روش های تولید محتوای متنی

روش های تولید محتوای متنی

روش های تولید محتوای متنی

تولید محتوا یا Content Creation دغدغه‌ی تازه‌ای نیست. تقریباً از زمانی که صنعت چاپ به وجود آمد و ظرفیت تولید به تدریج بیشتر از محتوای در دسترس شد، تولید محتوا و پیدا کردن محتوای مناسب برای نشر به یک چالش جدی تبدیل شد. در این مطلب سعی داریم شما را با انواع روش های تولید محتوای متنی آشنا کنیم تا بتوانید محتوای با کیفیت و جذاب ایجاد کنید.

 

محتوای متنی چیست؟

منظور از محتوای متنی تمام اطلاعات، از جمله کلمات و عبارت­ها، جملات و پارگراف ­ها و … است. ما از طریق این اطلاعات معنی و منظور را به خواننده منتقل می­کنیم و به همین ترتیب ارتباط بین نویسنده و خواننده شکل می­ گیرد.

محتوای متنی از اهمیت بالایی برخوردار است، به این دلیل که اولا در متن به طور کامل جزئیات توضیح داده می ­شود و دوما از این نظر که بهینه­‌سازی  و استاندارد بودن مطالب محتوا شما در صورت آنلاین و دیجیتال بودن در گوگل بررسی می ­شود.

 

مهمترین نوع محتوای متنی چیست؟

مهمترین مساله در مورد محتوای متنی، تفاوت بین متن معمولی و محتوای متنی است. توجه کنید که این دو را اشتباه نگیرید. منظور از متن ، کلمات و نوشته ­هایی است که انسان می­تواند آن­ها را بخواند. در صورتی که محتوای متنی تفسیر و منظور نهایی و منظور گنجانده شده در عناصر متن است، که در نهایت به دست می­ آید. به همین ترتیب، لزوما تمام متن­ ها دارای محتوا نخواهند بود.

 

خصوصیات یک محتوای نوشتاری که باعث افزایش درآمد ‌می‌شود

این روزها یکی از روش‌های افزایش مشاغل و افزایش درآمد ، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید محتوا است. نوشتن محتوا ، فعالیتی رقابتی است ، اما کار چندان ساده‌ای نیست. طبق تحقیقات ، خواننده به طور متوسط ​​فقط 8 ثانیه را صرف خواندن یک مطلب می‌کند. بنابراین ناگفته مشخص است ، ایجاد محتوایی جذاب و با ارزش چقدر بااهمیت خواهد بود. محتوای نوشتاری یکی از انواع محتواهای ضروری است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

 

نکات مهم در مورد جذب بیشتر مخاطب به محتوای متنی چیست؟

  • نوشتن عنوان در تولید محتوای گیرا و جذاب

متسفانه یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد تازه در نوشتن محتوای خود می کنند ، عنوان محتوای خود را دست کم میگیرند یا یک عنوان کلی می نویسیند مانند ” روشهای افزایش بازدید وبسایت ” این عنوان علاوه براینکه تکراری می باشد مخاطبان کمتری به خود می گیرد. عنوان مهمترین بخش است زیرا در عنوان می توانید کلمات کلیدی و یا عبارتهای مهم را به طور هوشمندانه به کار ببرید و از همه مهمتر اینکه این عنوان محتوای شماست که کاربر را جذب می کند پس در نوشتن آن دقت بسیاری کنید.

 

  • از روش کلید و قفل برای پیدا کردن ایده عنوان مقاله استفاده کنید

در این روش قفل به حالتی گفته می‌شود که شما مطلبی در مورد نکوهش یا نفی یک چیزی نویسید و کلید زمانی است که در مورد مزایا یا نکات مثبت آن صحبت  می‌کنید. این روش یک روش جذاب برای پیدا کردن عنوان و شروع تولید محتوا است .

برای این اجرای این می‌توانید از چند راهکار استفاده کنید:

    • نوشتن در مورد موضوعی که اکثر مردم برداشت غلطی در مورد آن دارند
    • نوشتن در مورد مشکلی که مردم اغلب با آن مواجه هستند
    • بایدها و نبایدهای همیشگی

سایت‌های سلامتی و تناسب اندام مثل سایت چطور از این روش عنوان نویسی زیاد استفاده می‌کنند. مثلا عنوانی مثل «12 غذایی که برای مقابله با استرس نباید بخرید و 17 غذایی که باید بخورید» . در که در این مورد، کلید «17 غذایی که باید بخورید» و قفل «12 غذایی که نباید بخرید» است.و معمولا مخاطب ها هم علاقه زیادی به این موضوعات و عنوان ها دارند و نمی توانند جلوی خودشان را برای کلیک نکردن بگیرند . علاوه بر اینکه نوشتن این محتواها معمولا برای خود نویسنده و تولید کننده محتوا هم جذاب و هیجان برانگیز است و باعث می شود راحت تر شروع به نوشتن کند و صفحه را پر کند.

 

  • نوشتن محتوا را به کمک یکی از فرمول های تولید محتوا شروع کنید

یکی از راه های موفقیت در هر تخصص و کاری نیم نگاهی به کارهایی است که افراد موفق و تاثیر گذار در آن رشته و تخصص انجام داده اند . در مورد تولید محتوا و کپی رایتینگ هم یکی از روش های رسیدن به یک مقاله عالی و با کیفیت و تاثیر گذار روی مخاطب این است که به سایت های موفق یا محتواهایی وبلاگ نویس های مشهور سری بزنیم و ببینیم آنها از چه روش هایی برای محتوانویسی استفاده کرده اند .

مثلا هر زمان که فکر کردید برای نوشتن عنوان هیچ چیزی به ذهن تان نمی رسد و در کنار آن اگر از عنوان های « چگونه » زیاد استفاده کرده اید و کاملا برای سایت تان تکراری و خسته کننده شده است می توانید از این فرمول های عنوان نویسی پر کاربرد Copyblogger استفاده کنید:

 

فرمول های عنوان نویسی

1- چه کسی می خواهد ………………..

مثال :  چه کسی می خواهد در زندگی استرس کمتری داشته باشد و خوشحال تر باشد ؟!

2- رازهای ……………….

مثال : رازهای وبلاگ نویسی به روش حرفه ای ها

3- یک روش برای [ مخاطب خاص ] که کمک میکند تا به [ هدف ] برسد

مثال :  یک روش منحصر به فرد برای کمک به وبلاگ نویسان برای تولید محتوای حرفه ای

4- روشی که کمتر کسی آن را می شناسد

مثال : 5 روش کمتر شناخته شده برای بهبود سئو – یک روش کمتر شناخته شده برای کاهش وزن با نوشیدن آب

5- خلاص شدن از شر [ یک مشکل ] یک بار برای همیشه

مثال :  از عادت های بد در زندگی تان برای همیشه خلاص شوید – از شر لکه های عرق روی لباس برای همیشه خلاص شوید

6- یک راه سریع برای [ حل یک مشکل]

مثال : معرفی یک راه سریع برای نوشتن یک عنوان جذاب – یک راه سریع برای بک آپ گرفتن از هارد دیسک

7- با این روش شما می توانید[ کار خاص ] را فقط در [ زمان کوتاه ] انجام دهید

مثال : با این روش شما می توانید یک کیک خوشمزه را فقط در 1 دقیقه آماده کنید – با این روش شما می توانید همین حالا از کار فعلی تان استعفا بدهید و در 1 ماه یک کار پولساز راه بیاندازید

8- [ انجام کاری] مانند [ معروف ترین و معتبر ترین افراد شناخته شده در آن تخصص خاص ]

مثال : نوشتن یک متن تبلیغاتی مانند دیوید اوگلیوی – اسپانیایی را مانند یک دیپلمات صحبت کنید

9- یک ………… بسازید که می توانید به آن افتخار کنید

مثال : یک وبلاگ حرفه ای بسازید که بتوانید به آن افتخار کنید – یک بدن متناسب و فرم بسازید و به آن افتخار کنید

10- آن چیزی که همه باید در مورد ……………………. بدانند

مثال : چیزهایی که همه باید درباره روش تند خوانی بدانند – چیزهایی که همه تولید کنندگان محتوا باید در مورد افزایش نرخ تبدیل بدانند 

 

فرمول PAS

یکی دیگر از فرمول های معروف در تولید محتوا و کپی رایتینگ است که البته به عنوان فرمول فروش بیشتر شناخته می شود. به کمک این فرمول می توانید مخاطب بیشتری را به سمت محتوای خودتان جذب کنید . از این فرمول علاوه بر  تولید محتوای وبلاگ می توانید در تولید محتوای پست های شبکه اجتماعی و حتی ارزیابی محتواهای رقیبان هم استفاده کنید .

Problem : یک مشکل یا مساله ای که این روزها ممکن است مخاطب با آن درگیر باشد را مطرح کنید .

Agitate : مشکل مخاطب را به طرزی بیان کنید که مخاطب درد آن را بیشتر حس کند و واقعا به عمق مشکل پی ببرد .

Solution : حالا زمانی است که باید راه حل خودتان را به مخاطب ارائه بدهید و مانند یک سوپرمن وارد میدان شوید و مشکل او را حل کنید.

 

  • جمله اول

توجه نمایید جمله اول برای شروع محتوا بسیار مهم است و شما سه ثانیه فرصت دارید، تا در این جمله مخاطب را برای خواندن ادامه محتوا جذب کنید. و سعی کنید که کلمات جذاب و جالب و جدید استفاده کنید و خلاقیت داشته باشید.

 

  • نیاز کاربر در تولید محتوا را در نظر بگیرید

    مخاطب اصلی محتوای وبسایت شما، کاربرانتان می باشند پس باید محتوایی تولید کنید که نیاز های آنها، مسائل روزانه و تمامی ویژگی هایی که به دنبال هستند را مورد پوشش قرار دهد. کاربران، ساعت هایی زیادی را دراینترنت تلف می کنند تا بتوانند مطلب مورد نیاز خود را پیدا کنند، اگر شما بتواند نیازهای اصلی آنها را از طریق تولید محتوا مورد پوشش قرار دهید، میتوانید به یک منبع معتبر تبدیل شوید.

 

  • محتوای وبسایت های رقیب خود را چک کنید

    قبل از تولید محتوا ، مقالات وبسایتهای رقیب را بررسی کرده و سعی کنید که کاستی هایی که در تولید محتوا آنها وجود دارد را در بخش محتوای وبسایت خود رفع کنید اگر هم اصلا درحوزه کاری شما مقاله خوبی وجود ندارد، این کاملا به نفع شماست و لازم نیست که تلاش زیادی برای بالا آمدن وبسایت خود بکنید.

 

  • در متن خود مترکز باشید 

از این شاخه به آن شاخه نپرید و بر هدف اصلی محتوا فوکوس کنید و بر آن متمرکز شوید و در هنگام نوشتن مطالب را به پیام کلیدی و هدف اصلی گره بزنید.

 

  • دسته بندی و نظم در هدینگ ها

می دانید که کاربران دنیای وب تنبل هستند. آن ها متن ها را نمی خوانند تنها متن اسکن می کنند و دنبال سریع ترین جا برای رسیدن به جواب سوال هایشان هستند. این دسته بندی و نظم در هدینگ ها و تگ های H1 و H2 و … باعث می شود تا اولا متن شما کاملا دسته بندی شود و کاربران بدانند جواب سوالشان دقیقا در کدام قسمت است. ثانیا به متن شما یک نظم خام می دهد. هیچ کس دوست ندارد برای پیدا کردن جواب سوالش یک کتاب را بخواند یا چند دقیقه تمام یک متن را بخواند تا جواب سوالش را پیدا کند. پس باید متن ها و صفحات را به دقت دسته بندی کنید و با استفاده از هدینگ ها به آن نظم ببخشید. در ضمن هدینگ ها مستقیما در سئو هم تاثیر دارند.

 

  • سایز فونت

هیچ کس فونت کوچک و ریز را دوست ندارد. فونت کوچک باعث می شود تا کاربر بخش های مهم متن را از دست بدهد. ممکن است شما در برخی قسمت ها مطالب مهمی ذکر کرده باشید اما چون سایز فونت کوچک است کاربر بدون توجه به این قسمت ها آن ها را رد کند. این هم به ضرر شماست و هم به ضرر کاربران. باید فونت وبسایت تان را در اندازه ای تنظیم کنید که هر کسی بتواند به راحتی آن را بخواند. نیازی به جلو آوردن گوشی به نزدیکی چشم و یا قوز کردن برای خواندن مطالب از پشت کامپیوتر نباشد.

اندازه زوم مرورگر وب تان را روی 100 درصد قرار دهید تا بتوانید سایر متن تان را را متناسب با سایز صفحه مرورگر گوشی و مرورگر کامپیوتر تنظیم کنید. تقریبا همه سایت ها در تنظیمات قالب امکان افزایش و یا کاهش اندازه فونت را دارند. یا از دولوپرتان بخواهید تا سایز موردنیاز شما را تنظیم کند. دقت کنید که اندازه فونت زیاد هم بزرگ نباشد. از چند نفر در مورد سایز فونت سایت تان بپرسید و نظرشان را در مورد آن بخواهید. چون نمی توان دقیقا یک اندازه ی استاندارد تعیین کرد. اما اگر متن تان خوب خوانده می شود و روی صفحات گوشی خوب دیده می شود مناسب است.

 

  • تاکید روی المان های مهم محتوا

این مورد در صفحات فروش و یا لندینگ پیج ها بسیار ضروری و مهم است. قواعد طراحی به شما این امکان را می دهد که ویژگی های مهم محصول یا سرویس تان را زودتر به چشم مخاطب برسانید تا او را قانع کنید صفحه را ترک نکند.

مثلا می توانید رنگ برخی قسمت های متن که مهم هستند را تغییر دهید. یا برخی قسمت های متن را بولد کنید. یا از ایموجی ها و شکلک ها در محتوای تان استفاده کنید تا مخاطب را با صفحه درگیر کنید. اگر نقشه حرارتی صفحات تان را استخراج کنید خیلی راحت پی می برید که در کدام قسمت ها باید از دکمه های خرید و یا لینک های مهم تان استفاده کنید.

 

  • در چند مقاله متفاوت به بررسی موضوع بپردازید

    گاهی بعضی از موضوعات هستند که چند جنبه برای توضیح دارند اما با یک موضوع یکسان. برای مثال همین مقاله که برای شما نوشتیم. روش های تولید محتوا فراوانی با جنبه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید در هر مقاله ، روش ها و ایده های مختلف را توضیح دهید. البته این نکته را در نظر بگیرید که ایده های شما باید دارای جنبه های مختلفی باشند نه اینکه دنباله هم باشند.

 

  • متن خود را بهینه کنید

اگر در حال نوشتن محتوا به شکل دیجیتال هستید حتما آن را بهینه سازی نمایید. یعنی از پاراگراف­ها و جملات کوتاه استفاده نمایید. و نحوه نگارش مطالب را بر حسب استاندارد­های سئو بهینه نمایید.

 

  • جذاب باشید

این به معنای بریدن کرک‌ها است. محتوایی ایجاد کنید که واضح و مختصر باشد. مخاطبان بیشترین میزان اطلاعات را به ساده‌ترین و قابل‌هضم‌ترین روش ممکن می‌خواهند.

 

  • از ساختار واضح استفاده کنید

مطالب خود را در پاراگراف‌های کوتاه قالب‌بندی کنید. ضمن استفاده از نکات کلیدی مانند لیست‌های شماره‌دار و زیرنویس‌های متعدد، خوانندگان را تشویق می‌کنید مقاله را به طور کامل بخوانند. مطالعات نشان می‌دهد، اگر از الگوهای چهارچوب‌دار مناسب استفاده شود، مخاطبان از مطالب شما بیشتر لذت می‌برند.

 

  • از محتوای ساده استفاده کنید

 مخاطبان شما نه تنها خواندن محتوای آسان را ترجیح می‌دهد، بلکه گوگل نیز از آن استفاده می‌کند. اگر محتوای شما عجیب به نظر برسد، مخاطب هنگام خواندن با مشکل مواجه خواهد شد و می‌تواند در رتبه‌بندی صفحه شما درGoogle نیز تأثیر بگذارد.

 

  • محتوای با کیفیت ایجاد کنید

با تولید محتوای باکیفیت، برای خوانندگان‌تان ارزش قائل خواهید شد، مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کنید و بینش‌های جدیدی به آن‌ها می‌دهید و به این ترتیب، مسیر پیشرفت پیش رویتان گشوده می‌شود. خلق محتوای با کیفیت به معنای کپی کردن مطالب از سایر