این روزها بازار موتورهای جستجو داغ است و هرکس زمانی که به دنبال به دست آوردن اطلاعات است می تواند با استفاده از گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر خود آن را در اینترنت بیابد و قاعدتا همان ابتدای کار به سراغ موتور جستجوی گوگل می رود. این امر بازار بالقوه بسیار قدرتمندی را برای کسب و کارها به وجود آورده است و هر کسب و کار با توجه به خدمات یا محصولی که ارائه می دهد و اینکه چه رتبه ای در موتورهای جستجو دارد می تواند سهمی از این بازار را از آن خود کند. اینجاست که میان سایت های مختلف رقابتی سخت شکل می گیرد و همه آن ها تلاش می کنند رتبه ی بهتر و بالاتری را در کلمات کلیدی مورد نظرشان به دست بیاورند. به همین علل، شناخت الگوریتم های موتور جستجوی گوگل که سهم بالای نود درصد در جستجوی کاربران را دارد امری ضروریست تا بتوانیم رتبه بهتری کسب کنیم. در این پست با معرفی کامل الگوریتم RankBrain گوگل در خدمت شما عزیزان هستیم تا با این الگوریتم آشنا شوید.
الگوریتم RankBrain سیستم جدید رتبه بندی جستجوگر گوگل
دنیای سئو همواره در حال تغییرات و بهروزرسانی است و فاکتورهایی که برای رتبه بندی سایت ها مد نظر موتورهای جستجو قرار دارد دائما دچار تغییرات می شود. جستجوگر گوگل به عنوان معروف ترین موتور جستجوی جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طول این دو دهه با هدف بهبود نتایج جستجو و ایجاد رضایت برای کاربران بارها و بارها الگوریتم های خود را تغییر داده است.
از آن جا که تقریبا بازار جستجو در انحصار گوگل است، شناخت و آگاهی از الگوریتم های گوگل و بهروزرسانی های آن ها امری لازم است؛ چرا که اگر تعامل درستی با آن ها ایجاد نکنید ممکن است پیامدهای ناخوشایندی به همراه آید و باعث افت چشمگیر میزان ورودی و بازدید سایتتان شود.
اغراق نیست اگر بگوییم الگوریتم RankBrain گوگل انقلابی در نحوه تعیین نتایج جستجو بود. در سال 1996 نیز ایده استفاده از لینکها به عنوان یک ملاک رتبه بندی جستجو را متحول کرد که بعد ها به عنوان الگوریتم PageRank شناخته شد. از آن سال ها زمان زیادی گذشته و در این فاصله اتفاقات بسیاری رخ داده است و گوگل تغییرات و الگوریتمهای عظیمی را معرفی کرده است؛ اما بدون شک هیچ کدام به اندازه RankBrain مهم نبوده اند.
همانطور که در ادامه بحث خواهیم کرد، این موضوع فقط به خاطر تأثیر RankBrain بر نتایج نیست (اگرچه مسلماً در این مورد هم فوق العاده پر اهمیت است) بلکه یادگیری ماشینی برای نخستین بار همراه با همین الگوریتم معرفی شد. شاید با خود بگویید پیش از انتشار این الگوریتم نیز یادگیری ماشینی در Google News مورد استفاده قرار گرفته بود، اما خب چیزی شبیه به RankBrain نبود.
الگوریتم RankBrain گوگل چیست؟
الگوریتم RankBrain در اواخر ماه اکتبر سال 2015 توسط گوگل معرفی شد. رنک برین یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی است که از الگوریتم های یادگیری ماشینی (Machine Learning) بهره گیری می نماید. الگوریتم ها و سیستم های یادگیری ماشینی توان تحلیل داده ها، انجام آزمایشات مختلف و ارتقای سطح درک را برای کامپیوترها ایجاد می نمایند. از طریق یادگیری ماشینی یک کامپیوتر می تواند با استفاده از تحلیل داده ها سطح خود را ارتقا ببخشد.
بنابراین الگوریتم RankBrain که نوعی هوش مصنوعی است می تواند عبارت مورد جستجوی کاربران و داده های وبسایت ها را دقیق تر تحلیل نماید و نتایج مناسب تری را به کاربرانش ارائه دهد.
RankBrain سیستمی است که به کمک آن گوگل قادر است بهتر هدف احتمالی کاربر از یک عبارت جستجو شده را درک کند. در ابتدا، RankBrain برای پرس و جوهایی اعمال شد که گوگل قبلا با آن ها مواجه نشده بود. این کوئری ها حدود 15٪ از کل جستجوها را تشکیل می دادند؛ اما در ادامه گسترش یافت تا بر تمام نتایج جستجو تأثیر بگذارد. در اصل، RankBrain یک سیستم یادگیری ماشینی است که از الگوریتم مرغ مگس خوار ساخته شده و گوگل را از مرحله خواندن کلمات به مرحله درک کوئری ها ارتقا داده است. به بیان ساده تر، به جای «خواندن» کاراکترهای تحت اللفظی، تلاش می کند هدف پشت عبارات جستجو شده را بفهمد.
موتور جستجوی گوگل در سال های اخیر تمام تلاش خود را کرده تا نتایج جستجوی خود را بهبود ببخشد و از این طریق بتواند رضایت کاربران را هرچه بیشتر جلب نماید. گوگل همواره معیارهای رتبه بندی سایت ها و دقت نظر الگوریتم های خود را بهبود می بخشد تا بتواند وبسایت هایی که واقعا حقشان است را در رتبه های بالاتر قرار دهد و از ورود کاربران به سایت های ضعیف و نامناسب جلوگیری کند. یکی از مهمترین اقدامات این شرکت در این خصوص نیز معرفی الگوریتم RankBrain گوگل است.
یادگیری ماشینی یا ماشین لرنینگ چیست؟
یادگیری ماشینی (Machine learning) تکنیک ها و الگوریتم هایی است که جمع آوری اطلاعات، بدون کمک انسان ها یا برنامه نویسی دقیق را به یک کامپیوتر می آموزد و از آن استفاده می کند. امروزه در بسیاری از صنایع استفاده از یادگیری ماشینی در حال گسترش است؛ ماشین های بدون راننده یا ربات های پیشرفته از این تکنیک ها برای تحلیل و انجام وظایف خود بهره می برند.
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی یا AI (Artificial Intelligence) به طور خلاصه، جایی است که کامپیوتر می تواند مانند یک انسان هوشمند عمل کند، یا حداقل با دستیابی به دانش و اطلاعات به صورت خودکار یاد گرفته و از آن برای ساخت ارتباط های جدید بهره بگیرید.
هوش مصنوعی زمانی فقط در رمان های علمی تخیلی وجود داشت، امروز دانشمندان با طراحی سیستم های کامپیوتری و ایجاد الگوریتم های ارتباطی در ایجاد AI گام بر می دارند. هوش مصنوعی با یادگیری ماشینی متفاوت است؟ از نظر الگوریتم RankBrain گوگل تقریبا با هم مترادف هستند. البته می توان یادگیری ماشینی را جهت توصیف یک نوع رویکرد هوش مصنوعی، بیشتر در این الگوریتم گوگل دید.
تاثیر الگوریتم RankBrain بر رتبه سایت ها
براساس نظرات کارشناسان سئو، این الگوریتم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند رتبه یک وبسایت را دچار تغییرات اساسی کند ، رنک برین (RankBrain) به دلیل استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین قادر خواهد بود تا معنای عبارات و واژهها را بهتر تشخیص داده (پیشرفته تر از الگوریتم مرغ مگس خوار) و با بازخوردی که از کاربران گوگل دریافت میکند، نتایجی را به آنها نمایش دهد که بیشترین شباهت را به چیزی که آنها دنبالش بودهاند داشته باشد. در واقع این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا حدسهای بهتری از نظر معنایی در خصوص عبارات جستجو کاربران بزند.
الگوریتم RankBrain چه تغییراتی ایجاد می نماید؟
این الگوریتم نیامده است تا همه چیز را دستخوش تغییر کند و اصول سئو را تغییر دهد. رنک برین نیز یک الگوریتم تکمیل کننده است که استراتژی ها و قواعد را بهروز تر و دقیق تر می کند. اگر در گذشته چگالی کلمات کلیدی، تیترهای مطالب، بک لینک ها و … حائز اهمیت ترین مسائل سئو بودند اکنون کفیت محتوای صفحات، کاربر پسند بودن سایت ها و موارد این چنینی بالاترین اهمیت را خواهند داشت.
برای درک بهتر این نکته به مثال زیر توجه کنید. اگر رتبه سایت را همانطور که گوگل توصیف میکند، تحت تأثیر ۲۰۰ فاکتور در نظر بگیریم، در گذشته وزن این فاکتورها به طور تقریبی مشخص بود اما امروزه وزن این فاکتورها با توجه به نوع عبارات جستجو و سایت های ارائه دهنده محتوا، تغییر می کند. برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلمه کلیدی نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلمه کلیدی دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصیتر داشته باشند.
باید اذعان کنیم که گوگل از انجام تمام این کارها تنها یک هدف را دنبال می کند و آن ارائه محتوای صحیح، ارزشمند، تخصصی و کاربر پسند است. در واقع، اگر این مسئله را سرلوحه قرار دهید، دیگر لازم نیست از هیچکدام از الگوریتم های گوگل بترسید.
حقیقتا الگوریتم RankBrain می خواهد کاری که سایر الگوریتم های گوگل انجام می دهند را با دقت بسیار بیشتری انجام دهد. مزیت این الگوریتم یادگیری آن و پیشرفت درک آن به صورت اتوماتیک می باشد. رنک برین با گذشت زمان کامل تر و مسلط تر می شود و دقت نظرش را ارتقا می دهد.
نتیجه گیری و نکات پایانی
بسیاری از افراد معتقدند که الگوریتم RankBrain سومین سیگنال مهم برای کسب رتبه در گوگل است؛ اما به نظر ما، رنک برین بیشتر مانند یک فیلتر عمل می کند تا سیگنال رتبه بندی. در واقع، رنک برین آینده سیستم قبلی گوگل یعنی PageRank است که به مرور پیشرفت خواهد کرد و روز به روز قوی تر خواهد شد.
سلام وقت بخیر
این ربات امکان داره الگوهای اشتباهی رو برای سیستم خودش انتخاب کنه؟؟
با سلام و درود
سوال شما برای ما واضح نبود.
لطفا سوال خودتان را دقیق تر بپرسید.
سلام
آیا امکان دارد چند تا از این الگوریتم ها همدیگر را نقض کنند؟
مثل همین هوش مصنوعی؟
با سلام.
قاعدتا الگوریتم های مختلف گوگل در یک راستا و در جهت تکامل یکدیگر کار می کنند.
جایی هست که آنالیز یا گزارشی که نشان دهنده ایرادات عملکرد ما در مورد این الگوریتم ها باشه , ارائه بده؟!
مرسی از مطلب خوبتون ضمنا یه سوال اینکه اشتباه تایپی که گوگل متوجه میشود توسط همین الگوریتم است؟؟
سلام.
توجه به اشکالات تایپی کار اصلی این الگوریتم نیست.
در حقیقت الگوریتم رنک برین وظیفه تکامل و هوشمند سازی سایر الگوریتم ها را بر عهده دارد.
خیلی جالبه که میشه این هوش مصنوعی رو ارتقا هم داد
ممنون و تشکر از مقالات ارزشمندتون
سلام خسته نباشید
شما داخل مقاله فرمودید که : هوش مصنوعی با یادگیری ماشینی متفاوت است؟
میشه بیشتر توضیح بدید
سلام
خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
این الگوریتم به ما امکان اینکه بتونیم ایرادات عملکرد مون رو توش ببینیم رو میده؟
همچین جایی وجود داره ؟؟؟؟
بیشتر الگوریتم های گوگل باهم همپوشانی دارند چرا به جای الگوریتم های کمتر از اینهمه الگوریتم استفاده میکنه؟
این الگوریتم ها در سال های متمادی و به مرور ایجاد و تکمیل شده اند. لذا در بازه های زمانی مختلف ، براساس نیاز و رویکرد خاص هستند و نام مخصوص خودشان را دارند