معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل

معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل

 

 

گوگل برای کاربردی کردن موتور جستجوی خود و همچنین ارائه نتایج دقیق تر و کاربردی تر در جستجوی کاربران از الگوریتم های متفاوتی استفاده می کند که برای آن ها اسامی مختلفی را گذاشته است. در مقالات قبلی با الگوریتم پاندای گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و الگوریتم کبوتر گوگل به طور کامل آشنا شدیم و کاربرد و نحوه ارتباط با آن را آموختیم. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از الگوریتم های مهم و پیچیده گوگل که الگوریتم پنگوئن نام دارد آشنا کنیم.

در این مقاله در نظر داریم برای شما بگوییم که الگوریتم پنگوئن گوگل و فلسفه پیدایش آن چیست؟ چگونه سایت شما را جریمه می کند؟ و به چه روشی می توان با آن ارتباط خوب و درستی برقرار کرد؟ در ادامه همراه ما باشید.

 

گوگل پنگوئن چیست؟

به دنبال انتشار الگوریتم پاندا، به‌روزرسانی پنگوئن توسط گوگل به عنوان تلاشی جدید برای پاداش دادن به وب‌سایت‌های با کیفیت بالا و کاهش حضور وب‌سایت‌هایی که درگیر طرح‌های لینک سازی و پر کردن کلمات کلیدی بودند در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) اعلام شد.

عرضه اولیه پنگوئن بر 3.1 درصد از جستجوهای موتور جستجوی زبان انگلیسی تأثیر گذاشت. بین سال‌های 2012 و 2016، این فیلتر از طریق 10 به‌روزرسانی تعیین شده انجام شد که در طول زمان تکامل یافت و بر درک جامعه SEO از شیوه‌های مشکل‌ساز پنگوئن تأثیر گذاشت. از اوایل سال 2017، پنگوئن اکنون بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شناخته می شود.

 

علت ایجاد الگوریتم پنگوئن توسط گوگل

موتورهای جستجو در ابتدای فعالیت خود، موضوع یک مقاله یا محتوا را بر اساس کلمات کلیدی موجود در صفحات آن سایت  و موجود در داخل مقاله تشخیص می‌دادند. بدین ترتیب، هرچه یک کلمه کلیدی بیشتر در صفحه نشان داده می‌شد، موتور جستجوگر تشخیص می‌داد که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی می‌باشد و آن را در نتایج بالاتر نمایش می‌داد. البته این روش خیلی کارآمد نبود و افراد می‌توانستند به راحتی با کپی پیست کردن کلمات (تا حدی که خواندن محتوا عملاً غیر ممکن می شد)، به رتبه بهتر دست پیدا کنند.

چندی بعد لینک‌ها نیز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت تبدیل شدند؛ در واقع همان عاملی که به گوگل اجازه داد بازار موتورهای جستجو را در دهۀ ۹۰ احاطه کند. لَری پِیج، یکی از مؤسسین شرکت گوگل، PageRank را اختراع کرد که به گوگل اجازه می‌داد بر اساس تعداد بک لینک‌ها، کیفیت یک وب‌سایت را اندازه‌گیری کند. این روش اندازه‌گیری به عنوان یکی از ابزارها در الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده می‌شد و توانست محبوبیت بسیار زیادی کسب کند زیرا روش خیلی خوبی برای تعیین کیفیت یک سایت بود.

روش PageRank فوق العاده موثر بود زیرا بر این مبنا پایه‌گذاری شده بود که هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه به شمار می‌آمد. به طور مثال اگر صفحه‌ای کیفیت لازم را نداشت، هیچ لینکی دریافت نمی‌کرد. در واقع تئوری بیان می‌کرد: هنگامی که فردی به وب‌سایتی (غیر از وب‌سایت خودش) لینک می‌دهد به این معنی است که صفحه مذکور منبع اطلاعاتی مفیدی به شمار می آید. در غیر این‌صورت نمی‌بایست این صفحه لینک شود. همان‌گونه که شما یک رستوران بد به دوست‌تان معرفی نمی‌کنید.

با این حال طولی نکشید که متخصصان سئو روش‌هایی را برای دور زدن قوانین گوگل و دست کاری PageRank  و نتایج جستجوی کلمات کلیدی یافتند. در همین راستا، گوگل نیز برای یافتن این سایت‌های اسپم گونه، فعالیت خود را آغاز کرد. فیلتر گذاری‌های متعدد و ارائه آپدیت‌های منظم از روش‌های گوگل برای مقابله با وب سایت‌هایی بود که شایسته رتبۀ یک نتایج جستجو نبودند.

این دور زدن‌ها موتورهای جستجو و گوگل را وادار کرد که برخی از عوامل قرار گیری سایت‌ها در نتایج بالاتر را تغییر دهد و روش کلمات کلیدی و لینک بیلدینگ خود را که قبلاً معرفی کرده بود، بی اعتبار کند؛ بدین ترتیب که معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل روش‌های تنبیهی را برای سایت‌هایی که چنین اقدامات اسپم‌گونه‌ای انجام می‌دهند، در نظر گرفته است.

 

محرک های الگوریتم پنگوئن

پنگوئن با دو روش خاص مقابله می کرد:

طرح‌های لینک سازی غیر قانونی – توسعه، کسب یا خرید بک لینک‌ها از وب‌سایت‌های بی‌کیفیت یا نامرتبط، ایجاد تصویری مصنوعی از محبوبیت و مرتبط بودن در تلاش برای دستکاری گوگل برای اعطای رتبه‌های بالاتر. برای مثال، یک شرکت بیمه در ایران می‌تواند انجمن‌های اینترنتی را با نظرات هرزنامه‌ای پر کند و تحت عنوان «بهترین شرکت بیمه در ایران» به خود بک لینک دهد و به وسیله همین لینک های غیرطبیعی به دروغ هویت ظاهری و اعتبار خود را افزایش دهد. یا ممکن است همان شرکت هزینه کند تا لینک های بی کیفیت زیادی را با عنوان «بهترین شرکت بیمه در ایران» در مقاله نامربوطی در مورد نظافت منزل منتشر کند. محتوایی که هیچ ارتباطی با موضوع این شرکت ندارد.

پر کردن متن با کلمات کلیدی – پر کردن یک صفحه وب با تعداد زیادی از کلمات کلیدی یا تکرار کلمات کلیدی در تلاش برای دستکاری رتبه از طریق جستجوی عبارات خاص. به عنوان مثال، تکرار غیر طبیعی کلمات کلیدی در یک صفحه مشخص. به مثال زیر توجه کنید:

“شرکت X در ایران – شرکت X در ایران، بهترین شرکت لوازم آرایشی در ایران است که ساکنان ایران زمانی که به لوازم آرایشی در ایران نیاز دارند به شرکت X اعتماد می کنند تا به سرعت به آن ها در رفع نیازهای لوازم آرایشی در ایران کمک کند.”

حالا همین شرکت فرضی که در حیطه لوازم آرایشی فعالیت می کند، ممکن است یک پاراگراف بزرگ شامل نام تمام برند های آرایشی پرطرفدار که کاربران ممکن است سرچ کنند را در پاورقی سایت خود بنویسد تا در تمام جستجو ها رتبه دریافت کند.

 

معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل

 

چگونه می توانم بفهمم که پنگوئن به من ضربه زده است؟

اول، مهم است که تفاوت میان الگوریتم پنگوئن و جریمه دستی برای لینک سازی غیرطبیعی را درک کنیم. به طور خلاصه، پنگوئن یک فیلتر نمایه گوگل است که برای همه وب سایت ها قابل اعمال است، در حالی که جریمه دستی مختص یک وب سایت واحد است که Google آن را اسپم و بی ارزش تشخیص داده است. این جریمه‌های دستی ممکن است نتیجه گزارش یک وب‌سایت خاص توسط کاربران گوگل باشد، و همچنین گمان می رود که Google برخی از صنایع (مانند شرکت‌های مالی) را بیشتر از سایت هایی نظیر قنادی های کوچک نظارت کند.

اگر تجزیه و تحلیل وب سایت شما کاهش رتبه یا ترافیک را در تاریخ مرتبط با به روز رسانی پنگوئن نشان دهد، ممکن است تحت تأثیر این فیلتر قرار گرفته باشید. مطمئن شوید که نوسانات ترافیکی مورد انتظار ناشی از پدیده‌هایی مانند فصلی بودن (فروش لوازم شب یلدا در ابتدای عید) نباشد. به دقت ارزیابی کنید که آیا بهینه‌سازی کلمات کلیدی یا شیوه‌های لینک سازی شما توسط گوگل هرزنامه تلقی می‌شود و سایت شما را در برابر به‌روزرسانی هایی نظیر پنگوئن آسیب‌پذیر می‌کند یا خیر.

 

نحوه رهایی از جریمه های پنگوئن

برخلاف جریمه های دستی گوگل که باید پس از رفع مشکلات، درخواست بازنگری را برای این شرکت ارسال کنید، برای جریمه پنگوئن نیازی به چنین کاری نیست. در عوض، اقدامات شما برای رفع مشکلات، اغلب دفعه بعدی که ربات های گوگل برای کرال کردن سایت شما می آیند، به عنوان امتیاز “بخشش” در نظر گرفته می شوند. مراحل بازیابی از الگوریتم پنگوئن گوگل عبارتند از:

  1. حذف هر گونه لینک غیرطبیعی و بی ارزش (تا جایی که روی آن ها کنترل دارید) از جمله پیوندهایی که خودتان ایجاد کرده اید یا باعث شده اید در وب سایت های شخص ثالث قرار داده شوند.
  2. Disavow کردن پیوندهای هرزنامه ای که نمی توانید کنترل کنید.
  3. تجدید نظر در محتوای وب سایت شما برای رفع بهینه سازی بیش از حد، اطمینان از اینکه کلمات کلیدی به طور طبیعی در متن استفاده شده اند، عدم استفاده بیش از حد یا تکرار بی معنی کلمات کلیدی در صفحاتی که هیچ ربطی به موضوع مورد استفاده ندارد و از این دست موارد.

 

چند نکته جالب در مورد الگوریم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است برای مقابله با اسپم. در این مسیر، با سایت‌هایی که قصد دارند از طریق روش‌های اسپم مثل لینک سازی اسپم و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل، تغییر ایجاد کنند و سایت خود را به رتبه‌های بالاتری بیاورند نیز مقابله می شود. به عبارت دیگر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش می‌کند سایت‌هایی که اسپم به نظر می‌رسند را شناسایی و جریمه کند.

این الگوریتم برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد و از آن پس تنها در دوره‌های مشخصی فعالیت می‌کرد؛ یعنی اگر سایت‌های جریمه شده موارد موجود در گوگل پنالتی خود را اصلاح می‌کردند، باز هم تغییری در وضعیت‌شان ایجاد نمی‌شد. آن‌ها باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم گوگل پنگوئن می‌ماندند و این کار نیز ممکن بود ماه‌ها یا حتی در برخی موارد چند سال به طول بیانجامد.

اما الگوریتم گوگل پنگوئن در حال حاضر، همزمان با خزیدن گوگل در سایت‌ها، به طور مداوم به روز رسانی می‌شود، بنابراین تغییرات کوچکی که در این سیستم ایجاد می شود، دیگر به اطلاع عموم نخواهد رسید. من به شخصه بر این باورم که این مورد، می‌تواند خبر خوبی باشد زیرا متخصصان سئو به سادگی بر روی انجام فعالیت‌های بازاریابی تمرکز می‌کنند و دیگر نگران به روز رسانی‌های گوگل و اعمال جریمه ها نمی‌باشند.

 

نتیجه گیری و جمع بندی نهایی

در مجموع، الگوریتم پنگوئن گوگل برای رفع یک ضعف شدید در سیستم گوگل ایجاد شد که باعث می‌شد الگوریتم آن ها توسط تعداد زیادی لینک با کیفیت پایین و بهینه سازی بیش از حد کلمات کلیدی صفحات فریب بخورد. به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از بی ارزش شدن وب سایت شما توسط گوگل به دلیل اعمال هرزنامه، تمام محتوایی که منتشر می کنید باید منعکس کننده زبان طبیعی باشد و شیوه های کسب درآمد و لینک سازی شما باید “ایمن” تلقی شود.

 

4.9/5 - (13 امتیاز)
آیدین سلیمان بیگی
دیدگاه کاربران
14 دیدگاه
  • سید دانیال قریشی 5 خرداد 1398 / 1:15 بعد از ظهر

    سلام خسته نباشید الگوریتم پنگوئن نسبت به تعداد لینک های بالا اما مفید واکنش منفی نشون میده؟

    • admin 7 خرداد 1398 / 11:34 قبل از ظهر

      با سلام.
      تعداد لینک داخل هر محتوا باید متناسب با حجم محتوا باشد. ارائه بک لینک های بیش از حد داخل یک محتوا می تواند باعث اسپم شدن آن توسط گوگل بشود.

  • علی سعید مسگری 4 تیر 1398 / 9:08 قبل از ظهر

    با سلام.یه سوال داشتم خدمتتون.مشخص نشده که کدوم مورد ینی تعداد کلمات کلیدی و لینک سازی برای این الگوریتم مهمتر است؟

  • محمدعرفان نادعلی نیا 7 تیر 1398 / 6:06 بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر
    دست گوگل درد نکنه که داره تلاششو میکنه
    دست شما هم درد نکنه که ما رو آگاه می کنید

  • siavash 16 آذر 1398 / 4:24 بعد از ظهر

    با سلام
    خیلی ممنون بابت مقاله کاربردی و مفیدتون
    به نظر شما چه تعداد کلمه کلیدی و بک لینک برای یک مقاله یک صفحه ای مناسب هستش؟؟؟

  • محمدهادی رهروی 11 خرداد 1400 / 0:12 قبل از ظهر

    الگوریتم های دیگ هم داریم ک فیلتر های قوی داشته باشه و مثل این‌الگوریتم پنگوئن عمل کنه؟!

  • mona 14 تیر 1401 / 6:56 قبل از ظهر

    سلام
    انتخاب اسم الگوریتم ها مبنای خاصی دارند؟

    • admin 15 تیر 1401 / 11:38 قبل از ظهر

      سلام
      نظرات در این زمینه متفاوت است.
      اما به نظر من کارکرد الگوریتم ها با شخصیت حیوان های منتخب تشابه دارد.

  • فائزه نقی خانی 31 تیر 1402 / 10:01 بعد از ظهر

    سلام خیلی عالی بود ممنونم
    فقط اینکه با توجه به الگوریتم های متنوع و نسبتا شبیه به هم گوگل، چرا گوگل فقط از یک الگوریتم کلی که در برگیرنده همه تنبیه های بازدارنده باشه استفاده نمیکنه؟

    • آیدین سلیمان بیگی 4 مرداد 1402 / 3:10 بعد از ظهر

      در واقع، دقیقا همین طوری هست که شما گفتید. گوگل یک الگوریتم واحد و اصلی داره که در بردارنده تمام الگوریتم‌هایی هست که تو آموزشا توضیح دادیم. تو حوزه سئو، برای درک ساده‌تر، هر به روز رسانی بزرگ این الگوریتم مرکزی رو به یه الگوریتم جدا تقسیم می‌کنیم و یه اسم جدا بهش می‌دیم.

  • فاطمه سمیعی 2 مرداد 1402 / 8:21 قبل از ظهر

    بسیار عالی .
    یعنی همه ی سایت هایی که خیلی در دسترس نیستن بدرد نخورن . یعنی همیشه صفحات اخر همینه داستانشون؟

    • آیدین سلیمان بیگی 4 مرداد 1402 / 3:30 بعد از ظهر

      گوگل بر حسب به دردبخور بودن یک سایت در مورد یک کوئری مشخص نتایج رو پشت هم میچینه. با این توصیف، هر چقد به نتایج آخر نزدیک بشیم، سایتا کمتر به درد چیزی که سرچ کردیم میخورن.

  • فائزه سمیعی 3 مرداد 1402 / 0:10 قبل از ظهر

    این الگوریتم بهتر از پاندا عمل میکنه از نظر من

  • چمنی 21 مهر 1402 / 2:37 بعد از ظهر

    ممنون از شما ، مقاله مفیدی بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *