EMD یا بهروزرسانی Exact Domain Match، یک بهروزرسانی الگوریتم گوگل در سال 2012 بود که دقیقاً همان کاری را انجام می داد که از نامش مشخص بود: مطابقت دقیق نامهای دامنه. البته، هدف از معرفی الگوریتم EMD گوگل، منحصراً مطابقت دقیق نامهای دامنه نبود، بلکه هدف سایتهایی بودند که از تاکتیکهای اسپم استفاده می کردند و همچنین سایتهایی که محتوای بی کیفیتی داشتند. بر خلاف سایر الگوریتم های گوگل که نام های مختلفی می گیرند، واقعاً هیچ نام مستعار دیگری برای این بهروزسانی وجود نداشت. بهروزرسانی EMD یا بهروزرسانی Exact Match Domain دقیقا با همین نام ارائه شد.
ضعف عمده ای که این وب سایت ها داشتند این واقعیت بود که سئوکاران دامنه هایی را با عبارات کلیدی منطبق می خریدند، وبسایت طراحی می کردند، اما محتوای باکیفیتی نداشتند و ارزش آن ها کم بود. چنین کاری فوق العاده آسان بود اما باید کاری برای مقابله با آن ها انجام می شد. پس از انتشار بهروزسانی به طور کلی، هر دامنه غیر .com مجازات شدیدتری را نسبت به همتایان .com خود تجربه کردند که رقبای قوی تری بودند و بهتر از بهروزسانی جان سالم به در بردند.
Matt Cutts در 28 سپتامبر 2012 بهروزرسانی EMD را در توییتر اعلام کرد:
بهروزسانی EMD قرار بود به صورت دوره ای اجرا شود
گوگل تایید کرد که الگوریتم EMD قرار است به صورت دوره ای اجرا شود؛ به این ترتیب، آن هایی که ضربه خورده اند فرصتی برای اصلاح سایت و فرار از فیلتر های جدید خواهند داشت. به علاوه، با انتشار دوره ای الگوریتم ها، گوگل می تواند مواردی را که در آخرین بهروزرسانی جواب نداده یا باعث ایجاد مشکل شده را برطرف سازد.
هدف اصلی، سایت های اسپم و محتوای بی کیفیت بود
هدف از این بهروزرسانی، سایتهای اسپم و سایتهایی با مقادیر قابل توجهی از محتوای بی کیفیت بود که ارزش کمی داشتند و صرفا به خاطر انطباق دقیق کلمات کلیدی پر جستجو در دامنه سایت رتبه بندی می شدند. به این ترتیب، سایت ها و برند هایی که شناخت و اعتبار قوی تری داشتند و محتوای با کیفیت بالا منتشر می کردند کمتر مورد ضربه الگوریتم EMD گوگل قرار می گیرند.
اگر الگوریتم EMD گوگل به شما ضربه زد چه کار باید کنید؟
اگر از بهروزسانی EMD ضربه خوردید و می خواستید سایت را ریکاور کنید، پروسه مناسب آن شدیدا شبیه به الگوریتم پاندا است:
- ابتدا باید از شر محتوای بی کیفیت خلاص شوید و یا آن را بهبود بخشید. لطفاً توجه داشته باشید: گوگل رسماً توصیه کرده است که بهبود محتوای بی کیفیت بهترین راه حل است تا این که صفحات مشکل دار را کاملا حذف کنید.
- لینک های ورودی و خروجی سایت خود را آنالیز کنید تا موارد اسپم را شناسایی کنید. این گونه لینک ها نه تنها امتیاز سئوی سایت را بالا نمی برد بلکه اعتماد گوگل به وبسایت شما را کاهش داده و به افت رتبه منجر می شود. در نهایت تمام این لینک ها را اصلاح/حذف نمایید.
- سپس، روال کار سایت خود را اصلاح کنید تا هر روز محتوای سفارشی و باکیفیت جدیدی را به آن اضافه کنید.
- در نهایت، برای افزایش اعتماد و اعتبار وب سایت خود در یک کمپین لینک سازی SEO شرکت کنید. توجه داشته باشید پس از حذف لینک های بد، نباید استراتژی خود را متوقف کنید. تداوم این پروسه به افزایش اعتبار سایت شما کمک شایانی می کند.
الگوهای پیرامون بهروزسانی EMD
دکتر پیت مطالعه مفصلی را در مورد این بهروزسانی در Moz منتشر کرد. بر اساس اندازهگیریهای وی در مورد اینکه چه کسی از EMD بیشتر ضربه خورده است، تقریباً 41 سایت که در دامنه خود یک کلمه کلیدی پرطرفدار داشتند از صفحه اول نتایج خارج شدند. در این میان، 5 سایت که دقیقا چنین دامنه هایی را داشتند برای اولین بار به صفحه نخست نتایج گوگل رسیدند. بنابراین، تغییر خالص این الگوریتم حدود 36 دامنه است. متاسفانه، یک سایت نمونه که از 10 سایت برتر خارج شد، هیچ خطایی انجام نداده بود و صرفاً در دامنه خود از کلمه کلیدی پرجستجویی استفاده کرده بود.
به جز مورد بالا، باقی دامنه های تأثیر یافته به نوعی از کیفیت مطلوب برخوردار نبودند (مواردی مانند اعتبار پایین، داشتن لینک های اسپم، استفاده تهاجمی از کلمات کلیدی و …) و به نظر میرسد که تنها به واسطه داشتن EMD یا دامنه ای با یک کلمه کلیدی پر جستجو توانسته بودند رتبه دریافت کنند. در نهایت چون هیچ الگوی واضحی توسط دادههای دکتر پیت قابل تشخیص نبود، غالب سئوکاران فرض را بر این گرفتند که عوامل متعدد دیگری وجود دارد که توسط گوگل بهطور عمومی شناسایی نشدهاند.
مطالعات در حوزه الگوریتم EMD گوگل
در مورد بهروزرسانی EMD گوگل تحقیقات بسیاری صورت گرفت. برای مثال، در آگوست 2016، مارک پرستون مطالعه ای را منتشر کرد که میزان اثربخشی الگوریتم EMD را بر سئوی محلی و رتبه بندی سایت ها ارزیابی میکرد. یا مقاله ای در اواخر سال 2014 که اهداف گوگل از این آپدیت را بررسی کرد.
نتیجه این تحقیقات چه بود؟ در نهایت همه چیز به کیفیت محتوا و سایت با می گردد. حتی اگر از دامنه ای استفاده می کنید که در آن از کلمات کلیدی استفاده شده، مطمئن شوید که سایت را با محتوای با کیفیت و لینک سازی درست مدیریت کنید. پس، روی عوامل اصلی کیفیت پایدار تمرکز کنید که به شما در ساخت یک سایت موفق کمک می کند؛ این عوامل عبارتند از: کیفیت، منحصر به فرد بودن، اعتبار، ارتباط و اعتماد. به این ترتیب، در نتیجه تلاش های خود متحمل جریمه یا سایر امتیازات منفی نخواهید شد.
شایعات و تصورات غلط در مورد الگوریتم EMD گوگل
علیرغم موضع عمومی گوگل در مورد بهروزرسانی EMD که این الگوریتم قادر است فرآیند های بهینهسازی نام دامنه را ریشه کن کند (یعنی سایت هایی دارای دامنه ای که در آن یک کلمه کلیدی عینا آورده شده است)، برخی تصورات غلط همچنان باقی مانده است که خرید این گونه دامنه ها واقعاً کار میکند.
این موضوع تا حدی می تواند درست باشد. در گذشته، افراد هنگام خرید یک دامنه EMD، می خواستند به واسطه کلمه کلیدی موجود در دامنه رتبه کسب کنند و محتوای بی کیفیت خود را پشت دامنه قایم کنند. بنابراین، گوگل درصد اهمیت دامنه ها را کاهش داد تا چنین استراتژی هایی از فکر سئوکاران بیفتد. امروزه اکثر وب مسترها نیت خوبی دارند و در هنگام ساخت وب سایت از استانداردهای کیفی بالاتری برخوردار هستند. آن ها از اشتباهات خود درس گرفته اند و کمتر به فکر سئوی سیاه می افتند.؛ چرا که نمی خواهند گوگل را سر لج بیندازند.
بزرگترین تصور اشتباه در آن زمان این بود که گوگل به دنبال همه دامنه های EMD است. اما آن ها در واقع اعلام کرده بودند که صرفا به دنبال دامنههای با کیفیت پایین هستند، بنابراین همه دامنههای EMD تحت تأثیر این بهروزرسانی قرار نگرفتند. با این وجود، این تصور اشتباه همچنان ادامه دارد.
بهروزسانی EMD چه تغییری در سئو ایجاد کرد؟
حتی در سال 2012، استفاده از دامنههای EMD هرگز به عنوان یک تکنیک معتبر طبق دستورالعملهای وبمستر گوگل حساب نمی شد. به نوعی، استفاده از این روش زیر مجموعه سئوی کلاه خاکستری بود، زیرا شما از نظر فنی نتایج جستجو را دستکاری میکردید، حتی اگر هدف شما سئوی سیاه نبود. به سبب رواج این تکنیک در آن زمان، گوگل احساس کرد که باید این روش نامتعارف را بک بار برای همیشه حل کند.
مشکلات زیادی وجود داشت که الگوریتم پاندای گوگل سعی داشت در مورد محتوای بی کیفیت و بی ارزش حل کند، اما زمانی که نوبت به دامنههای EMD میرسید، کاری از دست پاندا ساخته نبود. ورود بهروزسانی EMD به عرصه گوگل به این معنی بود که سئوکار ها نمی توانند فقط یک سایت با دامنه دارای کلمه کلیدی خریداری کنند، محتوایی با کیفیت پایین تولید کنند و رتبه کسب کنند. این بهروزرسانی به این معنی بود که سئو پیچیدهتر میشد و همه میدانستند که زمان رتبهبندی آسان برای سایت های بی کیفیت به پایان رسیده است. اکنون، لازم است همه چیز را برنامه ریزی کنید: سئو داخلی، بازاریابی محتوا، لینک سازی، همه چیز و این کار دیگر به سادگی ایجاد یک سایت و تماشای آن برای کسب رتبه های بهتر نیست.
جمع بندی و نکات پایانی
در پایان، الگوریتم EMD گوگل نویدبخش سئوی بهتر بود، زیرا در آن زمان مدیران وبسایتها شکایت داشتند که مزیت ناعادلانهای به دامنههای EMD (دامنه هایی که عینا یک کلمه کلیدی در آن ها دیده می شود) داده شده است. خوشبختانه، در این مورد، گوگل صدای کاربران را شنید و سئو را به طور کلی برای بهبود آن تغییر داد. این سبب شد که وب مسترها تمایل کمتری به ایجاد سایت های با کیفیت پایین صرفاً برای کسب رتبه بندی دارند. البته همه این موارد صرفا توسط EMD ممکن نبود، بلکه حاصل تمامی الگوریتم های هوشمند گوگل بود که در طی این سال ها منتشر شده اند.