامیده میشود و بهعنوان یک خنثیکننده برای از بین بردن سایههای ایجاد شده توسط نور اصلی در پشت محصول بکار میرود. برای این کار ، نور اضافه را در جهت مخالف نور اصلی قرار دهید تا محصول بین این دو منبع نور قرار گیرد.
صفحه انعکاس نور فلش دوربین عکاسی
صفحه انعکاس دهنده نور یا صفحه پخش کننده نور ، صفحه کوچکی است که نور اصلی را روی محصول شما پخش و یا یکنواخت میکند تا از ایجاد سایه جلوگیری کند. این صفحه ها به لامپ فلش دوربینهای حرفهای متصل میشوند تا نور را از همانجا یکنواخت کنند. این صفحه باعث میشود نور بهجای مستقیم تابیدن ، به طور نرمتری روی محصول پخش شود. بنابراین در هنگام عکاسی از محصول ، سایههای بلند ایجاد شده در پشت آن را مشاهده نمیکنید. دو نوع از این صفحه ها را در شکلهای زیر مشاهده میکنید. یکی از آنها سفید است (سمت چپ) و دیگری روغنی (سمت راست) می باشد. هر دو صفحه میتوانند نور فلش را بهخوبی پخش کنند.
صفحه انعکاس نور جداگانه
اگر با استفاده از یک گوشی هوشمند عکاسی میکنید، نمیتوانید از صفحه انعکاس نور فلش استفاده کنید، چراکه هیچ فلشر فیزیکی ای نیست که صفحه به آن متصل شود. بهجای آن باید از یک صفحه انعکاس نور جداگانه در جهت مخالف تابش نور اصلی استفاده کنید. برای مبتدیان عکاسی از محصول ، این صفحه ها میتوانند جایگزین خوبی برای نور اضافه باشند. این صفحه میتواند نوری را که از فلش دوربین و یا لامپ به محصول میتابد، یکنواختتر کند.
در تصویر زیر یک صفحه انعکاس نور را مشاهده میکنید که در پشت اسب مینیاتوری قرار گرفته است.
مهم نیست که از چه منبع نوری استفاده میکنید، هدف شما برجسته نشان دادن ویژگیهای مهم محصول به همراه کاهش دادن سایه ها است. قطعا اگر عکاسی از محصول را بهدرستی انجام دهید، تفاوتهای زیادی خواهید دید:
برای تأکید بیشتر روی محصول از حالت پرتره استفاده کنید
تنها یک وضعیت مناسب برای قرار دادن محصول ، نور یا صفحه های انعکاس نور وجود ندارد. این موقعیتها میتواند بر اساس پسزمینه مورد نظر شما تغییر کنند. اما آسان ترین پسزمینه را برای خود انتخاب نکنید. پسزمینه نشان میدهد که شما دوست دارید که مشتریانتان چگونه محصولات شما را ببینند.
اول از همه در نظر بگیرید که دوست دارید در عکاسی از محصول پسزمینه سفید باشد و یا پویاتر و واقعیتر باشد. راه آسانی برای استفاده از هرکدام از این پسزمینهها وجود دارد.
پسزمینه سفید: سوییپ (sweep)
استفاده از دیوار سفید به عنوان پس زمینه اصلاً آسان نیست. حتی هوشمندترین گوشیها میتوانند روی دیوار سفید لکههایی نشان دهند که با چشم غیرمسلح متوجه آنها نشوید. برای عکاسی از محصول با یک پسزمینهی سفید بدون هیچ گوشه و لکهای ، از سوییپ استفاده کنید.
سوییپ یک کاغذ بزرگ انعطافپذیر است که پایین آن بهعنوان سطح زیر محصول عمل میکند و بعد از آن خم میشود و دیوار پشت محصول را تشکیل میدهد. در عکس گرفتهشده ، منحنی سوییپ نامرئی است. سوییپ باعث میشود به جزییات محصول تأکید بیشتری شود و امکان جلب توجه مشتری بیشتر شود. در این قسمت یک مقایسهی چشمی از دو تصویر که یکی با سوییپ و دیگری بدون آن گرفته شده میبینیم.
پسزمینهی دنیای واقعی: حالت پرتره
پسزمینههای پویا و واقعی، برای عکس گرفتن از محصولاتی است که در جایی استفاده خاصی دارند و یا توسط فرد خاصی طراحی شدند ، مثل تصویر همان کیفدستی که در قسمتهای قبل دیدید. این تصاویر خیلی جذاب هستند اما ایرادی که دارند این است که یک تصویر زمینه از دنیای واقعی بهراحتی میتواند تمرکز ما را از محصول اصلی دور کند. حتی می تواند باعث شود که مشخص نباشد که دقیقاً محصول مورد فروش شما کدام است.
با حالت پرتره ، به محصول خود عمق میدهید و بر روی آن تأکید میکنید. این تنظیمات بر روی اکثر دوربینهای حرفهای و حتی گوشیهای هوشمند جدید وجود دارند. این تنظیمات پس زمینه را محو میکند تا محصول بیشتر مشخص باشد ، اما روی خود محصول اثری ندارند.
این تصویر از یک خودکار و در حالت پرتره گرفته شده است. خودکار روی میز قرار گرفته و پشت آن تصویر یک کامپیوتر است اما هنوز برای بیننده واضح است که تمرکز اصلی عکس بر روی خودکار می باشد.
زوایای خود را بشناسید
سه زاویه وجود دارد که معمولاً برای عکسبرداری محصولات استفاده میشود :
- زاویه ۹۰ درجه: از بالا به پایین (زاویه دید پرنده) که برای وسایلی که ایستاده نیستند مناسب است. مثلا : کفش ، لباس ، جعبه ، لوازم آشپزخانه یا وسایل آشپزی.
- زاویه ۴۵ درجه: (زاویه ایستاده) که برای تاکید بر ابعاد مورد استفاده قرار میگیرد و برای بسیاری از محصولات از جمله : اسباببازی های کودکان ، وسایل الکترونیکی و محصولات دکوری منازل ایده آل است.
- زاویه صفر درجه: (همسطح میز) که برای عکس گرفتن از محصولاتی که ایستاده هستند ، مطلوب است. مثلا : بطری ، قوطی ، ظروف شیشهای ، محفظه و محصولات آرایشی و بهداشتی.
اشکال و رنگ های مختلف می توانند در زوایای مختلف قرار بگیرند. درصورت امکان از یک محصول عکسهای مختلفی را در زوایای مختلف تهیه کنید. این به مشتری اجازه میدهد تا آگاهی بیشتری نسبت به اندازه و ابعاد محصول داشته باشد. همچنین میتوانید علاوه بر عکس ، یک فیلم کوتاه هم به صفحه محصول اضافه کنید تا کالا را به صورت عملی به نمایش بگذارد.
با ترکیبات بازی کنید
ترکیب ، جایگذاری یا چیدمان عناصر به شکلی است که یکدیگر را تکمیل نمایند. اگر از چند عنصر با هم عکس میگیرید ، چندین بار جای آنها را تغییر دهید تا زمانیکه خوب با هم هماهنگ شوند. شاید دریابید که بهتر است از هر کدام جدا جدا عکس بگیرید یا بالعکس.
اگر درصدد فروش کالای کوچکی هستید که قابل ایستادن نیست ، از پایه استفاده کنید. مثلا یک جفت گوشواره را از قلاب جواهر آویزان کنید و یا پشت کتابها جعبه بگذارید تا سرپا بماند.
زیاد عکس بگیرید
آخرین توصیهی ما در زمینهی عکاسی از محصول ، این است که به یک عکس برای هر محصول قانع نشوید. درست همانطور که مشتریان دوست دارند کالا را بهصورت فیزیکی و از زوایای مختلف ببینند ، نگه دارند و حتی امتحان کنند ، وبسایت شما نیز باید عکسهای مختلفی از محصول داشته باشد تا این شرایط را شبیهسازی کند.
برای مثال ، اگر از یک لباس عکس میگیرید، ابتدا باید فقط از پارچه آن عکس بگیرید ، بعد از آن از لباس بر روی یک زمینهی سفید عکس بگیرید ، سپس از آن در تن مانکنی عکس بگیرید که رنگ آن متناسب با رنگ لباس باشد. در نهایت برای عکسهای بیشتر میتوانید از افراد حقیقی استفاده کنید و لباس را به تن آنها بپوشانید. در این صورت میتوانید از حالتها و زوایای مختلفی که یک انسان میتواند متصور باشد ، از محصول عکاسی کنید.
قرار نیست که حتما همهی این روشها را به صورت یکجا استفاده کنید. این راهنماییها را بهتدریج به کار ببرید تا فروشگاهتان بیشتر به چشم بیاید. همچنین رویکردهای دیگر خود را نیز بهبود دهید.
سایر نکات مهم برای عکاسی از کالا و محصولات
در ادامه، چند نکتهی مهم در مورد عکاسی از کالا و محصولات رو برای شما بیان میکنیم . شاید فاصلهی یک عکس خوب و حرفه ای با یک عکس نه چندان حرفه ای رعایت کردن یا نکردن همین نکات باشه :
برای عکاسی از محصولات از چه لنزی استفاده نکنیم؟
شاید تعجب کرده باشید . معمولا همه توصیه میکنند که از چه لنزی استفاده کنیم اما من دقیقا برعکس این کار رو کردم. یعنی میخوام به شما توصیه کنم از چه لنزی برای عکاسی استفاده نکنید.
لنز واید ممنوع!
برای عکاسی از کالا و محصولات ، بدترین کار استفاده کردن از لنز واید یا همون لنز عریض هست. به این دلیل که استفاده کردن از لنز های واید باعث ایجاد خطایی در عکس میشه به نام distortion . و این یعنی زاویه ها و ابعاد محصول در عکس ، مثل دنیای واقعی نیست. این یکی از خطاهای متداولی هست که لنزهای واید دارند و من اصلا استفاده کردن از این لنزها رو برای عکاسی از کالا توصیه نمیکنم.
خبر بد اینکه لنزهای گوشی واید است ، پس باید زوم کنید .
اگر با گوشی عکاسی از محصولات رو انجام میدهید ، باید این را بدانید که تحت هیچ شرایطی نباید گوشی را به محصول نزدیک کنید. به این دلیل که با خطای distortion مواجه خواهید شد و فرم و شکل محصولات ان چیزی نخواهد بود که در دنیای واقعی وجود داره .
راه جایگزین این است که بروید عقب تر و زوم کنید. درسته که کیفیت عکس کم میشه ، اما در عوض از شر خطای distortion یا راحت میشویم و فرم و شکل محصول بیشتر به شکل ان در دنیای واقعی شباهت خواهد داشت.
دیافراگم باز ممنوع!
در عکاسی Clean Cut استفاده کردن از دیافراگم های باز ممن