بهروزرسانی الگوریتم Freshness گوگل یک تغییر مهم در رنکینگ سایت ها و پیامدهای مهمی برای موفقیت موتور جستجوی گوگل به همراه داشت که بر پایه بهروزرسانی کافئین عرضه شد. همانطور که از نام آن پیداست، معرفی الگوریتم Freshness گوگل یا به اصطلاح “نتایج تازهتر” یک تغییر مهم در الگوریتم رتبهبندی بود. با استفاده از این الگوریتم به نفع خود، می توانید صفحات سایتتان را در آرشیو محتوای خوب گوگل نگه دارید. در ادامه، با هم بررسی می کنیم که الگوریتم فرشنس چگونه کار می کند، به دنبال چه چیزی است و چگونه می توانید از آن برای افزایش ترافیک ارگانیک خود استفاده کنید.
علت ظهور الگوریتم Freshness گوگل
به احتمال زیاد در حال حاضر، به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی آنلاین خود، در سایتتان محتوای خوب و باکیفیت منتشر می کنید. شما از اهمیت محتوای خوب نه تنها برای مشتریان احتمالی بیشتر بلکه برای جذب این مشتریان و تبدیل آن ها به کاربران دائمی آگاه هستید. گوگل نیز با ارائه رتبه بندی بهتر به سایت شما در نتایج موتورهای جستجو، به محتوای خوبتان پاداش می دهد که به ارائه هرچه بیشتر برند شما کمک شایانی می کند.
با این حال، کیفیت محتوای شما که الگوریتم گوگل با استفاده از عوامل مختلف، از لینک های ورودی گرفته تا سیگنال های اجتماعی (مانند لایک ها و اشتراک گذاری ها) تعیین می کند، تنها چیزی نیست که گوگل به آن توجه می کند. در واقع یکی دیگر از عوامل فوق العاده مهم در رنکینگ گوگل، تازه بودن محتوای شماست.
محتوای تازه به چه معناست؟
حداقل چهار دسته اصلی وجود دارد که الگوریتم گوگل از آن ها برای تعیین رتبه بندی یک صفحه در موتورهای جستجو استفاده می کند: نتایج عمومی، نتایج تلفن همراه، نتایج محلی و نتایج تازه. همه این ها تلاش گوگل برای تشخیص هدف کاربران از جستجو، برای پاسخگویی دقیق تر به آن هاست.
در میان این چهار بعد، نتایج تازه بعد حساس به زمان است. برای توصیف این بعد، ابتدا باید بدانیم که نتایج تازه مربوط به چه نوع جستجویی می باشد. در واقع این همان چیزی است که به عنوان متد QDF یا “Query Deserves Freshness” شناخته می شود.
در صورت تمایل می توانید درباره 4 بعد نتایج جستجوی گوگل بیشتر بخوانید:
متدولوژی QDF
QDF در واقع عبارات جستجو شده ای هستند که در یک نقطه از زمان به طور ناگهانی بسیار محبوب شدند. به عنوان مثال، برای کلمه کلیدی «دونالد ترامپ»، تعداد جستجو های انجام شده نسبتاً ثابت است، اما زمانی که او کمپین ریاست جمهوری خود را در ژوئن 2015 اعلام کرد، این عدد به شدت افزایش یافت.
هنگامی که افزایش حجم جستجو رخ می دهد، گوگل متوجه می شود که در آن نقطه از زمان موضوعی مرتبط با آن کلمه کلیدی به خصوص در حال رخ دادن است. کاربران میخواهند آخرین اخبار را در آن موضوع خاص بدانند، از این رو سزاوار آخرین نتایج هستند.
برای دستیابی به این هدف، گوگل امتیاز تازگی را اعمال میکند و وبسایتهایی با امتیاز تازگی بالا (نتایج تازه) را در مقایسه با وبسایتهایی با امتیاز تازگی پایین (نتایج قدیمی) در اولویت قرار می دهد. این فیلتر تا زمانی که علاقه به موضوع بالا باشد اعمال خواهد شد.
مطالب تازه
محتوای تازه محتوایی است که بهروز، خبرساز و مرتبط با رویدادهای جاری باشد. برای مثال دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ یک خبر قدیمی به حساب می آید و وقتی امروز کسی عبارت «دونالد ترامپ» را جستجو میکند، احتمالاً دیگر علاقهای به دانستن اینکه دونالد ترامپ این هفته چه کسی را اخراج میکند ندارد به این ترتیب گوگل دیگر چنین مواردی را به افراد نشان نمی دهد. این امتیاز تازگی که گوگل برای محتوا اعمال میکند، کمک میکند که محتوای مرتبط رتبهبندی بالاتری داشته باشد تا نتایج آن بهتر با هدف جستجوی کاربران مطابقت داشته باشد.
ایجاد محتوای تازه، مانند محتوای حساس به زمان، راهی عالی برای جلب توجه خوانندگان شما و استفاده از افزایش حجم جستجوی موضوعات پرطرفدار است. به علاوه، الگوریتم Freshness گوگل به کاهش رقابت کمک می کند زیرا حجم زیادی از مطالب قدیمی حذف می شوند و تنها تعداد انگشت شماری از وب سایت های دیگر با نتایج تازه برای رقابت باقی می مانند.
قابل ذکر است که QDF بخش قابل توجهی از کل جستجوی گوگل را تشکیل می دهد. در واقع، تقریباً 35٪ از کل جستجوها به این نوع جستجو های حساس به زمان اختصاص دارد و با توجه به اینکه گوگل روزانه سه و نیم میلیارد جستجو را پردازش می کند، این رقم فوق العاده بزرگ است!
البته، ایجاد محتوای تازه با یک اشکال نیز همراه است. این گونه محتوا ها موقتی هستند، به طوری که وقتی موضوع از چشم افتاد، ارزش خود را از دست خواهد داد. به این ترتیب، یک ایده بسیار خوب می تواند استفاده از محتوای همیشه سبز باشد.
الگوریتم Freshness گوگل
چگونه امتیاز تازگی خود را افزایش دهید؟
اینکه چقدر محتوای جدید می تواند به بهبود رتبه شما کمک کند و چگونه با توجه نکردن به این موضوعات فرصت های بزرگی را از دست می دهید قابل انکار نیست. با این حال، نیازی نیست که همه محتوایتان تازه باشد و به نوعی باید تعادلی بین محتوای «تازه» و محتوای «همیشه سبز» وجود داشته باشد. محتوای همیشه سبز یعنی محتوایی که به زمان حساس نیست و همیشه مرتبط باقی میماند. یک نمونه از چنین محتوایی می تواند مقالاتی باشد که به چگونگی انجام یک فرآیند می پردازند.
به علاوه، صرفاً نوشتن محتوای مرتبط و مبتنی بر رویدادهای جاری امتیاز تازگی بالایی را برای شما تضمین نمی کند. درست مانند نحوه عملکرد نتایج جستجوی عمومی گوگل، نوشتن یک محتوای خوب به تنهایی برای رتبه بندی شما کافی نیست، زیرا عوامل دیگری برای سنجش کیفیت محتوای شما و ارتباط آن با جستجو های گوگل وجود دارند. برای مثال، تعداد بک لینک ها، اعتبار دامنه و همچنین استفاده از کلمه کلیدی در متن.
بنابراین اکنون احتمالاً از خود میپرسید، “پس من باید چه کار کنم تا نمره تازگی بالایی به دست بیاورم؟” بیایید برخی از عواملی را که الگوریتم گوگل در هنگام دادن امتیاز تازگی به شما در نظر می گیرد، با هم مرور کنیم:
مدت ایست
مدت زمانی است که بازدیدکنندگان شما در سایت شما صرف می کنند و به نوعی در آن توقف می کنند. Google مدت ایست اولین بازدید خواننده را با بازدیدهای بعدی مقایسه می کند. اگر برای بار دوم یا سوم زمان کمتری را در سایت شما صرف کنند، الگوریتم Freshness گوگل تصور می کند که محتوای شما کهنه شده است. اگر بازدیدکننده پس از بازدیدهای بعدی زمان بیشتری را در سایت شما بگذراند، گوگل فرض می کند که محتوای شما تازه است. به همین سادگی!
عالی است، پس چگونه بازدیدکنندگان را در بازدیدهای بعدی خود برای مدت طولانی در سایت نگه دارید؟ چند راهکار وجود دارد که می توانید انجام دهید. به محتوای مشابه در سایت خود بک لینک داخلی ارائه دهید که بازدیدکنندگان بتوانند بخوانند. کاربران را به یک فروم و انجمن عمومی هدایت کنید تا بتوانند در مورد موضوعات مرتبط با سایر کاربران بحث کنند و یا آن ها را تشویق کنید تا نظرات خود را در صفحه نظرات شما مطرح کنند. هر چه انگیزه بیشتری برای درگیر نگه داشتن خوانندگان ارائه دهید، مدت ایست آن ها در سایت شما بهتر خواهد بود.
بهروزرسانی وبسایت
شاید یکی از اصلی ترین نشانه های محتوای قدیمی از نظر الگوریتم Freshness گوگل، آپدیت نکردن سایت باشد. از دید گوگل، بی تحرکی با کهنگی برابر است. بنابراین، اگر بیش از یک ماه در سایت خود پستی ارسال نکرده اید، گوگل رتبه تازگی شما را کاهش خواهد داد.
بک لینک های مناسب
مطمئناً، لینک های ورودی از سایت های دیگر به گوگل نشان میدهند که محتوای شما باید خوب باشد، در غیر این صورت، چرا شخص دیگری به آن لینک میدهد؟ با این حال، گوگل مبدأ این لینک ها را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد. اگر وبسایتی که در ماه گذشته بهروزرسانی نشده است، به محتوای شما بک لینک داده است، آن لینک قدیمی شمرده می شود و به جای کمک، به امتیاز تازگی شما آسیب میزند. شما میخواهید از وبسایتهایی بک لینک دریافت کنید که خود امتیاز خوبی دارند.
افزایش بک لینک ها در طول زمان
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بازاریابان مرتکب می شوند این است که سعی می کنند در لحظه انتشار یک پست تا جایی که می توانند بک لینک دریافت کنند. بله، بک لینک ها راه خوبی برای افزایش سئو صفحه شما هستند اما عجله نکنید.
کاهش تعداد بک لینک ها نشان دهنده کهنه شدن محتوا است، حتی اگر مقدار اولیه آن بسیار زیاد باشد. به جای تمرکز بر روی اعداد ابتدایی و ناگهانی، یاد بگیرید که بک لینک های خود را در مدت زمان طولانیتری به روشی فزاینده توزیع کنید. دریافت ده بک لینک در روزی که یک محتوا منتشر میشود، سپس سی بک لینک در یک هفته بعد، نشانگر بسیار بهتری از تازگی محتواست تا گرفتن چهل بک لینک در روز اول و هیچ بک لینکی در هفته های بعدی.
جمع بندی و نکات پایانی
حال چه نتیجه ای باید از همه این ها بگیرید؟ پیش از هر چیز، همیشه هنگام تولید محتوا، نیازهای مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید. اگر مخاطبان شما در جستجوی محتوای خبرساز هستند، پس باید روی ایجاد محتوای تازه تمرکز کنید و به عواملی که الگوریتم گوگل برای تعیین تازگی استفاده می کند توجه کنید. اما اگر وبسایت شما بیشتر مبتنی بر ارائه محتوای اطلاعاتی است، میتوانید از محتوای همیشه سبز استفاده کنید. به طور کلی، از الگوریتم گوگل نترسید. این الگوریتم ها را به عنوان ابزاری در نظر بگیرید که می توانند در موقعیت های مختلف مفید باشند. درست مانند معرفی الگوریتم Freshness گوگل که امکان بهره گیری از یک ملاک دیگر برای افزایش رتبه سئو سایت شما را فراهم می آورد.