همانطور که می دانید شناخت الگوریتم های موتور جستجوی گوگل و یادگیری نحوه تعامل با آن ها یکی از مهم ترین مسائل در حوزه یادگیری علم سئو است؛ یادگیری نحوه تعامل با الگوریتم های متنوع گوگل می تواند باعث محبوبیت سایت شما از نظر این موتور جستجو شود و رتبه وبسایت شما را در کلمات کلیدی مورد نظرتان ارتقای چشمگیری بخشد. در مقالات قبلی با تعدادی از الگوریتم های گوگل به طور کامل آشنا شدیم که در صورت تمایل می توانید از این لینک مشاهده نمایید. در این مقاله با معرفی الگوریتم گورخر گوگل در خدمت شما هستیم و قصد داریم شما را با این الگوریتم به طور کامل آشنا کرده و نحوه تعامل با آن را آموزش دهیم.
معرفی کلی الگوریتم گورخر گوگل
در دنیای امروز که از طریق اینترنت امکان ارتباط در تمام نقاط دنیا فراهم شده است، کسب و کارهای زیادی به سمت فعالیت در فضای اینترنت روی آورده اند. همانطور که پیش بینی می شود بخش زیادی از این کسب و کارها با طراحی وبسایت و ایجاد فروشگاه های اینترنتی اقدام به فروش آنلاین کالا و یا خدمات خود می نمایند. قطعا این نوع کسب و کارها نیز مشتریان مخصوص خود را دارند و می توانند برای خودشان فروش خوبی را رقم بزنند.
همین است که در سال های اخیر فروشگاه های اینترنتی یا E-Commerce رونق بسیاری گرفته اند. البته لازم به ذکر است هرجا که حرف درآمد و پول در میان باشد به طبع افرادی سودجو و کلاه بردار نیز با ترفندهای مختلف سعی در دزدی خواهند داشت تا از راه های آسان تری پول بیشتری به جیب بزنند.
ایجاد درگاه های بانکی جعلی و تخلیه حساب کاربران، هک اطلاعات آن ها، راه اندازی فروشگاه های اینترنتی دروغین و … روش هایی است که به کاربران از نظر مالی آسیب های زیادی را وارد کرده است. از همین رو گوگل به منظور پیشگیری از تخلفات و جلوگیری از آن ها اقدام به طراحی و راه اندازی الگوریتم گورخر نمود.
عملکرد الگوریتم گورخر گوگل
الگوریتم گورخر گوگل یا همان Google Zebra در اصلی ترین وظیفه خود اقدام به بررسی و حذف فروشگاه های اینترنتی تقلبی، فیک و بی کیفیت می کند. چنین فروشگاه هایی پس از بررسی از موتور جستجوی گوگل حذف می شوند که قاعدتا در این موضوع سایر جستجوگرها نیز از گوگل تبعیت کرده و فروشگاه خاطی را حذف خواهند کرد. در یک کلام کار الگوریتم گورخر گوگل پاکسازی فضای تجارت الکترونیک از فروشگاه های بی کیفیت و کم ارزش است. بدین ترتیب اگر یک فروشگاه اینترنتی دارای کیفیت های لازم نباشد یا اقدام به کلاه برداری نماید، سریعا از موتور جستجوی گوگل پاک می شود و در لیست اسپم گوگل قرار می گیرد.
چرا نام گورخر برای این الگوریتم انتخاب شده است؟
یکی از شگفتی های آفرینش پوست گورخر است. پوست گورخر به علت راه راه بودن باعث دور شدن حشرات می گردد. این باعث می شود پشه ها، مگس ها و … از گورخر دور شده و این حیوان از گزند نیش حشرات در امان می ماند.
الگوریتم گورخر گوگل نیز اقدام به پاکسازی سایت های تقلبی و بی کیفیت از اینترنت نموده و در حقیقت کاربران را از گزند آن ها در مسون می نماید و برای همین است که گوگل چنین اسمی را برای الگوریتمش انتخاب کرده است.
استانداردهای کلّی گورخر گوگل برای تایید کسب و کارهای اینترنتی
- داشتن گواهی نامه های دیجیتال به منظور تایید اعتبار وبسایت
- درج آدرس واقعی شرکت در وبسایت به منظور حصول اطمینان از وجود واقعی کسب و کار
- نظارت دائمی بر روی وبسایت و کنترل موجودی و ناموجودی محصولات
- ارتقای محصولات از نظر محتوایی و همچنین تامین کالاهای جدید
- وجود لینک خرید معتبر برای تمامی محصولات
- ارسال کالا در زمان کوتاه و مدت زمان مندرج شده در وبسایت
- ارائه گارانتی معتبر برای کالاهای دیجیتال و شکننده
- تطبیق منطقی مبلغ درج شده در وبسایت با مبلغ واقعی کالا در دنیای واقعی
- وجود امکان خرید در هر ساعت شبانه روز
- درج برچسب بر روی تمامی محصولات و ارسال فاکتور به خریدار
- امکان ورود و لاگین راحت کاربران در وبسایت
- وجود تنوع در روش های پرداخت و درگاه های بانکی و فعالیت بی نقص آن ها در وبسایت
- وجود روشی برای پیگیری کالای خریداری شده توسط کاربر وبسایت
- ارائه تخفیف و هدیه به کاربران
- وجود سیستم ارسال و حمل نقل و توضیح آن داخل وبسایت
- داشتن لینک “مشاهده سبد خرید”
- داشتن سبد خریدی که با اضافه کردن موارد به آن به روز می شود
- سیاست بازگشت کالا
- امکان محاسبه هزینه حمل و نقل ارسال کالا
- لینک «سبد خرید» یا هر سیستم دیگری برای به تعویق انداختن خرید یک کالا
- یک تالار گفتمان که کاربران در آن به بحث و گفتگو درباره محصولات و برند شما می پردازند
در حالی که گوگل تأکید میکند شما برای کسب رتبه از الگوریتم گورخر نیازی به رعایت همه این معیارها نخواهید داشت، اما ممکن است ایده خوبی باشد که از میان موارد مذکور فهرستی تشکیل دهید و مطمئن شوید که تمام دستورالعملهای کیفی فهرستشده را رعایت میکنید.
نکات تکمیلی پیرامون الگوریتم گورخر گوگل
موتور جستجوی گوگل تمام تلاش خود را می نماید که بتواند وبسایت های معتبر و ارزشمندتر را شناسایی کرده و به آن ها رتبه بالاتری بدهد. قاعدتا هرچه فروشگاه اینترنتی شما قانون مند تر، معتبر تر، متنوع تر و در یک کلام بهتر باشد، کاربران خرید ایمن و راحت تری را تجربه خواهند کرد و این همان چیزی است که گوگل به دنبال آن است.
برنامه فروشگاه های معتمد
سایت های وابسته به برنامه فروشگاههای معتمد گوگل باید معیارهای خاصی را دارا باشند؛ معیار هایی نظیر داشتن حداقل پانصد تراکنش در ماه، انجام به موقع حداقل نود درصد سفارشات و ارائه خدمات عالی به مشتریان.
موقعیت فیزیکی شما
در طول تمام به روز رسانی های گوگل، اهمیت مکان فیزیکی کسب و کار ها به طور فزاینده ای افزایش یافته است. علی رغم محبوبیت خرید آنلاین، بسیاری از مصرفکنندگان با فروشگاه آنلاینی که دارای مکان فیزیکی نیز است، راحتتر اعتماد میکنند، جایی که میتوانند به شکایات خود رسیدگی کنند یا در صورت نیاز حضوری مراجعه کنند. اگرچه هیچ گاه توسط گوگل تأیید یا رد نشده است، اما داشتن مکان فیزیکی و درج اطلاعات آن در سایتتان می تواند یک امتیاز مثبت برای گوگل باشد.
خدمات حفظ مشتریان
داشتن پشتیبانی آنلاین و تلفنی ۲۴ ساعته، پاسخگویی مناسب به کاربران از طریق چت آنلاین، حفط حریم خصوصی کاربران و سیانت از اطلاعات آن ها و تناسب تبلیغات با کیفیت خدمات ارائه شده، همگی مواردی هستند که از نگاه گوگل دور نخواهد ماند؛ بنابراین، پیشنهاد می شود شما نیز این موارد را از قلم نیندازید.
این نکات همان چیز هایی هستند که صاحبان کسب و کار های آنلاین در حال حاضر باید روی آن تمرکز کنند. رعایت نکات گفته شده می تواند به شما کمک کند تا وب سایت خود را بهبود بخشید و تجربه خرید آنلاین بهتری را برای مصرف کنندگان فراهم سازید. به این ترتیب برای الگوریتم گورخر گوگل کاملا آماده خواهید بود.
جمع بندی و نکات پایانی
توجه داشته باشید که سهم موتور جستجوی گوگل از بازار جستجو در جهان نزدیک به ۷۷ درصد است که این سهم در کشور ایران بالای ۹۰ درصد می باشد. این نشان می دهد که چیزی حدود ۳۰ درصد از ترافیک وبسایت های کوچک و متوسط از طریق گوگل بدست می آید. این آمار و ارقام به تنهایی نشان می دهد که جدی گرفتن استاندارهای گوگل چقدر می تواند مهم باشد.
زمانی فروشگاه شما دارای اعتبار است که از نظر گورخر گوگل قانون مند باشد. به همین منظور است که سایت ها باید از نظر ارائه خدمات به خریداران رتبه بالا داشته باشند و مهم است که کاربران خریدی خوب و آسوده را تجربه نمایند.
گوگل چه جوری از رضایت مشتری از سایت ما باخبر میشه؟؟ ینی چجوری میفهمه که مشتری از اون جنس یا خدماتی که ما بهش دادیم راضی هستش یا نه؟؟
با سلام.
کاربران میتونن به گوگل ثبت شکایت کنن
سلام خسته نباشید
مثلا ربات های گوگل ارسال فاکتور و یا تطبیق قیمت محصول با دنیای واقعی رو چطور تشخیص میدن؟
با سلام و درود
در صورت درج شکایت گوگل موارد رو کنترل خواهد کرد.
ضمنا فاکتور لزوما نباید کاغذی باشه. ارسال فاکتور اتوماتیک به ایمیل مشتری ، حائز اهمیت خواهد بود.
سلام ممنون از توضیحات کاملتون
گوگل چجوری میتونه زمان ارسال یا تحویل کالا رو متوجه بشه ؟ امکان داره خودشون یه خرید تست کنن؟
با سلام.
صفحات قوانین و مقررات توسط الگوریتم گورخر بررسی میشه.
ضمنا در صورت اعتراض یا درج شکایت از یک وبسایت این کنترل دقیق تر انجام میشه
خخخ برام جالب بود که چرا گوگل یه همچین اسمی گذاشته ؛ و اینکه خیلی جالبه که به طور خلاصه وار در رابطه با الگوریتم های متفاوت گوگل توضیحاتی ارائه دادید و اینکه جالب تر از اون اینه که واقعا با رعایت این الگوریتم ها میشه خیلی راحت فروش و سئو سایت رو به شکل چشمگیری افزایش داد
با سلام و ارادت.
خوشحالیم که مطلبمون تونسته نظر شما رو جلب کنه.
سلام ممنون بابت مطالب آموزندتون
فقط یه سوال : در استانداردهای کلّی گورخر گوگل برای تایید کسب و کارهای اینترنتی داشتن گواهی نامه های دیجیتال به منظور تایید اعتبار وبسایت مگر در کشور های مختلف متفاوت نیست پس چطوری الگوریتم گورخر گوگل میتونه این گواهی نامه هارو چک بکنه؟
با سلام.
کاربران میتونن به گوگل اعلام شکایت و اعتراض در مورد یک وبسایت رو انجام بدن.
ضمنا تمام گواهینامه های امنیتی و مجوزها از سیستم حقوقی تقریبا مشخصی پیروی می کنن.
سلام با توجه به محدودیت های موجود گوگل چگونه قیمت محصول را در دنیای واقعی بررسی میکند.
با سلام.
با بررسی سایت های رقیب.
و در کشورهایی که امکانش وجود دارد با کنترل بازار فیزیکی آن کالا
این الگوریتم چطور چیز هایی مثل “ارسال کالا در زمان کوتاه و مدت زمان مندرج شده در وبسایت” چطور کنترل میکنه ؟ سایت های فارسی رو چطور کنترل میکنه مشتری که فیدبکی نمیده.
متاسفانه در کنترل وبسایت های ایرانی مشکلاتی وجود داره.
اما در هر صورت الگوریتم گورخر مواردی رو که امکان پذیر هست بررسی می کنه
ایامجوز هایی که سایتها میگیرن برای گوگل تعریف شدس؟
تعدادی از مجوزها بله
با سلام و خسته نباشید
ممنون بابت مقاله مفید و کاربردی تون
این الگوریتم چطور میتونه تمام کالاهای یک سایت رو با بازار فیزیکی اون محصول تطبیق بده با محدودیت هایی که گوگل داره ؟؟
با تشکر از مطالب آموزنده تان
یک کاربر از چه طریق میتواند تخلف یک وبسایت را به گوگل گزارش دهد؟
با سلام
خیلی جالب بود ممنون بابت انتشار این مطلب
چقدر خوبه که بحث مشتری مداری تو فضای فروشگاهی مجازی هم وجود داره که باعث جلب اعتماد و رضایت مشتریان برای خریدهای اینترنتی میشه
چرا من تفاوتی بین الگوریتم زبرا و پاندا نمیبینم ؟
خیلی از الگوریتمهای گوگل کنار هم کار میکنن و در واقع باهمدیگه نتایج گوگل رو به ما ارائه میدن. با این حال، توجه داشته باشید که الگوریتم پاندا روی محتوای سایت حساسه و گورخر نسبت به فروشگاههای اینترنتی و مواردی که داخل مقاله مطرح شده حساسیت نشون میده.
حتما این لینک ها شناسایی میشه امکانش هست که اصلا این اتفاق برای سایت نیفته ؟
اگرچه الگوریتمهای گوگل فوق العاده هوشمند هستن، اما بعضی وقتا ممکنه اشتباهاتی ازشون سر بزنه. با این حال، کلی فاکتور مختلف تو کار این الگوریتمها دخالت دارن که ضریب اشتباه رو تا حد زیادی پایین میارن.
ممنون از مقاله مفیدتون. چندتا سوال داشتم که جوابش و از کامنتها گرفتم. فقط یه سوال مونده که پرسیده شده ولی جواب ندادید اینکه کاربران چه جوری و به کجا میتونن از سایتی شکایت کنند؟ این شکایت درباره سایتهای ایرانی هم با برخورد گوگل مواجه میشه؟ در کل ایرانی یا غیر ایرانی بودن از نظر گوگل تفاوتی نداره درسته؟ اینقدر تحریمیم فکر میکنیم گوگل هم به ما کاری نداره 🙂