اساساً گوگل یک سیستم بازیابی اسناد بوده و هست که هدف آن برآورده کردن هدف و نیازهای جستجوی کاربر است. بهروزرسانی Venice نشان داد که Google این موضوع را درک میکند که کاربران (گاهی) از این موتور جستجو می خواهند تا نتایج مربوط به محصولات و خدمات را در منطقه جغرافیایی نزدیک به آن ها نمایش دهد. بنابراین، بار دیگر این شرکت دست به کار شد تا با معرفی الگوریتم Venice گوگل موتور جستجوی خود را ارتقا دهد.
گوگل در فوریه 2012 پستی را منتشر کرد که در آن 40 تغییر کلیدی در الگوریتم های جستجوی خود در ماه گذشته را فهرست کرده بود. در میان این 40 بهروزرسانی الگوریتم، پروژههایی با نام Nosehorn (کوئری های مربوط به پرواز را تحت تأثیر قرار میداد)، Rich Snippets (در سرتاسر جهان گسترش یافت و فوق العاده محبوب شد) و بهروزرسانی دیگری به چشم می خورد که جنبه اصلی جستجوی محلی را برای همیشه تغییر داد: یعنی الگوریتم Venice گوگل.
طبق گفته گوگل: «نتایج محلی بهبود یافته است. ما یک سیستم جدید راه اندازی کردیم تا با اطمینان بیشتری نتایج را از شهر کاربر پیدا کنیم. اکنون ما بهتر میتوانیم تشخیص دهیم که چه زمانی درخواستها و اسناد برای کاربران، محلی هستند.»
تأثیر الگوریتم Venice گوگل
قبل از انتشار بهروزرسانی ونیز، گوگل از سیستم Google Places به عنوان یک ویژگی در نتایج جستجو برای نشان دادن محتوای بومی سازی شده به کاربران استفاده می کرد. اما با ارائه این الگوریتم، نتایج قدیمی “10 پیوند آبی” نیز شروع به نمایش اهداف محلی کردند.
هدف محلی به وضوح با جستارهایی مانند [X در نزدیکی من] یا [X در فلان شهر] تعریف میشود؛ اما برخی از کوئری های دیگر نیز میتوانند هدف محلی داشته باشند حتی اگر چندان واضح نباشد. در گذشته، زمانی که کاربران بدون هدف جستجوی غالب، چیزی را در گوگل سرچ می کردند، چندین نتیجه رایج و تعداد محدودی نتیجه محلی به آن ها نمایش داده می شد. اکنون با Venice، گوگل نتایج جستجو را بر اساس مکان فیزیکی که تعیین کرده بودید (کاری که در سال 2012 میتوانستید انجام دهید) یا بر اساس آدرس IP شما درج می کند.
به طور معمول، برندهای بزرگتر با بودجه های کلان و کمپین های سئو پیشرفته می توانستند رتبه های برتر را برای این کلمات کلیدی با ارزش (به استثنای برخی موارد) به انحصار خود درآورند. اما با ظهور ونیز، درها به روی مشاغل و برند های کوچکتر باز شد و به آن ها این فرصت را داد تا برای عبارات جستجوی بزرگتر و پررقابت تر رتبه بندی شوند.
رتبه بندی ارگانیک در مقابل Google Places
همان طور که گفته شد به لطف Venice، ضمن بهینهسازی صحیح جستجوی محلی، برندها و کسبوکارهای کوچکتر میتوانند برای برخی از کلیدواژههای با حجم جستجوی بیشتر رقابت کنند. البته در صورتی که بتوانند و تمایل داشته باشند که از این هدف بومی سازی شده استفاده کنند.
داشتن میکرو سایت ها و لندینگ پیج ها برای مناطق خاصی از سایت با بهروزرسانی Venice اهمیت بیشتری پیدا کرد. به این ترتیب، با استفاده از ترکیبهای صحیح [مکان] + [کلید کلیدی هدف] (و تعدادی دیگر از عوامل سئو) این امکان برای وبسایت ها فراهم شد تا در صفحه نخست حرفی برای گفتن داشته باشند بدون اینکه لزوماً یک مکان فیزیکی یا آدرس تجاری ثبت شده در آن منطقه داشته باشند. پیرو تأثیرات بهروزرسانی Venice، همچنین صفحات اصلی شرکتهای بزرگ ملی، با صفحات بومیسازی شده کسبوکارهای کوچکتر در صفحه 1 گوگل رقابت میکردند.
الگوریتم Venice گوگل اسپم محلی را متوقف نکرد
با این حال، بهروزرسانی Venice علاوه بر تمرکز بیشتر بر سئوی محلی، باعث ظهور تاکتیکهای اسپم جدیدی شد که برخی برای کسب رتبههای بالاتر استفاده میکردند. نمونههایی از این تاکتیکها (که هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرند) پر کردن یک صفحه از مکان های مختلف و صفحه های Doorway بودند.
متأسفانه اسپم هنوز کار می کند
در بسیاری از پرس و جوهای محلی، همچنان تکنیک های اسپم کار می کند و عملکرد خوبی هم دارد. در اکتبر 2017، بازاریابی به نام مارک پرستون، از طریق توییتر سؤالی را از جان مولر گوگل پرسید چرا که در آن زمان یک وبسایت لورم ایپسوم برای یکی از کلیدواژههای تجاری کسبوکارش در صفحه 1 گوگل ظاهر شده بود.
جان مولر نیز در پاسخ به پرستون گفت که احتمالا برای کلمه کلیدی مد نظرش محتوای با کیفیت زیادی وجود ندارد و الگوریتم نتوانسته چیزی بهتر از آن سایت پیدا کند. همچنین این احتمال را داد که چون این کلمه کلیدی به ندرت جستجو می شود و کاربران زیادی آن را نخواهند دید، بعید است که تیم اسپم گوگل به صورت دستی کاری برای آن انجام دهند.
بنابراین، برای پرس و جوهای جستجوی بسیار خاص و کم حجم (که تعداد زیادی از جستجوهای محلی را تشکیل می دهند)، گوگل کوئری ها و صفحات نتایج جستجو را کمتر بررسی می کند، زیرا بهتر است زمان و منابع را صرف آن دسته از کلمات کلیدی کرد که افراد بیشتری می بینند و جستجو می کنند. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که در بسیاری از بازار های عمودی محلی، تعداد زیادی وب سایت قدیمی وجود دارد که مدت ها پیش توسعه یافته اند و تغییر چندانی نکرده اند. همچنین احتمال زیادی وجود دارد که محتوای با کیفیت بالا در آن بازار عمودی وجود نداشته باشد. این می تواند کمی ناامید کننده باشد زیرا در بسیاری از موارد اسپم کاملا مشهود است، با این حال هنوز در صفحه 1 گوگل رتبه بالایی دارد.
تغییرات سئوی محلی از زمان انتشار Venice
از زمانی که بهروزرسانی Venice گوگل عرضه شد، سئوی محلی به تکامل و انطباق با بهبود کیفیت کاربر و کاهش تاکتیکهای اسپم ادامه داده است.
Google Plus و Google My Business
هنگامی که Google Plus راه اندازی شد، به عنوان یک جایگزین مؤثر برای Google Places به ابزاری تبدیل شد تا وبسایت ها با استفاده از آن در نتایج جستجوی محلی جایگاه خود را پیدا کنند. Google Plus Local با پست های منظم در صفحه اختصاصی Google Plus و همچنین شرکت در جلسات آنلاین و برگزاری سمینار، پست کردن رویدادها و تشویق مشتریان به 1+ کردن صفحاتشان، به طور مؤثر کسب و کارها را به چالش می کشید تا اجتماعی تر شوند. بعد ها Google My Business نیز عرضه شد و Google Places را جایگزین کرد و به دنبال آن Map Pack ها در صفحه نتایج گوگل قرار گرفتند که از متغیرهای مشابه SEO محلی استفاده می کند اما آن ها را به شکل دیگری ارزیابی می کند.
جمع بندی و نکات پایانی
در طی دهه گذشته، گوگل اقدامات بیشتری برای بهبود نتایج نمایش داده شده در Map Pack ها و اسنیپت ها برای کاربران انجام داده است و گام های مهمی را با هدف حذف داپلیکیت کانتنت و اسپم از نتایج برداشته است. در این میان دو نام که از میان اقدامات گوگل به چشم می خورد عرضه بهروزرسانی کبوتر و الگوریتم موش کور است.
الگوریتم Venice گوگل در نهایت باید طرز فکر سئوکاران در مورد دسترسی به کاربران را تغییر دهد و باید تمام استراتژی ها باید با هم ترکیب شوند تا یک رویکرد محلی واحد برای ترافیک ارگانیک پدید بیاید. آیا این رویکرد جدید است؟ نه، این شیوه منطقی و صحیح سئو است که سال هاست باعث تمایز سئوی سیاه و سفید شده است. با این تفاوت که روش های سطحی به مرور در حال منسوخ شدن هستند و تنها چیزی که باقی می ماند روش های درست و طولانی مدت سئو است.