در اواسط ماه مارس، جامعه سئو با شایعاتی مبنی بر بهروزرسانی الگوریتم جدید گوگل با هدف مبارزه با تاکتیکهای سئوی کلاه سیاه پر شد. این بهروزرسانی که با نام Google Fred شناخته می شد، باعث تغییر چشمگیری در رتبهبندی و ترافیک سایتهایی شد که از تاکتیکهای درآمدزایی کلاه سیاه و تبلیغات سنگین استفاده میکردند. الگوریتم Fred گوگل باعث شد که برخی از سایتها تا 90 درصد از ترافیک خود را از دست بدهند و درآمدشان از محتوای بی ارزش و تبلیغاتی کاهش یابد.
8 مارس 2017، روزی بود که مانند روزهای دیگر آغاز شد …
صبح اول وقت پشت میزت نشسته بودی، اولین فنجان قهوه خود را می نوشیدی و به کار های روزمره ات رسیدگی می کردی تا اینکه ناگهان با خبر عجیبی مواجه شدی. گوگل بار دیگر یک بهروزرسانی بزرگ را بدون هیچ گونه آمادگی از سمت کاربران منتشر کرده بود. بسته به استراتژیها و راهکارهای سئوی شما، تأثیر این بهروزرسانی کاملا واضح بود؛ به این ترتیب، سئوی سیاه شکست بزرگی خورد و سایت های شایسته فورا جای آن ها را گرفتند. اینگونه شد که الگوریتم Fred گوگل به عرصه سئو وارد شد و همه چیز را تغییر داد.
زمان بندی انتشار الگوریتم Fred
Fred زمان بندی جالبی دارد. یک ماه قبل از انتشار این الگوریتم، یک بهروزرسانی هسته ای برای گوگل منتشر شد که گفته میشد بر روی E-A-T تمرکز دارد. یک هفته پس از آپدیت Fred، گوگل Project Owl را معرفی کرد که برای پاک کردن اطلاعات گمراه کننده و توهین آمیز بر اساس بازخورد ارزیابان کیفیت طراحی شده بود.
اجازه دهید واضح تر بگوییم: قرار نبود این ارزیابان تصمیم بگیرند که چه سایتهایی باید از نتایج حذف شوند، آن ها در اصل، موظف بودند سیستم را طوری آموزش دهند تا قادر باشد اطلاعات نادرست یا توهینآمیز را به راحتی تشخیص دهد. واضح است که گوگل به شدت بر کیفیت و استفاده از دادههای ارزیابان کیفیت خود متمرکز بوده است. Fred نیز از این قاعده مستثنی نبود.
الگوریتم فرد گوگل چه بود؟
بهروزرسانی الگوریتم Fred گوگل در تلاشی برای حذف آنچه که گوگل به عنوان نتایج با کیفیت پایین میدانست (یعنی سایتهایی که بر محتوای بی کیفیت و قرار دادن تبلیغات تهاجمی متکی بودند) منتشر شد. اکثریت این سایت ها از محتوا به عنوان محرک اصلی ترافیک خود استفاده می کردند. شاید با خود بگویید این دقیقا همان کاری است که گوگل از ما می خواهد انجام دهیم؛ پس مشکل چیست؟! با این وجود، کیفیت محتوا در سایتهایی که توسط Fred آسیب دیده بودند بسیار پایین بود و در غالب آن ها تبلیغات بسیار رایج بود. احتمالا می دانید در مورد چگونه سایت هایی صحبت می کنیم.
بیانیه به خصوصی از سمت گوگل در رابطه با این بهروزرسانی منتشر نشد به جز این جمله:
«Fred ارتباط نزدیکی با بخش کیفیت دستورالعمل های رتبه بندی گوگل دارد.»
این جمله به ما میگوید که به قطع الگوریتم Fred با E-A-T مرتبط بوده است. با توجه به سایتهای آسیبدیده و جمله بالا می توان نتیجه گیری کرد که الگوریتم Fred گوگل بر روی موارد زیر تأثیر می گذارد.
- تبلیغات بیش از حد
- محتوای بی ارزش
- لینک های ضعیف
- کیفیت محتوای ضعیف
- لینک های تهاجمی و بیش از اندازه
- قرار دادن تبلیغات زیاد در لابهلای محتوا (چیزی شبیه به الگوریتم Page Layout گوگل)
- تبلیغات فریبنده (مثلا یک دکمه دانلود که به جای دانلود فایل، کاربر را به سایت دیگری منتقل کند)
- نسبت نادرست محتوای اصلی به محتوای تکمیلی
بنابراین، اگر سایت شما با افت ترافیک شدیدی مواجه شده و دلیل آن را یکی از موارد بالا می دانید، احتمالاً سایت شما تحت تأثیر Fred قرار گرفته است.
چگونه بر الگوریتم Fred غلبه کنیم؟
الگوریتم Google Fred بر روی تاکتیکهای محدود سئو کلاه سیاه برای کسب درآمد تهاجمی تمرکز دارد، بنابراین بزرگترین راه حل این است که تبلیغات را کاهش دهید و کیفیت محتوای خود را افزایش دهید.
توجه: ممکن است پس از رفع مشکلات سایت، در رتبه بندی افزایش فوری مشاهده نکنید. باید منتظر بمانید تا ربات های گوگل دوباره سایت شما را نظارت کنند؛ این کار می تواند تا 1 ماه به طور انجامد. پیشنهاد می کنیم در این مدت روی بازیابی طولانی مدت و انتشار محتوای با کیفیت تمرکز کنید تا تجربه کاربری سایت شما به مقدار ثابتی برسد.
برای بازیابی کامل از Fred موارد زیر را توصیه میکنیم:
- میزان تبلیغات در سایت خود را کاهش دهید
- دستورالعملهای ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل (QRG) را مرور کنید و تا جایی که ممکن است آن ها را به دقت دنبال کنید.
- نحوه قرارگیری تبلیغات در سایت خود را بررسی کنید. آیا تجربه کاربری را ضعیف می کنند؟
- تجربه کاربری سایت خود را مرور کنید و برنامه ای برای انجام این کار به صورت دوره ای تنظیم کنید.
- سرعت انتشار مطالب خود را افزایش دهید
- محتواهایتان را مرور کنید تا مطمئن شوید که از نظر کاربران مطلوب باشد
اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که به صورت دستی سایت خود را مرور کنید. آیا کاربر پسند است؟ آیا هر جایی از سایت که می روید با تبلیغات مواجه می شوید؟ آیا محتوای شما سطحی و بی کیفیت است؟ به کاربران خود فکر کنید. اگر خودتان نمی خواهید چیزی را در سایت های دیگر ببینید آن را از سایت خود نیز حذف کنید.
بهترین تاکتیکهای سئوی برای بهروزرسانی Google Fred
اگر به دنبال تاکتیکهای بهروزرسانی Fred SEO هستید، توصیه میکنیم دستورالعملهای رتبهبندی کیفیت Google را به خاطر بسپارید و مطمئن شوید که هر قسمت از محتوای سایت شما با بهترین روشها مطابقت دارد. این ها عواملی هستند که گوگل در مورد کیفیت بسیار مهم می داند:
- مشخص کنید که وب سایت متعلق به چه کسی یا چه برندی است
- موضوع صفحه واضح باشد
- یک صفحه بهینه داشته باشید؛ یعنی صفحه ای که به روز است، به سرعت بارگیری می شود و خطاهای فنی کمی دارد.
- اعتبار وبسایت خود را حفظ کنید. (کیفیت بک لینک ها، داشتن مجوز، نظرات مثبت کاربران، نظرات متخصصین و … همگی به اعتبار سایت کمک می کنند)
- محتوایی که کاربر پسند است و اطلاعات درستی را به کاربر می دهد و یا باعث افزایش آگاهی می شود.
نکات تکمیلی در مورد الگوریتم Fred گوگل
Fred ها، نه Fred
به گفته خود گوگل، هر آپدیتی که برای آن نامی مشخص نشود با اسم Fred خوانده می شود. اگرچه این موضوع دلیل نامگذاری الگوریتم را توجیه می کند اما نه تنها برای متخصصان سئو فایده ای ندارد بلکه باعث گیج شدن کاربران نیز می شود. به همین دلیل است که ما صرفا برای همین بهروزرسانی نام Fred را استفاده می کنیم.
گوگل دوست ندارد ما به بهروزرسانیها اهمیت بدهیم
آنها ترجیح میدهند که ما وقت و توجه خود را بر روی برآورده کردن نیازهای کاربر متمرکز کنیم تا اینکه بهروزرسانیها را تجزیه و تحلیل کنیم و معیارهایی را که آنها نشان میدهند دنبال کنیم. اگرچه این حرف درست است اما دانستن این که هر الگوریتم چطور و چگونه عمل می کند سبب می شود تمرکز خود را روی نقاط درستی قرار دهیم.
اکثر بهروزرسانی ها اجرایی نیستند
گوگل هر روز دو یا سه بهروزرسانی منتشر می کند اما بیشتر این بهروزرسانی ها بسیار جزئی هستند و مواردی مانند ساختار کلمات در یک صفحه در یک زبان خاص را مورد توجه قرار میدهند. دقت کنید که گفتیم «بیشتر» این بهروزرسانی ها!
جمع بندی و نکات پایانی
کسانی که اخیراً سئو کار کرده اند به الگوریتم هایی مانند Fred عادت دارند، اما در سال 2017، این آپدیت کاملا فرق داشت. Fred قوی تر، هدفمندتر، موثرتر، ویرانگرتر و و البته پاداش دهنده تر از الگوریتم های پیش از خود بود. اگرچه قبلاً هم بهروزرسانیهای با کیفیت و ضد اسپم را دیده بودیم، اما Fred به نوعی متفاوت بود با همه فرق داشت.