معرفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل

معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

 

 

مرغ مگس‌خوار یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که این شرکت آن را به الگوریتم های جستجوی خود اضافه کرده است. در مقالات قبلی با الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن به طور کامل آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم شما را با الگوریتم دیگری از شرکت گوگل که با نام مرغ مگس‌خوار (Hummingbird)  شناخته می شود آشنا کنیم.

 

مرغ مگس‌خوار چه پرنده ای است؟

مرغ مگس‌خوار کوچکترین پرنده شناخته شده در جهان است که سرعت بسیار زیادی در بال زدن دارد. سرعت بال زدن این پرنده آنقدر زیاد است که با چشم غیر مسلح نمی توان حرکت بال هایش را تشخیص داد. جالب است برای شما بگوییم که بال های این پرنده در حین پرواز ۷۰ الی ۲۰۰ بار بر ثانیه بر هم می خورد. مرغ مگس‌خوار را به عنوان پر سرعت و با دقت ترین در میان پرندگان می شناسند و قطعا علت اصلی انتخاب این نام توسط گوگل نیز همین عناوین است.

با آمدن مرغ مگس‌خوار، روش ایندکس شدن صفحات در موتور جستجوی گوگل تغییرات چشمگیری کرد و گوگل، بر اساس مفهوم متون و عبارات موجود در محتواها شروع به ایندکس کردن صفحات نمود.

 

مرغ مگس‌خوار گوگل چیست؟

برخلاف به‌روزرسانی‌های قبلی پاندا و پنگوئن که در ابتدا به‌عنوان افزونه‌هایی برای الگوریتم موجود گوگل منتشر شدند، مرغ مگس‌خوار به ‌عنوان یک بازنگری کامل از الگوریتم اصلی ارائه شده است. در حالی که اعتقاد بر این است که بسیاری از مؤلفه‌های موجود در الگوریتم اصلی دست نخورده باقی مانده‌اند، مرغ مگس‌خوار تعهد شرکت گوگل را به درک هدف کاربران از جستجو کردن و تطبیق آن ها با نتایج مرتبط‌تر را نشان داد.

گوگل مرغ مگس‌خوار را به طور رسمی در تاریخ 26 سپتامبر 2013 معرفی کرد، اما در واقع حدود یک ماه قبل آن را منتشر کرده بود. در حالی که به روز رسانی های قبلی الگوریتم مانند پاندا و پنگوئن به گزارش های قابل توجهی از ترافیک و رتبه بندی از دست رفته بود، مرغ مگس‌خوار تاثیر منفی شدیدی بر روی عموم سایت ها نداشت. به بیان ساده تر الگوریتم مرغ مگس‌خوار یک الگوریتم آنتی اسپم نیست و وظیفه آن در یک جمله بهینه سازی نتایج جستجوهای کاربران است به طوریکه کاربران بتوانند در جستجوهای خود نتایج دقیق و کاربردی تری را ببینند. در واقع، این الگوریتم تا حد زیادی به عنوان یک تأثیر مثبت بر دقت پایگاه دانش گوگل، معروف به “نمودار دانش یا Knowledge Graph” در نظر گرفته شد. با این حال، جامعه SEO این نظریه را مطرح کرد که در نتایج موتورهای جستجوی محلی تأثیراتی احساس شده است.

 

نمودار دانش و جستجوی معنایی

برای درک کامل هدف مرغ مگس‌خوار، مهم است که ابتدا با ویژگی هایی در موتور جستجو که بیشترین تأثیر را از آن گرفتند آشنا شوید: جستجوی معنایی و نمودار دانش.

یک سال قبل از انتشار مرغ مگس‌خوار، گوگل نمودار دانش خود را راه اندازی کرد: البته نه یک نمودار واقعی، بلکه مجموعه ای از ویژگی های SERP که برای ارائه پاسخ های سریع و دقیق به سوالات کاربران در مورد افراد، مکان ها و چیزها طراحی شده بود.

می‌توانید نمودار دانش را در عمل در صفحه نتایج مشاهده کنید که پس از جستجوی عبارت «Pasta» به دست می‌آید. SERP مانند همیشه حاوی نتایج ارگانیک استاندارد و پیوندهایی به وب‌سایت‌های مناسب است، اما همچنین شامل مجموعه‌ای غنی از داده‌های نمودار دانش، از جمله یک باکس پاسخ همراه با دستور پخت این غذا، یک پنل در سمت راست حاوی حقایق تغذیه‌ای درباره پاستا و پیشنهاداتی که به جستجوی شما مرتبط است می شود.

شاید از خود بپرسید گوگل چگونه تشخیص می دهد که این نتایج منعکس کننده هدف جستجوگر است و نیازهای آن ها را برطرف می کند؟ اینجاست که ویژگی دوم یعنی جستجوی معنایی یا Semantic Search وارد می شود.

جستجوی معنایی تلاش می‌کند تا نتایج مناسب SERP را با زبان کاربران اینترنت مطابقت دهد، حتی زمانی که هدف کاربر معنای ضمنی عبارت باشد. برای درک جستجوی معنایی در عمل، مجددا نگاهی به صفحه نتایج عبارت «پاستا» در بالا بیندازید. گوگل تشخیص داد که هدف ما از جستجوی این کلمه، غذایی به نام پاستا بود؛ بنابراین، هدف جستجو می تواند با زبان مورد استفاده متفاوت باشد. به هر حال، گوگل نتایجی را ارائه می کند که با هدف جستجوگر مطابقت داشته باشد نه زبان جستجوگر. در نتیجه، در صفحه نتایج، دستور العمل ها، حقایقی در مورد این غذا و سایر موضوعات مربوط به تهیه یا خوردن پاستا را می بینیم.

تسلط روزافزون گوگل در جستجوی معنایی آن را قادر می سازد، تا به قول خودش، “موجودات دنیای واقعی و روابط آن ها با یکدیگر” را درک کند. الگوریتم مرغ مگس‌خوار نیز بر تطبیق زمینه پرس و جو با نتایج تمرکز دارد که و برای تجزیه و تحلیل هدف کاربران از جستجوی عبارات به هوش فناوری گوگل متکی است.

جستجوی معنایی یک موضوع پیچیده است، بنابراین در اینجا مثال دیگری از نحوه کارکرد آن آورده شده است. تصور کنید که یک کاربر گوگل این عبارت را در موتور جستجو تایپ کرده یا به زبان بیاورد: «Best place for Chinese». تنها با درک هدف و زمینه چنین پرسشی است که گوگل می‌تواند «مکان» را به‌عنوان یک رستوران و «چینی» را به‌عنوان نوع خاصی از غذای رستوران تشخیص دهد.

 

نشانه های مرغ مگس‌خوار

یکی از اهداف اصلی مرغ مگس‌خوار ترجمه جستجوی معنایی از یک مفهوم به واقعیت بود (هدفی که در نهایت به یک استاندارد برای جستجو های گوگل تبدیل می شد). در واقع، گوگل با انتشار این الگوریتم به دنبال تخمین بهتر هدف واقعی جستجوها بود، به‌گونه‌ای که برای درخواستی مانند مثال غذای چینی که در بالا به آن اشاره شد، کاربر مجموعه‌ای از رستوران‌های محلی چینی را برای انتخاب دریافت می‌کند، نه نتایجی برای بهترین مکان‌ها برای زندگی مردم در چین یا سایر داده های نامربوط.

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس‌خوار چگونه کار می کند؟

حال که با دو ویژگی اصلی صفحه نتایج گوگل آشنا شدیم و متوجه شدیم چه تأثیری در تحلیل جستجوی کاربران دارند، زمان آن رسیده که دقیق تر نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل را بررسی کنیم. در الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل توانایی شناسایی کلمات ربط مانند از، به، را، که و … را دارد و آن ها را جزو کلمات کلیدی قرار نمی دهد.

روش این الگوریتم بدین شکل است که روی مفهوم عبارت جستجو شده توسط کاربر کار می کند و برای به دست آوردن بهترین نتایج جستجو ابتدا مترادف های کلمه مورد سرچ را پیدا کرده و به همراه خود کلمه اصلی مورد جستجو صفحاتی را که بالاترین تراکم را دارند به کاربر ارائه می دهد که انصافا روشی دقیق و هوشمندانه است.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، از بارزترین ویژگی های مرغ مگس‌خوار می توان به سرعت بالا و در عین حال دقت این پرنده کوچک اشاره نمود؛ لذا با توجه به اینکه گوگل سعی داشت به الگوریتمی دست یابد که طی آن علاوه بر بالا بردن سرعت جستجوها نتایج با دقت هرچه تمام تر ارائه شوند، چنین الگوریتمی را راه اندازی نمود و نام مرغ مگس‌خوار را بر روی آن گذاشت.

برای جا افتادن هرچه بیشتر مطلب ، برای شما مثالی می آوریم. فرض کنید شما در موتور جستجوی گوگل عبارت “طراحی سایت” را جستجو کنید. در روش قدیم گوگل، تمام صفحاتی که عینا لغت مورد نظر شما را در متونشان داشتند بررسی می شد و نهایتا صفحه ای که بیشترین تراکم را در عبارت مورد جستجوی شما داشت بعنوان رتبه اول نمایش داده می شد که این روش دارای خطای زیاد بوده و معمولا سایت های بی ربط و فیک به نمایش گذاشته می شدند اما در روش تحلیلی و الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل ابتدا عبارات مترادف عبارت اصلی شما را پیدا می کند. مثلا مترادف عبارت “طراحی سایت” می تواند عبارات “طراحی وب” و “طراحی website” و … باشد. پس از یافتن مترادف ها بصورت تجمیعی و تحلیلی محتواهای صفحات بررسی شده و سایتی به شما معرفی می شود که دقیقا شامل محتوای مورد نظر شماست.

 

مرغ مگس‌خوار و جستجوی صوتی

با نگاه به گذشته، به روز رسانی مرغ مگس‌خوار را می توان به عنوان گامی در مسیر تسلط بر افزایش اجتناب ناپذیر جستجوی صوتی دانست. هنگامی که مرغ مگس‌خوار در سال 2013 منتشر شد، “جستجوی مکالمه‌ای” موجی در جامعه SEO ایجاد کرد. چند سال بعد با ظهور قابلیت جستجوی صوتی، گوگل ملزم بود که برای درک زبان طبیعی کاربران مجهز شود و از کلمات و عبارات گفتاری برای جستجوهایی مانند “ارزان‌ترین مکان برای غذای مکزیکی در نزدیکی من کجاست؟” یا “چگونه می توانم نشتی شیر آشپزخانه را تعمیر کنم؟” استفاده کند.

به طور خلاصه، فناوری گوگل در آن زمان که محدود به درک کلمه‌ای عبارات کلیدی زبان جستجو بود، قادر به میسر کردن این هدف نبود.  ویژگی هایی مانند جستجوی معنایی و به‌روزرسانی‌هایی مانند مرغ مگس‌خوار برای پیشرفت و بهبود تجربه کاربران طراحی شده‌اند.

 

آیا الگوریتم مرغ مگس‌خوار توانایی تغییر ترافیک سایت ها را دارد؟

باید گفت که یک الگوریتم به تنهایی تعیین کننده نیست و نهایتا مجموعه ای بزرگ از اصول، قواعد و مقررات رتبه یک سایت در موتور جستجوی گوگل را تعیین می کند که مرغ مگس‌خوار هم یکی از آن هاست. درست است که این الگوریتم نمی تواند باعث زیر و رو شدن موقعیت یک وبسایت شود، اما قاعدتا می تواند در نتایج جستجو و ترافیک سایت تاثیر مثبت و منفی بگذارد.

وب سایت هایی که به طرز ماهرانه پاسخ محبوب ترین سؤالات عمومی را شناسایی و منتشر می کنند، می توانند به دنبال شناخته شدن توسط Google به عنوان منابع مرتبط برای موضوعات خاص باشند. هنگامی که محتوای شما با توجه به هدف جستجوگر مناسب دیده می شود، نه تنها فرصتی برای رتبه بندی خوب به صورت ارگانیک و محلی وجود خواهد داشت، بلکه همچنین فرصتی برای قرار گرفتن سایت شما در یکی از ویژگی های SERP مانند جعبه پاسخ یا اسنیپت ها وجود دارد. در نتایج موتورهای جستجوی امروزی، خدمت به هدف جستجوگر باید در فهرست اولویت‌های سئوی شما قرار گیرد؛ بنابراین، شما باید از ترکیبی شامل تعامل مستقیم با مخاطبان، تحقیقات کلیدواژه و تحقیقات موضوعی برای کمک به بهبود وب‌سایت خود استفاده کنید.

 

نتیجه گیری و نکات پایانی

عملی ترین کاربرد مرغ مگس‌خوار برای صاحبان وب سایت ها، اطمینان از منعکس شدن زبان طبیعی در محتوای سایتشان است. این الگوریتم را می توان به عنوان پلی میان شیوه های اسپم و قدیمی و سئوی مدرن در نظر گرفت که به دنبال درک هدف جستجو کنندگان و بهبود تجربه کاربری است. پس همواره تلاش کنید ضمن بهینه سازی محتوا برای موتور های جستجو، نیاز کاربران را نیز درک کرده و برای آن ها محتوا تولید کنید.

 

5/5 - (21 امتیاز)
آیدین سلیمان بیگی
دیدگاه کاربران
19 دیدگاه
  • محمدرضا 25 مهر 1397 / 5:15 بعد از ظهر

    در الگوی مرغ مگس خوار کلمه کلیدی مورد جست و جو کاربر از اهمیت بیشتری برخورداره یا اینکه با کلمات مترادفی که گوگل تشخیص میده امتیاز برابری داره(برای نمایش سایتی از نظر محتوابه عبارت مورد جست و جو مرتبط تره )؟؟؟

    • رضا ترکی 25 مهر 1397 / 10:19 بعد از ظهر

      قطغا کلمه کلیدی اصلی از اولویت بالاتری برخودار خواهد بود و کلمات مترادف یا مشتقات آن در اولویت های به مراتب پایین تر قرار خواهند گرفت

  • سید دانیال قریشی 26 اردیبهشت 1398 / 3:23 بعد از ظهر

    سلام خسته نباشید
    تو مقاله هاتون دوتا الگوریتمی که من خوندم گوگل پاندا وگوگل مرغ مگس خوار ویژگی ها وکارایی شون تقریبا یکی بود بغیر از چند مورد توبقیه الگوریتم ها هم تقریبا ویژگی ها یکیه یا بحث تخصصی تر میشه

    • admin 26 اردیبهشت 1398 / 4:59 بعد از ظهر

      سلام.
      قاعدتا هدف نهایی همه الگوریتم های گوگل به تولید محتوای تخصصی و کاربردی ختم میشه. لذا اکثر اون ها اشتراکاتی با هم خواهند داشت.

  • امین آتش خانه 26 اردیبهشت 1398 / 5:13 بعد از ظهر

    سلام وقتتون بخیر
    مطالبتون عالی هستند
    در کلا فعالیت الگریتما با هم تفاوت دارد ولی هدف و نتیجه مشخصی دارند

  • علی سعید مسگری 2 تیر 1398 / 0:29 قبل از ظهر

    سلام.خسته نباشید میگم برای داشتن این سایت خوبتون..مطالب کاملا دقیق و کاربردی هستند.فقط یک سوال دارم .اگر با توجه به این الگوریتم،اشتباهات فراوانی داشته باشیم و این الگوریتم تشخیصشون بده،گوگل چه اقداماتی رو انجام میده؟
    یعنی فقط رتبه و سرچ سایت رو میاره پایین؟

    • admin 3 تیر 1398 / 12:43 بعد از ظهر

      با سلام
      گوگل روش های مختلفی برای تنبیه یک سایت اتخاذ میکنه.

      اولین اقدام اسپم کردن صفحه محتوای غیر مجاز ( اسپم یا کپی ) خواهد بود
      اگر تعداد محتواهای اسپم شده زیاد شود در قدم بعدی در کلمه کلیدی مرتبط سایت رو تنبیه کرده و به صفحات پایین تر خواهد برد

      نهایتا اگر وبسایت تخلفات گسترده تری داشت ، سایت پنالتی خواهد شد ، بدین معنا که برای همیشه از صفحات موتور جستجوی گوگل خداحافظی خواهد کرد.

  • محمدعرفان نادعلی نیا 3 تیر 1398 / 10:49 بعد از ظهر

    سلام
    مرسی از توصیف دقیق الگوریتم ها 👏👏👏🙏
    قبلا یکم در مورد الگوریتم رنک برین مطالعه کردم و اینکه با توجه به چیزهایی که خوندم، فکر می کنم الگوریتم مرغ مگس خوار و رنک برین ارتباط خیلی نزدیکی باهم دیگه داشته باشن درسته؟

    • admin 4 تیر 1398 / 1:52 بعد از ظهر

      سلام. الگوریتم رنک برین مدت هاست که دیگه خیلی مورد استفاده گوگل نیست.
      اما قوانین کلیش همچنان پاربرجاست

  • siavash 16 آذر 1398 / 4:31 بعد از ظهر

    با سلام
    ممنون بابت مقاله های خوبتون
    آیا این الگوریتم تکمیل کننده الگوریتم rank brain هستش یا آپدیت جدیدش؟؟

  • رنجبر 24 مرداد 1399 / 1:42 قبل از ظهر

    بسیار عالی
    خداروشکر از شر سایتایی که هجو نویس و بی محتوی راحتمون کرده این الگوریتم😌👌🏼

  • محمدهادی رهروی 8 خرداد 1400 / 11:52 بعد از ظهر

    سلام خدا قوت چرا یک الگوریتم به تنهایی یک تعیین کننده نیست بعضی از الگوریتم ها ک قدرت زیاد تنبیه گری بالایی دارند چرا تعیین کننده نیسن؟!

  • محمدهادی رهروی 11 خرداد 1400 / 0:41 قبل از ظهر

    سلام چه قدر کلمات کلیدی برای گوگل اهمیت دارن؟!

  • فائزه نقی خانی 31 تیر 1402 / 8:41 بعد از ظهر

    ممنون بابت مطالب مفید و ارزشمندتون
    اینطور که من متوجه شدم مثلا برای جستجو های مربوط به مکان، مرغ مگس خوار از جستجوی محلی یا همون لوکیشن ما که سینه روی گوگل استفاده میکنه، درسته؟

    • آیدین سلیمان بیگی 4 مرداد 1402 / 2:53 بعد از ظهر

      درسته اما به خاطر داشته باشید که مرغ مگس خوار تنها الگوریتمی نیست که تو این زمینه نتایج جستجو رو دستخوش تغییر می‌کنه

  • فاطمه سمیعی 1 مرداد 1402 / 11:01 بعد از ظهر

    این قطعا یکی از پیشرفته ترین اپدیت های گوگله …من خودم تا بحال از وجهات برسی نکرده بودم بسیار مطلب مفیدی بود

  • Sheida 2 مرداد 1402 / 11:13 بعد از ظهر

    خیلی جالب بود ممنون بابت انتشار مطالب مفید

  • فائزه سمیعی 3 مرداد 1402 / 0:16 قبل از ظهر

    مقاله ی خیلی خوبی بود اما درکش کمی سخته

  • چمنی 21 مهر 1402 / 4:02 بعد از ظهر

    ممنون … استفاده کردیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *