تحلیل و بررسی سیزدهمین نمایشگاه ملّی رسانه های دیجیتال

تحلیل و بررسی سیزدهمین نمایشگاه ملّی رسانه های دیجیتال

همانطور که می دانید امسال از تاریخ ۱۵ الی ۱۹ بهمن ماه نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شده زیفا هم به عنوان یکی از مجموعه های شرکت کننده با هدف برندینگ ، ارتباط گیری با همکاران و بازاریابی و فروش در نمایشگاه غرفه ای برپانموده که در ادامه تجربیات نگرش خودم را در مورد سیزدهمین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال که متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد است را مطرح خواهم نمود.

آقایان مسئول حال مشاغل حوزه IT خوب نیست.

این مسئله که مشاغل و کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات روزگار خوشی را سپری نمی کنند در این نمایشگاه نیز حسابی مشهود است. مشاغلی که در این وضعیت نابسامان اقتصادی باید از یک طرف با تحریم های حوزه IT دست و پنجه نرم کنند و سمت دیگر با فیلترینگ شدید پلتفرم های عمومی مواجه شوند. کسب و کارهایی که از یک سو باید درگیر نابسامانی اوضاع اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشوری که ماه ها بدون مدیر بوده و عملا پروانه کسب ها صادر نمی کرد باشند و از سمت دیگر تحت فشار مراجع قانونی بابت اخذ مجوز های لازم قرار گیرند.

این فشارهای عجیب و غریب که بخش بسیار زیادی از آن حاصل نامدیریتی و تصمیمات افراد فاقد صلاحیت و درک لازم از حوزه IT ایجاد شده است نهایتا کمر بسیاری از شرکت ها را شکسته و نمود آن در نمایشگاه به وضوح مشاهده می شود. غرفه های خالی ، سالن های خلوت و بدون رونق ، مراجعین و شرکت کنندگان خیلی کم عدم تبلیغات و همه باید زنگ خطر را کنار گوش مسئولین امر به صدا در آورد. نهایتا می توان گفت با یک نگاه کلی و مقایسه نمایشگاه امسال با سال های قبل می توان به وضوح اوضاع نامساعد این حوزه را درک کرد.

کیفیت پایین و ناهماهنگی در برگزاری نمایشگاه

۱- ثبت نام نمایشگاه از طریق سایت این مرکز  ctex.ir به صورت آنلاین انجام می شود ، که متاسفانه سایت دچار باگ بود و بخش آپلود مدارک آن به درستی کار نمی کرد که در این موضوع باعث می شد برای یک ثبت نام ساده بارها و بارها تماس تلفنی بگیریم که نهایتا بتوانیم در یک نمایشگاه مصلی ملی شرکت کرده و غرفه بگیریم.

۲ – تحویل غرفه ها دقیقا شب قبل از آغاز به کار نمایشگاه انجام شد خیلی عجیب بود که شب قبل آغاز به کار نمایشگاه هنوز در حال ساخت و ساز سازه ها و آماده شدن غرفه ها بودند که در این اتفاق تا پایان روز اول کاری نمایشگاه هم ادامه داشت مگر می شود نمایشگاهی آغاز به کار کند ، اما هنوز آماده سازی های انجام نشده باشد چه برسد به تحویل غرفه ها به غرفه داران. همین شد که خیلی از مجموعه ها بیخیال غرفه های خود شده و فضای نمایشگاه را ترک کردند.

۳ – خالی بودن غرفه ها و عدم استقبال لازم: اگر در سالن نمایشگاه چرخی بزنیم با غرفه های خالی از محتوای زیادی مواجه می شویم که تنها نام یک مجموعه یا شرکت سر درب آن خورده است. غرفه های که صاحبان آن با دیدن این ناهماهنگی ها و عدم استقبال مردم عطای آن ها را به لقائش بخشیده اند.

۴- عدم تبلیغات و فضاسازی رسانه ای مناسب: عجیب است که چنین رویداد مهمی که تحت عنوان رسانه های دیجیتال و توسط یک وزارت خانه برگزار می شود ، اینقدر در زمینه تبلیغات خنثی عمل کند. نه تبلیغات میدانی درستی را مشاهده کردیم ، نه تبلیغاتی را در شبکه های اجتماعی و … دیدیم ،‌نه شاهد حضور رادیو تلویزیون بودیم و نه اصحاب رسانه و خبرگزاری ها حضور فعالی داشتند. اگر همان بازدید وزیر ارشاد از نمایشگاه نبود حتی فکر نمی کنم خبرگزاری ها سری به نمایشگاه می زدند. آنطور که به یاد داریم نمایشگاه های مهم همیشه شاهد حضور تلویزیون و رادیو و اجرای ساعتی برنامه زنده از فضای نمایشگاه است. نمی دانم شاید رسانه های دیجیتال از درجه اهمیت برخوردار نبود که این چنین بی توجهی شده یا شاید طبق معمول ناهماهنگی های اداری باعث این گونه بی سر و صدا برگزار شدن یکی از رویدادهای مهم حوزه IT شد.

سخن آخر در بررسی نمایشگاه رسانه های دیجیتال

 باید به عنوان یک فعال در حوزه IT بگویم بالعکس خیلی از مسئولین که شاید می خواهند چهار تا عکس بگیرند و بگویند فلان نمایشگاه و رویداد را با موفقیت برگزار کردیم. مشاغل این حوزه به نمایشگاه ها امید دارند که شاید بتوانند وضعیت کاری خودشان را بهبود دهند. بهتر نیست کمی به فکر باشیم و با تصمیمات صحیح موجبات رونق مشاغلی را فراهم کنیم که همه می دانیم آینده کشور و تکنولوژی وابسته به آن است. در یک کلام باید بگویم که شرکت های بستر دیجیتال و حوزه IT روزهای بسیار بدی را سپری می کنند و خیلی از آن ها به تعطیلی کشیده شده اند که علت اصلی آن نه تحریم های دشمنان ، بلکه تصمیمات غیر کارشناسی و غلط شماست. تا دیر نشده کاری کنید و اقدامات موثر انجام دهید ، شاید بتوانید دردهای وارد شده به این حوزه را کمی التیام بخشید. امیدوارم در نمایشگاه های سال های آینده شاهد رونق و پیشرفت روز افزون IT در ایران باشم.

5/5 - (7 امتیاز)
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *