انواع طراحی گرافیکی وب سایت
هر یک از افراد ، در رابطه با طراحی گرافیکی وب سایت ، تصورهای مختلف و متفاوتی دارند. برخی از افراد تصور میکنند طراحی گرافیکی ، در واقع همان طراحی وب ، اپلیکیشن و طراحی بروشور و کارت ویزیت است. برخی دیگر از افراد ، طراحی زیبایی شناختی و هویت بصری را در دستهی طراحی گرافیکی قرار می.دهند. در مقالات قبل با مفهوم و تعاریف طراحی گرافیک وب سایت آشنا شدید. طراحی گرافیک دارای مدلها و انواع مختلفی است. در این مقاله قصد داریم انواع طراحی گرافیکی وب سایت را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم قصد دارید به یک طراح گرافیک حرفهای تبدیل شوید ؛ خواندن این مقاله میتواند در جهت افزایش مهارت و ایدههای شما ، کمک شایانی کند. در ادامه با ۸ مورد از انواع طراحی گرافیک آشنا میشوید.
۱) طراحی گرافیک هویت بصری
طراحی هویت بصری ، یکی از متداولترین انواع طراحی است. هر برندی به عنوان واسطه بین سازمان یا کسب و کار با مخاطبان و طرفدارانش عمل میکند. هر کسب و کاری ، روایتهای متفاوتی برای تعریف کردن دارد. برای روایت این داستانها ، هویت بصری طراحی میشود. بنابراین هویت بصری به عنوان چهره و ظاهر برند شما عمل میکند و هویت آن برند را تشکیل میدهد. تعامل از طریق طراحی ، تصویر ، شکل ، رنگ ، طراحی ، لوگو و تایپوگرافی اتفاق میافتد و هویت یک برند را ترسیم میکند. طراحان هویت بصری ، برای خلق کردن عناصر مختلف ، نیازمند دانش کلی از انواع مختلف طراحی گرافیک خصوصا طراحی بازاریابی و تبلیغات هستند که در ادامه با آن آشنا میشوید.
۲) طراحی گرافیکی بازاریابی و تبلیغات
برخی از افراد طراحی گرافیکی را در حوزه طراحی بازاریابی و تبلیغات تصور میکنند. لازم است بدانید که برنامههای بازاریابی درست ، نقطهی اشتراک تمامی شرکتهای موفق هستند. طراحان بازاریابی برای آن که موفق به فروش محصول و یک تبلیغ موفق شوند ؛ نیازمند ماهها ایده پردازی ، مهارت حل مسئله و مدیریت زمان هستند. طراحی بازاریابی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود :
۱) دسته اول تبلیغات چاپی هستند که می توان به عنوان مثال پوستر ، آگهی ، کاتالوگ و … را نام برد.
۲) دسته دوم تبلیغات دیجیتالی هستند که امروزه رواج و بازده بیشتری دارند و از آنها میتوان به تبلیغات ویدیویی ، پستهای تبلیغاتی و تبلیغات در تلویزیون اشاره کرد.
بنابراین بازاریابی درست ، نیازمند شناخت دقیق نیازها ، خواسته ها و خدمات و درخواستهای مد نظر مخاطبان میباشد. طراحان گرافیکی بازاریابی و تبلیغات باید از مهارت ارتباطی بالایی برخوردار باشند و همچنین آشنایی و شناخت نکات مربوط به بازاریابی میتواند آنها را در این مسیر یاری کند.
۳) طراحی گرافیکی رابط کاربری
در مقالات قبل با مفهوم UX و UI آشنا شدید. UI به معنای طراحی رابط کاربری میباشد و نحوه ارتباط کاربر با دستگاه را مشخص میکند. در حقیقت UI ، شامل همهی مواردی که کاربر با آن تعامل دارد ؛ میباشد. این موارد شامل صفحه نمایش ، صفحه کلید ، نشانگر ماوس و مواردی از این قبیل است. تمرکز طراحی رابط کاربری ، بیشتر روی تجربهی بصری کاربر و طراحی عناصر گرافیکی مانند منوها ، دکمه ها و … میباشد. تخصص طراحان رابط کاربری ، بیشتر در زمینهی طراحی برنامههای تلفن همراه ، وب ، دسکتاپ و بازی است.
طراحان رابط کاربری ، میان ابعاد زیبایی شناختی و کاربردهای فنی و ابزارها تعامل و ارتباط برقرار میکنند. این طراحان با توسعه دهندگان رابط کاربری ، که طراحی کدهای اجرایی را بر عهده دارند ؛ همکاری نزدیکی دارند. این طراحان ، باید علاوه بر کسب مهارت و دانش درباره طراحی UX و UI ، دانش کافی در زبان های برنامه نویسی مثل CSS ، HTML و JavaScript را داشته باشد.
۴) طراحی گرافیک در حوزه انتشارات
با پیشرفت فناوری ، کتابهای الکترونیکی جایگزین کتاب.ها و روزنامههای چاپ شدند. نشریات در گذشته به عنوان رسانه.های چاپی ، به تعامل و ارتباط با کاربر میپرداختند و بنابراین طراحی در حوزه انتشارات یک طراحی کلاسیک محسوب میشود. محصولات حاصل این طراحی ، در بازهی زمانی طولانیتری میتوانند با مخاطب تعامل برقرار کنند.
از محصولات این حوزه می.توان به کتابها ، مجلات روزنامهها ، بروشور و طراحی کاتالوگ اشاره کرد. طراحان گرافیک این حوزه با ویراستاران و ناشران خبره سر و کار دارند و در زمینه صفحه آرایی ، تایپوگرافی و ترکیب عناصر بصری و تصویری با متن همکاری میکنند.
طراحان این حوزه باید مهارتهای لازم در زمینه چیدمان و ترکیب بندی درست عناصر ، ترکیب بندی رنگ و استفاده از آن در رسانههای چاپی را داشته باشند.
۵) طراحی گرافیک بسته بندی
طراحی بسته بندی ، به صورت دوگانه ، نقش محافظت از محصول و برقراری ارتباط بین شرکت و مصرف کننده را ایفا میکند. همانطور که میدانید اکثر محصولات ، به منظور توزیع و فروش ، نیازمند نوعی بسته بندی هستند. طراحی بسته بندی ، به یک ابزار ارزشمند در بازاریابی تبدیل شده است. به بیان بهتر ، هر جعبه ، بسته ، کیف و قوطی میتواند نشانگر یک فرصت برای دیده شدن برند شما باشد.
اکثر برندهای موفق ، از این روش برای شرح و روایت برندشان به مخاطب استفاده میکنند. طراحان بسته بندی ، نیازمند ایده پردازی خلاقانه جهت دریافت ماکت بسته میباشند.
طراحان این حوزه باید یک طرح و بسته بندی خلاقانه و نو ارائه دهند. به بیان دیگر طراحان بسته بندی انواع تخصصها را به طور همزمان دارند. این تخصصها ، شامل طراحی برچسب و لیبل و در نهایت بسته بندیهای بزرگ و خلاقانه است. طراحان این حوزه با داشتن مهارتها و خلق معنا ، میتوانند در رشتههایی چون عکاسی و خلق هویت بصری نیز فعالیت کند.
۶) طراحی موشن گرافیک
طراحی موشن گرافیک یا طراحی گرافیک متحرک ، امروزه بسیار رواج یافته است این طراحی با پیشرفت فناوری توانسته است محبوبیت چشمگیری در رسانهها و محتواهای ویدیویی به دست آورد. در واقع طراحی موشن گرافیک یک تخصص جدید در حوزه طراحی است. این طراحی شامل انیمیشن ، صدا ، متنهای متحرک ، هنرهای تجسمی و سایر افکتهای مورد استفاده در رسانههای آنلاین ، تلویزیون و ویدیو میباشند.
طراحان موشن گرافیک ، با طراحی استوری بردها ، کارشان آغاز شد و امروزه با پیشرفت فناوری با کمک انیمیشن و هنرهای تجسمی میتوانند جانی تازه به صنعت طراحی نوین خود بدهند. طراحان این حوزه نیازمند دانش بازاریابی ، رمزگردانی و مدل سازی سه بعدی هستند.
۷) طراحی گرافیک محیطی
این طراحی یکی از انواع طراحی گرافیک است که در محیطهای مختلف مثل وسایل نقلیه عمومی ، مکانهای عمومی مثل پارک یا فضای داخلی فروشگاهها جذابیت بصری ایجاد میکنند و سبب میشود که آن مکان در ذهن مخاطب ثبت و ماندگار شود. طراحی گرافیک محیطی چند طراحی مختلف از قبیل طراحی معماری ، طراحی داخلی و طراحی صنعتی را شامل میشود و ترکیبی از آنها می باشد. مسیریابی ، نوع خاصی از این طراحی میباشد که با استفاده از علائم، به افراد در مکان یابی مقصد مورد نظرشان کمک میکند. این علائم شامل نشانههای راهبردی ، علائم تجاری و نشانه های بصری است.
وظیفهی طراحان گرافیک محیطی ، برقراری تعامل و ارتباط بین مخاطب با یک محیط میباشد. به سبب دانش.های مورد نیاز این حوزه ، طراحان گرافیک محیطی معمولا در رابطه با معماری و طراحی داخلی تجربیات و دانشی را کسب کردند.
۸) طراحی گرافیک هنری و تصویرگری
با توجه به این که گرافیک هنری و تصویرگری را نمیتوان زیرمجموعهای از گرافیک دانست ؛ به دلیل استفادههای تجاری و بازاریابی که در زمینه طراحی گرافیک از آن شده است ؛ این طراحی به یک شاخهی اصلی این حوزه تبدیل شده است. البته تفاوتهایی هم میانه طراح هنر و گرافیک وجود دارد. طراحان هنر برای برقراری ارتباط با مخاطب ، ترکیبهای هنری را ایجاد و تولید میکنند. در حالی که گرافیستها و تصویرسازان ، آثار هنری اصیل را تولید میکنند. هنرهای تجسمی ، طراحی دکوراسیون و تصاویر داستانی مثالهایی از این طراحی میباشند.
طراحان این حوزه اکثرا در هنرهای Fine Art ، انیمیشن و معماری تخصص دارند. به علت مهارتها و برنامههای مورد استفاده ، این طرحها سبب میشود که در حوزهی خلق هویت برند و حوزههای دیگر فعالیت داشته باشند. طراحان گرافیست با نویسندگان ، ویراستاران ، مدیران بازاریابان و مدیران هنری در تمامی حوزههای طراحی همکاری دارند.
سخن پایانی
طراحی گرافیک همانند یک اقیانوس پر عمق میباشد که مسیری رو به بالا و رو به رشد دارد. امروزه تقاضا برای طراحان متخصص و حرفهای رو به افزایش است و بازار کاری بسیار خوبی برای آنان به وجود آمده است. اگر شما به دنبال شخصی مناسب برای انجام فعالیت طراحی هستید ؛ شناخت حوزههای مختلف انواع طراحی گرافیکی وب سایت میتواند به شما در انتخاب درست کمک شایانی کند.