معرفی الگوریتم کبوتر گوگل

معرفی الگوریتم کبوتر گوگل

 

 

همانطور که می دانید موتور جستجوی گوگل برای ارتقا دقت نتایج جستجو و رتبه بندی سایت ها در کلمات کلیدی مختلف، از الگوریتم های گسترده و متفاوتی بهره می برد. برخی از این الگوریتم ها آن قدر مهم و کلیدی هستند که شرکت گوگل برای آن ها اسم خاصی در نظر گرفته و آن ها را به عموم معرفی کرده است. شناخت این الگوریتم ها و نحوه عملکردشان و همچنین رعایت حساسیت های آن ها در سئوی یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. در مقالات قبلی با الگوریتم های پاندای گوگل، گوگل پنگوئن و مرغ مگس خوار گوگل آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از الگوریتم های پراهمیت شرکت گوگل که با نام الگوریتم کبوتر معرفی شده است آشنا کنیم.

 

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

همانطور که یک کبوتر خانگی برای یافتن راه خود به خانه شناخته می شود، به روز رسانی الگوریتم کبوتر گوگل نیز به طور خاص برای ارائه نتایج جستجوی مرتبط در نزدیکی خانه به کاربران طراحی شده است.  در حقیقت این کبوتر گوگل آمده است تا ارتباط محلی بین صفحات مختلف اینترنتی، دسته بندی خوشه ای صفحات وب و نمایش سریع نتایج به کاربران را سازماندهی کند. گرچه داستان ارتباط محلی صفحات و ارائه نتایج جستجوی محلی مربوط به خیلی وقت پیش است، اما گوگل با معرفی الگوریتم کبوتر جان تازه ای به این موضوع داد و جایگاه و اهمیت آن را ویژه کرد.

کبوتر یا Pigeon در اولین ماه انتشار خود، انقلابی بر پا کرد و به ویژه مورد پسند مشاغل محلی با شیوه های خوب SEO بود. برای اولین بار، الگوریتم گوگل باعث شد که جستجوهای محلی واقعاً فرصت درخشیدن داشته باشند و در مقایسه با سایر رقابت های غیر محلی رتبه بالاتری داشته باشند. در ادامه، همه آنچه را که باید در مورد الگوریتم کبوتر بدانید به شما می گوییم: این که کبوتر چیست، چگونه کار می کند و چگونه سئوی خود را تنظیم کنید تا بتوانید این به روز رسانی را به نفع خود برگردانید.

 

معرفی الگوریتم کبوتر گوگل

 

الگوریتم کبوتر گوگل نتایج جستجوی شما را محلی می کند و همچنین تاثیر بسیار زیادی در افزایش پاسخ دهی موتور جستجو به سرچ های کاربران دارد. همچنین الگوریتم کبوتر گوگل سایت های اینترنتی هم موضوع را در طبقه بندی های مربوط به خودشان قرار می دهد و با این کار سایت های محلی در موضوعات متفاوت در کنار یکدیگر طبقه بندی می شوند؛ بنابراین گوگل می تواند سایت های هم موضوع و مشابه را در کنار هم قرار دهد.

شناسایی سایت های مشابه از طریق خوشه بندی و دسته بندی سایت ها و صفحات اینترنتی توسط الگوریتم کبوتر گوگل انجام می شود و این کار کمک به سزایی در شناسایی سایت های فریب آمیز می کند.

برای اینکه مطلب بهتر جا بیافتد برای شما مثالی می آوریم. فرض کنید شما به دنبال سایت یک مرکز خرید پوشاک در گوگل سرچ می کنید اینجاست که کبوتر گوگل به کمک شما می آید چرا که قاعدتا برای شما اهمیت دارد که نتایج جستجوی گوگل محلی باشد و مراکز خریدی که اطراف شما قرار دارند را به شما معرفی نماید؛ این اصلی ترین کاریست که کبوتر گوگل برای شما انجام می دهد.

 

نشانه های الگوریتم کبوتر گوگل

بیایید باهم به برخی از تغییرات عمده ای که در به روز رسانی کبوتر رخ داده است نگاهی بیندازیم:

یکی از مهمترین اهداف گوگل برای بروزرسانی الگوریتم کبوتر، اتصال کامل الگوریتم محلی به سیستم جستجوی سنتی بود تا از این طریق هزاران سیگنال مختلف که در طبقه بندی های گوگل اعمال می شوند، محلی گشته و وبسایت ها در رقابت برای رتبه بندی های محلی حضور قوی تری داشته باشند.

پیرو همین موضوع، کبوتر گوگل بهبود بسیار مهمی در توانایی این موتور جستجو برای محاسبه فاصله و مکان کسب و کار محلی ایجاد نمود. بدین وسیله کسب و کارهایی که در شعاع و محدوده نزدیک تری از محل جستجوکننده قرار دارند اولویت بیشتری برای معرفی خواهند داشت. به عنوان مثال، هنگام جستجوی درخواستی مانند “رستوران در تهران”، اگر کاربر در مرکز شهر قرار داشته باشد به جای نتایج در غرب تهران، نتایج محلی را دریافت می کند که به آن محله محدود شده است.

یکی از برجسته‌ترین نتایج به روز رسانی کبوتر، حذف نتایج محلی 7 بسته‌ای یا همان Local 7-pack بود. در گذشته، اگر مثلا رستوران را در گوگل سرچ می کردید، یک فهرست شامل 7 کسب و کار مربوط به عبارت جست و جو شده شما در صفحه نتایج نمایش داده می شد. در طول زمان، گوگل به‌طور پیوسته تعداد آیتم های این فهرست‌ را کاهش داده است. جالب است بدانید که در ابتدا این فهرست 10 کسب و کار را نشان می داد و بعد ها به 7 نتیجه کاهش پیدا کرد؛ در ادامه، در سال 2015، الگوریتم کبوتر گوگل کسب و کار های موجود در فهرست نتایج محلی را به تنها 3 مورد در هر بسته تغییر داد. این کاهش اندازه بسته، بسیاری از کسب‌وکارها را از نتایج محلی خارج کرد؛ به این ترتیب، افراد بیش از پیش برای دیده شدن در این باکس محلی تلاش می کردند.

 

بسته محلی گوگل الگوریتم کبوتر

 

درست مانند بسیاری از به‌روزرسانی‌های گوگل، الگوریتم کبوتر در ابتدا منجر به افزایش موقت آیتم های اسپم به بسته‌های نتایج محلی شد. این موضوع، بر نقاط ضعف مهم الگوریتم محلی و همچنین نیاز به گزارش نقض دستورالعمل‌های گوگل توسط مردم تأکید می‌کند. یکی از جنبه‌های ناامیدکننده این الگوریتم، ناتوانی آن در تمایز بین نام‌های واقعی کسب‌وکار ها و نام‌هایی که ویرایش شده‌اند تا حاوی کلمات کلیدی دقیق تر و بیشتری باشند است که هنوز هم حل نشده است. متأسفانه با انتشار این به روز رسانی، بسته‌های محلی حاوی کسب‌وکار های اسپم تکثیر شدند و برخی از کسب‌وکارهای واقعی و منطبق با دستورالعمل‌ها را از این بسته‌ها خارج کردند.

 

بلایی که کبوتر گوگل بر سر سایت های محلی متخلف آورد

گوگل با انتشار الگوریتم کبوتر تعاریف و فاکتورهای خود در رتبه بندی کسب و کارهای محلی را دچار دگرگونی کرد و بدین ترتیب سایت های بسیاری با توجه به فعالیت های اسپم گونه شان مورد تنبیه قرار گرفته و حتی برخی از آن ها در لیست پنالتی گوگل قرار داده شدند.

 

فاکتورهای مهم برای الگوریتم کبوتر گوگل

الف) تاکید بر سیگنال های سنتی و ارگانیک، ساختن بک لینک های هشمند، تولید و انتشار محتوای تخصصی و منحصر به فرد، بالا بودن اتوریتی دامنه مهم ترین مواردی است کبوتر گوگل به آن ها اهمیت می دهد.

ب) ایجاد متون و محتوایی که شامل تصاویر و ویدیوهای محل کسب و کار شما یا مربوط به محدوده ای خاص باشد باعث می شود که وبسایت شما به عنوان یک منبع محلی در جستجوهای آن محدوده در اولویت باشد.

ج) دقت در اصول اولیه سئو برای کبوتر گوگل بسیار مهم است. دقت در گستردگی نقل قول ها و استنادات، حذف محتواهای تکراری و بی ارزش و … مسائلی است که باید دقت ویژه ای بر آن داشته باشید تا در سئوی محلی دچار افت نشوید.

د) معرفی سایت های متخلف و اسپم محلی چیزی است که ممکن است باعث شود گوگل برای سایت شما جایگاه بهتری در نظر بگیرد. البته دقت داشته باشید که معرفی دروغین یک رقیب به عنوان متخلف می تواند برای شما جریمه به همراه داشته باشد.

 

نتیجه گیری و نکات پایانی

باز هم دیدیم، نهایتا آن چیزی که از همه مسائل برای الگوریتم های گوگل مهم تر است، تولید محتوای تخصصی و جدید است و این همان کاری است که نیاز به گذاشتن انرژی و زمان مناسب را خواهد داشت. برای ارتقا سایت خودتان زمان بگذارید و در سئو عجله نکنید و به یاد داشته باشید که هدف نهایی شما باید جلب رضایت کاربر باشد.

 

5/5 - (6 امتیاز)
آیدین سلیمان بیگی
دیدگاه کاربران
16 دیدگاه
  • محمدرضا 28 مهر 1397 / 8:55 قبل از ظهر

    این که الگوی کبوتر یه جورایی محدوده های رو محلی میکنه واسه کسب و کارهایی که محدوده های بزرگتری مثلا به صورت جهانی بخوان فعالیت کنن امتیاز منفی محسوب نمیشه؟؟

    • رضا ترکی 28 مهر 1397 / 1:12 بعد از ظهر

      با سلام.
      خیر گوگل چنین کسب و کارهایی رو هم له راحتی تشخیص میده و مشکلی براشون پیش نمیاد.
      همونطور که گفتیم ، الگوریتم کبوتر بیشتر با کسب و کارهای محلی کار داره

  • علی سعید مسگری 4 تیر 1398 / 0:29 قبل از ظهر

    سلام.وقت بخیر.
    مطلب خوبی بود میشه میگفت که این الگوریتم فقط مختص به کسب و کار های فروشگاهی هست و خب طبعا با بقیه الگوریتم ها کمی بیشتر تفاوت داره.

  • محمدعرفان نادعلی نیا 7 تیر 1398 / 5:49 بعد از ظهر

    سلام
    عالی بود
    دمتونم گرم با این مقاله هاتون

  • siavash 16 آذر 1398 / 5:03 بعد از ظهر

    سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون
    اگر یه کسب و کاری بخواد تو سطح جهانی کار ارائه بده اونوقت الگوریتم کبوتر براش مشکلی پیش نمیاره ؟؟؟

  • رهروی 11 خرداد 1400 / 0:08 قبل از ظهر

    سلام عالی بود خداقوت به تهیه کننده مقاله

  • mona 14 تیر 1401 / 6:53 قبل از ظهر

    درود
    لطف می‌فرمایید درباره لیست پنالتی و تنبیهاتی که اعمال میشه توضیح بدین؟

    • admin 17 تیر 1401 / 4:38 بعد از ظهر

      پنالتی به معنای حذف شدن لینک سایت برای همیشه از گوگل است. تنبیه های گوگل معمولا به صورت از دستن دادن جایگاه در نتایج جستجو می باشد.

  • فائزه نقی خانی 31 تیر 1402 / 9:55 بعد از ظهر

    بابت مطالب کامل ازتون ممنونم
    یسوال که پیش میاد با توجه به وجود الگوریتم کبوتر، اگر بخوایم نتایج تو یه مکان دیگه ای به غیر از مکان فعلی خودمون مثلا توی پاریس برامون نمایش داده بشه باید از چه روشی استفاده کنیم؟

    • آیدین سلیمان بیگی 4 مرداد 1402 / 3:04 بعد از ظهر

      گوگل با هر به‌روزرسانی الگوریتم خودشو تقویت می‌کنه که به بهترین شکل نتایج رو به کاربرا نشون بده. پیرو همین موضوع، لوکال سئو یا سئوی محلی تو این سال‌ها خیلی پیشرفت کرده و چون گوگل هیچ وقت رمز و راز رتبه‌بندی موتور جستجو رو فاش نمی‌کنه، هیچ کس دقیقا نمیدونه که چطور باید همچین کاری رو انجام داد. اما به طور کلی، شما اگر سایتتون رو به زبون فرانسوی طراحی کنید و برای مردم این کشور سئو کنید، می‌تونید گوگل رو متقاعد کنید که تو نتایج پاریس کسب و کار شما رو نشون بده. از طرف دیگه، به فرض شما لوکیشن کسب و کار خودتونو به پاریس تغییر بدید. براتون چه فایده‌ای داره که بخواید خدمات سایت رو به افرادی که تو پاریس زندگی می‌کنن نشون بدید.

  • فاطمه سمیعی 2 مرداد 1402 / 8:16 قبل از ظهر

    مطالب عالی بودند اما یک سوال واسم پیش امد که این الگوریتم بیشتر به درد کسب و کار ها میخوره؟ یا به طور کلی در چه زمینه ای به کار میاید🙏

    • آیدین سلیمان بیگی 4 مرداد 1402 / 3:27 بعد از ظهر

      این الگوریتم به کسب و کار شما شانس دیده شدن بیشتری میده. به این ترتیب، در مقابل فروشگاه‌های بزرگ که رتبه‌های اول گوگل رو مال خودشون کردن و رقابت باهاشون تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسه، میتونه خیلی حیاتی باشه.

  • فائزه سمیعی 2 مرداد 1402 / 7:33 بعد از ظهر

    من گیج شدم این الگوریتم سود میرسونه یا ضرر ؟
    اگر یه سری سایت های واقعی حذف شدن و اسپم ها باقی موندن یعنی دقیقا چه اتفاقی افتاده؟اگر امکانش هست توضیح بدین
    خیلی ممنون از توضیحاتتون🌸

    • آیدین سلیمان بیگی 4 مرداد 1402 / 3:32 بعد از ظهر

      این الگوریتم مثل هر الگوریتم دیگه گوگل زمانی که منتشر شد کلی مشکل همراهش آورد تا بفهمیم چطوری باید باهاش کنار بیایم. این مشکلات مال همون زمان انتشار آپدیته و الان دیگه چنین مشکلی به وجود نمیاره.

  • فائزه سمیعی 3 مرداد 1402 / 0:18 قبل از ظهر

    بسیار کاربردی

  • چمنی 21 مهر 1402 / 4:17 بعد از ظهر

    ممنون از مطالب مفیدتون. آیا گوگل در زمان انتشار این الگوریتمها ، دقیقا مشخص میکنه که نحوه عملکردشون به چه صورته یا باید حدس زد؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *