موش کور (به انگلیسی Possum) نامی است که به یک بهروزرسانی تأیید نشده اما مستند داده شده است که به نظر میرسد بیشترین تأثیر را بر بسته محلی گوگل (Google’s Local Pack) و نتایج محلی دارد. از آنجایی که این بهروزرسانی هرگز بهطور رسمی توسط گوگل تأیید نشد، سئوکاران محلی تنها می توانند در مورد هدف احتمالی بهروزرسانی و تأثیرات عینی آن فرضیهسازی کنند. بسیاری هدف الگوریتم موش کور گوگل را تنوع بخشیدن به نتایج محلی می دانند؛ در حالی که این بهروزرسانی فرضی مطمئناً چنین تأثیری داشته، یکی از «عوارض جانبی» آن محدودیت فهرستها بود. یعنی زمانی که یک کسب و کار قانونی با یک کسب و کار دیگر که هر دو در یک ساختمان واحد فعالیت می کنند، از نظر گوگل در یک دسته قرار بگیرند، آن گاه تنها نام یکی از آن دو در نتایج آورده می شود. به این ترتیب، حق بسیاری از ساختمان های تجاری ضایع خواهد شد. یک مطالعه بر روی 1307 کسب و کار نشان داد که موش کور گوگل بر 64٪ از نتایج محلی این موتور جستجو تأثیر گذاشته است.
جالب است بدانید که همزمان با انتشار بهروزرسانی موش کور، در بخش جستجوی ارگانیک نیز در نتایج تغییراتی مشاهده شد. البته، این تغییرات ممکن است بخشی از الگوریتم Possum بوده باشد و یا می تواند به طور اتفاقی از یک بهروزرسانی جداگانه اما همزمان ناشی شده باشد.
تأثیرات الگوریتم موش کور
صنعت سئوی محلی موارد زیر را گزارش کرد که به نظر می رسید ناشی از بهروزرسانی بزرگ موش کور باشد؛ لازم به ذکر است که هیچ کدام از این موارد توسط گوگل تأیید یا تکذیب نشدند و تمام این موارد صرفا در حد حدس و گمان است.
1. نتایج فیلتر شده بر اساس محل
قبل از روی کار آمدن الگوریتم موش کور گوگل، این یک چیز طبیعی بود که چندین کسب و کار که همگی در یک ساختمان یا یک محل فعالیت می کنند (یعنی از نظر گوگل در یک محل واقع شده باشند و در یک حوزه فعالیت کنند) در یک بسته محلی ظاهر شوند. نتایج بسته محلی مجموعهای از (معمولاً سه) فهرست کسب و کار محلی است که در ارتباط با نتایج ارگانیک گوگل ظاهر میشوند؛ بدیهی است این نوع نتایج تنها زمانی ظاهر می شوند که گوگل هدف جستجوی کاربر را یافتن کسب و کار های محلی تشخیص دهد. نتایجی که توسط نتیجه یاب محلی (همان سیستمی که نتایج محلی را پیدا کرده و به عنوان لیست به کاربر نشان می دهد)، نمایش داده می شوند، شامل تمام کسب و کار های نزدیک به کاربر می باشد اما بسته محلی گوگل تنها به مواردی اطلاق می شود که بدون نیاز به کلیک بر روی گزینه «More Places» قابل مشاهده باشند.
به بیان ساده تر، تا قبل از 1 سپتامبر 2016، گوگل تک تک کسب و کار ها را در یک منطقه پیدا می کرد و فهرست کاملی از همه آن ها به کاربر نمایش می داد. اما با ظهور الگوریتم موش کور، بسته به سطح بزرگنمایی گوگل مپ، بسیاری از کسب و کار ها که در فاصله نزدیکی از هم بودند توسط گوگل شناسایی نمی شدند. این موضوع در ابتدا باعث ترس صاحبان این کسب و کار ها شد چرا که فکر می کردند کسب و کارشان از فهرست گوگل حذف شده است. کمی بعد مشخص شد که گوگل بر حسب میزان بزرگنمایی نقشه این کسب و کار ها را نمایش می دهد. بنابراین، اگر بیشتر روی نقشه زوم کنید، کسب و کار های بیشتری با آدرس دقیق تر برایتان به نمایش در خواهند آمد.
نتایج محلی گوگل بار ها و بار ها توسط الگوریتم های مختلف نظیر الگوریتم Venice تغییر پیدا کرده اند.
2. مشاغل فراتر از مرزهای شهر در رتبه بندی بالاتر می روند
جوی هاوکینز، کارشناس سئوی محلی، پدیده افزایش رتبهبندی محلی را برای کسبوکارهایی که آدرس پستی آن ها مربوط به یک شهر خاص است اما از نظر گوگل از مرز های فیزیکی آن شهر خارج هستند اثبات کرد. گوگل مرزبندی شهر ها را کمی متفاوت تر از چیزی که هست انجام می دهد و از این رو، ممکن است گاهی اوقات کسب و کار شما از نظر گوگل خارج از محدوده شهری قرار بگیرد.
در یکی از نمونههای این سناریو، یک کسبوکار در نتایج محلی از رتبه 21 به رتبه 10 رسید. این موضوع فوق العاده قابل توجه است زیرا مدتهاست در صنعت سئوی محلی مشاهده شده است که شرکتهای این چنینی که از مرزهای شهر خارج هستند، شانس کمی برای کسب رتبهبندی محلی دارند. به خاطر این که غالب جستجو های محلی حاوی نام شهر هستند و اولویت گوگل با کسب و کار هایی است که داخل آن شهر واقع شده اند. با این حال، الگوریتم موش کور گوگل این موضوع را برطرف ساخت.
3. سایر تئوری ها در مورد اثرات موش کور
همان طور که گفته شد، پیرامون الگوریتم موش کور فرضیه ها و نظریه های گوناگونی وجود دارد. برای مثال، یکی دیگر از تئوری های صنعت SEO محلی در مورد اثرات این الگوریتم، افزایش حساسیت نزدیکی جستجوگر می باشد؛ یعنی فاصله بین مکان فیزیکی کاربر و مشاغلی که گوگل در نتایج بسته محلی خود نشان میدهد.
علاوه بر این، برخی تصورات وجود دارد که فیلتر محلی Google مستقل از فیلتر ارگانیک آن ها کار میکند، به این صورت که کسبوکارها ممکن است در جستجوی ارگانیک رتبه پایینی داشته باشند اما در بسته محلی گوگل جزو سه رتبه اصلی باشند. در طول سالها، میزان همپوشانی و یا جدا بودن بسته محلی Google و الگوریتمهای نتایج ارگانیک، موضوع بحثهای مداوم بوده است. در حال حاضر، اعتقاد بر این است که اعتبار یک تجارت در جستجوی ارگانیک به شدت بر رتبه بندی همان سایت در بسته های محلی تأثیر می گذارد. به همین دلیل، مشاهده برخی از مشاغل که علیرغم رتبهبندی پایین ارگانیک در بسته محلی خوب عمل میکنند، جالب است؛ اما باید به یاد داشته باشید که تمام این حدس و گمان ها غیر رسمی است و هیچ گاه از جانب گوگل تأیید یا رد نشده است.
چگونه متوجه شوید که توسط موش کور مورد اصابت قرار گرفته اید؟
اگر کسب و کار شما قبلاً از رتبهبندی محلی بالایی برخوردار بوده و ناگهان ناپدید شده است، می توان آن را به پای موش کور نوشت. اگر کسبوکار شما با کسبوکار دیگری در همان ساختمان حیطه کاری مشترکی دارد (حتی اگر در یک واحد جدا فعالیت می کنید)، ابتدا کلمه کلیدی معمولی خود را جستجو کنید (مثلا دندانپزشکی در تهران) و سپس روی نقشه زوم کنید. حال ببینید آیا کسب و کار شما با زوم کردن روی محل مجددا نمایش داده می شود یا به طور کامل حذف شده است. اگر با این کار، نام کسب و کار شما دوباره ظاهر نشد، به احتمال بسیار قوی مشکل از جای دیگری است.
رفع جریمه بهروزرسانی موش کور
متأسفانه، اگر Google فهرست شما را به دلیل وابستگی یا موقعیت مکانی نزدیک محدود کرده باشد، راه حل آسانی برای بازیابی مجدد سایت شما وجود ندارد. به نظر نمی رسد افزودن یک آدرس دقیق تر برای متمایز کردن محل کسب و کار شما فیلتر را برطرف کند. بنابراین، تنها سه راه پیش روی شماست:
- به یاد داشته باشید که گوگل همیشه در نظر دارد مرتبط ترین کسب و کار را به جستجوگر نشان دهد. بهبود سئوی محلی یا Local SEO شما (از جمله Domain Authority، لینکهای طبیعی، دقت و صحت محتوای شما و تعداد نظرات و نقد های بومی شما) میتواند به «متقاعد کردن» Google کمک کند که اگر فقط یک کسبوکار را در دسته و ساختمان شما نمایش می دهد، آن جایگاه باید مال شما باشد. الگوریتم موش کور گوگل یک فرصت خوب برای آنالیز سایت های رقیبی است که توسط این الگوریتم فیلتر نشده اند؛ به این ترتیب، می توانیم ببینیم آیا این سایت ها معیارهای خاصی دارند که آن ها را به مرتبط ترین پاسخ گوگل تبدیل کند.
- از آنجا که به نظر میرسد یکی از محرکهای موش کور وجود چندین کسبوکار در یک دسته و در یک مکان است، ممکن است بخواهید دستهبندی اصلی کسب و کار خود را در Google My Business تغییر دهید. توجه داشته باشید، تغییر دستهها میتواند منجر به رتبهبندی و نوسانات ترافیکی گسترده شود؛ بنابراین، حتما با پیش از اینکه اقدامی بکنید با یک متخصص صحبت کنید. با این حال، اگر ترافیک شما به سبب همین الگوریتم به شدت پایین آمده و قابل قبول نیست، می توانید دسته های مختلف را آزمایش کنید.
- از آنجایی که موش کور گوگل زمینه را برای فیلتر کردن لیستها بر اساس موقعیت جغرافیایی و فعالیت های مشترک فراهم کرده است، این امر حکمت ایجاد فهرستهای محلی را به کل زیر سؤال می برد. اگر Google فقط یک کسب و کار را در هر مکان به شما نشان دهد و فهرست کسب و کار اصلی به نفع یکی از شرکا در محل کار شما فیلتر شود، این میتواند سناریویی از نابرابری در محل کار ایجاد کند. به علاوه، کاربر زمانی که می خواهد کسب و کار های نزدیک به خود را مشاهده کند تمایل دارد تمام آپشن هایش را در نظر بگیرد. با توجه به تأثیرات این موضوع، صنعت سئوی محلی باید به مطالعه خطرات و مزایای فهرستهای این چنینی ادامه دهد تا خوشبختانه گوگل مشکلات ایجاد شده را متوجه شود.
علت نام گذاری الگوریتم موش کور
نام این بهروزرسانی حکایت از همین مسئله گم شدن کسب و کار ها از فهرست نتایج محلی گوگل دارد. یعنی کسب و کار هایی که پس از انتشار الگوریتم به ظاهر از لیست ها حذف شدند، همچنان وجود داشتند و صرفا توسط ما قابل مشاهده نبودند. در واقع، منظور از موش کور، ویژگی موش مردگی آن هاست که بسیار شهرت دارد.
جمع بندی و نکات پایانی
به طور خلاصه، الگوریتم موش کور شاهد نوسانات زیادی بود که باعث شد فکر کنیم گوگل در حال آزمون و خطای سیستم جستجوی محلی برای یک الگوریتم دیگر بوده است. حتی ممکن است دلیل تأیید نشدن الگوریتم موش کور نیز می تواند همین موضوع باشد. گوگل هیچ گاه قصد انتشار بهروزرسانی موش کور را نداشت و صرفا در حال انجام آزمایش هایی برای الگوریتم های آینده بود اما چون روی بسیاری از افراد تأثیر گذاشت، جامعه سئو برای آن نامی انتخاب کرد. در آخر به یاد داشته باشید که هیچ کدام از مواردی که در این مطلب گفته شد توسط اعضای گوگل تأیید یا تکذیب نشده اند و تمام این اطلاعات حاصل تحقیقات خود کاربران و سئو کاران است.
ممنون از انتشار این مقاله. مفید ولی درکش کمی سخته