انواع طراحی گرافیکی وب سایت

انواع طراحی گرافیکی وب سایت

انواع طراحی گرافیکی وب سایت

هر یک از افراد ، در رابطه با طراحی گرافیکی وب سایت ، تصورهای مختلف و متفاوتی دارند. برخی از افراد تصور می‌کنند طراحی گرافیکی ، در واقع همان طراحی وب ، اپلیکیشن و طراحی بروشور و کارت ویزیت است. برخی دیگر از افراد ، طراحی زیبایی شناختی و هویت بصری را در دسته‌ی طراحی گرافیکی قرار می.دهند. در مقالات قبل با مفهوم و تعاریف طراحی گرافیک وب سایت آشنا شدید. طراحی گرافیک دارای مدل‌ها و انواع مختلفی است. در این مقاله قصد داریم انواع طراحی گرافیکی وب سایت را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم قصد دارید به یک طراح گرافیک حرفه‌ای تبدیل شوید ؛ خواندن این مقاله می‌تواند در جهت افزایش مهارت و ایده‌های شما ، کمک شایانی کند. در ادامه با ۸ مورد از انواع طراحی گرافیک آشنا می‌شوید.

 

 

۱) طراحی گرافیک هویت بصری

طراحی هویت بصری ، یکی از متداولترین انواع طراحی است. هر برندی به عنوان واسطه بین سازمان یا کسب و کار با مخاطبان و طرفدارانش عمل می‌کند. هر کسب و کاری ، روایت‌های متفاوتی برای تعریف کردن دارد. برای روایت این داستان‌ها ، هویت بصری طراحی می‌شود. بنابراین هویت بصری به عنوان چهره و ظاهر برند شما عمل می‌کند و هویت آن برند را تشکیل می‌دهد. تعامل از طریق طراحی ، تصویر ، شکل ، رنگ ، طراحی ، لوگو و تایپوگرافی اتفاق می‌افتد و هویت یک برند را ترسیم می‌کند. طراحان هویت بصری ، برای خلق کردن عناصر مختلف ، نیازمند دانش کلی از انواع مختلف طراحی گرافیک خصوصا طراحی بازاریابی و تبلیغات هستند که در ادامه با آن آشنا می‌شوید.

 

۲) طراحی گرافیکی بازاریابی و تبلیغات

برخی از افراد طراحی گرافیکی را در حوزه طراحی بازاریابی و تبلیغات تصور می‌کنند. لازم است بدانید که برنامه‌های بازاریابی درست ، نقطه‌ی اشتراک تمامی شرکت‌های موفق هستند. طراحان بازاریابی برای آن که موفق به فروش محصول و یک تبلیغ موفق شوند ؛ نیازمند ماه‌ها ایده پردازی ، مهارت حل مسئله و مدیریت زمان هستند. طراحی بازاریابی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود :

۱) دسته اول تبلیغات چاپی هستند که می توان به عنوان مثال پوستر ، آگهی ، کاتالوگ و … را نام برد.

۲) دسته دوم تبلیغات دیجیتالی هستند که امروزه رواج و بازده بیشتری دارند و از آن‌ها می‌توان به تبلیغات ویدیویی ، پست‌های تبلیغاتی و تبلیغات در تلویزیون اشاره کرد.

بنابراین بازاریابی درست ، نیازمند شناخت دقیق نیازها ، خواسته ها و خدمات و درخواست‌های مد نظر مخاطبان می‌باشد. طراحان گرافیکی بازاریابی و تبلیغات باید از مهارت ارتباطی بالایی برخوردار باشند و همچنین آشنایی و شناخت نکات مربوط به بازاریابی می‌تواند آن‌ها را در این مسیر یاری کند.

 

 

۳) طراحی گرافیکی رابط کاربری

در مقالات قبل با مفهوم UX و UI آشنا شدید. UI به معنای طراحی رابط کاربری می‌باشد و نحوه ارتباط کاربر با دستگاه را مشخص می‌کند. در حقیقت UI ، شامل همه‌ی مواردی که کاربر با آن تعامل دارد ؛ می‌باشد. این موارد شامل صفحه نمایش ، صفحه کلید ، نشانگر ماوس و مواردی از این قبیل است. تمرکز طراحی رابط کاربری ، بیشتر روی تجربه‌ی بصری کاربر و طراحی عناصر گرافیکی مانند منوها ، دکمه ها و … می‌باشد. تخصص طراحان رابط کاربری ، بیشتر در زمینه‌ی طراحی برنامه‌های تلفن همراه ، وب ، دسکتاپ و بازی است.

طراحان رابط کاربری ، میان ابعاد زیبایی شناختی و کاربردهای فنی و ابزارها تعامل و ارتباط برقرار می‌کنند. این طراحان با توسعه دهندگان رابط کاربری ، که طراحی کدهای اجرایی را بر عهده دارند ؛ همکاری نزدیکی دارند. این طراحان ، باید علاوه بر کسب مهارت و دانش درباره طراحی UX و UI ، دانش کافی در زبان های برنامه نویسی مثل CSS ، HTML و JavaScript را داشته باشد.

 

۴) طراحی گرافیک در حوزه انتشارات

با پیشرفت فناوری ، کتاب‌های الکترونیکی جایگزین کتاب.ها و روزنامه‌های چاپ شدند. نشریات در گذشته به عنوان رسانه.های چاپی ، به تعامل و ارتباط با کاربر می‌پرداختند و بنابراین طراحی در حوزه انتشارات یک طراحی کلاسیک محسوب می‌شود. محصولات حاصل این طراحی ، در بازه‌ی زمانی طولانی‌تری می‌توانند با مخاطب تعامل برقرار کنند.

از محصولات این حوزه می.توان به کتاب‌ها ، مجلات روزنامه‌ها ، بروشور و طراحی کاتالوگ اشاره کرد. طراحان گرافیک این حوزه با ویراستاران و ناشران خبره سر و کار دارند و در زمینه صفحه آرایی ، تایپوگرافی و ترکیب عناصر بصری و تصویری با متن همکاری می‌کنند.

طراحان این حوزه باید مهارت‌های لازم در زمینه چیدمان و ترکیب بندی درست عناصر ، ترکیب بندی رنگ و استفاده از آن در رسانه‌های چاپی را داشته باشند.

 

 

۵) طراحی گرافیک بسته بندی

طراحی بسته بندی ، به صورت دوگانه ، نقش محافظت از محصول و برقراری ارتباط بین شرکت و مصرف کننده را ایفا می‌کند. همانطور که می‌دانید اکثر محصولات ، به منظور توزیع و فروش ، نیازمند نوعی بسته بندی هستند. طراحی بسته بندی ، به یک ابزار ارزشمند در بازاریابی تبدیل شده است. به بیان بهتر ، هر جعبه ، بسته ، کیف و قوطی می‌تواند نشانگر یک فرصت برای دیده شدن برند شما باشد.

اکثر برندهای موفق ، از این روش برای شرح و روایت برندشان به مخاطب استفاده می‌کنند. طراحان بسته بندی ، نیازمند ایده پردازی خلاقانه جهت دریافت ماکت بسته می‌باشند.

طراحان این حوزه باید یک طرح و بسته بندی خلاقانه و نو ارائه دهند. به بیان دیگر طراحان بسته بندی انواع تخصص‌ها را به طور همزمان دارند. این تخصص‌ها ، شامل طراحی برچسب و لیبل و در نهایت بسته بندی‌های بزرگ و خلاقانه است. طراحان این حوزه با داشتن مهارت‌ها و خلق معنا ، می‌توانند در رشته‌هایی چون عکاسی و خلق هویت بصری نیز فعالیت کند.

 

۶) طراحی موشن گرافیک

طراحی موشن گرافیک یا طراحی گرافیک متحرک ، امروزه بسیار رواج یافته است این طراحی با پیشرفت فناوری توانسته است محبوبیت چشمگیری در رسانه‌ها و محتواهای ویدیویی به دست آورد. در واقع طراحی موشن گرافیک یک تخصص جدید در حوزه طراحی است. این طراحی شامل انیمیشن ، صدا ، متن‌های متحرک ، هنرهای تجسمی و سایر افکت‌های مورد استفاده در رسانه‌های آنلاین ، تلویزیون و ویدیو می‌باشند.

طراحان موشن گرافیک ، با طراحی استوری بردها ، کارشان آغاز شد و امروزه با پیشرفت فناوری با کمک انیمیشن و هنرهای تجسمی می‌توانند جانی تازه به صنعت طراحی نوین خود بدهند. طراحان این حوزه نیازمند دانش بازاریابی ، رمزگردانی و مدل سازی سه بعدی هستند.

 

 

۷) طراحی گرافیک محیطی

این طراحی یکی از انواع طراحی گرافیک است که در محیط‌های مختلف مثل وسایل نقلیه عمومی ، مکان‌های عمومی مثل پارک یا فضای داخلی فروشگاه‌ها جذابیت بصری ایجاد می‌کنند و سبب می‌شود که آن مکان در ذهن مخاطب ثبت و ماندگار شود. طراحی گرافیک محیطی چند طراحی مختلف از قبیل طراحی معماری ، طراحی داخلی و طراحی صنعتی را شامل می‌شود و ترکیبی از آن‌ها می باشد. مسیریابی ، نوع خاصی از این طراحی می‌باشد که با استفاده از علائم، به افراد در مکان یابی مقصد مورد نظرشان کمک می‌کند. این علائم شامل نشانه‌های راهبردی ، علائم تجاری و نشانه های بصری است.

وظیفه‌ی طراحان گرافیک محیطی ، برقراری تعامل و ارتباط بین مخاطب با یک محیط می‌باشد. به سبب دانش.های مورد نیاز این حوزه ، طراحان گرافیک محیطی معمولا در رابطه با معماری و طراحی داخلی تجربیات و دانشی را کسب کردند.

 

۸) طراحی گرافیک هنری و تصویرگری

با توجه به این که گرافیک هنری و تصویرگری را نمی‌توان زیرمجموعه‌ای از گرافیک دانست ؛ به دلیل استفاده‌های تجاری و بازاریابی که در زمینه طراحی گرافیک از آن شده است ؛ این طراحی به یک شاخه‌ی اصلی این حوزه تبدیل شده است. البته تفاوت‌هایی هم میانه طراح هنر و گرافیک وجود دارد. طراحان هنر برای برقراری ارتباط با مخاطب ، ترکیب‌های هنری را ایجاد و تولید می‌کنند. در حالی که گرافیست‌ها و تصویرسازان ، آثار هنری اصیل را تولید می‌کنند. هنرهای تجسمی ، طراحی دکوراسیون و تصاویر داستانی مثال‌هایی از این طراحی می‌باشند.

طراحان این حوزه اکثرا در هنرهای Fine Art ، انیمیشن و معماری تخصص دارند. به علت مهارت‌ها و برنامه‌های مورد استفاده ، این طرح‌ها سبب می‌شود که در حوزه‌ی خلق هویت برند و حوزه‌های دیگر فعالیت داشته باشند. طراحان گرافیست با نویسندگان ، ویراستاران ، مدیران بازاریابان و مدیران هنری در تمامی حوزه‌های طراحی همکاری دارند.

 

سخن پایانی

طراحی گرافیک همانند یک اقیانوس پر عمق می‌باشد که مسیری رو به بالا و رو به رشد دارد. امروزه تقاضا برای طراحان متخصص و حرفه‌ای رو به افزایش است و بازار کاری بسیار خوبی برای آنان به وجود آمده است. اگر شما به دنبال شخصی مناسب برای انجام فعالیت طراحی هستید ؛ شناخت حوزه‌های مختلف انواع طراحی گرافیکی وب سایت می‌تواند به شما در انتخاب درست کمک شایانی کند.

به زیفا امتیاز دهید
نگین رنجبر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *