با ظهور گوگل در فضای بی پایان اینترنت در اواخر دهه 1990، محصولات دیجیتالی مانند فیلم ها، آلبوم های موسیقی و بازی های ویدئویی به سرعت در سراسر جهان گسترش یافتند. علاوه بر این، اگر محتوایی در اینترنت برای همه قابل مشاهده باشد، حریم خصوصی آن زیر سوال میرود؛ زیرا می تواند توسط اشخاص ثالث، بدون مجوز، کپی و توزیع شود. بسیاری از شرکتها تلاش کردهاند تا با مشکلات دزدی انتشاراتی یا Piracy به طور تهاجمی مبارزه کنند، اما موفقیتی حاصل نشد. به این ترتیب، گوگل بهروزرسانی دزد دریایی خود را منتشر کرد تا اطمینان حاصل شود که تمام محتوای موجود در وب در سمت درست و قانونی باقی می ماند اگر چه که گوگل خود عاملی است که هم محتوای اصلی و هم محتوای غیرقانونی را در صفحه نتایج موتور جستجو نشان می دهد. در این مقاله سعی میکنیم به معرفی الگوریتم دزد دریایی گوگل بپزدازیم. پس بیایید با هم ببینیم این بهروزرسانی چیست و این الگوریتم چگونه کار میکند.
Google Pirate چیست؟
دزدی انتشاراتی همواره یک معضل مهم برای اکثر شرکت های سرگرمی بوده است. این به دلیل در دسترس بودن شبکه جهانی وب برای همه است. در نتیجه، Google با اعلام بهروزرسانی Google Pirate در آگوست 2012، اقداماتی را برای اعمال مجازاتهایی برای نقض حق نسخهبرداری و کپی رایت انجام داده است. این موضوع، بهویژه بر رتبهبندی وبسایتهایی که قانون کپیرایت هزاره دیجیتال (DMCA) را نقض میکنند، تأثیر میگذارد. با گزارش های DMCA علیه محتوای دزدی، آن ها دیگر در نتایج جستجو ظاهر نمی شوند و تقریباً نامرئی می شوند. گزارش گوگل در مورد نحوه مبارزه الگوریتم با دزدی انتشاراتی حاوی موارد زیر است:
- گوگل تلاش می کند تا برای دریافت غیرقانونی محتوا جایگزین های قانونی ایجاد کند.
- سایت های متخلف را از خدمات تبلیغاتی مستثنی می کند.
- این الگوریتم وب سایت های ناقض حق چاپ را از صفحه نتایج گوگل حذف می کند.
- اتهامات نادرست و نامربوط را شناسایی و رد می کند.
برنامه دیگر گوگل علیه محتوای غیرقانونی، حذف نتایج تکمیل خودکاری است که وب سایت های ناقض قانون DMCA را نشان می دهد. در عوض، گوگل آن دسته از سایت های قانونی که هنگام جستجو در صفحه نتایج نشان داده می شوند را هایلایت می کند. برای مثال، اگر عبارت جستجو شامل عبارت ” دانلود رایگان نام آلبوم/نام بازی ویدیویی” باشد، کاربر با روش های قانونی تبلیغ شده برای به دست آوردن آن آلبوم یا بازی مواجه می شود. به بیان ساده تر، اگر شخصی در گوگل به دنبال دریافت غیر قانونی یک اثر باشد، با روش های پرداخت هزینه آن روبهرو خواهد شد. الگوریتم دزد دریایی گوگل وب سایت هایی را هدف قرار می دهد که دارای کلمات کلیدی مانند دانلود رایگان، تماشای آنلاین رایگان، فیلم/آلبوم رایگان و مانند آن هستند.
الگوریتم دزد دریایی گوگل چگونه کار می کند؟
از آنجایی که دزدی فیلم ها، آلبوم ها، بازی های ویدیویی و هر رسانه دیجیتالی دیگر یک مشکل بسیار مهم و رایج است، گوگل هر ماه میلیون ها اعلان DMCA دریافت می کند. به این ترتیب، گوگل قادر نیست تمام صفحات و سایت های موجود در اینترنت را بررسی کند و به دنبال محتوای دزدی باشد. در عوض، الگوریتم دزد دریایی گوگل وب سایت هایی را که دستورالعمل های DMCA را نقض می کنند، علامت گذاری می کند. با این حال، این الگوریتم تنها در صورتی صفحات وب را از نتایج گوگل حذف می کند که صاحب اثر یک اخطار کپی رایت معتبر ارائه کند.
پس از اینکه صاحب اثر گزارشی را ارسال کرد و گزارش از طرف گوگل به عنوان یک اعلان معتبر تایید شد، الگوریتم دزد دریایی وب سایت را به شدت پایین می آورد. همچنین، میتوان گفت که این الگوریتم مانند یک فیلتر است زیرا وقتی کاربر کلمات کلیدی مانند تماشای رایگان، دانلود رایگان، تورنت و … را وارد میکند، سایتهای تورنت به صورت خودکار از صفحه نتایج فیلتر میشوند. از طرف دیگر، وب سایت های قانونی مانند یوتیوب، گوگل پلی، آمازون یا نتفلیکس را برای ارائه آنچه کاربر می خواهد در نتایج ارائه می دهد.
چگونه می توانیم از دزدی انتشارات اینترنتی جلوگیری کنیم؟
همان طور که گفته شد، دزدی انتشاراتی شرکت های بزرگ سرگرمی دیجیتال را با مشکلات و دردسر های زیادی مواجه کرده است. با وجود اینکه اقداماتی برای جلوگیری از گسترش دزدی محتوای اینترنتی انجام شده است، اما هر روز راههای بیشتر و جدید تری برای دریافت غیرقانونی محتوا جهت تحویل آن به کاربران ظاهر میشود. بنابراین ما به عنوان متخصصین سئو، مدیران وب سایت یا صاحبان آن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ نگران نباشید، راه های زیادی برای محافظت از محتوای خود در برابر این افراد وجود دارد.
مدیریت حقوق دیجیتال (DRM)
DRM یک مکانیسم دفاعی متداول برای محافظت از محتوا در برابر دزدی انتشاراتی است. این مدیریت، انتشار غیرمجاز محتوا را محدود می کند و به صاحبان اثر اجازه می دهد تا متخلفین را جریمه کنند. در واقع، یک کد در محتوا تعبیه می شود و به این ترتیب، از توزیع بدون مجوز محتوا جلوگیری می کند. همچنین، راههای دریافت غیر قانونی اثر توسط مصرفکننده را نیز محدود میسازد.
واترمارکینگ قانونی
واترمارک روشی است در امنیت رایانه مبتنی بر گنجاندن شناسه های منبع یا مالکین آثار دیجیتال که از دزدی محتوا جلوگیری می کند. در نتیجه، این امر می تواند به جلوگیری و کاهش دزدی انتشاراتی کمک شایانی کند. واترمارک های قابل مشاهده برای جلوگیری از دزدی محتوا مفید است، در حالی که واترمارک های نامرئی به توقف توزیع غیرقانونی کمک می کند. در واقع، واترمارک های نامرئی داده های منحصر به فردی را در فایل های رسانه ای مانند ویدیو جاسازی می کنند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. با این حال، می توان این داده ها را با یک سیستم علامت گذاری مخصوص تشخیص داد. می توان در همان محتوا واترمارک های مختلفی را جاسازی کرد تا مشخص شود کدام قسمت از محتوا کپی و به صورت غیر قانونی توزیع شده است.
انگشت نگاری
این به صاحبان اثر اجازه می دهد تا تعیین کنند که آیا محتوای آنها به طور غیرقانونی در وب سایت ها آپلود شده است یا خیر. به عنوان مثال، اگر یک ویدیو از صاحب اصلی خود اثر انگشت داشته باشد، توسط سیستم شناسایی اثر انگشت YouTube شناسایی خواهد شد. با این حال، اثر انگشت مانند واترمارک نیست. واترمارک شامل تعبیه و جاسازی علائم قابل شناسایی در محتوا است. از طرف دیگر، انگشت نگاری نتیجه تجزیه و تحلیل ویدیو یا فایل صوتی برای ایجاد یک اثر انگشت دیجیتال مانند کدهای QR است.
مسدود کردن وبسایت ها
مسدود کردن وب سایت ها ابزار دیگری است که برای مبارزه با دزدی انتشاراتی استفاده می شود. صاحبان اثر با ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یا ISP ها مشارکت می کنند و از دسترسی افراد به وب سایت های دانلود غیرمجاز جلوگیری می کنند. سه روش اصلی برای مسدود کردن وب سایت عبارتند از:
- مسدود کردن آدرس پروتکل اینترنت
- مسدود کردن نام دامنه
- مسدود کردن آدرس URL صفحه
- اخطارهای مربوط به حذف
صاحبان اثر می توانند کاربرانی را که در حال مشاهده یا دانلود غیر قانونی محتوا از پلتفرم های پخش غیرمجاز هستند شناسایی و متمایز کند. بنابراین، کاربران اعلانهای متعددی را مشاهده میکنند که آنها را برای دریافت قانونی محتوا هدایت میکند. ارسال چنین اعلانهایی به کاربران به آن ها یادآور میشود که آنها مسئول اعمال خود در دنیای آنلاین هستند.
محدودیت تغییر محصولات
صاحبان محتوا می توانند از ویرایشگرهای PDF برای جلوگیری از توزیع غیرقانونی و آنلاین اسناد، کتاب های الکترونیکی یا سایر محتوای قابل دانلود خود استفاده کنند.
جمع بندی و نکات پایانی
به طور خلاصه، می توان گفت که دزدی محتوای دیجیتال بر کل سیستم توزیع تأثیر منفی می گذارد. این موضوع از سازنده محتوا و توزیع کننده تا خود کاربر مصرف کننده را تحت تأثیرات منفی خود قرار می دهد. برای صاحبان و مدیران وب سایت ها و متخصصان سئو بسیار مهم است که بدانند چگونه از دزدی آنلاین محتوای خود جلوگیری کنند. با معرفی الگوریتم دزد دریایی گوگل یک تغییر اساسی در نحوه توزیع غیرمجاز رسانه های دیجیتالی در اینترنت ایجاد شده که امروزه نیز در حال مبارزه با دزدی انتشاراتی است.